КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема 5 філософія Нового часу 16 страница
Філософська концепція Ф. Ніцше — ірраціоналізм і волюнтаризм. В онтологічній її частині попередні філософські уявлення, починаючи з Парменіда і Платона і закінчуючи Кантом, про "два світи" заперечуються. "Справжній" світ у Ф. Ніцше не допускає опозиції матерії і свідомості, істинності й позірності, несправжнього чуттєвого світу скінченних предметів ("світу для нас") і надчуттєвого справжнього світу ("світу в собі"). Світ є цілісністю, яку він позначав словом "життя", але ототожнювати в розумінні Ф. Ніцше світ і життя здається неправомірним. Його філософія вкрай суперечлива і непослідовна. Він стверджував, наприклад, що світ, взятий незалежно від мож- ливості жити в ньому, не існує, й одночасно багато міркував і писав про неорганічний світ, його існування поряд з органічним, про "хімічний" світ, "мертвий" світ та ін. Очевидно, що заміна поняття "світ" на поняття "життя" була обумовлена концептуальними філософськими інтересами Ф. Ніцше, що спричиняли його критичне ставлення до сучасної йому соціальної дійсності та установку на "радикальний аристократизм", який вбачав у великих людях мету історії. Насправді загальною ознакою життя Ф. Ніцше вважав становлення, яке, проте, не означає формування якого-небудь матеріального або ідеального об'єкта, переходу можливості в дійсність у ході розвитку, а є вічним поверненням одного й того самого. Немає буття, є лише становлення. Світ вічний, але скінченний у просторі. За переконанням філософа у світі взагалі немає речей: якщо ліквідувати внесені нами поняття числа, дійсності, руху, сили, то речей не буде, а залишаться динамічні кількості, які перебувають у деякому відношенні напруженості з усіма іншими динамічними кількостями. У зв'язку з цим світ уявлявся йому мінливим і рухливим, але не таким, що розвивається. Навіть появу людини і взагалі лінію еволюції, яка веде до людини, він не вважав прогресом, оскільки все повертається. Вічно котиться колесо буття, все вмирає і розквітає знову. Повсюди середина. Колесо вічності кругле. Ніщо не розвивається від нижчого до вищого.
Ф. Ніцше оголосив волю до влади рушійною силою потоку становлення і першоосновою всього існуючого. Вона є не одним із різновидів вольових імпульсів людської поведінки, а визначальним стимулом діяльності і головною здатністю людини. Більше того, волю до влади він запровадив у самі надра Всесвіту, світу в цілому. Через що дерева первісного світу борються одне з одним? — запитував Ніцше і відповідав: через владу. Життя є воля до влади. І пізнання, і краса, і релігія, і мораль, і нсілякі дії — все це воля до влади. Отже, за Ф. Ніцше світ є становленням, тобто вічним поверненням, джерелом і причиною якого є воля до влади. На цих підставах він побудував свою своєрідну гносеологію, яка є певною абсолютно релятивістською та ірраціоналістичною сукуп-
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
ністю ідей, і яку тільки приблизно можна називати теорією пізнання. Ф. Ніцше заперечував "річ у собі" як об'єктивну реальність. Сутністю речі є лише думка про річ. Пізнання — лише корисний для суб'єкта засіб продукування фікцій (тобто понять, практично виправданих, але які не мають об'єктивного теоретичного значення), що дають можливість йому вижити і здійснити свою волю до влади. Пізнання — знаряддя влади, тому його дія не простягається далі того, що потрібно для здійснення цієї волі і націлене лише на тлумачення світу. Немає фактів, є тільки їх інтерпретації, але й вони не мають якогось одного змісту. Думка в образі — знак, який має безліч тлумачень. Відчуття теж не означає щось конкретне, воно завжди інтерпретується нами і часто-густо дуже химерно.
Згідно з Ф. Ніцше, уявне тлумачення — нижча сходинка пізнання; вищою сходинкою є справа, діяльність суб'єкта, який уявляє, мислить, бажає, відчуває. Цій діяльності зобов'язані своїм існуванням усі речі. Немає речей, відмінних від явищ, немає сутності, відмінної від думки. Світ істинний для пас тому, що ми у ньому живемо. Ф. Ніцше відкинув традиційне тлумачення істини в плані адекватного образу об'єкта, що існує незалежно від пізнавальної активності суб'єкта. Він настирливо ототожнював істину з помилкою і неправдою. Істина — той тип помилок, без яких певний вид живих істот не міг би існувати. Тільки помилки і віра — умови життя, оскільки в них виявляється перш за все воля до влади. Людина оволодіває тим, на що націлений її інтерес. Воля до влади, за Ф. Ніцше, — критерій значущості будь-якого явища і суспільного життя. Що добре? — Усе, що підвищує почуття влади, волю до влади. Що погано? — Усе, що відбувається через слабкість. Раціональне пізнання не сприяє підвищенню волі, навпаки, паралізує її. Воля до влади — основа права сильного. Мораль, що існує, проповідує любов до ближнього, отже, вона підриває волю до влади і тому має бути відкинута. Ф. Ніцше розглядав мораль як сукупність законів, що створює людина та яким вона сама себе підкоряє. Він називав себе імморалістом, але моральні норми й оцінки не відкидав, оскільки моралетворчість у людській поведінці розглядав природним виявом волі до влади. Будь-якими вимогами єдиної моралі нехтував. На його думку, існують градації між людьми, а отже, між видами моральності: справедливе для одного, зовсім не обов'язково справедливе для іншого. Він вважав, що мораль виникає як реалізація відчуття переваги одних людей ("панів") над іншими ("рабами"). Нерівність людей Ніцше вважав природною, а протилежність панської і рабської моралі — вічною. Сам він був явно на боці моралі "панів", тому що в її основі бачив головну цінність життя — волю до влади, сильну людину, тобто природженого аристократа, абсолютно вільного, який не зв'язує себе жодними морально-правовими нормами. Це суб'єкт панської моралі, або "надлюдина". Прообраз надлюдини він вбачав у гомерівських героях, у скандинавських вікінгах, у Цезарі, Н. Макіавеллі, Наполеоні.
Історія за Ф. Ніцше — це сукупність героїчних зусиль видатних індивідів, набір повчальних прикладів того, чим може стати людина і чого вона здатна досягти. Він вважав, що історичні події завжди починаються з творчих зусиль великих особистостей, які здатні розірвати пута традиції; історію робить дух свободи. Народні маси, на його думку, заслуговують на увагу тільки як слабкі копії великих людей, як сила опору великим і як знаряддя великих. Ф. Ніцше не визнавав за кожною людиною права бути особистістю. Величезна кількість людства — "стадо", "маса", що є головною загрозою для розвитку творчої особистості. Ф. Ніцше передбачав неминучість глибокого перетворення духовного життя людини у XX ст., пов'язуючи це з розвитком техніки, з реальними небезпеками, які виникають внаслідок оволодіння гігантськими силами природи в умовах архаїчного мислення, неадекватного цим силам, зі зростанням психічних навантажень, зі створенням індустрії відпочинку тощо. За його переконанням все це може викликати саморуйнування культури й особистості. Проте за принципом "чим гірше — тим краще" Ф. Ніцше бачив у цій тенденції умови визрівання волі, яка здатна протистояти цій тенденції: демократизація суспільства породжує ненависть до нівелювання людей, демократія — од-
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
ночасно несвідома передумова вирощування тиранів, а демократичне роздрібнення характерів приводить до того, що навіть не дуже сильна воля у своїх прагненнях до влади має шанс на успіх, оскільки люди схиляються перед всілякою силою волі, яка наказує. На підставі таких роздумів Ф. Ніцше закликав виховувати нові породи людей: філософів-законодавців і слухняні маси. Він вважав даремними скарги на інертність маси, доводив, що маса виявляється безплідною тією мірою, в якій безплідні вихователі; вона йде так, як іде вождь попереду, живе так, як живе він, підноситься або псується так, як підноситься або псується він. Не заперечував Ф. Ніцше і "зворотного зв'язку" — впливу маси на вождів. Засобом проти руйнівного впливу маси на вождів він вважав мілітаризацію. Організацію суспільства за військовим зразком вважав найкращою, порівняно з економічною організацією, стосунки між солдатом і командиром — вищими, ніж стосунки між робітниками і роботодавцями, а підкорення могутній особистості, тирану — менш болючим, ніж підкорення особистості фабриканта. Тому потрібно навчитися сприймати робітників як солдатів, ліквідувати будь-який зв'язок між оплатою праці та її результатом, усіх індивідів розмістити за рангом так, щоб кожен видавав найбільшу продуктивність праці. У творах Ф. Ніцше у деталях аналізував способи створення володарюючої еліти людей — дієту, фізіологію, фізкультуру, підбір шлюбних пар, попередження розмноження хворих і неповноцінних.
Ф. Ніцше багато писав про майбутнє. Він вбачав своє завдання у тому, щоб навчити спрямовуватись у майбутнє, навіть на тисячі років. Він пророкував європейцям керівництво всією світовою культурою, вважав, що на цьому шляху передбачається декілька століть воєн, які йтимуть одна за одною і подібних яким історія ще не знала. Згідно з Ф. Ніцше, будуть війни за панування над Землею, війни, головними суперниками в яких стануть Росія й об'єднана перед лицем її потужної військової сили Європа, центром і керівником такої об'єднаної Європи буде Німеччина. У Німеччини є воля, вона здатна згуртувати Європу і виконати тим самим відведену їй історичну роль. Філософія Ніцше постійно викликає дискусії, різні інтерпретації і тлумачення. Донедавна автори історико-філософсь-ких досліджень таврували Ф. Ніцше за його аморалізм, біологізм, волюнтаризм, антидемократизм, суб'єктивізм; про нього писали як про ідеолога антисемітизму і фашизму. Проте в останні роки позначилась стійка тенденція неупередженої оцінки його філософської творчості. Захоплює в ній духовний ризик, наявність постійної внутрішньої опозиції, здатність відмовитись від виношених, але вже "зношених" переконань. Наші уявлення про розвиток духовного світу людини довго будувалися за принципом від плюралізму до монізму, від суперечностей до тотожності, від неспокійної анархії почуттів і думок до суворого ієрархічного наукового світогляду. Ознайомлення з філософією Ніцше сприяє формуванню нових уявлень про духовне життя особистості, як про постійне самовизначення, самоствердження і водночас самозаперечення. Типовим прикладом "філософії життя" у нових умовах XX ст. була творчість Освальда Шпенглера (1880 — 1936). Головним твором цього філософа є "Присмерк Європи", перший і другий томи якого було опубліковано відповідно у 1918 і 1922 рр. З інших його праць відомі "Чи це песимізм?", "Пруссацтво і соціалізм", "Людина і техніка" тощо. Витоки популярності його творів, очевидно, полягали у неабиякому літературному таланті і незвичайній ерудиції їх автора, головне — у прагненні дати відповідь на питання про долю європейської культури у своєрідних історичних умовах після Першої світової війни. Поразка німецького імперіалізму і його союзників у цій війні, перемога Жовтневої революції 1917 р. у Росії, революційні події в Німеччині та Угорщині, наближення революційних потрясінь в інших країнах викликали в буржуазії та її ідеологів острах і розгубленість, відчуття неминучої загибелі, що насувалась, очікування новоявленого пророка, який помахом пера розрубав би гордіїв вузол тих суперечностей, у яких, здавалося, безнадійно заплуталась тодішня Європа. Не дивно, що книга О. Шпенглера "Присмерк Європи", яка втілила надії на можливість подолати кризу, знайти хоч якісь шанси вистояти під натиском революційних сил, була із захопленням сприйнята буржуазією.
Тема 8 Філософія XX—XXI ст.
Філософія Шпенглера — крайній суб'єктивізм і релятивізм, войовничий аитиінтелектуалізм. Його вихідним поняттям було "життя", тобто здійснена свідомість, хвилювання. "Варто мати на увазі, — писав філософ, — що як історія, так і природа припускають існування духу, через який і в якому вони стають дійсними. Без суб'єкта неможливий і об'єкт. Незалежно від будь-яких теорій, що їм філософи надали тисячу різних формулювань, твердо встановлено, що земля і сонце, природа, простір, Всесвіт — усе це особисті хвилювання, до того ж їх існування в певному вигляді залежить від людської свідомості. Але те саме справедливо і відносно історичної картини світу"1. Тут суб'єктивно-ідеалістична позиція О. Шпенглера виражена цілком певно: без суб'єкта об'єкт неможливий. Якщо врахувати, що під суб'єктом філософ розумів індивіда, то його світоглядна позиція — ще й соліпсизм. Разом з тим, він писав і про існування інших людей, суб'єктів, народів, культур. Суперечність, яка виникла у зв'язку з цим, він ігнорував. Пояснити таке ігнорування можна, напевно, тільки тим, що для нього, як і для інших філософів його школи, пріоритетною була лише головна ідея, головна думка, а все інше — третьорядне, у тому числі виникаючі суперечності і, навіть, безглуздості. Головна ідея Шпенглера: історія — це зміна окремих замкнених культур, що виключає єдиний історичний процес і історичний прогрес. Є тільки суб'єктивне, індивідуальне уявлення про світ, яке змінюється від людини до людини, від культури до культури. Це означає, що для справжнього мислителя немає абсолютно правильних або абсолютно неправильних поглядів, все відносне, все змінне, все скороминуче. Релятивізм такого плану неминуче веде до заперечення самої можливості наукового знання, але О. Шпенглер такого висновку не робив, що також свідчить про непослідовність і крайню суперечливість його концепції. Наукове пізнання він визнавав лише стосовно природи. Природа — це сфера мертвого, застиглого, нерухомого; відповідно до цього в ній панують за- 1 Шпенглер О. Закат Евроиьі / О. Шпенглер. — М., 1923. — С. 6. кон, причина, дія, число, простір, розум, логіка. Історія — це взагалі не знання, а хвилювання, внутрішнє почуття, інтуїція. Природа — це результат діяльності інтелекту, пізнання, а історія — результат інтуїції. Історія — це рух, становлення, життя, саме живе буття; вона не має системи, програми, існує через себе і для себе. Отже, не слід шукати в історії закономірних зв'язків, а змістом історичних досліджень можуть бути тільки аналогії розвитку культур до розвитку живих організмів і аналогії між різними культурами, які, згідно з О. Шпен-глером, не тільки проходять одні й ті самі стадії (народження, розквіт, занепад), але в історії яких відбуваються схожі події і з'являються схожі історичні персонажі, які відіграють схожу роль (наприклад, Цезар і Наполеон). О. Шпенглер рішуче заперечував поняття всесвітньої історії. Він не бачив ні прогресу, ні мети, ні самого шляху людства. Для нього існували лише окремі ізольовані культури, кожна з яких раптово виростає, безцільно розквітає, як квіти у полі, а потім, як і все живе, гине. Спрямовуючу роль у житті кожної культури, від її народження до загибелі, він відводив долі. Доля, за О. Шпенглером, — поняття, яке не молена пояснити або обґрунтувати; слово, зміст якого треба відчувати. Однак такого роду відчуття притаманне далеко не всім, а тільки обраним. Якщо природничо-наукове знання можна передати від учителя до учня, а пізнанню природи можна навчитися, то знавцем історії можна тільки народитися. Силу історика філософ вбачав у відчутті ходу історичного процесу, переживанні його, безпосередньому баченні поступу історії, завдяки тому, що історик користується несвідомим методом інстинктивного розгляду світового процесу, яким володіє небагато людей. Якщо доля спрямовує життєвий шлях кожної культури, то конкретний зміст культури згідно з О. Шпенглером визначається її душею. Культура, доводив він, виникає тоді, коли з первісного хаотичного стану у певній місцевості з'являється "велика душа" і залишається прив'язаною до неї подібно рослині. Ця душа наче розгортає свої внутрішні можливості у вигляді народів, мов, віровчень, мистецтв, наук тощо. Якщо мета досягнута, і душа, тобто багатство внутрішніх можливостей,
Тема 8 завершена і здійснена в зовнішньому, тоді культура раптом застигає, стає цивілізацією. Цивілізація — старість культури, її поступове відмирання. Симптомами цього відмирання О. Шпен-глер вважав матеріалізм і атеїзм, соціальні революції і поширення наукових знань. Отже, О. Шпенглер довів ірраціоналізм у розумінні історії до логічного завершення. 0. Шпенглер нараховував вісім культур, що досягли свого завершення, кожна з яких визначається своєю особливою душею: китайська, вавилонська, єгипетська, індійська, антична, арабська, європейська, культура народів майя. Виокремив він і російську культуру, але як таку, що перебуває на етапі виникнення. Детально 0. Шпенглер описав три культури: античну, європейську й арабську. Породжені вони своїми душами: аполлонівською (греко-римською), яка вибрала своїм ідеальним типом чуттєве тіло; фаустівською (західноєвропейською), символом якої є безмежний простір і всезагальна динаміка; магічною (візантійсько-арабською), яка виражає чіткий дуалізм душі і тіла. Усі культури в О. Шпенглера виняткові до несумісності, до взаємної недосяжності. Кожна культура замкнута в собі і не має нічого спільного з іншими культурами. Не існує між ними жодної історичної спадкоємності, жодного впливу або запозичення. Людина, яка налелшть до однієї культури, не тільки не може сприйняти чогось із цінностей інших культур, а й навіть не спроможна їх зрозуміти. Араб або китаєць дивляться на світ іншими очима, ніж грек, живуть інніими інтересами і клопотами. Сучасна математика, за 0. Шпенглером, зовсім не є подальшим розвитком математичних знань греків, арабів та інших народів, а цілком самостійний світ математичних символів, які виростають з глибини фаустівської душі тощо. Те саме стверджував він і відносно філософії. Кожна філософія є вира-ясенням свого і тільки свого часу, в історії філософії немає спадкоємності; у кожної культури своя філософія, тому хвилююча філософів проблема природи або душі насправді має суто місцеве і тимчасове значення, вона не становитиме жодного інтересу і, навіть, залишиться незрозумілою для філософів інших культур. Філософія XX—XXI ст. Якщо розвиток культури О. Шпенглер уявляв циклічним, аналогічно циклам біологічного організму (народження, розквіт, смерть), то і розвиток історії уявлявся йому циклічним. Для кожної культури (отже, кожної історичної епохи) він відводив приблизно тисячу років, а останній її стадії (цивілізації) 200—300 років. На цій стадії культура поступово відмирала, а люди поверталися до позаісторичного, суто біологічного існування. Це не означає, що всі люди фізично гинуть, вони залишаються існувати, але це вже біологічне, а не культурне існування. Сучасну йому історію О. Шпенглер оцінював як таку, що перебуває на стадії цивілізації. Це імперіалізм, що вступив у свою останню фазу. її змістом буде боротьба між грошима і кров'ю, яка завершиться цезаризмом, меч переможе гроші, а володаря підкорить собі знову воля до здобичі. О. Шпенглер вважав, що демократія в країнах Європи є хибною, за нею приховується безроздільне панування правлячих верств. Загострення соціальних антагонізмів між керівниками і виконавцями може спричинити "бунт мас". Крім того, писав філософ, загострюються суперечності між європейськими промислово розвиненими країнами та іншими "расами". До Європи рушила дешева робоча сила, яка неминуче спричинить безробіття у розвинутих країнах. Безробіття, за О. Шпенглером — це вже навіть не криза, а початок катастрофи. Сучасну історію буде вичерпано, як і всі форми будь-якої культури. Коли та як загине нинішня цивілізація, О. Шпенглер не знав. Такі основні ідеї філософії історії і політичної концепції О. Шпенглера. Вони вкрай песимістичні, оскільки виходять із неминучого кінця західноєвропейської культури і суспільства. Разом з тим, вони відображали позицію німецької буржуазії, яка була готова перейти до відкритих насильницьких дій заради утвердження свого панування. Тому не випадково ідеї "Присмерку Європи" про історію як боротьбу крові і рас, як війну, де святкує воля до влади, про цезаризм, про долю і багато іншого були потім сприйняті ідеологами фашизму. Концепція циклічності культур антиісторична, а тому непереконлива. її обґрунтування О. Шпенглером міфологічне, а використані ним історичні аналогії довільні. Це була філософія історичного
Тема 8 песимізму, невіри у суспільний прогрес, остраху перед соціальними потрясіннями, які насувалися на суспільство середини XX ст. Видатним представником "філософії життя" у Франції був Апрі Бергсон (1859—1941). Широко відомі його роботи "Матерія і пам'ять" (1898), "Сміх" (1900), "Творча еволюція" (1907), "Довжина й одночасність" (1922), "Два джерела моралі і релігії" (1932), "Думка і рухоме" (1934) та ін. Це був філософ широкої ерудиції, він володів глибокими знаннями не тільки з філософії, а й із математики, фізики, біології, мистецтва і літератури. У 1927 р. йому присуджено Нобелівську премію в галузі літератури. Він був професором найбільш престижних навчальних закладів Франції того часу, членом Академії моральних і політичних наук, а з 1914 р. — членом Французької академії. А. Бергсону належить розробка специфічної концепції розвитку, яка отримала назву "творчої еволюції". Вона була спрямована проти панівної у XIX ст. механістичної концепції, що зводила розвиток до кількісних змін, простого зростання. А. Бергсон справедливо уподібнював її дитячій грі, яка полягає у складанні картинки з перемішаних її частинок. Однак він гостро критикував її не за заперечення стрибкоподібного характеру розвитку та наявності в природних і соціальних процесах якісних змін, не за зведення закономірностей дійсності до законів механіки, а з метою визнання причинно необумовлених, непередбачених і раціонально непояснимих нових якостей, які виникають у процесі еволюції, критики наукового розуміння розвитку взагалі, проведення у філософії ірраціоналізму та інтуїтивізму. Однією з центральних категорій своєї філософії А. Бергсон вважав категорію "тривалості". Світ є тривалістю, стверджував він, але саме поняття "тривалості" чітко і послідовно не визначив. Тривалість у нього — перш за все час, але не як набір, послідовність моментів, що змінюють один одного, а як безперервний розвиток минулого, що вбирає в себе майбутнє і розширюється завдяки руху вперед. При цьому філософ мав на увазі не фізичний час, а час як послідовність станів свідомості і їх відношення. Час у нього (отже, тривалість) неможливий Філософія XX—XXI ст. поза свідомістю. Триває свідомість, причому безперервно і суто якісно, виключаючи будь-які кількісні відмінності. Творча еволюція — це ряд раптових стрибків. Однак у працях філософа немає аналізу якісного стрибка і дослідження якісних змін взагалі, все зводиться до того, що вони не допускають передбачення, а "нове" полягає у неможливості передбачити наступні якісні стани. Метафізичний розрив А. Бергсоном якісних і кількісних змін, нерозуміння того, як другі ведуть до перших і зумовлюють їх, змусили його шукати рушійну силу розвитку в якомусь духовному началі. Таким началом він оголосив "надсвідо-мість", або абсолютну свідомість, неподільну безперервність, порив, який володіє творчою потенцією, здатністю до різноманітних то мінливих, то відносно стійких втілень. "Надсвідомість" А. Бергсон порівнював з ракетою, залишки якої падають у вигляді матерії. Свідомість суб'єкта є також виявом "надсвідомості", що використовує мозок як своє вмістилище, сховище, форму буття, яка входить у мозок, подібно до того, як кинджал входить у піхви. "Надсвідомість" стосовно життя А. Бергсон назвав "життєвим поривом", що трактується як потреба творчості, що пронизує все живе. Джерело життя — життєвий порив. Його природничо-наукове обґрунтування філософ шукав у концепції "безперервності зародкової плазми" німецького зоолога й еволюціоніста Августа Вейсмана (1834—1914), згідно з якою статеві елементи організму-виробника передають свої спадкові особливості статевим елементам організму, який народжується, а життя постає ніби течією, що йде від зародка до зародка за допомогою розвинутого організму. Однак, якщо в концепції А. Вейсмана міститься гіпотеза про матеріального носія спадковості, то життєвий порив А. Бергсона — ідеалістична вигадка, але за цілком певною аналогією. Подальші роздуми А. Бергсона зводилися до такого. "Життєвий порив", що влився в матерію, розходиться на два основних "рукави". Один з них — інстинкт, форма пристосування свідомості до матеріальних умов свого перебування, деяка стандартна згода дії тварини і предмета, яка не потребує ні навчання, ні пам'яті, ні самосвідомості, а задана споконвічно. Хижій осі, міркував філософ, не потрібне навчання технології
Тема 8 поведінки зі своїм жалом, як і знання анатомії гусені, яку їй потрібно паралізувати. Другий "рукав" "життєвого пориву" — інтелект, виражений у мисленні людини. Його функцію А. Бергсон вбачав у підготовці дій людини, у передбаченні. На відміну від інстинкту, інтелект філософ наділяв творчими потенціями з їх вищим втіленням у науці. Однак пізнавальні можливості інтелекту і науки, за А. Бергсоном, обмежені та однобічні. Інтелект бачить у речах тільки той їх бік, який становить інтерес для практики. Інтелект не споглядає, а вибирає. Вибираючи те, що йому потрібно, він відкидає все зайве, не рахуючись з тим, наскільки важливе воно саме по собі. Тому всі філософи минулого, на думку А. Бергсона, помилялися, стверджуючи, що призначення інтелекту, а отже, завдання науки, полягає у відображенні дійсності такою, якою вона є. Ні інтелект, ні наука не створені для цього: предмет науки не сама реальність, а практичне ставлення людини до неї, головним чином — до її дії, а інтелект у своїй основі є тільки здатністю організації і підготовки наявних і можливих дій. Звідси він робив висновок про повну неспроможність теорії пізнання всіх філософів минулого. Як ідеальний спосіб філософського пізнання А. Бергсон висував інтуїцію, тобто споглядання, незалежне від будь-якого зв'язку з практичними інтересами, вільне від поглядів і методів, які навіює практика. Для оволодіння інтуїцією не потрібно жодних спеціальних здібностей чи пізнавальних органів, необхідно лише звільнити свідомість від практичної зацікавленості, усунути співвідносні з практикою погляди. Щоб пізнавати інтуїтивно, не потрібно нічого вміти, знати, робити, потрібне тільки зусилля волі, яке спрямовує свідомість наперекір усім нахилам, звичкам, поглядами, що склалися в інтелекті і своїм виникненням зобов'язані практичному переконанню та інтересу. Отже, інтуїція в А. Бергсона — безпосереднє осягнення сутності речей. її умова — відмова від форм логічного мислення. її критерій — безпосередня очевидність споглядання, яке виключене з усіх практичних відносин. Свою теорію інтуїції він спрямував проти механіцизму і метафізичного способу мислення, однак протиставив їм не діалектику, а ірраціоналізм і алогізм. Не випадковий тому перехід А. Бергсона в останніх Філософія XX—XXI ст. його працях на позиції релігійно-містичного тлумачення процесу еволюції. Він будував свою соціальну філософію, в якій уявляв людину і суспільство виявом "життєвого пориву". А. Бергсон вважав, що людина живе не для себе, а для інших. Це її несправжнє існування. Лише шляхом поглиблених роздумів людина може досягти свого "істинного Я" — вільного, соціального, індивідуального, надемпіричного. Це і є справжнє існування, справжня тривалість, безпосереднє втілення "життєвого пориву". Однак сучасне суспільство не забезпечує умов для досягнення такого стану. Людина створила технічні засоби свого панування над природою і перетворила їх на особисту чи колективну власність. Бажання збільшити її породжує між людьми і державами конфлікти, які нерідко переростають у війни. Війну він вважав природною, тобто обов'язковою, у зв'язку із сутністю людини і взаємовідносин між державами, характеризував її як зло і закликав міжнародні організації сприяти нейтралізації агресивних прагнень людей. Великі надії щодо цього він покладав на Лігу Націй. Як засіб відвернення війн пропонував обмеження прагнень людей до багатства, розкоші, протиставлення "духові комфорту" "духу аскетизму". Такі рекомендації були і залишаються лише "доброзичливими побажаннями", що майже не впливають на жорстоку реальність воєн і збройних конфліктів. А. Бергсон не створив філософської школи, але сформулював безліч провідних ідей, які набули поширення в усій ірра-ціоналістичній філософії XX ст., зокрема у французькому персоналізмі й екзистенціалізмі. 8.3.1. Несвідоме і психоаналіз. Фрейдизм і неофрейдизм Серед ірраціоналістичних течій сучасної філософії однією з поширених і впливових є неофрейдизм, що в різних варіантах і модифікаціях відтворює ідеї психоаналітичного вчення австрійського лікаря-невропатолога і психіатра Зигмунда Фрей- 9а (1856—1939).
Дата добавления: 2014-11-16; Просмотров: 349; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |