Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Д.локк і його критика теорії природжених ідей декарта




Першим завдання систематичного дослідження походження, достовірності і об'єму людського знання поставив перед собою англійський філософ Джон Локк (1632-1704). У своєму головному філософському творі "Досвід про людський розум". Локк задався метою усебічно обгрунтувати положення про досвідчене походження всякого людського знання. Почав він з критики теорії "природжених ідей" (разделяв шийся раціоналістами, Декартом і Лейбніцом). Локк категорично відкидає можливість існування такого роду ідей. Прибічники теорії "природжених ідей" зазвичай посилалися на загальну згоду людей з тих або інших питань. Але ті або інші ідеї, на думку Локка, схвалюються людьми не через свою природженість, а внаслідок своєї корисності. Так, наприклад, ідея Бога і богопочитания не є природженою, оскільки у світі існують атеїсти, що заперечують буття Бога, а також цілі народи, у яких не можна знайти понять ні про Бога, ні про релігію. Поява ж і поширення цих ідей пояснюється зовсім не їх природженістю, а впливом виховання, освіти, здорового глузду і постійного інтересу до імені Бога.

Відповідаючи на питання про джерело виникнення ідей, англійський філософ ясно формулює початковий принцип емпіризму: "На досвіді грунтується усе наше знання, від нього, врешті-решт, відбувається наше спостереження, спрямоване або на зовнішні предмети, або на внутрішні дії нашої душі, що сприймаються і рефлектовані нами самими, доставляють нашому розуму увесь матеріал мислення". Свідомість, психіка, душа - це "чиста дошка" (лат. tabula rasa), на яку досвід через чуттєве сприйняття наносить знаки. Локк розрізняє два види досвіду: зовнішній досвід, що складається з сукупності визначень об'єктивного матеріального світу, і внутрішній досвід, що утворюється із спостережень розуму над своєю внутрішньою діяльністю. Матеріальний світ впливає на органи чуття людини і викликає відчуття. На цій основі в чоло столітті і виникають прості ідеї, що мають реальний (тобто об'єктивне) зміст, згідний самим речам. Внутрішній досвід або рефлексія - це діяльність нашого розуму, коли він займається переробкою придбаних ідей ("хоча це джерело не є почуття..,.. проте він дуже схожий з ним і може бути досить точно названий внутрішнім почуттям"). Обгрунтовувавши головне положення емпіризму, Д. Локк неодноразово підкреслював, що діяльність розуму, яка стає предметом рефлексії, протікає тільки на основі чуттєвих даних, що виникають у людини раніше ідей рефлексії. Душа не може мислити перш, ніж почуття забезпечать її ідеями для мислення. Проте при отриманні ідей рефлексії наш розум не пасивний, а активний. Він здійснює деякі власні дії, за допомогою яких, з простих ідей як маті ріала і основи для іншого, будуються інші, складні ідеї. В той же час, Д. Локк чітко вказує, що розум не може вийти за межі тих первинних ідей, які формуються на основі відчуттів. Зовнішній досвід є основою, базою усього після дуючого знання.

Під субстанцією (тим, що лежить в основі чого або) Локк розумів субстрат, носій відомої якості або сукупності якостей. Він визнає наявність тілесної і мислячої субстанції. Але не встановлює між ними однозначного відношення. Вони як би рядоположены, хоча і не стикаються один з одним.

Найдостовірніший рід пізнання, по Локку, - інтуїція. Інтуїтивне пізнання є ясне і виразне сприйняття відповідності або невідповідності двох ідей через їх безпосереднє порівняння.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 892; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.