Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Київ XX cm




Свідченням успіхів Києва у всіх галузях господарства і культури стало проведення в місті Всеросійських виставок у 1897 і 1913 роках. Основні павільйони розміщувались на Троїцькій площі і на схилах Черепанової гори. У 40 відділах виставки 1913 р. (промис­ловості, повітроплавання, освіти, прикладного мистецтва, санітарному та ін.) було представлено близько 2 тис. експо­натів. Ще понад ЗО павільйонів представляли продукцію ок­ремих підприємств.

Найбільш розвиненою галуззю економіки на початку XX ст. залишалась торгівля. В 1914 р. в місті налічувалось понад 10,5 тис. торговельних закладів. Київ перетворився на головний у Росії центр торгівлі цукром.

Зростала чисельність міського населення. За період з 1897 до 1914 р. вона збільшилась з 248 до 626 тисяч чо­ловік. Відповідно розширювалась територія міста. В 1910 р. до нього були приєднані передмістя: Солом'янка, Протасів Яр, Батиєва гора, Шулявка. Міські райони Святошин і Деміївка теж виросли з київських передмість. Лівобережні поселення Микільська Слобідка і Дарниця, територіально включені до складу сусідньої Чернігівської губернії, в адмі­ністративному відношенні були підпорядковані земській управі Київського повіту.

Напередодні першої світової війни Київ займав площу близько 170 кв. км. Продовжувалось інтенсивне будівницт­во, передусім житлове. В архітектурі цей період представле­ний різними стилями. Так, у класицизму, побудовані приміщення Комерційного інституту (педагогічний універ­ситет), Вищих жіночих курсів (редакція Української енцик­лопедії), Центрального телеграфу, комплексу Політехнічно­го інституту, університетської бібліотеки, Педагогічного музею, Ольгинської гімназії, пасажу, іподрому (вул. Суво­рова) та ін.

Стиль модерн виражений у будівлі Бессарабського рин­ку, житлових будинках на вул. Житомирській, 8, Круглоуніверситетській, 7, Лютеранській, 22, Рейтарській, 20, а та­кож ряді будинків на вул. Гончара, Великій Васильківській, Городецького.

Декор будівлі на вул. Ярославів Вал, 40, спорудженої в 1905-07 pp. на кошти М. Терещенка як приміщення зразко­вого училища, був стилізований у дусі старовинного зодче­ства. В радянські часи тут розміщувалась артилерійська спецшкола, в повоєнні роки тут містилась консерваторія, а з 1950 р. — театральне училище (нині — інститут театраль­ного мистецтва).

На вул. Рейтарській, 22 збереглась одна з найкрасиві­ших будівель Києва, споруджена в 1912-14 pp. для Товарист­ва швидкої медичної допомоги. Товариство існувало за раху­нок членських внесків, міських субсидій і пожертвувань.

Поруч знаходилась лікарня швидкої допомоги. (Проект комплексу був розроблений архітектором Й. Зекцером).

Комплекс 6-7-поверхових будівель, споруджених у стилі модерн протягом 1908-1911 pp., розташований на Ярославому валу, 14.

Цікавими архітектурними спорудами того часу є при­міщення Державного банку, музею ім. Богдана і Варвари Ханенко.

Будинок №15 на Андріївському узвозі, побудований у 1902-1904 pp. і стилізований у дусі англійської готики, ки­яни з легкої руки В. Некрасова називають Замком Ричарда.

Цікава також архітектура будинку Маріїнського това­риства Червоного Хреста на Маріїнсько-Благовіщенській (Саксаганського, 75) вулиці.

Своєрідністю архітектурного вирішення відзначаються будівлі, споруджені за проектами В. Городецького. Випуск­ник імператорської художньої академії в Петербурзі, він працював у різних містах Росії, але розквіт його мистецтва пов'язаний з Києвом. Він був одним з авторів проекту бу­динку Національного художнього музею, стилізованого в дусі давньогрецької архітектури. В 1899 р. розпочато будів­ництво римсько-католицького костьолу Св. Миколая. За ос­нову було взято проект студента С. Валовського, майже повністю перероблений В. Городецьким, якого запросили керувати будівництвом. Миколаївський костьол представ­ляє готичний стиль. У мавританському стилі збудовано приміщення караїмської кенаси (нині — Будинок актора по вул. Ярославів вал, 7). Караїмська громада в Києві була не­численною, але до неї належав тютюновий «король» Соло­мон Коген, на кошти якого й було споруджено цю будівлю.

В лютому 1901 р. В. Городецький придбав ділянку землі на дуже крутому схилі і взявся звести будинок там, де ніхто з архітекторів не наважувався розпочати будівництво. Будів­ництво було закінчено у 1903 р. Фасади прикрашені скульп­турними зображеннями різних напівміфічних істот роботи скульптора Е. Саля. Виконані з бетону, вони рекламували продукцію цементної фабрики «For», співвласником якої був В. Городецький. Сьогодні будівля відома серед киян під назвою «будинку з химерами».

В. Городецьким зведені також основні корпуси Південно-руського машинобудівного заводу (нині «Ленінська кузня»).

Збереглися 3 мавзолеї, споруджені за проектами архітек­тора: склеп, у якому похований інженер М. Лялевський, на території Видубицького монастиря; склеп графів Вітте на лютеранській дільниці Байкового кладовища; склеп на Бай­ковому кладовищі, неподалік від Вознесенської церкви.

В Євпаторії В. Городецький побудував власну віллу, в Сімферополі — фабрику штучного льоду, Старосільському Поріччі — греблю і шлюзи, в Тулині на Волині — палац Добровольського, в Умані — гімназію і міську школу, в Чер­касах — гімназію, церкву, торговельний зал, бойню.

1913-1914 pp. споруджений будинок губернської земсь­кої управи. Після 1917 р. тут був Палац праці — міський профспілковий центр. З 1934 р. тут розташовувався ЦК більшовицької партії, в роки другої світової війни — геста­по. Історія споруди по вул. Володимирській, 33 пов'язана в основному з діяльністю КДБ і Служби безпеки України.

Приймальня СБУ розташована в сусідньому будинку №35, що був особняком О. Беретті і збудований архітекто­ром у 1848 р. Протягом 1927-1934 pp. тут містилась істо­рична секція Всеукраїнської академії наук.

По вул. Володимирській, 39 на початку XX ст. був по­будований найвищий на той час в Києві житловий будинок. Популярним серед киян було кафе-кондитерська «Маркіза» (пізніше ресторан «Лейпциг») на першому поверсі.

В будинку №43 по вул. Володимирській у 1889 р. наро­дився О. Вертинський. У цьому ж будинку знаходився вин­ний льох «Замок Тамари», описаний М. Булгаковим у ро­мані «Белая гвардия».

ЗО серпня 1911 р. у присутності царя Миколи II, прем'єр-міністра П. Столипіна, представників іноземних консульств був урочисто відкритий пам'ятник Олександру II на Євро­пейській площі. В радянський період пам'ятник було знище­но, а майданчик з постаментом пристосовано для оформлен­ня входу в Пролетарський парк. У 1943 p., після звільнення Києва, на старому постаменті деякий час стояв пам'ятник Сталіну.

В 1913 р. на Хрещатику перед будинком Думи відкри­то пам'ятник Столипіну роботи італійського скульптора Е. Ксименеса, автора і пам'ятника Олександру II на Євро­пейській площі. 16 березня 1917 р. пам'ятник було скинуто з п'єдесталу і переплавлено в цехах «Арсеналу». Скульпту­ри «Витязь» і «Жінка-Росія», що входили до скульптурно­го ансамблю, були збережені і в 1928 р. передані до лаврсь­кого музейного містечка як твори мистецтва, але звідти вони зникли і знайдені не були.

В 1911 р. встановлено пам'ятник княгині Ользі (віднов­лений у 1996 p.). Він був частиною проекту так званого «історичного шляху», запропонованого київським відділен­ням Російського військово-історичного товариства. Проек­том передбачалось зробити алею і встановити на ній статуї великих київських князів та інших видатних людей, за зраз­ком берлінської «алеї героїв». Проект був підтриманий міс­цевою адміністрацією і громадськістю Києва.

Спочатку передбачалося встановити статуї на Бібіковському бульварі (бульвар Шевченка), але потім місцем для реалізації проекту було обрано Михайлівську площу на те­риторії давнього міста. Центральною фігурою ансамблю мав стати пам'ятник княгині Ользі, який був споруджений першим.

У 1914 р. біля київського «Арсеналу» з'явився пам'ят­ник Кочубею та Іскрі (в 1921 р. на його постаменті встанов­лено гармату).

На початку XX ст. проблемам міського благоустрою приділялася значна увага. Так, довжина водопровідної ме­режі в 1913 р. збільшилась до 185 км, а її річна потужність складала понад 900 млн відер (на добу на кожного кияни­на припадала в середньому 4,3 відра води). В 1910 р. стала до ладу нова лінія каналізації, що досягла вже й деяких околиць міста.

З'являлись нові бруковані вулиці, ремонтувалися старі мостові в центрі міста. Хрещатик, Олександрівська, Мико­лаївська і частково - Фундуклеївська, Велика Васильків­ська і Володимирська вулиці були вимощені шматочками граніту на бетонній основі. Таке мозаїчне покриття вперше з'явилось у Росії в 1909 р. і саме в Києві. В 1912 р. вже по­ловина київських вулиць була брукованою.

На фоні широкого благоустрою центру міста його про­мислові райони не відповідали елементарним санітарним нормам і були постійним вогнищем виникнення всіляких захворювань і епідемій. У більш як 50 міських нічліжках теж панували бруд і хвороби. Але навіть такими нічліжка­ми місто не могло забезпечити всіх бездомних, які знаходи­ли притулок серед портових дров'яних складів чи просто на схилах Дніпра.

Продовжувала розвиватися міська транспортна мережа. В місті налічувалося 20 трамвайних ліній, трамвайний парк складався з 300 вагонів. У місті працювало також близько З тис. візників. У 1905 р. став до ладу фунікулер довжиною 200 м, що називався спочатку михайлівським підйомником і з'єднував верхню терасу Володимирської гірки з вулицею Боричів тік. У 1938 р. фунікулер було реконструйовано, йо­го лінію продовжено на 38 м (до вул. Сагайдачного).

В 1914 р. в місті було 5 міських і 1 приватний автобус, які курсували від Царської площі через Троїцьку до вокзалу.

На початок XX ст. в місті налічувалося 139 початкових шкіл. Доросле населення навчалося грамоті в 29 (14 чолові­чих і 15 жіночих) безкоштовних вечірніх класах для робіт­ників. Хоча близько 40% населення займалось неписьмен­ним. Для виправлення становища протягом 1900-1904 pp. при Київському товаристві грамотності працювали недільні школи, в яких навчалось понад 700 чоловік. Діяльність київського товариства грамотності поширювалось також на три інші губернії Правобережної України. В 1902 р. на зіб­рані громадськістю кошти збудовано Троїцький народний дім, у якому проводились концерти, вистави, науково-попу­лярні лекції.

В місті було 35 Гімназій, з яких 20 — жіночі приватні. На початок XX ст. провідною серед них була приватна Гімназія В. Науменка, розташована на вул. Володимирській, 25 (нині тут дитяча школа мистецтв). Діяли також 2 реаль­них і 7 комерційних училищ, військово-фельдшерська шко­ла, військове училище, будівельно-технічне училище, учи­тельський інститут, жіноча учительська семінарія.

Професійно-технічну підготовку здійснювали реміснича школа, що готувала слюсарів, столярів, електромонтаж­ників; ремісниче училище, де навчались водії, майстри з ре­монту автомобілів; залізничне училище служби руху; річко­ве училище; школа десятників з дорожньої і будівельної справи; майстерні з друкарської справи.

В місті функціонувало більше 40 приватних курсів (іноземних мов, стенографічні, креслярські, сільськогоспо­дарські, рахівництва, зуболікарські, фельдшерські, акушер­ські та ін.).

З 1905 р. до навчання в університеті Св. Володимира були допущені жінки. В цьому самому році відкрито вищі приватні жіночі курси Жекуліної.

Діяли також загальноосвітні вищі курси з історико-філологічним і економіко-комерційним відділеннями (з 1908 р. — Комерційний інститут), музично-драматична школа М. Ли­сенка (з 1904 p.), консерваторія (з 1913 p.).

Товариство сприяння вихованню і захисту дітей (з 1907 р. — Товариство народних дитячих садків) займа­лось організацією дитячих закладів. Своєрідним поєднан­ням дитячого садка з початковою школою були притулки, засновані Товариством денних притулків для дітей робітни­чого класу. Власники деяких великих підприємств відкри­вали дитячі садки. Зокрема на заводі Гретера і Криванека (завод «Більшовик»).

Жіночий фребелівський педагогічний інститут здійсню­вав підготовку виховательок дитячих садків.

Насиченим було мистецьке життя Києва. Тут діяли То­вариство київських художників і Товариство художників-киян. Щорічно в місті відбувалося більше 10 виставок. Ок­ремі з київських художників були відомі в Європі. Академік живопису Н.К. Пимоненко брав участь у міжнародних вис­тавках у Мюнхені, Парижі, Римі, Лондоні, був членом То­вариства мюнхенських художників, Паризької інтернаціо­нальної спілки мистецтв і літератури. В 1909 р. один з варіантів його картини «Гопак» був придбаний Лувром. До групи художників, близьких до художнього об'єднання «Мир искусства» (з 1914 р. — об'єднання «Кольцо»), вхо­див К. Малевич.

З Києвом початку XX ст. пов'язані імена Лесі Українки і Олени Пчілки. В 1913 р. з Чернігова сюди приїхав на на­вчання П. Тичина, що вступив до Комерційного інституту. В Києві написала свої перші вірші Анна Ахматова. В Києві жили М. Булгаков, К. Паустовський.

На вечорі «нового мистецтва», що відбувся в 1907 р. в оперному театрі, читали свої вірші О. Блок і А. Бєлий. У 1914 р. в Києві виступав В. Маяковський.

В 1907 р. в приміщенні Троїцького народного дому по­чав працювати перший стаціонарний український театр М. Садовського. Одним із кращих у місті був театр Солов­йова. В приміщенні театру Бергоньє у 1913 р. діяв театр мініатюр, аз 1917 р. — Молодий театр Леся Курбаса. На те­риторії Всеросійської виставки в театральних павільйонах «Вар'єте», «Мистецтво», «Мозаїка» з оперетами і фарсами виступали вітчизняні і зарубіжні артисти. Популярним цен­тром розваг залишався «Шато-де-Флер».

На початку XX ст. в Києві набувало популярності кіно. Перші кінострічки, що демонструвались на київських екра­нах, були переважно французькими. Фірма «Брати Пате» навіть організувала свою київську філію, що продавала фільми і кіноапарати. В 1911 р. в центрі міста було вже ЗО «Ілюзіонів», «сінематографів», кінотеатрів. Кіносеанс три­вав 25-40 хвилин і складався з невеликих кінострічок різно­го змісту.

Одна з перших вітчизняних сюжетних стрічок, створе­них в ательє фотографії на Хрещатику в 1907 p., називалась «Кочубей у в'язниці».

В 1911 р. власник кінотеатру «Експрес» Шанцер ство­рив студію з виробництва хронікальних фільмів. Тут упер­ше в Росії було створено фільм з використанням повітряної зйомки, виконаної фотографом В. Добржанським з літака П. Нестерова між Києвом, Ніжином, Остром, Козельцем.

У 1912 р. фірма «Тіман і Рейнгард» відкрила на Сирці павільйон для зйомки фільмів, у яких брали участь артис­ти театрів Садовського і Соловцова. Тут працював відомий режисер Я. Протазанов. Художником-гримером був І. Кавалерідзе, що згодом став відомим скульптором.

У 1914 р. на Лук'янівці була створена кіностудія «Світ­лотінь», основним напрямом діяльності якої була екраніза­ція літературних творів. Тут поставлені фільми «Принижені і ображені» за Ф. Достоєвським, «Рабиня розкоші і моди» за «Дамським щастям» Е. Золя та ін.

Київ був одним із центрів розвитку повітроплавання. В 1908 р. в політехнічному інституті почав діяти авіаційний гурток, на основі якого було створене Київське повітропла­вальне товариство (1909). Членом товариства був військо­вий льотчик П.Н. Нестеров, який у 1913 р. вперше у світі виконав над Києвом одну з найскладніших фігур вищого пілотажу — «мертву петлю».

Перший політ над Києвом було здійснено в 1910 p., членом Одеського аероклубу СІ. Уточкіним.

Гідролітак типу «літаючий корабель», створений Д.П. Григоровичем незадовго до першої світової війни, вва­жався найдосконалішим у світі. Київським конструктором І.Сікорським (1889-1972) створені перші у світі надпотужні багатомоторні літаки «Русский витязь» та «Илья Муромец». У 1912 році студент політехнічного інституту І. Сікорський на 2-й міжнародній виставці за літак С-6 був удостоєний Ве­ликої золотої медалі, після чого, ще не здобувши диплому інженера, був запрошений на посаду головного конструкто­ра авіаційного відділу Російсько-Балтійського заводу. В то­му ж 1912 р. він поставив літак на поплавки, поклавши тим самим початок російській морській авіації. В 1914 р. ним бу­ло встановлено серію світових рекордів. І. Сікорський був нагороджений орденом Св. Володимира IV ступеня. Для одержання цієї нагороди необхідно було мати 5 орденів, а для молодого авіаконструктора було зроблено виняток. Щоб переконати Державну Думу в доцільності прийняття літаків на озброєння армії, І. Сікорський на своїй машині разом із 5 впливовими депутатами здійснив переліт Петербург — Київ — Петербург. Під час першої світової війни він очолю­вав ескадрилью бомбардувальників. Після революції емігру­вав за кордон.

Протягом 1909-1912 pp. у Києві було сконструйовано близько 40 типів літаків.

На рубежі ХІХ-ХХ ст. у Києві починає розвиватися спорт. Виникають спортивні гуртки, товариства, організову­ються змагання. В 1899 р. на базі Київського атлетичного гуртка, заснованого в 1895 p., було створене Київське атле­тичне товариство, що мало атлетичне і гімнастичне відді­лення. До його складу входили уславлений борець І. Піддубний, а також артилерійський капітан О. Купрін, що став відомим письменником.

У 1909 р. гімнастичне відділення було перетворене на гімнастичне товариство «Русский сокол», яке відвідувало 650 чоловік, у тому числі 60 жінок. Товариством проводи­лись масові показові виступи (один з них був знятий на плівку і демонструвався у всіх сінематографах міста), ор­ганізовувались курси викладачів гімнастики. В місті існува­ли й інші спортивні товариства («Спортивний клуб», «Спорт», «Санітас», «Клуб любителів спорту»), представ­лені різними видами спорту — легкою і важкою атлетикою, гімнастикою, футболом та ін. З футболом кияни познайо­мились у 1901 p., коли чехи і словаки - службовці заводу Гретера і Криванека — розпочали тренування на Сирецько-му полі (нині — територія кіностудії ім. О. Довженка). Пер­ша київська футбольна команда «Юг», що також складалась із чехів, почала виступати в 1904 р. В 1906 р. було створе­но команду зі студентів київського політехнічного інститу­ту «Політехніки». Невдовзі виникли команди «Славія», «Любителі спорту», «Сокіл» які в 1911 р. об'єднались у футбольну лігу. У 1913 р. до неї входило понад 500 фут­болістів із 7 клубів. Перший міжміський матч за участю київських футболістів, де їх суперниками були харків'яни, проведено в 1911 р. Незабаром відбулися зустрічі киян з командами Москви, Петербурга, Миколаєва, Курська, Го­меля.

В Києві проходила І Всеросійська олімпіада 1913 р., в якій взяли участь близько 580 спортсменів з Петербурга, Москви, Варшави, Самари та інших міст. Змагання прово­дилися з 14 видів спорту. Київські спортсмени успішно ви­ступили і на II (що стала останньою всеросійською) олім­піаді в Ризі у червні 1914 р.

В 1917 р. було обрано Українську Центральну Раду (засідання якої проводилися спочатку в будинку по вул. Володимирській, 42, а згодом — у приміщенні Педагогічно­го музею).

Після жовтневого перевороту 1917 р. в Петербурзі звідти перебралось до Києва багато людей, серед яких банкіри, підприємці, міністри, генерали, артисти.

8 лютого 1918 р. більшовицькі війська на чолі з Муравйовим при підтримці міських повстанців зайняли Київ. Протягом 3 тижнів у місті загинуло понад 5 тис. чол.

1 березня 1918 р. Київ був взятий військами Централь­ної Ради та її союзниками — німцями. З 29 квітня до 14 грудня 1918 р. місто було столицею Української гетьмансь­кої держави. В цей період почали діяти українські Академія Наук, Національна бібліотека, гімназія.

7 лютого 1919 р. Київ знову перейшов до рук більшо­виків. У результаті загинуло ще кілька тисяч киян. У цей період цілодобово працювала ЧК в будинку по вул. Яро­славів вал.

7 травня 1919 р. було видано декрет «Про знесення з площ і вулиць пам'ятників, споруджених царям і царським слугам».

Натомість на Думській площі було встановлено бюст К Маркса. На Софійській площі (в 1920 р. — площа Чер­воних героїв Перекопу) поруч з пам'ятником Б. Хмельниць­кому з'явився дерев'яний обеліск, присвячений перемозі Жовтневої революції, і бюст Леніна. На Караваївській пло­щі встановлено колону на честь вождів революції, на Троїцькій — бюсти Ф. Енгельса і Л. Троцького, на Контрак­товій — бюст Р. Люксембург. На перехресті Микільської (Січневого повстання, І. Мазепи) і Московської вулиць з'явився бюст Я. Свердлова. Перед оперним театром зведе­но пам'ятник К. Лібкнехту, а театрові присвоєно його ім'я. Театр Соловцова став носити ім'я В.І. Леніна. У приміщен­ні театру Бєргоньє діяв театр Червоної армії, а в кафешан­тані «Аполло» — клуб Першого комуністичного червоно-армійського полку.

30-31 серпня 1919 р. до міста з двох боків майже одно­часно увійшли українська (від Поста Волинського) і денікінська (від Дарниці) армії. Під натиском денікінців ук­раїнські війська відступили до Василькова.

16 грудня 1919 р. місто знову захопили більшовики, хо­ча вже 7 травня 1920 р. вони були вибиті з Києва україн­ською армією і союзними польськими військами.

12 червня 1920 р. місто черговий раз перейшло під вла­ду більшовиків. Чисельність міського населення значно зменшилось: частина його була перебита, частина залишила місто. В 1920 р. у Києві було 376 тис. жителів.

Київ втратив статус столичного міста: з 1917 по 1934 pp. столицею радянської України був Харків.

12 жовтня 1923 р. площа міста розширилась майже удвічі за рахунок включення в межі Києва 20 прилеглих на­селених пунктів: Дарниці, Микільської слобідки, Біличів, Совок та інших передмість.

У 1920-і роки торгівля втратила свою провідну роль в економіці міста, натомість почала розвиватися промисловість.

У 1920 р. було закрито університет і створено інститут народної освіти, що готував учителів для загальноосвітніх і професійних шкіл. Діяльність університету була відновлена лише в 1933 році.

29 вересня 1926 р. Києво-Печерська Лавра була оголо­шена Всеукраїнським музейним містечком, метою діяль­ності якого була атеїстична пропаганда. Його філіалом став Володимирський собор, оголошений антирелігійним музе­єм. У приміщенні лютеранської кірхи, побудованої в 1857 p., у 30-і роки діяв клуб войовничих атеїстів.

Конфісковані у церкви і окремих громадян цінності продавались на європейських аукціонах (1920-1923, 1928-1934), а на виручені гроші здійснювалась закупівля продо­вольства, верстатів, машин.

У середині 1930-х років у зв'язку з поверненням Києву статусу столиці радянської України було знищено багато церков. Для цього висувались найбезглуздіші причини: на­приклад, залізна церква Іоанна Златоуста на Галицькій площі (площа Перемоги) нібито заважала рухові трамваїв.На Печерську під виглядом «соціалістичної реконст­рукції» були знищені особняки, що мали архітектурну цінність, а на їх місці зведені безликі сірі коробки житло­вих будинків для урядових чиновників. У 1938 р. було спо­руджено десятиповерховий будинок Раднаркому УРСР, що на той час був найбільшим у місті. В 1939 р. поруч з Марийським палацом було споруджено будівлю Верховної Ради, що закрила собою палацово-парковий ансамбль з бо­ку вул. Грушевського. Неподалік від цього місця було зни­щено Олександре-Невську церкву (тепер на її місці стоїть пам'ятник Н. Ватутіну).

Кілька старих будинків, на сусідній вул. Банковій були надбудовані і об'єднані новим фасадом з ордерним членуван­ням і карнизом, що підкреслював головний вхід. Тут розміщувався штаб Київського військового округу, пізніше — ЦК КПУ. Сьогодні тут міститься адміністрація президента.

На Подолі зруйновані Богоявленська церква Братсько­го монастиря, церква Успенія Богородиці (Пирогоща).

Наприкінці 20 — початку 30-х років комунальне госпо­дарство міста не піддавалось реконструкції. Вулиці в бага­тьох районах залишалися немощеними, слабо освітленими в нічний час. Зношеними і перевантаженими були водопровід і електромережа. Міській транспорт не забезпечував потреб пасажирів. Не було постійного транспортного зв'язку з Чоколівкою, Шулявкою, Дарницею. Тільки з поверненням Києву статусу столичного міста питанням його розвитку стали приділяти увагу. В 1935 р. було створено спеціальну комісію, в компетенцію якої входили питання розширення житлового будівництва, спорудження таких об'єктів, як но­вий водопровід, нові трамвайні і тролейбусні лінії, набереж­ної Дніпра, стадіонів, Центрального універмагу, адміністра­тивних будинків тощо.

В 1936 р. був споруджений стадіон «Динамо», а в на­ступному році розпочалось будівництво республіканського стадіону.

В 1937-1938 pp. побудовано гранітну набережну довжи­ною 3 км з широкими кам'яними сходами і масивними па­рапетами з граніту і чавуна.

В 1936 р. по Хрещатику був пущений перший тролейбус.

У 1939 р. стала до ладу система центрального опалення будинків.

В 1933 р. почав діяти аеропорт, було відкрито регуляр­ний поштово-пасажирський рух на повітряній лінії Київ-Харків. Незабаром з'явились і нові лінії.

Ще в 1927 р. розпочалось будівництво найбільшої в Ра­дянському Союзі кінофабрики (з 1936 — Київська кіностудія художніх фільмів) площею понад 20 га. З кінця 1926 р. існу­вав мультиплікаційний кабінет. З кінця 1939 р. діє Київська студія хронікально-документальних фільмів.

Значних руйнувань зазнало місто під час Великої Віт­чизняної війни. З наближенням ворожих військ почали ви­возити у східні райони країни устаткування промислових підприємств та інші матеріально-культурні цінності. Люди працювали цілодобово, протягом кількох днів, а то й тижнів не виходячи з цехів підприємств. До вересня було евакуйо­вано 197 великих підприємств, 32 вищих і середніх навчаль­них заклади, ряд науково-дослідних інститутів. З Києва виї­хало 335 тис. чол. із загального числа 846 тис.

Оборона Києва тривала 71 день. 19 вересня 1941 р. ра­дянська армія залишила місто. Фашистська окупація про­довжувалася 778 днів.

24 вересня 1941 р. деякі житлові будинки і будівлі гро­мадського призначення були підірвані мінами, закладеними радянськими підпільниками. Величезна пожежа охопила Хрещатик і прилеглі вулиці, знищивши довкола майже всі будинки. В листопаді 1941 р. був зруйнований Успенський собор у Лаврі. Залишаючи місто, радянські війська знищили всі мости через Дніпро, електростанції, залізничні віадуки.

Після окупації Києва німцями було зроблено спробу відродити українське життя. Проте взимку 1941-1942 pp. цей рух був придушений. Уже в 1941 р. німці розстріляли близько 100 тисяч чоловік, серед яких було чимало україн­ських націоналістів.

Німецька окупація Києва тривала більше двох років. Залишаючи місто, німці спалили багато будівель, у тому числі будинок університету, зруйнували мости, вивезли му­зейні і бібліотечні зібрання, інше цінне майно.

За роки війни було зруйновано 940 державних і гро­мадських будівель, 1742 комунальних і 3,6 тис. приватних житлових будинків загальною площею понад 2,5 тис. кв. метрів, тобто майже половина довоєнного житлового фонду міста.

Після звільнення Києва в листопаді 1943 р. населення міста складало 305 тис. чол. (проти 846 тис у 1939 році).

В основному Київ був відбудований до початку 1950-х років. У 1948 р. в квартири киян було підведено газ. У 1951 р. в місті став до ладу телевізійний центр. У 1960 р. здано першу чергу (п'ять станцій) київського метрополітену, від «Вокзальної» до «Дніпра», довжиною 5,2 км. У 1961 p., вперше у країні, в Києві було створено бюро добрих послуг (з 1966 р. — фірма побутових послуг «Світанок»). Згодом такі фірми відкрились у Москві, Ленінграді. В 1967 р. відкрився найбільший в Україні торговельний заклад — універмаг «Україна». В 1970-і роки збудовані готелі «Либідь», «Славутич», «Київ», у 1980-і — «Київська Русь», «Хрещатик», «Салют».

У 70-і роки розпочато забудову Борщагівки, Воскресенки, Оболоні, Русанівки, Березняків, Теремків, у 80-і — Вигурівщини, Троєщини, Новобіличів, Харківського масиву, в 90-і — Осокорків, Позняків та інших районів.

Екскурсійні бюро і культурні установи столиці здатні за­безпечити щорічне обслуговування більше як 2 млн. чол. В Києві діють понад 30 театрів, цирк, Національна філармонія, палац «Україна», Міжнародний центр культури і мистецтв.

У Києві діє 35 музеїв, що мають 21 філіал і відділ і во­лодіють фондами, які перевищують 900 тис. одиниць зберігання. Найвідоміші серед них — Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник (заснований 1926 p.), Національний заповідник «Софія Київська» (засно­ваний 1934 р.) з філіалами — музеями «Золоті ворота», «Кирилівська церква», «Андріївська церква».

Національний музей історії і Національний художній музей належать до числа найстаріших в Україні і діють з мо­менту заснування в 1899 р. міського музею старожитностей і мистецтв, який у 1936 р. було поділено на два окремих музеї.

Зібрання історичного музею налічує понад 600 тис. ек­спонатів - від археологічних знахідок, що відносяться до первісного суспільства, предметів матеріальної трипільської культури, скіфських і ранньослов'янських племен, пам'яток періоду Київської Русі до матеріалів кінця 20 ст.

Музей історичних коштовностей України — філіал НМІ, створений у 1963 р. В ньому зберігаються і експону­ються художні вироби з дорогоцінніх металів і коштовного каміння, що дозволяють простежити історію ювелірного ми­стецтва упродовж майже трьох тисячоліть і включають ше­деври світового значення. Такою є, зокрема, пектораль із кургану Товста могила (II половина IV ст. до н.е.). Значну історичну і художню цінність має колекція єврейського культового срібла (XVIII—XX ст.).

Зібрання Художнього музею налічує понад 20 тис. творів мистецтва. В його експозиції досить широко представлений український іконопис, де однією з найстаріших є ікона «Свя­тий Георгій з житієм» (XII ст.). Тут експонуються також кар­тини відомих живописців — М. Пимоненка, О. Мурашка, К. Малевича, А. Маневича та ін.

Меморіальний комплекс «Національний музей історії Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років» заснований у 1974 р. Він включає споруду власне музею, над якою підно­ситься монумент висотою 62 м, а також скульптурну галерею на честь героїв фронту і тилу, «Вогонь Слави» (чаша діаме­тром 16 м), алею міст-героїв і виставку військової техніки.

Музей історії міста Києва відкрито у 1982 р. у Кловсь-кому палаці, що є пам'яткою архітектури XVIII ст. Його відділ, Літературно-меморіальний музей М. Булгакова, функціонує з 1991 р. у відреставрованому будинку, в якому в період між 1906 і 1919 pp. наїздами жив відомий письмен­ник. Саме тут відбувається дія роману «Біла гвардія» і п'єси «Дні Турбіних». Основу експозиції склали особисті речі письменника, подаровані музею його рідними та ко­лекціонерами.

Музей російського мистецтва заснований у 1922 р. як картинна галерея, в якій експонувалися твори з приватних зібрань. Музей розміщений в особняку відомого цукрозаводчика і мецената Ф. Терещенка. Його фонди складають 12 тис. творів живопису, графіки, скульптури, прикладного мистецтва, датованих у межах історичного відрізку від часів Київської Русі до наших днів. Тут, зокрема, зберігається од­на з найдавніших пам'яток вітчизняного іконопису — ікона «Борис і Гліб» (XII ст.). В музеї представлені картини Д. Левицького, В. Боровиковського, В. Тропініна, О. Ко­рейського, І. Айвазовського, В. Перова, М. Врубеля, М. Ге, В. Верещагіна, І. Рєпіна, І. Крамського, І. Шишкіна, М. Реріха, Б. Кустодієва, скульптурні твори В. Мухіної та ін.

Київський музей Т.Г. Шевченка заснований відразу після звільнення Києва від німецької окупації в 1943 р. Він розмістився в іншому особняку сім'ї Терещенків і налічує близько 70 тис. експонатів, що висвітлюють життєвий і творчий шлях поета і художника. Тут зібраний майже весь його живописний доробок, а також прижиттєві видання йо­го поетичних творів, архівні документи.

Музей має філіал — літературно-меморіальний будинок-музей (пров. Шевченка, 8-а) — і відділмеморіальний будинок Т. Шевченка (вул. Вишгородська, 5).

Музей видатних діячів української культури (створе­ний у 1987 р.) об'єднує 4 меморіальні будинки-музеї, пов'язані з іменами Лесі Українки, М. Лисенка, П. Сакса-ганського, М. Старицького. Тут представлено понад 40 тис. експонатів, що містять біографічні свідчення або знамену­ють віхи їх творчого шляху.

Музей народної архітектури і побуту України засно­ваний у 1969 р. Він розмістився на площі у 150 га, де в ма­льовничі ландшафти природно вписуються понад 300 па­м'яток народного зодчества. В експозиції — предмети побуту, знаряддя праці, одяг, зразки прикладного мистецтва загальним числом близько 80 тис. одиниць. Експозиція му­зею згрупована у відповідності з історико-етнографічним поділом: Середня Наддніпрянщина, Південь, Полтавщина, Слобожанщина, Полісся, Поділля, Карпати.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 370; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.064 сек.