КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Модель логопедичної ритміки для дітей із загальним недорозвиненням мовлення
СУЧАСНА МОДЕЛЬ ЛОГОПЕДИЧНОЇ РИТМІКИ Професійна компетентність Завдяки суттєвому внеску Г. А. Волкової у 80-х роках XX століття логопедична ритміка виділилася як наука. Г. Д. Волкова розширила сферу застосування логопедичної ритміки, запропонувавши конкретні методичні рекомендації для комплексної корекції таких мовних порушень, як дислалія, алалія, ринолалія, дизартрія, афазія, порушення голосу. Створена гілка лікувальної ритміки — логопедична ритміка стала в один ряд з іншими розділами логопедії та корекційної педагогіки. Однак найбільш затребуваною логопедична ритміка залишалася, як і раніше, в комплексі заходів з подолання заїкання. Аналіз публікацій показав, що історично під логопедичною ритмікою розуміли систему рухових вправ, у яких різні рухи (корпусу, голови, рук, ніг) поєднуються з музикою і вимовлянням певного мовного матеріалу (фраз, слів, складів, звуків). На сьогодні логопедичну ритміку фахівці розглядають як ефективний засіб впливу на різноманітні порушення психомоторних, сенсорних функцій у осіб з мовною патологією (за допомогою системи рухів у поєднанні з музикою і словом) [Волкова, 2003]. Г. А. Волкова, розвиваючи ідеї В. А. Грінер і Н. С. Самойленко [1941], рекомендує використовувати в логопедичній роботі з корекції немовних і мовних функцій такі засоби логопедичної рит" міки: • ввідні вправи (ходьба і маршування в різних напрямках); • вправи на розвиток дихання, голосу та артикуляції; • вправи, що регулюють м'язовий тонус; • вправи, що активізують увагу; • рахункові вправи; • мовні вправи без музичного супроводу; • вправи, що формують почуття музичного розміру або метра; • вправи, що формують почуття музичного темпу;
• ритмічні вправи; • спів; • гру на музичних інструментах; • музичну самостійну діяльність;4 • ігрову діяльність; • вправи для розвитку творчої ініціативи; • заключні вправи. Автор акцентує увагу на необхідності підходу до засобів логопедичної ритміки як до системи поступово ускладнювальних вправ, завдань і різноманітних форм роботи з дитиною дошкільного віку з урахуванням структури її мовного дефекту. Пропонована увазі модель логопедичної ритміки передбачає всебічний вплив на особистість та організм у цілому. У процесі практичної педагогічної діяльності науковці виділили пріоритетні напрями в роботі з дітьми, що страждають загальним недорозвитком мовлення: розвиток емоційно- вольової сфери, інтелектуальних і творчих здібностей засобами логопедичної ритміки. В. О. Сухомлинський зазначає, що навчання лише тоді має виховні можливості, якщо приділено увагу розвиткові творчості. Творчість активізує процес навчання. При цьому розвивається ініціатива, самостійність, активність, засвоюються знання, вміння, навички; формується здатність до самонавчання, саморозвитку [Сухомлинський, 1971]. Запорукою успішного розвитку психічних процесів і творчих здібностей є повноцінне сприйняття. Вітчизняні фізіологи і психологи (І. М. Сєче- нов, О. М. Леонтьєв, А. В. Запорожець, Л. А. Вен- гер та ін) розглядають сприйняття як діяльність, на основі якої відбувається орієнтування людини у світі. Сприйняття характеризується узагальненістю й особистісною спрямованістю, здійснює регулювальні й орієнтувальні функції в поведінці. Зарубіжні автори (Дж. Бруннер, 1956; Н. А. Віткін, 1958) довели, що продукт процесу сприйняття залежить від емоційних та особистіс- них особливостей [Зейгарнік, 1078]. Відомо, що у значної частини дітей, які страждають на загальний недорозвиток мовлення, спостерігають порушення слухового сприйняття та емоційно-вольової сфери. Наслідком цього є неадекватні емоційні прояви під час сприймання художніх творів (наприклад: словесного мистецтва, музики).
Музика, як найбільш доступний дитячому сприйняттю вид мистецтва, здатна не тільки привертати увагу дітей, зацікавлювати й робити приємність, порушувати естетичну емоцію, але й значно збагатити, емоційно забарвити навіть первинні уявлення дитини про складний матеріальний і соціальний світ, що її оточує. Будь-яка емоційна реакція закінчується певним рухом — мімікою, жестом, внутрішньою дією. Це обов'язкове рухове закінчення кожного емоційного акту є психофізіологічною константою. Цю закономірність К. С. Станіславський назвав «методом фізичних дій», її використовували актори для того, щоб за допомогою рухів, фізичних дій викликати до життя справжні емоції, емоційні стани [Станіславський, 1938]. Найбільш ефективним емоційним збудником рухів, на думку К. С. Станіславського, іноді майже механічним, є темпоритм, і в кожної людської пристрасті, стану, переживання свій темпоритм. Ми також розглядаємо ритм не тільки як часовимірювальну категорію, але й як емоційно- виразну, образно-поетичну, художню. У дорослої людини шлях від емоції до руху лежить через опосередковану ланку — центральну переробку, у дитини цей шлях прямий. Отже, проблему корекції емоційно-вольової сфери можна розв'язати за допомогою підбору відповідної системи рухів. Однак нерідко таке складне порушення мови, як ОНР, супроводжує недорозвинення ритмічного слуху, у результаті чого діти не чують елементарної пульсації в такті розміром дві чверті, що позначається на якості співу, роз'єднаності музики і ритму рухів, неможливістю узгодження власних рухів з музикою. Створюється враження, що музика лише супроводжує рухи, які до того ж часто аритмічні. Таким чином, формування почуття ритму в дітей із загальним недорозвиненням мовлення є одним з найбільш важливих і складних завдань. Роботу над ритмом рекомендують проводити в кілька етапів. На початковому етапі переважає моторна діяльність. Потім розвивається здатність до сприйняття ритму на немовному, а потім і Е£ мовному матеріалі. Наступний етап —- сприйняття
ритму в русі. І нарешті, виховується здатність до ретенції ритму — збереження його в пам'яті, що викликає певні труднощі у дітей з ОНР. Методика виховання дітей із загальним недорозвитком мовлення засобами логопедичної ритміки увібрала в себе положення методу ритмічного виховання Жак-Далькроза, який відзначав важливість ритмізування себе на рівні підсвідомості, і в цьому провідну роль віддавав музиці. Музичний супровід допомагає просторово-часовій організації рухів, вони набувають плавності, більшої точності, виразності. Художньо-образне сприйняття носит^ емоційно насичений характер і тісно пов'язане з мовним розвитком дошкільника. Музичні елементи мови функціонально рухливі і закладені головним чином в емоційних засадах мови. Це більш важлива функція, ніж вимова, тому музична будова слова для дитини, що починає говорити, має більше значення, ніж фонетична структура. Коли дитина ще не може правильно розчленовувати слово, вона схоплює його музичний склад і наслідує, хоча й викривлено, але музично правильно. Слово в поєднанні з музикою організовує і регулює рухову сферу дитини, активізує пізнавальну діяльність. У свою чергу рухи допомагають глибше зідчути музично-емоційні характеристики слова, смислити його. Контрастність і повторюваність у музиці викликають аналогічні властивості рухів, а збагачений музикою рух стає своєрідним засобом вираження художніх образів. Таким чином, у процесі формування музично- ритмічних рухів відбувається емоційно-есте- тичний розвиток дітей та оволодіння якісно новими формами комунікації, у тому числі мовними. З першого року життя дитина зустрічається з численними формами ритмічних дій і сама бере участь у них (крокує, стрибає, танцює, пов'язує ігрові рухи з декламацією віршів і співом). У грі дитина несвідомо використовує основні ритмічні величини (чверті, восьмі). Для дітей із загальним недорозвитком мовлення властиві труднощі відтворення ритмічної структури слів, віршованих текстів. Вирішення цього завдання істотно полегшено за рахунок підключення супроводжувальних ритмічних рухів. Спеціальні вправи, ритмічні розспівування, проспівування окремих складів і фраз благотворно впливають і на стан мовної моторики.
Дата добавления: 2015-05-10; Просмотров: 1412; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |