Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Філософська думка України в II половині XIX - XX ст




У П половині XIX - на початку XX ст. в Ук­раїні поширюються ідеї позитивізму, які підтримує та розвиває В. Лесевич, доповнюючи їх ідеями І. Канта. «Спеціалісти» по­ставили філософію на позиції служниці окремих наук. З цих позицій, зокрема, О. Потебня розробляє проблема філософії мова. Ряд українських учених - таких, наприклад, як політеконом М. Туган-Барановский, юрист Б. Кістяковський - розробляють проблеми методології, від яких дехто підійшов і до загальних проблем філософії. Зокрема, мінералог В.І. Вернадський розроб­ляв питання про роль живої природи в геологічних процесах, історик В. Липинський перейшов від історії до філософії історії.

Познайомившись з марксизмом, деякі українські письмен­ники - І. Франко (1856-1916 р.), Л. Українка (1871-1913 р.), П. Грабовский (1864-1902 р.), М. Коцюбинський (1864-1913 р.) сприйняли його ідеї соціального звільнення трудящих, але в той же час негативно поставилися до концепції диктатури пролетаріату. Така ж позиція була властива М. Драгоманову (1841. 1895 р.), який висунув ряд демократичних ідей, які випередила свій час. Так, відомо, що граф С. Вітте, укладаючи записка царю про земства, все списав у Драгоманова. Народовольці, працюючи над програмою, як свідчить Аксельрод, саме під впливом Драгоманова включили до неї ідею федералізму.

У 1908 році в Києві починає діяти «Українське наукове товариство» на чолі з М. С. Грушевським. Вперше виходять українською мовою роботи з медицини, техніки. Проте посилення реакції, пов'язане з початком першої світової війни, призвело до припинення діяльності україністів. Грушевського було заарештовано й заслано до Симбірська.

У післяжовтневий період, як відзначав В. Винниченко, - “ за 250 років перебування в спілці з Росією українство вперше в ці дні почувало себе в Росії вдома…”… Українська мова стає державною, у всіх вузах відкриваються кафедри української мови, історії, права. Наприкінці 1918 року організована Ук­раїнська Академія Наук, засновані Українська археологічні комісія, держархів, археологічний інститут. Все це відбувається в період діяльності Центральної Ради, розгром якої призвів і до закриття зазначених закладів.

Тільки з 1922 року починає відроджуватися наукове життя на Україні. Але 19 квітня 1930 року були засуджені за так звану «націоналістично-контрреволюційну діяльність 45 діячів української культури, що нібито належали до «Спілки звільнен­ня України». Почалася хвиля репресій. В таких умовах у середині 20-х років відбувається розмежування радянських філо­софів на «механістів» (Л. Аксельрод, А.В. Варьяш; К.А. Тімірязєв, I.I. Скворцов-Степанов) і «діалектиків» на чолі з А.М. Деборіним. Посилення закликів до спілки з природознавством обумовило поворот до механіцизму, в якому чітко виявилися тен­денції. які пізніше сприяли руйнації матеріалістичної діалекти­ки. Діалектико-матеріалістичну філософію було підмінено за­гальними висновками природничих наук, концепцію розвитку через боротьбу протилежностей було підмінено принципом рівно­ваги, яким вищі форми руху матерії зводилися до простих, у першу чергу до фізичних і механічних.

У соціальній філософії відбувається відхід від принципу ді­алектичної єдності, соціальної теорії й соціальної практики, підміна його принципом метафізичного, «силового» підгону практики під висновки теорії, поворот до філософії бюрокра­тичного централізму, командно-адміністративної системи уп­равління суспільством, до сталінізму. Філософія все більш стає служницею політики.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2013-12-14; Просмотров: 412; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.