КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Розвиток філософської думки в Україні від Г. Сковороди до нашого часу 3 страница
11 Вернадский В. И. Начало и вечность жизни.— М., 1989.— С. 114. пошуків світової думки12. Як вчений-природодослідник В. І. Вернадський високо цінував значення філософських знань для розвитку науки, безпосередньо розробляв проблеми методології науки, співвідношення філософії і природознавства, питання наукової творчості, природи наукового світогляду. Нові' дані природничих наук розглядав як важливий фактор теоретичного синтезу. Оцінюючи значення теорії відносності А. Ейнштейна для натуралістичного розуміння простору, часу, тяжіння, матерії та енергії, він зазначав: «...Ми тепер знаходимось у межі нового великого синтезу уявлень про природу, наслідки якого нам зараз навіть важко врахувати при всіх умовах нашого проникнення в майбутнє» 13. Теоретичні праці В. І. Вернадського орієнтують на необхідність вироблення планетарного мислення, оскільки людина як житель планети і може, і повинна мислити і діяти в новому аспекті — не лише в аспекті окремої особи, сім'ї чи роду, держави або союзів їх, а й у планетарному аспекті. В цьому відношенні значне місце належить науці. Це якраз та сфера, де повинні в першу чергу складатися цивілізовані форми взаємовідносин, бо саме тут вимальовуються нові форми наукового братства — позадержавні організаційні форми світового наукового середовища. В. І. Вернадський надавав особливого значення свободі наукової творчості, виступав проти втручання держави у наукову працю. «Наука, подібно до релігії, філософії або мистецтва, є духовною сферою людської творчості, яка за своєю основою більш могутня і більш глибока, більш вічна, ніж будь-які соціальні форми людського життя... Вона вільна і ніяких рамок не терпить» 14.
В. І. Вернадський постійно вболівав за Україну, виступав за збереження культурної самобутності українського народу. Складний і суперечливий шлях пройшла українська філософська думка після 1917 р. Дискусії 20-х років змінилися репресіями ЗО—40-х, що вкрай негативно позначилося на стані розвитку філософії в Україні. Лише наприкінці 50-х років створилися більш сприятливі передумови для розгортання теоретичних досліджень з проблем філософії. На зміну політичним репресіям приходить період активізації різних галузей духовного життя, в тому числі і філософської. Творчість «шести- 12 Вернадский В. И. Начало и вечность.— М., 1989.—С. 130. 13 Там же.— С. 152. 14 Вернадский В. И. Живое вещество: Начало и вечность жизни.— М.„ 1989 —С. 152. ;, 104 ■>• десятників» (так в літературі називали діяльність значної групи українських філософів 60-х років) ознаменувала певний етап у розвитку української філософської думки. Однак це тривало недовго. Знову догматизм став альфою і омегою нашого духовного життя, коли у творчості критично мислячого філософа вбачали або ревізіоніста, або українського буржуазного націоналіста. Семидесяті і початок восьмидесятих років характеризуються застоєм в українській філософській думці. Щоправда, було б несправедливо малювата цей період лише чорними фарбами, адже і в цей непростий час з'являлися праці, які відзначалися творчим підходом до аналізу складних явищ суспільного і духовного життя. Отже, українські філософи зробили таки певний внесок у розвиток як вітчизняної, так і світової філософської думки. Якщо підходити історично і хронологічно до аналізу творчих набутків філософії в Україні, то слід підкреслити, що у 20-і роки центрами розвитку філософської думки були Харків і Київ, де зосередились найбільш кваліфіковані кадри філософів. Мається на увазі насамперед Академія наук України. В перші роки існування її вона не мала у своєму складі структурних підрозділів філософського профілю. Філософська проблематика репрезентувалась вченими інших наук. Так, комісія і товариство, що діяли при історико-філологічному та соціально-економічному відділах Академії наук, вивчали питання громадських течій в Україні, поглиблювали аналіз філософських поглядів Г. С. Сковороди, естетичних і культурних надбань народу. Історик Д. І. Багалій у 1926 р. видав монографію про Г. С. Сковороду, етнограф і літературознавець М. Ф. Сумцов — теоретичну працю з історії філософської думки в Україні. Вченими Академії наук багато було зроблено і для філософського осмислення природничого знання. Зокрема, в працях В. П. За-тонського, С. Ю. Семковського, Д. І. Блохінцева, М. Г. Холодного, О. В. Палладіна, В. О. Юринця та ін. розроблялися філософські аспекти спеціальної і загальної теорії відносності, квантової механіки і квантової електродинаміки, мікробіології і фізіології рослин, біології головного мозку. Все це мало якщо не пряме, то принаймні опосередковане відношення до філософського осмислення подій і явищ буття.
Слід особливо_ підкреслити значення праць В. О. Юринця,
Дата добавления: 2014-11-20; Просмотров: 430; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |