Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Проблема життя, смерті та безсмертя в сучасній філософській та науковій думці




Від всіх інших живих істот людина відрізняється тим, що вона – постійно не реалізовувана адекватно істота. Вона не задовольняється ситуацією, коли як говорив Маркс, «сама жизнь оказывается лишь средством к жизни». Така незадоволеність, нереалізованість містить в собі спонукальні причини творчої діяльності, які не пов’язані із безпосередніми її мотивами (матеріальними і ін.). Саме тому покликання, призначення, задача будь–якої людини – всесторонньо розвивати всі свої здібності, внести свій особистий внесок в історію, в прогрес суспільства, його культури.

У цьому і полягає сенс життя окремої особи, який вона реалізує через суспільство, але в принципі таким же є сенс життя суспільства, людства в цілому, який вони реалізують в історично неоднозначних формах. Збіг, єдність особистого і суспільного, вірніше міра цього єдиного неоднакова на різних етапах історії і в різних суспільно - економічних формаціях, і визначає цінність людського життя. Ця міра, таким чином, не є надособистісною або надсуспыльною, але діалектично об'єднує цілі і сенс життя особи і суспільства, а вони можуть знаходиться в суперечності в суспільно - економічних умовах, що відчужують людину, і все більш співпадати в процесі становлення нового, гуманного і демократичного суспільства.

Отже, таке розуміння сенсу і цінності людського життя спирається на вчення про соціальну сутність людини. Будь-які спроби вивести їх з сфери біологічного помилкові вже тому, що поведінка особистості визначається соціальними, соціально-етичними і етично-гуманістичними чинниками, які є регуляторами.

Л. Н. Толстой бачив сенс не в тому, щоб жити, знаючи, «что жизнь есть глупая, сыгранная надо мной шутка, и все – таки жить, умываться, одеваться, обедать, говорить и даже книжки читать. Это было для меня отвратительно…» – писав він. Толстой не міг визнати “нісенітність життя”, як не міг бачити його значення лише в особистому благу, коли «живет и действует человек только для того, чтобы благо было ему одному, чтобы все люди и существа жили и действовали только для того, чтобы ему одному было хорошо…” Жити так, не піклуючись про загальне благо, може лише “тваринна особистість”, яка не підкорюється велінню розуму.

Ідеї Толстого і сьогодні актуальні, вони здійснюють величезний вплив на етичний світ людини, на те, як він вирішує для себе питання смерті і безсмертя. Не випадково так часто до них звертаються в наші дні представники різних філософських систем і напрямів, включаючи матеріалістичне.

Що привертає в них сучасну людину, свідомість якої щоденна і щогодини насичується поняттями і образами, що виникають під впливом науково-технічної революції, геронтології, проектів радикальної перебудови природи людини, безмежного збільшення тривалості його життя, безсмертя? Якщо спробувати відповісти на це питання буквально двома словами, то можна сказати - найвища людяність, тобто органічне сполучення думки з відчуттями неповторної і нескінченної в самій собі особистості з іншими людьми і людством в цілому, яка і дозволяє усвідомити, що сенс життя полягає в самому житті, в його вічному русі як становленні самої людини.

Думка про неминучість біологічної смерті людини, що проходить червоною ниткою через всю творчість Л. Н. Толстого, нерозривно пов'язана у нього із ствердженням етичного, духовного безсмертя людини. Смерть є страшною для тих, хто «не видит, как бессмысленна и погибельна его личная одинокая жизнь, и кто думает, что он не умрет… Я умру так же, как и все… но моя жизнь и смерть будут иметь смысл для меня и для всех».

На дещо іншому аспекті в розумінні етично-філософського сенсу людського життя робить акцент інший російський мислитель - В. С. Соловйов. Він розв'язує питання про співвідношення особи і суспільства, їх інтересів і цілей. Не можна не помітити, що багато ідей Соловйова перекликаються із марксистським вченням про розвиток людини як самоцілі, про етичний сенс людського життя як процесу вдосконалення його соціальної сутності і духовних підстав.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-08; Просмотров: 468; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.01 сек.