Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Метафізика – загальна теорія дійсності




Функції філософії

Серед основних функцій філософії, що мають як індивідуально-особисте, так і суспільне значення, традиційно виділяють:

· світоглядна — філософія допомагає людині знайти й обґрунтувати свої життєві орієнтири, з'ясувати зміст і значення життєвих пріоритетів та цінностей;

· пізнавальна — завдяки дослідженню загальних проблем пізнання філософія озброює людину орієнтирами в пізнавальній діяльності, критеріями та ознакамиправильного руху на шляху до надійних, достовірних знань;

· логічна — філософія сприяє формуванню культури людського мислення, виробленню критичної неупередженої позиції у міжіндивідуальних та соціально-культурнихдіалогах;

· соціально-адаптивна — філософія допомагає зорієнтуватися у складних, строкатих, розмаїтих проявах суспільного життя і виробити власну соціальну позицію;

· критична — проявляється в опозиції філософії до емпіричної дійсності, до світу повсякденної реальності, руйнуванні звичних стереотипів та забобонів, пошуку шляхів до більш вдосконаленого, людяного світу;

· виховна — філософія прищеплює інтерес і смак до самовиховання, сприяє посиленню потягу людини до самовдосконалення, творчого підходу до життя, пошуку життєвих сенсів.

 

Термін "метафізика" складається з двох частин, перша з яких означає: 1) "мета" (з грецької — між, після, через) — префікс, що характеризує проміжний стан речі, її зміну, переміщення тощо; 2) в сучасній науці вживається для позначення складних систем, наприклад, метатеорія (теорія про теорію), метаматематика, металогіка, метагалактика. "Фізика" — природа, наука про природу, що вивчає загальні властивості матеріального світу. Термін "метафізика" дослівно означає "після фізики". Він був уперше застосований у зв'язку з класифікацією філософської спадщини Аристотеля Андроніком Радоським (1 ст. до н.е.), який об'єднав різні лекції і замітки Аристотеля з філософії під такою назвою. Згодом термін "метафізика" набув іншого, більш широкого філософського значення. Поняття "метафізика" в історико-філософському аспекті має ряд значень: 1) метафізика — це вчення про надчуттєві, недоступні досвідові принципи і начала буття (існування світу); 2) метафізика — це синонім філософії; 3) метафізика в переносному розумінні (буденному) вживається для означення чогось абстрактного, малозрозумілого, умоспоглядального; 4) метафізика — це наука про речі, спосіб з'ясування світоглядних питань (сенс життя — основне питання філософії тощо), які не піддаються осягненню за допомогою експерименту та методів конкретних наук; 5) метафізика — це концепія розвитку, метод пізнання, альтернативний діалектиці. В значенні "антидіалектична" термін "метафізика" запровадив у філософію Гегель.

Що ж таке метафізика? Як розумілося та сприймалося це поняття в різні періоди історичного розвитку людства? Яке важливе значення має метафізика для сучасної філософії?

Для того, щоб визначити дане поняття, нам необхідно звернутися до історичних витоків його формування. А тому першим у західноєвропейській філософії раннього античного мислення постає власне питання щодо основи всього (грец. Αρχέ παντόν). Таким чином основним питанням філософії залишається питання про основу. Питання може припускати не тільки тимчасове перше начало утворення всього, але й наявність основи всього сущого, тобто того, що є і чим стає, що може виникати або ж зникати.

Філософія починає визначатися як те, що колись називали «метафізика», тобто така своєрідна єдність основної і сукупної науки. Вперше про різницю основи та обґрунтування говорив мислитель Платон. Філософ вбачав по іншу сторону світу досвіду одиничних та змінних речей щось надчуттєве, царство вічних сутностей, які передусім увінчані благом. За Платоном, людський розум є прямо підпорядкованим вічним ідеям, і в такий спосіб переступає чуттєвий світ, наближаючись до надчуттєвої істини. Умовою і нормою пізнання світу є знання про ці ідеї.

Перед філософією ж стоїть завдання – допомогти прояснити такі знання. Платон швидше розумів метафізику як науку про вічні ідеї, які відносяться до світу досвіду та ґрунтуються на ідеї блага.Саме ж поняття «метафізика» бере свій початок від античного мислителя Арістотеля. Таке поняття є предметним у ранній класичній античній думці. Тому перша філософія Арістотеля, яка була складена у чотирнадцять книг Андроніком Родоським отримала назву ta meta ta physica, що в перекладі означає – та, що йде після фізики. Фізика в античний період могла розумітися не лише як природознавство, що ґрунтується на досвіді, а також як натурфілософія.

В такому випадку метафізика є чимось більшим за досвід, тобто знанням, яке йде за фізикою, може навіть перевищувати її. Доведено, що метафізика мала швидше за все предметне значення. Дане поняття розуміється як таке, що перевищує чуття і досвід, трансцендентує, дізнається про все, що взагалі існує. Фізичні речі підпорядковуються метафізичній основі, пояснюються тільки ними.

Ці знання або ж інакше кажучи науку, Арістотель називає σοφία – мудрість, або ж πρότε φίλοςοφία чи θεολόγκη – вченням про Бога. У першій філософії Арістотеля міститься визначення, що метафізика є наукою про надчуттєве. Таке розуміння є близьким перш за все до думки Платона, проте зовсім протилежним для Арістотеля. На його думку, пізнання надчуттєвого повинно сходити та виникати з чуттєвого, тоді як метафізика має здатність поширюватися на емпіричний світ.

У другому визначенні метафізика інтерпретується філософом як наука про основи речей, в яких Арістотель вбачає зовнішні та внутрішні підстави, матеріальну і формальну, діючу причину. Третє визначення метафізики стає класичним завдяки Арістотелю, який називає її наукою про суще – те, що в наявності є, і що властиве тільки йому. Метафізика охоплює власне все, що є взагалі, насправді: чуттєвий і надчуттєвий світ, дані через досвід речі та їхні останні підстави, відповідно божественне буття.

Тут як раз і виявляється напруга між двома існуючими аспектами самої метафізики. Спочатку вона стає наукою про суще як суще, тобто таким собі всезагальним вченням про буття як сукупна наука, потім – як наука про божественну основу усього що існує, відповідно вчення про Бога. Сукупність всього, що є може прояснятися із всезагальної прадавньої основи, а Боже буття можливо досягнути з досвіду сущого та його законів буття. Тобто у такий спосіб єдність самої метафізики як науки в кінцевому результаті у Арістотеля зберігається.

У новітній час метафізика була різко осуджена онтотелогічною конституцією Мартіна Хайдегера. Саме ж слово «онтотеологія» у вузькому його розумінні належить Імануїлу Канту. Тим не менш, метафізика за часів античного філософа Арістотеля була онтотеологією, тобто своєрідним єднанням всезагального вчення про буття та водночас філософським вченням про Бога і у такому вигляді просто вписалася в класичну античну традицію.

У середньовічний період робиться спроба виходу Фоми Аквінського за межі вчення Арістотеля. Теолог розрізняє три важливі аспекти в метафізиці:

1) Метафізика – божественна наука, інакше кажучи філософська теологія, яка здатна пізнавати Бога, а й інші надчуттєві істоти;

2) Метафізика – наука, яка досліджує суще, все йому властиве;

3) Метафізика – перша філософія, що здатна досягати перші причини речей.

В тім, Фома Аквінський не зупиняється, а все більш чіткіше виділяє підстави єдності цієї науки. Безпосереднім предметом науки є суще як суще, проте у завдання будь – якої науки входить питання підстави предмета її ж самої. Метафізика повинна досліджувати як зовнішні так і внутрішні підстави сущого, проникати у першопричину всього, що існує, в тому числі і в абсолютне Боже буття, щоб звідси розуміти кінцеве суще. Тому Фома Аквінський називає метафізику онто- теологією. У самій же схоластичній філософії таке визначення зберігається.

В період Нового часу відбуваються різкі зміни щодо розуміння метафізики. Особливо це відчувалося у ХVІІ столітті, коли англійський філософ Френсіс Бекон розділив філософію на:

1) Наука про Бога;

2)Наука про природу;

3) Наука про людину.

Їхнім попередником стала перша філософія, що отримала назву онтології, яка вже не була вченням про буття, а формальною наукою про принципи, введенням в основні принципи понять, яким не вистачає обґрунтувань у дійсному бутті. За Христіаном Вольфом, метафізика стає сукупною теоретичною філософією на противагу етиці, тобто практичній філософії. Метафізика має здатність розділятися на загальну метафізику – онтологію як науку про суще в цілому; особливу метафізику яка може мати підрозділи трьох предметних сфер космології (наука про світ, природу, натурфілософія); психологія (наука про душу,все живе на світі, в тому числі про людину; філософська психологія); натуральна теологія (науа про Бога, філософське вчення).

Такий поділ є характерним для сучасності. Тому онтологія повинна виробляти дійсне тлумачення буття, яке досяжне в абсолютному бутті, тоді як філософська наука про Бога, припускаючи всезагальне вчення про буття, повинна поступового розгортати пізнання самого Бога.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 2721; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.014 сек.