Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Церковні відносини. Діяльність братств




Захоплюючи українські землі й посилюючи феодально-кріпосницький гніт, польські магнати й шляхта одночасно з цим намагалися примусити український (і білоруський) народ зректися рідної мови і православної віри. Вони переслідували українську мову й православну віру, закривали, а то й руйнували православні церкви та монастирі, захоплювали їхні землі, знущалися з православних священників, накладали на українських селян і міщан спеціальні податки за сповідування ними православ’я, примушували їх ополячуватися і окатоличуватися. Незважаючи на жорстокі національно–релігійні переслідування, переважна більшість українського населення залишалася вірною своїм національним традиціям і вірі. Лише частина православної шляхти, дбаючи про розширення власних привілеїв, зраджувала свій народ і приймала католицизм.

Велику роль у боротьбі українського і білоруського народів проти наступу католицизму і польсько-шляхетського гноблення відіграли церковні братства, які були національно-релігійними громадськими організаціями православного міщанства. Братства, членами яких були православні міщани, матеріально підтримували свої церкви, допомагали хворим, бідним, старим, утримували шпиталі, стежили за чистотою православних обрядів, відстоювали соціальні інтереси торгово-ремісничого населення, виступали проти національного і релігійного гноблення, піклувалися про розвиток української культури: відкривали друкарні та школи, організовували друкування творів, що захищали православ’я і права українців на свою національно–релігійну незалежність. На братства у своїй боротьбі проти католицизму й унії спиралися і православні патріархи. У зв’язку з цим у 1586 р. антіохійський патріарх Йоаким затвердив статут Львівського братства, за яким братство дістало право стежити за мораллю мирян і духовенства. Контролю підлягав навіть єпископ.

Для того, щоб окатоличити український народ, польський уряд та католицьке духовенство висунули ідею унії – об’єднання православної церкви з католицькою під зверхністю римського папи. Ідея унії знайшла підтримку серед найбагатших українських магнатів і шляхти та деяких православних єпископів. Для офіційного проголошення унії в жовтні 1596 р. король Сигизмунд ІІІ і митрополит Михайло Рогоза за дорученням папи скликали в м. Бресті церковний собор, що розколовся на два окремі собори: православний і уніатський. Уніатський собор оголосив унію, і єпископи – відступники 18 жовтня 1596 р. підписали акт про унію (Брестська церковна унія). Замість православної церкви в Україні та Білорусії створилася уніатська (греко–католицька) церква, яка підпорядковувалася римському папі. Уніатський собор визнав основні догмати католицької церкви, але церковні обряди залишалися православними, а богослужіння велося церковно–слов’янською мовою. Уніатське духовенство нарівні з католицьким звільнялося від сплати податків; уніатська шляхта, як і католицька, отримала право на державні посади, а уніати-міщани зрівнювалися в правах з католицьким міщанством.

Польський уряд визнав уніатську церкву обов’язковою для всього православного населення України, поставив православ’я поза законом і насаджував унію силою. Усі православні церкви і церковні маєтності передавалися уніатам. Православні залишилися без вищої церковної ієрархії, але народні маси, частина православних шляхтичів і навіть окремі магнати лишилися вірні православ’ю.

Брестська церковна унія отримала неоднозначну оцінку в історичній літературі, оскільки крім релігійних проблем велике місце посідали національні та політичні моменти. Більшість російських і значна частина українських істориків (М.Коялович, М.Іванишев, М.Макарій, О.Левицький, М.Петров та ін.), виходячи з позицій православ’я, оцінювали Брестську унію негативно. Історики, які стояли на позиціях греко-католицької, уніатської конфесії вважають унію видатною подією в житті українського народу, а греко-католицьку церкву – головним захисником української народності проти полонізації й покатоличення.

Питання про місце і роль Брестської унії та греко-католицької церкви в історії України не можна розглядати прямолінійно і однозначно. До унії та уніатської церкви потрібно підходити історично, аналізувати й оцінювати їх діяльність у кожний період, у кожну конкретну епоху.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 388; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.