КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Перехід до кочового скотарства
Наступним кроком в цьому напрямку стало кочове скотарство; жителі степу почали кочувати разом зі своїми стадами. Поштовхом до цих швидких і корінних змін, що відбулись у VIII ст. до н.е., було нове фундаментальне відкриття – створення жорстких вудил. За створенням жорстких вудил прийшло освоєння вершництва: наїздництво перестало бути мистецтвом небагатьох джигітів – воно стало доступне всім, і всі чоловіки сіли на коней. Кочівники Середньої Азії звичайно зимували в районах на південь від Сир-Дар’ї, а влітку переганяли свої стада за півтори-дві тисячі кілометрів на багаті пасовиська північного Казахстану (з причини суворого клімату ці пасовиська не могли використовуватися взимку). Кочування давало змогу освоїти північні степи і гірські луки, однак воно вимагало зміни способу життя. Кочівники відмовились від рослинної їжі, вони харчувалися, головним чином, молоком і молочними продуктами. Важливими винаходами кочівників, без яких було неможливим життя в степу, були сир і войлок. З переходом до кочового скотарства різко змінився весь образ степів. Зникли багаточисленні селища, життя тепер проходило у візках, в постійному русі людей разом зі стадами від одного пасовиська до іншого. Жінки і діти їхали в поставлених на колеса халабудах. Хоча були племена, де на коней сіли і жінки. Грецький історик Геродот передає, що у сарматів жінки «разом з чоловіками і навіть без них верхи виїжджають на полювання, виступають у похід і носять однаковий з чоловіками одяг». Археологи свідчать, що в могили жінок, так само як і в могили чоловіків, часто клали уздечку, символ вершника. Спосіб життя верхи на коні примушував дивуватися багатьох античних істориків. «Вони неначе приросли до своїх коней, - писав римський історик Амміан Марцеллін про гунів, - і часто сидячи на них… займаються своїми щоденними справами. День і ніч проводять вони на коні, займаються купівлею і продажем, їдять і п’ють, і, схилившись на круту шию коня, засинають… Коли ж доводиться радитися про серйозні справи, то й наради ці вони ведуть, сидячи на конях». Кочівництво дозволило освоїти нові пасовиська, але щільність населення в степу залишалася низькою. Екологічна ніша скотоводів була дуже вузькою, і голод був постійним явищем. Китайські хроніки містять багато повідомлень про голод серед кочівників. «В тому ж році в землях сюнну був голод, від нього з кожного десятка населення вмерло 6-7 чоловік, а з кожного десятка скота пало 6-7 голів… Сюнну кілька років страждали від засухи і саранчі, земля на кілька тисяч лі лежала гола, люди і худоба голодали і хворіли, більшість з них померли і пали… Був голод, замість хліба вживали розмелені в порошок кістки, лютовали повальні хвороби, від яких велика сила людей померла…» Арабські історики також сповіщають про частий голод серед татар; є повідомлення про те, що в роки голоду кочівники поїдали падаль, продавали в рабство своїх дітей. Нестача засобів існування породила звичай жертвопринесення старих у массагетів; у деяких племен було прийнято умертвляти вдів, немовлят вбивали і ховали разом з померлою матір’ю. В умовах напівголодного існування бедуїни Аравії нерідко вбивали новонароджених дівчаток. За одержаними даними, середня тривалість життя кочівників складала 36-38 років. Спосіб життя кочівників визначався не тільки обмеженістю ресурсів кочового господарства, але і його нестійкістю. Екологічні умови степів були мінливими, сприятливі роки змінялися засухами і джутами (смерчами). В середньоазіатських степах джут траплявся один раз в 7-11 років; сніговий буран чи голольод приводили до масової загибелі худоби; в деякі роки гинуло більше половини поголів’я. Загибель худоби означала страшний голод; кочівникам не залишалося нічого іншого, як помирати або йти в набіг. «У нас тривають постійні війни, − говорив скіф Токсарис у римського письменника Лукіана, − ми або самі нападаємо на інших, або відбиваємо напад, або вступаємо в битви за пасовиська…» «У цих племен … всі люди без розбору − воїни», − говорив про арабів Амміан Марцеллін. Вічна і загальна боротьба в степу називалася у казахів «баримтою». «Казахські племена і роди постійно ворогували між собою, − писав історик С.Є.Толибеков. − Кожний кочовий аул, почувши про наближення ворога, одразу збирав своє майно, і, спішно нав’ючивши його на верблюдів, кидався навтіки. Якщо загроза була великою, то кидали навіть юрту і стадо баранів, тікали, в чому були, уганяючи своїх коней та верблюдів».
Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 829; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |