Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Завдання. Природна мова (словесна)




Природна мова (словесна).

ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 10, 11

Тема: Програмування лінійних та розгалужених
обчислювальних процесів

Мета: Отримати практичні навички розробки алгоритмів і програм лінійних та розгалужених процесів.

Час виконання: 4 години.

Навчальні питання:

1. Розробка лінійних та розгалужених схем алгоритмів.

Методичні рекомендації:

Розробка лінійних та розгалужених схем алгоритмів

Основні поняття:

Алгоритм – послідовність точно визначених дій для досягнення конкретної мети або розв’язання поставленої задачі. З поняттям алгоритму пов’язані інші поняття.

Виконавець алгоритму – людина або автомат, який виконує визначений набір дій над даними.

Мета виконання алгоритму – отримання результату при визначених початкових даних.

Основний принцип побудови алгоритмів – розділення процесу розв’язання задачі на елементарні дії.

Способи подання алгоритмів:

1. Словесний (природна мова).

2. Табличний.

3. Графічний.

4. Алгоритмічна мова.

Приклад: Класичний алгоритм Евкліда для знаходження найбільшого спільного кратного двох натуральних чисел:

1) якщо числа рівні, то взяти перше число як відповідь і закінчити алгоритм, інакше перейти до п.2;

2) визначити більше з двох чисел;

3) замінити більше число на різницю більшого і меншого чисел;

4) перейти до п.1.

2. Табличний спосіб.

А  
В  
А-В 12-8
Результат  

3. Графічний спосіб за допомогою блок-схем.

Умовні графічні позначення наведені на рис. 11.

Пуск-установка

Процес

Розв’язання

Визначений процес

(програма стандарт)

Уведення-

виведення

Цикл

З’єднувач

Коментар

 

 

Рис.11

 

 

Розв’яжіть задачу графічним чи словесним способом.

1. Побудуйте алгоритм розв’язання квадратного рівняння.

2. Побудуйте алгоритм знаходження найменшого спільного кратного.

3. Побудуйте алгоритм знаходження найбільшого спільного дільника.

4. Побудуйте алгоритм знаходження площі прямокутника.

5. Побудуйте алгоритм знаходження площі прямокутного трикутника.

6. Напишіть алгоритм маршруту від навчального закладу до кінотеатру "Жовтень".

7. Напишіть алгоритм побудови прямокутного трикутника.

8. Напишіть алгоритм побудови кола.

9. Напишіть алгоритм побудови квадрата.

10. Напишіть алгоритм побудови ромба.

11. Напишіть алгоритм обчислення виразу у=(а-в)2.

12. Складіть алгоритм обчислення виразу у=2а/0,1.

13. Складіть алгоритм обчислення виразу у=х/100.

14. Складіть алгоритм обчислення виразу у=х-2.

15. Складіть алгоритм обчислення виразу у=\х\.

ПИТАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОПРАЦЮВАННЯ

Основні відомості про алгоритмічну мову Turbo Pascal

1. Алфавіт мови Паскаль. Основні поняття мови Паскаль.

2. Структура Паскаль-програми.

3. Стандартні функції та вирази.

4. Прості оператори мови Паскаль.

5. Оператор вибору if.

6. Оператор вибору case.

Методичні рекомендації

1. Алфавіт мови Паскаль. Основні поняття мови Паскаль

Основні елементи, лексеми, які складають мову Паскаль, можна поділити на декілька смислових груп із яких складаються основні види лексем:

1. Основні символи:

– букви латинського, а також російського алфавіту;

– арабські цифри 0-9;

– спеціальні символи:

арифметичні: +, –, *, /, div (цілочислове ділення), mod (залишок від цілого числа);

логічні: Ù (and), Ú (or), Ø (not), <, <=, =, <>, >=;

присвоювання::=;

роздільники:.,:; -,?,!, %;

вказівник: ↑;

апостроф: ’;

дужки: (); {коментар}.

2. Службові слова (зарезервовані), які компілятор розпізнає без додаткового визначення: and, array, begin, case (варіант), const, div, do, down to, else, end, file, for, function, goto, if, in, label, mod (модуль), nil (“ніщо”), not, of, or, packed, procedure, program, read, repeat, set (множина), then, to, type, until, var, while, with.

3. Стандартні ідентифікатори:

константи: false, true, maxint;

типи: boolean, integer, char, real, text, string;

файли: input, output;

функції: abs, sqr, sin, cos, …;

процедури: reset (відкрити файл), rewrite (створити і відкрити файл), read, write, readln, writeln.

Основні види лексем

1. Константи: {12; 3.1415926…}.

2. Імена (ідентифікатори) – позначають деякий об’єкт (службові слова, стандартні ідентифікатори, імена констант, змінних, міток, типів, процедур, функцій, модулів, програм, полів у записах).

3. Знаки операцій – призначені для завдання дії над операндами (даними) з метою отримання результату.

4. Роздільники – виділяють лексеми та інші, більш складні елементи програми: () [],;:.

5. Коментарі – для пояснень; беруться у фігурні дужки {це коментар}.

  1. Структура Паскаль-програми (рис.12)

 

 


Приклади:

 

Опис міток: Label 1, 4, Lb1, Lb2; Опис const: Const P = 3,14159265; e = 2,71828182; A = 10; Опис типів: TYPE mats = array [1…10] of real; color = (червоний, білий); index = 0…100; Опис змінних: VAR A, B, C: integer; D: real;

Опис процедур та функцій за структурою подібний до опису програми і починається зі слів PROCEDURE або FUNCTION.

Оператори (рис.13):

 
 


Рис. 13

3. Стандартні функції та вирази

Функції використовують для перетворення типів даних. Операнд функції (аргумент) записується у круглих дужках: sin (x).

sin (x) – повертає значення sin (x);

cos (x) – повертає значення cos (x);

tan (x) – повертає значення tg (x);

arctan (x) – повертає значення arctg (x);

abs (x) – повертає модуль x;

exp (x) – повертає значення ex;

ln (x) – повертає значення ln x;

sqr (x) – повертає значення x2;

sqrt (x) – повертає значення ;

trunc (x) – повертає цілу частину x;

frac (x) – повертає значення x – trunc (x) (дрібна частина х);

round (x) – повертає ціле число найближче до x (округлене);

random (x) – повертає випадкове число із діапазону 0-x;

оdd (x) – true (істинне) для непарного х, false (хибне) для парного х.

Використовуючи процедури введення та виведення даних вивести на екран монітора значення функцій, що наведені у табл. 20.

Таблиця 20

Варіант Функція Варіант Функція
  Sin(p/2)   trunc(25.356)
  Cos(p/2)   frac(2.235)
  аrctan (0,4)   round(2.56)
  tan( p /4)   random
  exp(3)   abs(-5)
  ln(45)   sqrt(144)
  odd(2); odd(3)   sqr(100)
  1- tan( p /4)   2Sin( p /4)

4. Прості оператори мови Паскаль

У мові програмування Паскаль виділяють три прості оператори:

1. Присвоювання.

2. Посилання до процедури (функції).

3. Безумовного переходу.

4. Складний оператор.

Оператор присвоювання призначений для обчислення нового значення змінної, а також для визначення значення функції, що присвоюється цій змінній.

Формат оператора (рис. 14):

 

 


Рис. 14

 

Оператори посилання до процедури (функції) – призначені для активізації процедури (функції) та передачі їй заданих параметрів.

Формат оператора (рис. 15):

 

 


Рис. 15

Розглянемо процедури введення та виведення даних, які можна викликати за допомогою операторів: read, readln, write, writeln.

Write (вираз), writeln (вираз) – оператори запису або виведення.

Read (список змінних), readln (список змінних) – читання або введення.

Оператор безумовного переходу – призначений для безумовного переходу в програмі.

Формат оператора (рис. 16):

 
 

 


Рис. 16

 
 

Мітка описується на початку програми (label 1, 2, lb1) і використовується в програмі так (рис. 17):

Рис. 17

Але використання цього оператора в програмі не бажане, оскільки порушується її структурна цілісність і читабельність.

Складений оператор являє собою послідовність операторів, які розділяються “; ” і обмежуються службовими словами begin та end. Вони відіграють роль дужок обмеження – операторні дужки початку і кінця складеного оператора.

begin

оператор 1;

……………

оператор n

end.

Складений оператор сприймається як єдине ціле.

Приклад:

Скласти алгоритм і написати програму обчислення кругової швидкості штучного супутника Землі на висоті h. Висоту задавати, результат виводити на екран (рис.18).

, де g=9,81м/с2=0,00981км/с2; Rз=6371 км.

Блок-схема


Program Speed;

const Rz=6371; g=0.00981;

var V, h: real;

begin

write(‘Увести висоту’);

read(h);

V=sqrt(g*sqr(Rz)/(Rz+h));

writeln(‘V=’, V);

end.

Рис.18




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-24; Просмотров: 440; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.039 сек.