КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Націократія
“Народи-пани”, оборонці історичного “стану посідання”, не хочуть погодитись та визнати факт національного відродження так званих “неісторичних народів”. Спочатку вони нехтували цим відродженням і загалом відкидали. Потім почали шукати якихось чудодійних ліків, щоб скинути, або принаймні загальмувати, поступ національних рухів. Нарешті, коли все це не допомогло, вони почали намагатись здискредитувати визвольні рухи поневолених народів, вдаючись до всіляких наклепів та брехливих звинувачень. Все це, однак, зайве і безсиле. Бо історія сприяє нині емансипації знедолених народів, якими вона досі нехтувала й які приспала. Під прапором сучасного паннаціона-лізму людство простує до націократії, тобто до політичного панування нації у найближчому майбутньому. У дотеперішній історії людства чергувалися як провідні чинники політичного розвитку церква та держава. Зараз на зміну їм приходить нація, яка у своїх змаганнях за політичне самовизначення народів виступає проти держави, яка нехтує їхні самостійницькі прямування. Народи, що національне прокинулися нещодавно або нині, борються за своє самовизначення та свободу. Це особливо характерно для сучасної Європи, де культурний націогенезис майже скрізь уже закінчений. Та й поза Європою, головним чином в Азії й подекуди в Африці, словом, скрізь, де національне прокинулися кольорові народи, висуваються домагання расової рівноправності й, отже, прав цих народів на самовизначення. Ці національні змагання у всьому світі є прологом до нового етапу вселюдської історії, яку я називаю націократією. Ми живемо у добі її народження й можемо стежити за перебігом творення. Проте було б передчасним вже нині прагнути сконкретизувати реальні форми націократії, які лише завтра стануть політичною дійсністю. Сьогодні можливо тільки передбачення головних напрямів цього процесу.
Націократія має витворити новий тип держави, досить гнучкий, щоб у нього вкладалися самостійні змагання кожного культурного народу. Історично її завдання полягатиме в тому, щоб хронічний конфлікт між нацією і державою полагодити. Вона мусить примирити автономізм і відповідно сепаратизм національне свідомих народів із централізмом і автокра-тизмом держави. Головним чином тут йдеться про проголошення засад “волі та організації”, як слушно узагальнює це автор “Пан-Європи”. “Це замирення, - підкреслює він, - внутрішньо мусить виявитись у якнайдалі спрямованій автономії, а назовні - в якнай-вільнішій федерації”. Етнополітично сучасний світ прямує непереможно до цього виходу із сучасного націо-державного напруження. З цього погляду дуже повчальна своїми досягненнями та успіхами англійська державно-адміністративна практика, а радянська система - своєю теоретичною гнучкістю. Це тонко спостеріг Куденгове-Калергі. “Європа мусить розуміти, - пише він, - що диференціація без інтеграції призводить до занепаду і що її аналітична політика має бути доповнена також політичним синтезом”. Звісно, це правило має вагу не лише для Європи, а для всього світу, оскільки він перебуває у стані своєї кристалізації та індивідуалізації. Сучасний паннаціоналізм, захоплений ідеалом всебічної національної автаркії (самодостатності), зовсім забув і свідомо нехтує цією потребою міжнародного синтезу поряд із цілком виправданим змаганням кожного народу за його повне самовизначення. Проте, національний егоїзм, що відкидає неминучу потребу міжнародного порозуміння та співпраці, передовсім шкодить інтересам свого народу. Т. Масарик має рацію, коли пише: “Індивіди так само, як і народи, не існують для того, щоб тільки виконувати свої героїчні завдання. Народ, який живе лише для себе, був би так само бідолашним, як і людина, що живе тільки для себе. Без віри в ідеї та ідеали життя індивідів, так і народів, перетворюються на животіння”.
Національний егоїзм у господарській ділянці, що особливо сильно виявилось у різних народів після війни (спроби здійснення економічної автаркії), - також цілковито розчарував і не виправдав сподівань. Ця запрограмована господарська ізоляція великою мірою спричинила трагічне поглиблення світової кризи після війни. Не підлягає сумніву, що вихід із цієї сучасної скрути є єдино можливий усіма країнами і народами. Регіоналізм у світовій політиці, що останнім часом набуває впливу у міжнародних взаєминах, може бути тим мостом, по якому зубожіле теперішнє людство вийде із сутичок національної автаркії на шлях міжнародної співпраці й порозуміння. Взагалі, без шанування засади взаємин та господарської взаємозалежності всіх народів неможливим є перехід до політичної націократії. Не слід забувати, що шлях до націократії не йде навпростець, а, навпаки, буде плутаним і тяжким. Двобій між нацією і державою буде безоглядним, доки держава не пристосується до повної системи націократії, тобто поки кожен народ, національне свідомий, не здійснить й не заперечить своє політичне самовизначення. На цьому шляху до націократії неминучі ще криваві війни та революції. Бо людство, на жаль, ніколи й ніде не навчилось з досвіду минулого, всупереч відомому античному твердженню, що “історія є навчителем народів”. Історичні факти підтверджують, що навіть світові культури, такі, як французька чи англійська, неспроможні були цілком засимілювати недержавні і поневолені народи (як бретонці, фламандці, кімри). Острів лужицьких сербів і після ста років поневолення не потонув у німецькім морі. Проте панівні народи продовжують свій сізіфів труд, марно намагаючись засимілювати та зденаціоналізувати іншонаціональні елементи, перебуваючі під їхньою політичною гегемонією. До них можна застосувати вислів Ніцше: “Можливо, що десь існують народи і стада, але не в нас, мої брати! Тут є лише держави! Що це таке? Держава - це найхолодніша серед холодних потвор. І бреше вона також холодно; ця брехня вилазить із її пащі! Я - держава, я - народ!”. Націократія буде запереченням цієї традиційної брехні та виправленням її в цьому сенсі. Натомість твердження “я - держава, я -народ” гаслом буде - “Я - нація, я - держава”.
Запровадження націократії вимагатиме попереднього духовного і морального переродження людства та народів. Потрібно буде звільнитись від культу абсолютної державної суверенності й примиритись із дійсністю, що право на самовизначення мають усі національне свідомі народи без будь-якого винятку. Треба буде обмежити “святий егоїзм” народів; докладно проаналізувати і піддати критиці їхній національний месіанізм, тобто віру в якесь призначення, та нар-цисизм як романтичне самозакохання. Доведеться зректися мрії про світову гегемонію тієї чи іншої світової нації, відкинувши забобон про “інфернальність” одних та суперечливість походження інших народів чи рас. Слід усвідомити, що кожна нація або раса у відповідному для себе природному і суспільному оточенні може розвинутись в гарну квітку людства. Сучасний паннаціоналістичний психоз згодом мине так само, як минув релігійний фанатизм, який на початку нової доби руйнував Європу кривавими війнами та вкривав її ватрами спалених “єретиків”. Коли ми нині перечитуємо чорну хроніку цих жахливих подій, нам важко зрозуміти, чому та або інша віра викликала у тодішніх людей такі кровожадні інстинкти та лютий фанатизм. Так само і наші внуки із жахом читатимуть історію кривавих подій, заподіяних сучасним паннаціоналізмом. Релігійна толерантність є сьогодні політичною аксіомою серед культурних народів. Для наших нащадків такою самою аксіомою буде національна толеранція. Від войовничого паннаціоналізму через конструктивний і творчий націоналізм шлях веде до на-ціократії. Хворе сучасне людство прокинеться від свого післявоєнного психозу, щоб у зворотньому напрямі пройти відому тріаду Гріль-Париера - “від тваринності через націоналізм до людяності”. Бо і в своїй сутності націократія - це визволені незалежні народи, добровільно об'єднані в континентальні та світові союзи, з одного боку, й відновлене, організоване людство - з іншого. В добу націократії відроджені народи здивують світ наймогутнішим своїм твором -“Дев'ятою симфонією” людської історії.
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 460; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |