КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Доба Просвітництва та її домінуючі риси
Кінець XVII — початок XVIII ст. ввійшли в історію світової культури як період Просвітництва, а французьку філософію цього періоду за аналогією називають філософією доби Просвітництва. Французькі філософи критично переосмислювали уявлення про Бога, навколишній світ, людину та кінцеву мету її існування, шукали нових кардинальних напрямів розвитку філософії, відкрито пропагували ідеї та цінності буржуазного суспільства, опосередковано готували суспільну думку до революційної трансформації французького суспільства. Ідеї Ґотфріда Вільгельма Ляйбніца про необхідність перебудови життя на засадах розуму були підхоплені багатьма мислителями Франції та Європи загалом. Філософів зацікавила можливість заміни старого світу (монархії) на новий (демократичний), а ідеали епохи Відродження, свободи совісті, свободи волевиявлення набували характеру практичних орієнтирів. Традиційна для епохи Відродження ідея рівності перед Богом логічно змінювалася практичною потребою зрівняти всіх людей перед Законом. Ідеї та цінності епохи Відродження пропонували реалізувати шляхом поширення раціонально-практичних знань про природу й суспільство. Тому кожна розумна людина повинна була сприяти поширенню освіченості (звідси, власне, й поява терміна «Просвітництво»). Мислителі XVIII ст. вважали, що основними постатями в соціальній перебудові залишків феодального суспільства мали стати представники аристократії на чолі з монархом. Тому саме на них була спрямована практична філософія з метою формування високого рівня інтелекту, цінностей свободи (ідея «освіченого монарха»). Через те, що знання про природу, соціальні орієнтири різко суперечили твердженням офіційної теології, філософи-просвітителі вважали своїм головним завданням непримиренну критику релігійних догм, що суперечили здоровому глузду й повсякденній практиці. Починаючи з епохи Відродження, відбувається активна секуляризація церковного життя, що отримала новий атеїстичний імпульс у Франції у XVIII ст. Необхідність отримання простого задоволення від реалізації безпосередніх ма-
теріальних і духовних потреб людини пропагується як головна Філософія Просвітництва набула форм матеріалізму. її репре-зентували філософи Жан Мельє, Жульєн Ламетрі, Дені Дідро, Клод Адріан Гельвецій, Поль-Анрі Гольбах, які пояснювали природу та сутність людини без будь-яких посилань на релігію й Бога. Вони обстоювали ідею існування первинної матерії, яка має механізми саморозвитку, у результаті чого розвивається Всесвіт і з'являється її найвищий продукт — людина. Філософи Просвітництва були об'єктивно залучені до аналізу кризових явищ тогочасного суспільства, які з необхідністю вели до соціального вибуху (революції). Головним предметом їхнього філософствування стали принципи «природного права» та суспільного договору, згідно з якими будь-яка людина повинна мати гарантії на повноцінне життя й реалізацію матеріальних і духовних потреб особи. Як вважали мислителі Просвітництва, аби уникнути реальних і потенційних міжособистісних конфліктів, а також непорозумінь між громадянами й державою, слід свідомо відмовитися, тобто передати частину своїх прав державі (монарху) на основі суспільного договору. Інакше кажучи, одна сторона договору (народ) віддає свої права, а інша (держава, монарх) бере на себе зобов 'язання забезпечити щонайбільший спокій і злагоду в суспільстві. Революційний контекст цих ідей визначався тим, що оскільки абсолютистська монархія не виконувала своїх обов'язків перед народом згідно із суспільним договором, народ мав об'єктивне право ліквідувати цю владу.
У прихильників Просвітництва виникали нові світоглядні цінності, пов'язані з упевненістю в тому, що вони живуть у найважливішу для цивілізації добу. Уся попередня історія (насамперед Середньовіччя) сприймалася ними як епоха панування зла, невігластва, релігійних забобонів. Домінуючою концепцією, що пояснювала можливість адекватного пізнання світу з метою його практичного перетворення, стала філософія Френсіса Бекона (необхідність використання в процесі пізнання емпіричного досвіду разом із правом суб'єкта пізнання на власну позицію в науковому дослідженні й права власної інтерпретації отриманих знань). Молодій буржуазії потрібна була підтримка з боку практичної філософії (синтезу природничих і гуманітарних знань). У другій половині XVII ст. розвиток науки набув такого рівня, що держава була зацікавлена в організації наукових досліджень. Наприклад, у 1662 р. було засновано Академію в Англії, у 1666 р. — у Франції, а в 1700 р. — у Німеччині. Засадовим наукових досліджень був експеримент, що започаткував експериментальні науки (біологію, хімію, фізику та ін.). Метафізичні системи, які передували філософії Просвітництва й не збігалися з потребами емпіричної науки, замінювали концепцією матеріалістичного сенсуалізму з можливістю використання практики як критерія істини. При цьому велика увага приділялася людині та аналізу проблем, пов'язаних з нею. Поширювались і пропагувались ідеї дослідного знання, розвивалося вчення про природне право, права особи, договірні відносини, основи виникнення та функціонування держави й суспільства, законність використання насильства у вирішенні соціальних конфліктів. Філософські інтерпретації зазначених ідей стали основою подолання кризи метафізичної філософії. Вольтер (1694 — 1778рр.), справжнє ім'я Франсуа Марі Аруе, — французький філософ, письменник, історик, один з найвідомі-ших представників Просвітництва. У філософських поглядах Вольтер стояв на позиціях поєднання емпіризму та раціоналізму, надаючи перевагу першому. Головними науковими доробками, що репрезентують філософські погляди Вольтера, були «Філософські листи», «Метафізичний трактат», «Роздуми про людину», «Філософський словник», «Філософія історії», «Досвід про звичаї і дух народів», «Кишеньковий філософський словник», «Англійські листи».
На початку своєї творчої біографії Вольтер певний час жив у Англії, де познайомився з ідеями передових англійських мислителів — сенсуалізмом Локка, емпіризмом Бекона, фізикою Ньютона. На основі цих ідей почав розробляти власне вчення про необхідність встановлення загальної свободи духу на противагу домінуючому у Франції догматичному мисленню та залишкам феодальної культури. Перші праці Вольтера були присвячені аналізу англійського суспільства, яке, на його думку, є прикладом сприятливих умов для розвитку свободи, можливості особи обирати за власним бажанням шлях до неї. Якліропагандист Просвітництва й вільнодумства Вольтер непримиримо ставився до релігії та церкви, котрі вважав причиною гострих соціальних конфліктів, відсутності свободи й існування несправедливості. Ставлення вченого до церкви видно з його вислову «Роздушіть гадюку!» (тобто церкву). Аналізуючи розвиток релігії, він сприймав зміну її форм як заміну одних забобонів на інші. Тому людство, зазначав учений, має якнайшвидше відмовитися від цих забобонів (неістинного знання про світ) на користь розуму й істини, що лежать в основі нормального існування суспільства. Але така гіпертрофована критика релігії ще не є підставою вважати Вольтера представником войовничого атеїзму. У своєму ставленні до релігії він виступав як непримиримий критик релігійної свідомості й церкви як соціального інституту. Вольтер визнавав існування Бога з позицій деїзму, вважав його творцем світу, але заперечував його подальше втручання в явища природи й перебіг суспільних подій. Мислитель був упевнений, що жодна теорія та практика не зможуть достеменно довести існування або відсутність Бога. Знаменитою стала його теза: «Якби Бога не було, то його необхідно було б вигадати, але вся природа свідчить про те, що він існує».
На думку Вольтера, суспільство потребує релігії, але не такої, яка ґрунтується на теології, а такої, що має підґрунтям державний інтерес і філософські ідеї деїзму. Вольтер твердив, що релігія, заснована на теології, «є мати фанатизму, громадянських конфліктів, ворог людини, а державна релігія — основа світового порядку й законності». Іншою причиною, яка, на думку Вольтера, позитивно характеризувала важливість нової релігії, була необхідність вирішення морально-етичних проблем з метою підтримання порядку в суспільстві, утримання окремих людей від антисоціальної поведінки. Аналізуючи розвиток світової історії, Вольтер дійшов висновку, що в основі історичного процесу лежить боротьба протилежних поглядів і думок, на противагу наявним на той час богословським теоріям (ідеям провіденціоналізму в історії). Він пропонував аналізувати історію, спираючись на філософські методи дослідження, вперше використав термін «філософія історії». Передові філософські ідеї Вольтера відіграли значну роль у формуванні нового покоління французьких просвітителів, до яких належали Ламетрі, Дідро, Гельвецій, Гольбах та ін. Сучасником й однодумцем Вольтера був Шарль Луї де Мон-теск'є (1689 — 1755 рр.) — один з перших французьких філосо-~фТв-просвітителів, письменник, юрист, учений. Головним завданням філософії він вважав аналіз причинно-наслідкових зв'язків у природі на основі законів механіки. Засадовими творами, які ре-презентуютіГйогб філософські та правові погляди, були «Перські листи» і «Дух законів». Остання книжка потрапила в «Індекс заборонених книг»1. У ставленні до релігії філософ обстоював позиції деїзму. Віру в Бога він вважав необхідною для того, щоб підтримувати порядок і виховувати моральність. Але водночас він відкидав ідею безсмертя душі, критикував християнство й католицьку церкву за їх претензію на отримання влади й бажання управляти суспільством, за введення в оману віруючих людей і пригнічення людської ініціативи. У своїй головній праці «Дух законів» Монтеск'є аналізував розвиток суспільства в його історико-правових формах, використовуючи ^поняття природного права. В основі природного права лежить природа речей (об'єктивні чинники), які загалом визначають дух законів, їх зміст та особливості функціонування в тому чи тому суспільстві. Воно унеможливлює розростання деструктивних конфліктів у суспільстві До об'єктивних чинників, на яких ґрунтується природне право, належать: у — територія — філософ вважає, що великі території вимагають розвитку демократичного устрою, а маленькі — республіканського правління; — клімат — він може сприяти ефективному управлінню й — до інших чинників належать соціальні та історичні, релігія Монтеск'є виділив три види державного устрою за доміную-. чим принципом їх функціонування: по-перше, це деспотична держава, що будується на страху й залякуванні; по-друге, монархія, в основі якої лежать честь і гідність окремого правителя, й, по-третє, республіка, засадовим принципом якої є демократія з якнайширшими гарантіями реалізації принципів доброчинності. Головною доброчинністю (цінністю функціонування держави) Монтеск'є вважав гарантію свободи особистості. Він зазначав, що свобода обмежує владу держави через саму владу, завдяки її 1 «Індекс заборонених книг» (лат. Іпйех НЬгогит ргокіЬііогит) — перелік творів (видавався Ватиканом у 1559—1966 рр.), які заборонялося читати віруючим під загрозою відлучення їх від церкви. розподілу на законодавчу, виконавчу та судову, з метою запобігання деспотизму {«ідеярозділеної влади»). Монтеск'є був засновником^соціологічної науки. Соціологія Монтеск'є не закликала до радикальних змін у суспільстві, він уважав, що прогресивний розвиток історії загалом неможливий — соціум розвивається в площині постійної взаємозаміни періоду його падіння (регресу) й наступного періоду\підйому (прогресу). У зв 'язку з цим він говорив, що бачить старе зло, яке існує в світі, знає, як його подолати, але водночас передбачає й нове зло, яке з необхідністю виникне на уламках старого. Ідеологом Просвітництва був французький філософ та письменник Дені Дідро (1713 — 1784 рр.) — теоретик мистецтва, лідер гурту енциклопедистів1. Основними працями, що репрезентують його філософські погляди, були «Думки про тлумачення природи», трилогія «Розмова д'Аламбера з Дідро», «Сон д'Аламбера», «Продовження розмови», «Філософські принципи відносно матерії і руху», «Монахиня», «Племінник Рамо», «Жак-фаталіст». У цих доробках Дені Дідро заявив про себе як філософ-полеміст, який критично переосмислював цінності монархічної системи (релігійний світогляд). У 1746 р. його першу книжку під назвою «Філософська думка» за рішенням Паризького парламенту було спалено, а самого Дідро заарештовано, однак згодом відпущено на волю. У 1751—1780 рр. він брав безпосередню участь у виданні 35-томної енциклопедії, що об'єднала навколо себе найкращих мислителів того часу (Руссо, д'Аламбера, Вольтера, Кондільяка, Монтеск'є, Гольбаха та ін.). Продовжуючи традиції мислителів Просвітництва, Дені Дідро став найвідомішим і найнепримиреннішим критиком релігії. Він різко критикував її за те, що вона не сприяє отриманню наукових істин про навколишній світ і засмічує здорову свідомість людини релігійними забобонами, вбиває в людині бажання активно перетворювати світ згідно з її інтересами. Дідро одним з перших виступив за необхідність повного знищення релігії, організацію життя без Бога на засадах атеїзму як форми світогляду. При цьому атеїзм мав ґрунтуватися на загальнолюдських цінностях, здоровому глузді, моральній відповідальності. Енциклопедисти — колектив авторів французької енциклопедії, що видавалась у XVIII ст. («Енциклопедія, або Тлумачний словник наук, мистецтв і ремесел»), її загальна світоглядна спрямованість: атеїзм, просвітництво, суспільний прогрес. Дідро критикував ідеї триєдинства Бога, віру в релігійні чудеса, загострював увагу на протиріччях і розбіжностях новоєван-гельських історій тощо. Він одним з перших порушив проблему необхідності реалізації в суспільстві принципів свободи совісті, відокремлення церкви від держави та школи від церкви. Головним завданням Просвітництва він вважав подолання негативного впливу релігії та церкви на людину. До кінця життя Дені Дідро залишався на позиціях матеріалістичної філософії й войовничого атеїзму. Останніми словами Дені Дідро були: «Перший крок до філософії — це відсутність віри». ~~ Відомим представником філософії Просвітництва був Жан-Жак Руссо (1712 — 1778 рр.), письменник, теоретик мистецтва. Своїми ідеями він розвивав політичну філософію (з позицій революційної демократії). Деякий час Руссо співпрацював з енциклопедистами, поки між ними не виникла суперечка. Основними працями, що репрезентували його філософські погляди, були «Міркування про науки і мистецтво», «Міркування про походження та основи нерівності між людьми», «Юлія, або Нова Елоїза», «Про суспільний договір», «Еміль, або про виховання». У цих працях філософ порушував важливе для себе питання: як захистити людину від соціальної несправедливості? Відповідь на нього він шукав, аналізуючи сенс людського існування в сучасних йому історичних реаліях. Руссо акцентував увагу на тому, що природним станом людського існування є свобода. У межах цієї свободи людина відчуває себе індивідуальністю, а отже, певною мірою самотньою лю-і диною. Вона переживає (драматизує) свою самотність через рефлексію, що ускладнює її життя, створює внутрішній диско-і мфорт (страждання), атмосферу потреби «самозаглиблення» у власну долю. Вихід з такого дискомфортного стану філософ вбачав у конструктивній любові людини до самої себе. Ця любов, на його думку, стимулює появу позитивних людських рис (людських почуттів), наприклад, почуття милосердя до інших. Тому Руссо вважав, що любов людини до самої себе є основою побудови позитивних взаємовідносин між людьми, що, зрештою, сприятиме розвитку свободи особистості. Руссо зазначав, що соціальне оточення перетворює здорову любов людини до самої себе на егоцентризм, на який спираються соціальна нерівність, приватна власність і конкурентна боротьба. Вплив соціального оточення загалом негативний і деструктивний. Культура, своєю чергою, стає інструментом політики, наприклад, правова культура сприяє існуванню майнової нерівності (через систему правосуддя), підтримує позицію багатих (додаючи їм багатства), нехтує інтересами бідних (роблячи їх ще біднішими). Аналізуючи сучасне йому життя, вчений чи не одним з перших філософів порушив проблему відчуження людини від результатів її праці. Культура (політика й право) «консервує» відчуження, яке за певних умов стає причиною конкретних конфліктів між людьми, насильства й агресії. Таким чином, культура не тільки зумовлює поширення відчуження в міжлюдських відносинах, а й деформує особистість через нав'язування фальшивої поведінки, через обман і моральну спустошеність людини тощо. Такими негативними чинниками є наукове знання й розум, які разом з культурою також обмежують відчуття свободи й рівності, поєднуючись з багатством і приватною власністю, вони роблять людину безсилою перед суперечностями життя. Деструктивному впливу культури Руссо пропонував протиставити (крім повноцінної любові людини до самої себе) реалізацію в житті ідеалів свободи, використовуючи для цього методи педагогічного (оптимістичного) впливу. Основою концепції педагогічного оптимізму філософа стала ідея ненасильства над дитиною в процесі виховання, гармонійне поєднання внутрішнього бажання із зовнішньою необхідністю. Головною умовою виховання мала стати нейтралізація негативного впливу на людину з боку суспільства. Руссо говорив про виховання «серця людини» шляхом негативної педагогіки, яка мала навчити людину правильної любові до інших і тим самим допомогти знайти шлях до самої себе через створення власного позитивного досвіду життя. В ідеалі любов людини до самої себе повинна була перерости в любов до Батьківщини. Бажаному стану свободи сприятиме й практична філософія, яка, на думку Руссо, організує доцільну взаємодію суспільства й держави на основі суспільного договору. Підкоряючись загальній волі, кожна людина гарантує свободу волі собі та іншим людям. Мислитель вважав, що в загальну волю входить і приватна, а тому кожна людина повинна беззаперечно підкорятися їй як своєму власному закону. Суспільний договір мав стати не тільки основою розвитку держави й суспільства, а й суверенітету окремого народу, його цілісності та прогресивного розвитку. Суспільний договір — го- ловний закон держави, до якого адаптуються і з яким узгоджуються всі інші закони. Якщо такого узгодження немає, зазначав Руссо, то закони перетворюються на прості постанови (укази). Таким чином воля суспільства, народу фіксується в законах з метою їх реалізації в соціальній практиці виконавчою владою. Ідеальною державою вчений вважав республіку. Органом управління такої республіки мав стати не парламент, а народні збори (сходи), які віддзеркалювали б рівні права громадян на участь у владі. Головними характеристиками республіканської влади повинні бути реальна свобода й рівність усіх громадян (з орієнтацією на встановлення майнової рівності). Майно громадянам необхідне не для багатства, а для задоволення матеріальних і духовних потреб. Але було б помилкою вважати Жан-Жака Руссо проповідником ідей утопічного соціалізму («майнової зрівнялівки»). Тих, хто порушує принципи суспільного договору, він пропонував карати на смерть, незважаючи на те, що загалом філософ проповідував принципи ненасильства. Водночас він розвивав ідею про право народу на повстання тоді, коли пригнічена частина громадян (без прав і власності) має можливість скинути паразитуючу меншість (владу) й створити те суспільство, яке вони вважають за потрібне. У цїй^ державі знайшлося місце й релігії. З погляду філософа, Бог є уособленням світової волі й світового розуму, людина помирає лише своїм тілом, душа її залишається безсмертною. Зі ^скасуванням релігії можуть зникнути моральні підвалини суспільства, тому Руссо пропонував створити замість християнства нову, штучну релігію — «громадянську» («культ великої істини») з метою освячення суспільного договору й ефективнішого виконання людьми чинних законів. Ідеї Жан-Жака Руссо вплинули не тільки на формування філо-. софської думки Просвітництва, а й стали практичними рекомен-і даціями в соціальних реформах періоду Французької революції / (1789—1794 рр.). Якобінці впроваджували свої радикальні соціа-/ льні перетворення під прапором «руссоїзму», якобінський Конвент увів деїстичний культ (громадянську релігію) тощо. Згодом ідеї Руссо стали використовуватися майже всіма соціал-демократичними рухами. (Одним із засновників школи французького матеріалізму та атеїзму був французький філософ Поль-Анрі Гольбах (1723 — 1789рр.). ' Найвідомішими працями, які репрезентують його філософські інтереси, були «Система природи», «Розвінчане християнство», «Кишенькове богослов'я», «Здоровий глузд», «Універсальна мораль, або Права людини, основані на природі» та ін. У своєму головному доробку «Система природи» Гольбах дав філософську картину Всесвіту, де існувала єдність взаємопов'язаних матеріальних елементів. Він стверджував, що об'єктивно існує первинна матерія (природа), яка є самопричиною, безкінечною в просторі й часі. Він одним з перших намагався дати визначення матерії: матерія — це все, що діє на наші органи чуття, а рух є способом існування матерії. У природі діє вічний, неминучий необхідний порядок (причинно-наслідковий зв'язок), згодом ці ідеї стали основою космічної теорії Лапласа. У розумінні людини Гольбах стояв на позиціях еволюціонізму. Він вважав, що людина є витвором природи й існує тільки в її межах, підкоряється лише законам природи (і не може звільнитися від неї навіть подумки). Людина є фізична істота, сутність її виявляється в потребі самозбереження, отримання особистого задоволення від реалізації матеріальних і духовних потреб. Гольбах доволі критично ставився до релігії та церкви. Він вважав, що головною причиною існування релігії є відсутність наукових знань про природу. Інакше кажучи, людина вірить у Бога через власне невігластво, через страх, побоювання можливої біди. Тривога й страх спричиняють виникнення фантазій, примар, від яких можуть урятувати лише наукове знання й просвіта. Гольбах зазначав, що словом «Бог» люди послуговуються тоді, коли забувають слово «природа». Тому, якщо незнання природи породило віру в Бога, то, навпаки, її пізнання приведе до зникнення релігійної віри. Гольбах говорив, що вектор життя людини спрямований від нещастя до щастя. Релігія, рабство, страхи, демагогія, соціальне зло та інше з розвитком науки й зростанням освіченості щонайширших верств населення поволі зникатимуть. Щоб бути щасливою, людина повинна знати своє місце в природі. Ці та інші філософські сентенції Гольбаха відіграли величезну роль у підготовці Французької революції XVIII ст. У середині XVIII ст. у філософії французького Просвітництва сформувались утопічно-соціалістичні (комуністичні) ідеї, проекти, які найбільшого поширення набули під час Великої французької революції. Прагнення вирішити проблему побудови ідеального суспільства, заснованого на рівності й соціальній справедливості, стало основною рисою утопічно-соціалістичного напряму. Представники цього напряму з позицій природного права критикували феодально-капіталістичне суспільство. З метою відродження «золотого віку»1 в середині XVIII ст. французький філософ, письменник, історик Габріель Маблі виступив із проектами побудови комуністичного суспільства на основі рівності всіх людей і права на працю. Неабияку роль у розвитку французького утопічного соціалізму відіграли ідеї Франсуа Бабефа (псевдонім Гракх Бабеф), якого вважали першим коммуністом (теоретиком і практиком).~ Він розробив програму «Змова в ім'я рівності» з практичним завданням здійснити комуністичну революцію й вперше зафіксував необхідність диктатури пролетаріату. У 1797 р. Бабефа та деяких його прибічників було страчено. До найвідоміших представників французького утопічного соціалізму належав великий утопіст Клод Сен-Сімон, який став творцем критично-утопічного соціалізму (комунізму) і чи не найпершим зафіксував можливу анархію в капіталістичному виробництві, існування суперечності між приватною власністю та суспільним інтересом, домінування паразитичних елементів над безпосередніми виробниками матеріальних благ, моральний регрес панівних верств населення та їхній вплив на падіння суспільної моралі тощо. Метою суспільного розвитку Сен-Сімон вважав створення промислового суспільства, в основі якого мав лежати ієрархічний принцип побудови, де всі державні посади повинні надаватися на основі певної ієрархії здібностей. У його ідеальному суспільстві головною цінністю мала стати праця, право на працю й розумний розподіл вироблених продуктів з метою рівного задоволення потреб членів суспільства (найкраще суспільство — це те, яке надає своїм членам усі умови для реалізації матеріальних і духовних потреб). Працююче населення (пролетаріат) зіллється з буржуазією в один клас — клас індустріалів. Учений вважав, що нове суспільство виникне не на основі революції, а на ґрунті еволюції, розвитку економіки й появи ідеальних форм суспільства. Він висунув ідею трансформації існуючої релігії в релігію «нового християнства», сенсом якої стане гасло «Усі люди — брати». Учення Сен-Сімона справило величезний вплив на розвиток суспільно-політичної думки не тільки у Франції, а й у Німеччині, Італії, Росії. Згодом воно стало одним з ідейних джерел марксистської філософії. 1 «Золотий вік» — утопічні уявлення багатьох народів, згідно з якими в історії людства існував період, коли люди залишалися завжди молодими та щасливими. Отже, у Франції XVII—XVIII ст. були розроблені засадові ідеї просвітницького світогляду, в основі яких лежали принципи раціоналізму (домінування розуму як вищої інстанції для вирішення всіх проблем людського співтовариства), вільнодумства, антиклерикалізму, політичного радикалізму та атеїстичного матеріалізму (заперечення існування Бога в будь-якій "формі), пояснення появи світу й людини з позиції матеріалів-* му. Передові погляди французьких філософів-просвітників значною мірою вплинули на подальший розвиток філософської' думки в Європі, зокрема й в Україні. Уже наприкінці XVII — на початку XVIII ст. просвітницькі ідеї стали розвиватися най-видатнішими представниками Києво-Могилянської академії — Петром Могилою, Йосипом Кононовичем-ґорбацьким, Інокен-тієм Гізелем, Феофаном Прокоповичем, Григорієм Кониським та найвидатнішим випускником Києво-Могилянської академії, класиком української філософії Григорієм Сковородою. Питання для самоперевірки 1. Розкрийте сутність раціоналізму та емпіризму філософії Нового 2. Назвіть характерні риси філософії Нового часу. 3. У чому особливості філософії Ф. Бекона? 4. Розкрийте сутність філософських поглядів Р. Декарта. 5. Охарактеризуйте головні положення філософії Т. Гоббса. 6. Визначте та обґрунтуйте позицію В. Ґ. Ляпбніца щодо необхідно 7. Назвіть головні ознаки філософії Просвітництва. 8. Розкрийте взаємозв'язок між поняттями «природне право» та 9. У чому особливості деїстичного напряму філософії Просвітництва?
10. У чому полягає атеїстична позиція французької філософії XVII — 11. Визначте основоположні принципи матеріалістичної позиції фран 12. Визначте й обґрунтуйте специфіку філософсько-правових і полі Список рекомендованоїлітератури 1. Английские материалистьі XVIII в. Собр. соч.: В 3-х т. — М., 1967, 2. Антология мировой философии: В 4-х т. — М., 170. — Т. 2. 3. Бакрадзе К. С. История новой философии // ІАзбр. филос. трудьі. — 4. Берклії Дж. Сочинения. — М., 1978. 5. Беркли Дж. Алкифрон. Памятники религиозно-философской мис 6 Бзкон Ф Сочинения: В 2-х т. — М, 1971—1972. 7. Грязнов А. Ф. Философия Шотландскоп школьї. — М. 8. Вико Джамбаттиста. Основания науки об общей природе наций. — 9. Вольтер. Философские сочинения. — М.; 1988. 10 Гельвеціп К. А. Про людину, її розумові здібності та її виховання. — К, 1994. 11. Гоббс Томас. Бегемот. — К., 1996. ' 12. Гоббс Т. Сочинения: В 2-х т. — М., 1989. 13. Гусєв В І. Історія західноєвропейської філософії XV—XVII ст. — К, 14. Гусєв В. І. Західна філософія Нового часу XVII — XVIII ст. — К, 15. Декарт Р. Метафізичні розмисли. — К., 2000. 16. Декарт Р. Сочинения.: В 2-х т. — М., 1989—1994. 17. КондильякЗ. Сочинения: В 3-х т. — М., 1980—1982. \ 18. Кузнецов Б. Г. Разум и бьітие. — М., 1972. 19 Кузнецов В. Н. Французский материализм XVIII века. — М., 1981. 20. Кузнецов В. Н., Мееровсикй Б. В., Грязнов А. Ф. Западноевропейс- 21. Лейбниц Г. Сочинения.: В 4-х т. — М, 1982—1989. 22. ЛоккД. Сочинения.: В 3-х т. — М., 1985—1988. 23. Момджян X. Н. Французское просвещение XVIII века. — М., 1983. 24. Нарскип И. С. Западноевропейская философия XVIII века. — М., 25. Нарский И. С. Западноевропейская философия XVII века — М., 26. Рассел Б. Історія західної філософії. — К., 1995. 27 Реале Дж., Антисери Д. Западная философия От истоков до наших дней. — Кн. 3. — СПб., 1996. 28. Руссо Ж. Ж. Трактати. — М, 1969. 29 Соколов В. В Европейская философия XV—XVII вв. — М., 1984. 30. Спиноза Б. Об усовершенствовании разума. — М.; Харьков, 1998. 31. Спиноза Б. Зтика // Избранние произведения: В 2-х т. — М., 1957. 32. Философия епохи ранних буржуазних революций. — М., 1983. і..,... НІМЕЦЬКА КЛАСИЧНА ФІЛОСОФІЯ. МАРКСИЗМ Схема 9 Німецька класична філософія кінця XVIII — першої половини XIX ст. — період формування нового стилю філософського мислення, яке фунтувалося на методі
«розумного» теоретичного вирішення філософських проблем
Головну увагу зосереджено на дослідженні сутності людського існування
Особливу увагу приділено проблемі розвитку як саморозвитку
Значно збагачено логіко-теоретичний апарат філософії Розглянуто історію як цілісний процес
Відкрито багато видатних філософів, які стали фундаторами сучасної світової філософії 125 Таблиця 9 Антиномія Антропологізм
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 3808; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |