КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Головні напрями німецької класичної філософії та її основні досягнення
Німецька класична філософія охоплює доволі значний проміжок часу — приблизно 100 років, із середини XVIII ст. до кінця XIX ст. У своєму розвитку вона пройшла певні періоди, які збігаються з назвами її головних напрямів: 1) німецька класична філософія (середина XVIII — перша половина XIX ст.); 2) матеріалізм (середина й друга половина XIX ст.) і 3) ірраціоналізм (друга половина й кінець XIX ст.), представлений «філософією життя». Засновником цього філософського напряму вважають німецького філософа Імануїла Канта (1724 — 1804 рр.). Майже все його творче життя пройшло в м. Кенігсберг, де він навчався, працював (у Кенігсберзькому університеті). Філософську біографію Канта можна умовно поділити на два етапи. Перший — «докритичний» етап — з 1746 р. (дата написання першої філософської праці «Думки про істинну оцінку живих сил»). Головним доробком цього періоду є і «Загальна природна історія і теорія неба», пронизана оптимізмом і вірою в можливість пізнання навколишнього світу. Не менш важливе значення мали роботи Канта «Дослідження питання, чи відчула Земля у своєму обертанні навколо осі, завдяки якому відбувається зміна дня й ночі, деякі зміни з часу свого постання», «Про причини землетрусів», «Нові примітки щодо пояснення теорії вітрів», «Нова теорія руху та покою». Завершувався «докритичний» період в 1770 р. У «докритичний» період Кант дотримувався передових для свого часу натурфілософських ідей. Так, у роботі «Загальна природна історія і теорія неба» він запропонував космогонічну гіпотезу, яка згодом була розвинута П'єром Сімоном Лапласом і ввійшла в історію науки під назвою «гіпотеза Канта — Лапласа». Мислитель вважав, що із самого початку матерія перебувала в стані туманності (газу), з якої завдяки силам тяжіння й впливу механічних законів виникли астероїдні тіла та інші планети. Сонце, а разом з ним і Земля виникли на основі дії природних законів без втручання Бога й потойбічних сил.
З 1770 р. розпочинається другий період філософії І. Канта — «критичний». У цьому ж році 46-річний учений написав професорську дисертацію «Про форми і принципи світу який сприймається чуттями та умоспоглядається», в якій критично переосмис- лив свої погляди з фундаментальних філософських питань, зокрема й щодо природи простору й часу. З позицій матеріалізму Кант перейшов на позиції суб 'єктивного ідеалізму. Простір і час він став тлумачити не як об'єктивні форми зовнішнього світу, а як апріорні, тобто такі, які існують у свідомості й передують досвіду. Це положення, особливо стосовно часу, Кант вважав найголовнішим у своїй філософії. У зв'язку з цим відомим є його вислів: «Хто спростує моє твердження, той спростує всю мою філософію». Відтоді Кант називає своє філософське вчення «критичним»1. Його критичну філософію було викладено в трьох роботах: «Критика чистого розуму», «Критика практичного розуму», «Критика здатності судження». Перша книга мала дати відповідь на запитання: «Як можлива наука й філософія?» (розробка теорії пізнання). Друга книга відповідає на запитання: «Як може існувати моральність?», «Якою повинна бути поведінка людей?» (розробка проблем етики). І третя — на запитання: «Як може існувати прекрасне в природі та мистецтві?» (розробка проблем естетики). Кінцева мета використання чистого розуму, за Кантом, збігається з визначенням предмета філософії (є відповіддю на запитання: «Що я можу знати?», «Що я маю робити?», «На що я можу сподіватися?»). У «Критиці чистого розуму» Імануїл Кант досліджував процес людського пізнання оточуючого світу, акцентував увагу на специфіці діяльності суб'єкта пізнання. Філософ вважав, що уявлення про світ є продуктом нашого розуму. Але, власне, розум людини зменшує ступінь достеменності знання про довколишній світ, який завжди залишається для нас «річчю в собі», незважаючи на те, що він є причиною всіх наших відчуттів. Кант висував гіпотезу про те, що пізнавальні можливості людського розуму обмежені. Усе, що ми бачимо навколо нас, лише світ явищ, які ми спостерігаємо (феноменальний світ), і сутність цього світу пізнати неможливо (агностицизм).
Складності процесу пізнання мають місце і в чистих судженнях розуму, що дають змогу, не порушуючи правил логіки, довести конечність і безконечність світу, його простоту й складність; існування або не існування Бога в світі (антиномії). Наявність антиномії доводить те, що існують кордони пізнавальних власти- 1 Імануїл Кант вважав, що попередні філософи досліджували світ за допомогою розуму, але не досліджували сам розум (інструмент пізнання). Тому всю попередню філософію вчений називав догматичною, що сліпо вірить у властивості розуму, хоча всі ці властивості (кордони розуму) ніхто не перевіряв. «Критика» і є такою перевіркою. востей розуму. Водночас люди мають можливість отримати узагальнені й необхідні (істинні) знання, що існують апріорно (мають вроджені форми, незалежні від досвіду). Імануїл Кант виділяв три різновиди таких форм: 1) простір і час (у сфері чуттєвого пізнання). Завдяки цій формі свідомість людини систематизує відчуття, розміщує їх у просторі й часі. 2) поняття категорії (у сфері розуму). Категорії — щонапбільш узагальнені поняття, за допомогою яких проходять усвідомлення п систематизація первинного відчуття, що попередньо вже знаходяться в «системі координат» простору й часу. Згідно з Кантом, за допомогою категорій розум реалізує свою діяльність. Таких категорій учений виділяє 12 і поділяє їх на чотири класи по три в кожному. До того ж дві категорії кожного класу мають протилежні характеристики властивостей класу, а третя є їх синтезом. До таких категорій, належать ^категорії кількості (єдність, множина, цшсщсть)ф<атегорії якості (реальність, заперечення, обмеження)йгадаегор/г відношення (субстан-
д ціональність та акциденція; причина й наслідок; взаємодія); ?! категорії модальності (можливість і неможливість; існування та / неіснування; необхідність і випадковість). До третьої форми належать вищі ідеї (у сфері розуму). Це передусім ідея Бога; ідея душі; ідея сутності світу тощо. Власне філософія, за Кантом, є наукою про вищі ідеї. Апріорні форми знань1 людина отримує від природи, й вони забезпечують правильну впорядкованість одержання дослідного знання. Це означає можливість часткового досягнення істини. Якщо навіть ми не можемо зрозуміти світ таким, яким він є, то завдяки апріорним знанням можемо принаймні дещо про нього знати. На етапі пізнання світу через практичний розум (під практичним розумом Імануїл Кант розуміє моральність) людина використовує знання, отримані за допомогою чистого, або теоретичного розуму. Практичний розум орієнтує людину на певну поведінку в суспільстві та повсякденному житті. Основою такої поведінки є автономна воля та максими (правила), які виробля- 1 Апріорними формами знань є знання, що існують у розумі без необхідності практичного доведення їх істинності. Вважають, що апріорне знання абсолютно істинне, бо має характеристики загальності й необхідності. ються суспільством. Автономна воля детермінує людські вчинки (добрі або погані). Напзагальнішим регулятором поведінки є моральний закон. Філософ порушив два основоположних питання: «Що таке моральний закон?» і «Що означає моральна поведінка людини?» Відповідаючи на них, він зазначив, що чиста моральність — це доброчинності суспільної свідомості, що визнаються всіма членами суспільства та сприймаються окремою особою як свої власні. Реальне життя суперечить чистій моральності. Тому мораль, а разом з нею й поведінка людини, мають бути незалежні від зовнішніх умов життя особи й підкорятися тільки моральному закону. Цей моральний закон повинен мати найвище й безумовне значення. Кант називав його категоричним імперативом.
«Поводься так, щоб максими (правила), якими керується твоя воля, могли б стати принципами загального законодавства»; «дій так, щоб ти завжди ставився до людства і у своїй особі, і в особі будь-якого іншого лише як до мети і ніколи не ставився б до нього лише як до засобу». На думку вченого, спираючись на категоричний імператив, можна змінити людське життя, створити новий соціальний устрій. Він зазначав, що люди живуть ніби в двох вимірах: з одного боку, серед регламентованих і встановлених державою норм і принципів, а з іншого — беруть участь у процесі організації власного життя на основі індивідуальної моральності. Світ, у якому живе людина, жорстко регламентують норми й принципи, вироблені державою та церквою. Цей світ Імануїл Кант не вважає істинно людським, бо в ньому є чимало неістин-них знань, існують марновірство, обман, непотрібні пережитки тощо. Тільки суспільство, в якому поведінка людей буде регулюватися добровільними внутрішніми моральними законами (категоричним імперативом), може дати людині справжню свободу, а отже, й щастя. Аналізуючи філософські ідеї Канта, важливо звернути увагу на його естетичні дослідження («Критика здатності судження»). Філософа цікавлять ті умови, за яких наші суб'єктивні враження про предмет отримують естетичну наповненість. Естетика Канта вирішує питання про природу художнього смаку, аналізує роль естетичних суджень у контексті філософських знань. Імануїл Кант вважав, що в естетичному судженні є апріорна узагальненість. Прекрасним є все те, в чому ми відчуваємо ідею доцільності (хоча очевидної мети цієї доцільності зазвичай не існує). Прекрасним «дещо» є саме тому, що ми не можемо дати відповідь на питання: «Чому це прекрасне?» й отримуємо «незацікавлене» задоволення. Соціально-політичні погляди І. Канта виходили з ідеї про те, що в основі людської поведінки лежить зло, яке необхідно подолати шляхом реалізації морального закону (категоричного імперативу). На його думку, цей шлях збігається з процесом формування демократії й правового порядку в суспільстві, а також з потребами норм і вимог відносин між окремими державами й народами. Майбутнє людства філософ визначав як «найвищий мир», у якому буде ліквідовано війну (її заборонятиме закон) або її ведення буде невигідним. Отже, Імануїл Кант науково пояснив виникнення Сонячної системи, висунув ідею про обмеженість процесу пізнання (агностицизм), сформулював 12 категорій, що створюють основу мислення людини, а також моральний закон для людей — категоричний імператив, підтвердив необхідність демократії й правового порядку як на рівні окремої держави, так і міжнародних відносин, засудив війни й пророкував для майбутнього людства «найвищий мир». Геніальним представником німецького класичного ідеалізму був Ґеорґ Вільгельм Фрідріх Гегель (1770—1831 рр.), професор Гейдельберзького, а згодом Берлінського університету в Німеччині. Найважливішими його філософськими працями були «Феноменологія духу», «Наука логіки», «Енциклопедія філософських наук», «Філософія права» та ін. У них Гетель постав як творець а) філософії об'єктивного ідеалізму, в основі якої лежить поняття абсолютної ідеї — Світового духу, б) узагальненого філософського методу — діалектики. Ґеорґ Геґель розробив оригінальну філософську концепцію вчення про буття (онтологію) з домінуючою ідеєю про ототожнення буття й мислення. Згідно з його вченням, основою світобудови є Абсолютна ідея (як єдино існуюча справжня реальність, що є першопричиною всього існуючого в світі). Абсолютна ідея (Світовий дух) із самого початку існувала як першопричина, що згодом шляхом відчуження потрапила в навколишній світ, при- роду й людину. А потім знову шляхом відчуження, через мислення та діяльність людини, закономірні події в історії повертається до самої себе, тобто проходить кругооборот за схемою: С Світовий (Абсолютний) дух — відчуження — навколишній світ і 4 людина — мислення й діяльність людини — реалізація духом са- Ґмого себе через мислення й діяльність і, зрештою, повернення | Абсолютного духу до самого себе. Онтологія Геґеля пояснює місце людини у світі. Людина вважається носієм Абсолютної ідеї. Свідомість кожної людини є частинкою Світового духу, саме завдяки людині останній отримує волю, особисті риси, індивідульний характер. Таким чином, людина — це кінцевий дух, у якому уособлюється Абсолютна ідея. Геґель вважає, що Світовий дух виявляє себе в людині у вигляді її слів, мови, жестів тощо. Завдяки Світовому духу людина може ставити конкретну мету в житті й окремими діями, вчинками реалізовувати її, перетворюючи індивідуальну діяльність на історію. Дух пізнає себе через пізнавальну діяльність окремої людини, а також виявляє творчий потенціал у вигляді матеріальної, духовної культури, яка створюється людством загалом. Ґеорґ Геґель сформулював основні закони діалектики (закон єдності та боротьби протилежностей, закон взаємного переходу кількісних змін в якісні, закон заперечення заперечення). Діалектичні закони пояснювали розвиток та існування Світового духу й процесу формування ним оточуючого світу. Філософ пояснював, що Світовий і «кінцевий дух», людина, предмети, явища навколишнього світу складаються з взаємодіючих суперечливих сторін, що водночас перебувають у стані єдності. Він зробив висно- I вок: єдність і боротьба протилежностей є причиною розвитку і всього, що існує у світі. *-) Геґель аналізував механізми розвитку, що визначають спрямованість циклічного руху ідеї від абстрактного до конкретного. Цикл починається з наявної тези (яку вчений називав тезою «буття»), наступним етапом цього циклу стає поява антитези (заперечення, «небуття»), третій крок — ще одне заперечення, тобто заперечення попереднього заперечення — синтез. Синтез стає новим твердженням на вищому рівні й водночас тезою, але також на ще вищому рівні розвитку. Для ілюстрації дії цього механізму розвитку Геґель наводить такий приклад: а) Бог-Отець (у собі суще) відмовляється від своєї самотності; б) створює природу (щось зовнішнє, а отже, своє заперечення); в) породжує Сина (своє друге «Я»), В останньому, завершальному циклі (синтезі) відбувається «зняття» взаємної суперечності двох перших циклів «Бог через Свою безкінечну любов споглядає себе Сам, пізнає Свою подібність і повертається в Ній до Своєї єдності». Прикладом циклічності розвитку є відома марксистська тріада «гроші-товар-гроші»: товар «заперечує» гроші, а гроші «заперечують» товар. Інакше кажучи, там, де є підготовлений для продажу товар, немає грошей, коли ж з'являються гроші, «зникає» товар. Зняття заперечення проходить на останньому, третьому етапі. Тут з'являються синтез та уявне повернення до минулого. Ми знову маємо гроші, але це вже інші гроші й інша ситуація. Позаяк діалектика існує в кожному предметі, явищі, процесі, то завдяки їй проходить процес розвитку через розростання суперечностей до миті їх вирішення на вищому рівні. Діалектика, за Гегелем^є, вічним джерелом розвитку, необхідністю революційних змін. Саме тому діалектика як філософський метод ви-'магала розглядати все в русі й розвитку, бачити в усьому суперечності, які згодом будуть зняті й приведуть до заміни нижчих форм вищими, старого — новим. Водночас філософська система Гегеля увічнювала певні суспільно-історичні форми буття й претендувала на абсолютну істину, в результаті чого виникла суперечність між діалектичним методом і метафізичною системою Гегеля. Ця суперечність позначилася на соціально-політичних поглядах Ґеорґа Геґеля. Він вважав, що держава є найвищою формою існування Бога у світі. Правові відносини в державі є втіленням усвідомленої необхідності (свободи). Суспільні інтереси домінують над приватними інтересами особи, тому останні можна принести в жертву інтересам держави. Багатство й бідність — це природний стан реального життя, з яким необхідно змиритися. Суперечності й конфлікти в суспільстві не є деструктивним1 чинником (злом), а навпаки, є добром, що сприяє прогресу. А це,| означає, що суперечності, конфлікти й війни між державами є показником прогресу у всесвітньому масштабі. Геґель вважав, щоі військові конфлікти очищують дух нації. Один з найважливіших філософських висновків філософа про співвідношення буття й свідомості свідчить про те, що суперечності між буттям (матерією) та свідомістю (ідеєю) не існує. Свідомість, ідея уособлює в собі буття, а буття — свідомість, за висловом Геґеля, «Усе розумне дійсне, а все дійсне — розумне». Проявами дії Світового духу, звідно з філософською системою Ґеорґа Геґеля, стають мистецтво, релігія й філософія. Мистецтво, як вважав філософ, є результатом безпосереднього віддзеркалення талановитою п творчою людиною Абсолютної ідеї. Релігія є антитезою мистецтва, в якій Абсолютна ідея дарується людині Богом через богоодкровення. і** За Геґелем, філософія є синтезом, найвищим ступенем розвитку розуміння Абсолютної ідеї. Це знання дароване Богом окремим людям — філософам. Тому філософія — це повне розкриття всіх істин, пізнання Абсолютним духом самого себе. Головним завданням, яке стоїть перед нею, є необхідність охопити світ в ідеях, тобто дати осмислене тлумачення дійсного. Інакше кажучи — філософія є світом, який схоплений в думці. Вона коментує історичні події за допомогою категорій. '' Безпосереднім предметом філософії, за Геґелем, є філософія природи, філософія історії, антропологія, психологія, логіка, філософія держави, філософія громадянського суспільства та діалектика. Творчість Ґеорґа Геґеля стала основою подальших філософських пошуків і реінтерпретацій у XIX—XX ст. від теїстично-ідеалістичного до атеїстично-матеріалістичного. У результаті сформувалося два табори. Представники першого — младоге-ґельянці, взяли на озброєння його діалектичний метод і прагнули змінити соціальний устрій шляхом державних реформ. Представники другого табору, старогегельянці, ратували за збереження старих форм життя, виправдовували «розумну» діяльність у межах існування залишків феодальної держави. У ЗО—40 роках XIX ст. в Німеччині точилася боротьба між цими двома напрямами післягеґелівської філософії, як віддзеркалення сили ідей Геґеля та потреби суспільства в реалізації прогресивних ідеалів. У марксизмі діалектика Ґеорґа Геґеля стала головним методом пояснення соціальних, економічних та історичних процесів з метою їх подальшої трансформації згідно з інтересами робітників і селян. Критичне переосмислення гегелівської системи для багатьох європейських філософів, зокрема Сьорена Кьєркегора, Гер-берта Маркузе, Еріха Фромма, Альфреда Адлера, Вільгельма Райха та ін. було основою формування власних філософських систем. Отже, Геґель критично переосмислив метафізичний спосіб мислення і протиставив йому свій власний діалектичний метод; на ідеалістичний основі розробив головні закони діалектики — закон єдності й боротьби протилежностей, закон переходу кількості в якість, закон заперечення заперечення; / став творцем філософської системи, яка віддзеркалювала го- ' повні сфери життєдіяльності та пізнання. Завершальним етапом німецької класичної філософії ідеалізму й початком матеріалістичної епохи в німецькій і світовій філософії вважають філософію Людвиґа Андреаса Фейєрбаха (1804 — 1872 рр.). Основними роботами Фейєрбаха, які репрезентували його філософські погляди, були «Сутність християнства», «Основні засади філософії майбутнього», «Необхідність реформи філософії», «Сутність релігії», «Теогонія» та ін. Назви робіт Фейєрбаха свідчать про головну тему його філософського інтересу: пояснення релігії та феномену релігійної віри на основі матеріалістичних антропологічних принципів. Критично переосмислюючи ідеалістичну концепцію Геґеля в поясненні виникнення релігії, Людвиґ Фейєрбах розробив власну теорію — «теономію», що давала відповідь на питання — як людина створила собі Бога? Обґрунтовуючи свої матеріалістичні ідеї, Фейєрбах переосмислив головні положення німецького класичного ідеалізму: він заперечував ідею тотожності буття й мислення, існування Абсолюту як самостійної субстанції (як першопричини матеріального світу), єдність філософії та релігії, діалектику, доводив неможливість відчуження Абсолютної ідеї в матеріальний світ, критично ставився до філософської системи Геґеля, яку вважав штучною, наповненою упередженими філософськими конструкціями, зорієнтованими лише на минуле, якого вже не існує. Фейєрбах розробив власну теорію пояснення головного предмета філософії (антропологію). Завдяки цьому він відомий як засновник теорії матеріалістичного антропологізму. Основними положеннями цієї теорії була ідея про існування єдиної реальності, до якої належать природа й людина. Людина є частиною природи. Вона є єдністю матеріального та духовного. Ідея не існує,сама по собі, а є продуктом.свідомості людини.;7>ога як окремої самостійної реальності не існує, він є фантазією людини. Матерія є вічною й нескінченною. Вона ніким не створена й ніким не може бути знищена. Усе, що нас оточує — предмети, явища — є різноманітними проявами матерії. Вирішуючи проблеми існування Бога, Людвиґ Фейєрбах створив концепцію, яка отримала назву «теономія». Згідно з нею, релігія є результатом прагнення людини подолати суперечливість свого буття, почуття безсилля, закони матеріального світу. Безсилля людини детермінує пошук надії та втіхи в усвідомленні неможливості подолання обмеженості біологічного існування. Фантазія людини персоніфікує бажані почуття в образ Бога, який відчужується від людини, об'єктивується й перетворюється з об'єкта людського творіння на об'єкт, що творить сам, на першопричину всього, що існує, яка ставить людину в залежність від творця, «вищої істоти». Бог, на думку Фейєрбаха, є ідеальний образ людини, створений нею самою, котрий виникає як результат відчуження її найкращих якостей. Релігія й віра в Бога, на думку філософа, паралізує прагнення людини до організації щасливого життя в реальному світі (отримання задоволення від перетворення світу згідно зі своїми матеріальними й духовними потребами), підміняє щастя необхідністю очікування ілюзорного щастя в потойбічному світі як посмертної відплати. Але матеріалістичний антропологізм Людвиґа Фейєрбаха в поясненні феноменів релігії не отримав логічного завершення в його філософських концепціях. Пояснюючи місце релігії в історії, суспільному житті, він виступав з позицій ідеаліста. Філософ вважав, що людина є унікальним біологічним творінням, яке наділене індивідуальною волею, розумом, відчуттями й бажаннями. Повноцінна реалізація людини, її індивідуальних потенцій (свого «Я») можлива тільки через взаємодію з іншими людьми («ти»), тобто людина може жити тільки в суспільстві. Головними творчими цінностями, духовною силою, що об'єднує суспільство, повинні стати релігія та любов, тому, критикуючи віру в Бога, філософ пропонував замінити любов до Бога любов'ю до людини (концепція «нової теології»). Саме «нова теологія» на основі любові мала вирішити суперечність між матеріальним і трансцендентними світами, створити нову форму єдності — Царство Небесне на землі (вікову мрію всіх людей). Людвиґ Фейєрбах вважав, що «нова теологія» стане основою релігійно-морального переродження людей, подолання відчуженності, відтворення істинного спілкування між людьми з метою досягнення щастя як сенсу життя. Отже, філософія Людвиґа Фейєрбаха стала першим проявом глибоко послідовного матеріалізму, що знайшов свій вияв у повному розриві з релігійними традиціями, спробі пояснити Бога та релігію з матеріалістичних позицій згідно із сутністю людської природи, матеріалістичному поясненні проблем оточуючого світу й людини, значному практичному інтересі до соціальних і політичних питань, упевненості в можливості адекватного пізнання навколишнього світу. Згодом філософія Фейєрбаха отримала реінтерпретацію серед її послідовників: марксизм визнав її одним зі своїх першоджерел, матеріалістичний антропологізм став основою атеїстичних поглядів на світ у Новій історії, неабияке значення вона відіграла у становленні й розвитку сучасного філософського антропологізму. Отже, німецька класична філософія вперше висунула ідею про те, що філософія відіграє чи не найважливішу роль у розвитку культури й життя суспільства загалом. Завдяки філософії', а не тільки науці, релігії, мистецтву суспільство має можливість пізнати себе. Уперше філософію почали сприймати не як «науку наук», а як синтез знань (природничих і гуманітарних), в основі яких лежать певна теоретична структура й спеціальний категоріальний апарат (а не просто любов до мудрості). Був розроблений діалектичний метод, який ураховував суперечливість розвитку природи, суспільства й мислення та проголошувався головним і єдино правильним як у філософії, так і в інших науках. Історію розвитку суспільства стали аналізувати як процес розвитку розуму, який мав власні закони, що вивчаються з метою управління розвитком суспільства. Головна цінність прогресивного існування суспільства — свобода окремої людини. Завданням філософії є необхідність показати, яким шляхом має йти людина до свободи. Усе це підготувало ґрунт для виникнення марксизму. Марксизм Марксизм виник у Європі в 40-ві роки XIX ст. У вузькому розумінні він уособлювався з марксистською філософією, яка була створена двома німецькими вченими — Карлом Марксом (1818—1883 рр.) і Фрідріхом Енгельсом (1820—1895 рр.). У широкому сенсі слова марксизм поряд з філософією містить політ- економію та соціально-політичну проблематику (науковий комунізм). Марксистська філософія стала логічним завершенням попередньої матеріалістичної філософії (Демокріта, Епікура, англійських матеріалістів XVII ст. — Бекона, Гоббса, Локка, фран-'цузьких просвітителів XVII ст. й атеїстично-матеріалістичндї-філософії Л. Фейєрбаха). Головними творами засновників марксизму, які репрезентували їхнє вчення, були наукові праці «Тези про Фейєрбаха», «Капітал», «Економічно-філософські рукописи 1844 року», «Маніфест Комуністичної партії», «Святе сімейство» «Німецька ідеологія», «Анти-Дюрінг», «Діалектика природи», «Походження сім'ї, приватної власності і держави» та ін. Марксистська філософія почала свій розвиток у XIX ст. з критичного переосмислення К. Марксом філософії Геґеля. Саме від нього Маркс узяв діалектичний метод мислення, а від Л. Фейєрбаха — принципи атеїстично-матеріалістичної філософії, зробивши останній крок переходу від ідеалізму до матеріалізму. Матерія є первинною, вона визначає свідомість, діє на відчуття людини, віддзеркалюється у свідомості, а отже, дає можливість отримати істинне знання, яке перевіряється практичного діяльністю людини (К. Маркс). Своєї остаточної форми матеріалізм набув у діалектичному матеріалізмі, який розробив Фрідріх Енгельс: існуюча об'єктивно матерія перебуває в постійному русі й розвитку. Матерія є вічна та незмінна, в процесі розвитку вона отримує нові форми свого існування. Розвиток матерії здійснюється згідно з трьома законами діалектики (законом переходу кількості в якість, законом єдності й боротьби протилежностей, законом заперечення заперечення). Матерія діалектично розвивається завдяки зіткненню протилежних тенденцій і сил, що «знімають» одна одну на вищому рівні. Саморозвиток матерії проходить «стрибками», дискретно, без впливу на неї з боку Бога тощо. Ґрунтуючись на ідеї про те, що вся матерія розвивається за діалектичними законами, Маркс і Енгельс стали аналізувати на цій основі й історію. У результаті вони розробили теорію історичного матеріалізму як додаток до матеріалістичної діалектики. Допоміжним засобом в аналізі історії стала економічна теорія. Позаяк Карл Маркс і Фрідріх Енгельс брали активну участь у політичних подіях, вони прагнули створити таку практичну філософію, яка сприяла б вирішенню конкретних політичних завдань. Тому першочергового значення набуло дослідження такої філософської категорії, як практика. Маркс акцентував увагу на тому, що попередня філософія лише по-різному пояснювала світ, але справа полягала в тому, щоб змінити його. Таким чином, практика стала головним критерієм істини філософських знань. Карл Маркс вважав, що діалектичні закони розвитку історії віддзеркалюються в економічних процесах, які є «базисом» історичного розвитку, усі інші елементи суспільства (філософія, релігія, культура) стають ідеологічною «надбудовою». Характерною особливістю базису й надбудови є постійний і суперечливий взаємозв 'язок. За Марксом, суспільний базис і надбудова (структура суспільства) детермінуються й розвиваються за допомогою економічних чинників. У структурі історичного матеріалізму одне з центральних місць належить ученню про суспільно-економічну формацію, яка ґрунтується на певному способі виробництва й характеризується специфічною структурою (базисом і надбудовою), а також законами її виникнення, функціонування та розвитку. К. Маркс виділив ряд суспільних формацій, що послідовно змінюють одна одну; первісне, рабовласницьке суспільство, феодалізм і сучасний йому буржуазний капіталізм. У майбутньому ці формації мали бути доповнені соціалістичним (комуністичним) суспільством, суспільством майбутнього, основоположним принципом якого повинна бути вільна праця рівних людей на засадах суспільної власності на засоби виробництва. Аналізуючи економічні відносини, Карл Маркс спирався на результати класичної політичної економії, розробленої англійцями Адамом Смітом (1723—1790 рр.) і Девідом Рікардо (1772— 1823 рр.). А. Сміт розглядав економічні чинники (поділ праці) як причину розвитку й розквіту економіки. Д. Рікардо переважно займався теорією вартості, що пояснювала взаємозв'язок товару з працею як необхідною умовою виробництва. Карл Маркс розробив власну економічну теорію, що описувала механізми розвитку продуктивних сил, які зумовили зміну суспільно-економічних формацій і появу нового суспільно-політичного устрою, а також дослідив вплив механізмів економіки, матеріального виробництва, матеріальних відносин на долю окремої держави, суспільства, історії й окремої особи. Назвемо головні положення марксової економічної теорії. В основі розвитку економіки лежать засоби виробництва як унікальний товар, функції праці, що дають змогу виробляти но- вий товар. Для виробництва нового товару, крім засобів виробництва, необхідна допоміжна сила — робоча. У процесі розвитку капіталістичних відносин відбувається відчуження робочої сили від засобів виробництва, а отже, від результатів праці. Основний товар — засоби виробництва — акумулюється в руках незначної групи власників, а переважна кількість працівників, не маючи власних засобів виробництва, повинна звертатися до власників засобів виробництва й продавати свою робочу силу за заробітну плату. Вартість виробленого товару, створеного найманою робочою силою, вища за вартість праці (у вигляді заробітної платні). Різниця між ними створює прибуткову вартість, частина якої йде в кишеню власника засобів виробництва, а частина вкладається в нові засоби виробництва для отримання в майбутньому ще більшої прибуткової вартості. Робітник знає, що його максимально експлуатують, і в умовах жорстокої конкуренції ще більше відчужують його від власної сутності. Такі відносини викликають жорстокі антагоністичні суперечності (класову боротьбу), конфлікти в суспільстві, втрату істинного спілкування між людьми. Вихід з такого становища основоположники марксизму бачили у встановленні нових соціалістичних (комуністичних) відносин шляхом пролетарської революції. З філософсько-економічною категорією відчуження тісно пов'язаний аналіз сутності релігії та її соціальних передумов. К. Маркс виходив з позиції, згідно з якою релігія є фантастичним відображенням у головах людей тих зовнішніх сил, які панують над ними в повсякденному житті — відображення, у якому земні сили набувають форми неземних. Він вважав, що першопричини релігії слід шукати не на небі, а на землі, у нелюдських умовах життя, а тому зі знищенням соціальної несправедливості буде знищена релігія як специфічна форма її відображення. Учений зазначав, що релігія маніпулює свідомістю пересічних людей, заплутує в тенета марновірства, закріплює психологію рабства тощо («Релігія є опіумом для народу»). Тому боротьба проти політики панівних класів має поєднуватися з критикою релігії з метою її повного подолання. Для цього повинні бути створені певні економічні передумови, ліквідовано експлуатацію людини людиною (побудова соціалізму), має здійснюватися атеїстична критика релігії та відповідне виховання. Вивчаючи ідеї французьких утопічних соціалістів К. А. Сен-Сімона (1769—1825 рр.) і Ш. Фурьє (1772—1837), Карл Маркс критично переосмислив їхні головні положення, доповнив їх принципами історичного матеріалізму, запропонував конкретну практичну програму встановлення соціалістичної суспільно-економічної формації шляхом ліквідації приватної власності на засоби виробництва, експлуатації людини людиною (присвоєння результатів чужої праці у вигляді додаткової вартості), заміни приватної власності на суспільну (державну), організації справедливого розподілу кінцевого продукту між усіма членами суспільства. Упродовж багатьох десятиліть марксизм у Європі був ідеологією пригнічених класів (робітників і селян) і певною політичною програмою їх звільнення від соціального гноблення (революційним шляхом). Філософію марксизму на певному етапі свого розвитку було проголошено ідеологією держави в СРСР, вона сприймалась як інструмент побудови соціалізму, який повинен був трансформуватися в комунізм. Філософські, економічні погляди Маркса й Енгельса і сьогодні справляють величезний вплив на суспільство, але вже в нових формах, які отримали назву нео-марксизм. для самоперевірки 1. Історичні рамки німецької класичної філософії. 2. Назвіть основні твори Імануїла Канта. 3. Що таке «річ у собі» Канта? 4. Чому філософію Імануїла Канта називають агностицизмом? 5. Що означає термін «категоричний імператив» І. Канта? 6. Поняття Абсолютної ідеї у філософи Геґеля. 7. Основні закони діалектики, сформульовані Геґелем. 8. Протилежність між методом і системою Геґеля. 9. Основні принципи антропологічного матеріалізму Людвиґа Фейєр-
10. Розкрийте ідеалістичні уявлення Л. Фейєрбаха в його поглядах на 11. Назвіть основні теоретичні положення діалектичного матеріалі 12. Дайте коротку характеристику діалектико-матеріалістичного 13. Дайте коротку характеристику економічній теорії К. Маркса і 14. Марксизм про релігію.
ре
Дата добавления: 2015-05-26; Просмотров: 1363; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |