КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Розвиток економічної думки в україні
ТЕОРІЇ ВИНИКНЕННЯ ТА ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІЧНОЇ 1. Як особлива галузь науки економічна теорія виникла в XVII столітті. Проте певне осмислення явищ економічного життя почалося задовго до цього. Ряд економічних явищ, що стали об'єктивним дослідженням економічної теорії, були відомі ще стародавнім грекам: обмін, гроші, ціна, торгівля, прибуток, позичковий процент. У творах Ксено-фонта (430) 354 рр. до н. е.), Платона (427—347 рр. до н. е.), Арістотеля (384—322 рр. до н. е.) були зроблені перші спроби, теоретично осмислити економічний лад тогочасного суспільства. Слово «економія» є заголовком відомого твору Ксенофонта, в якому в формі діалогу висвітлюються правила ведення домашнього господарства і землеробства. Такий зміст (наука про домашнє господарство, домоводство) це слово зберігало протягом століть. Такий же зміст у слово «економія» і похідне від нього «економіка» вкладав і Арістотель. Він вперше проаналізував економічні явища рабовласницького ладу Стародавньої Греції і став, що суті першим вченим економістом. Арістотель був прихильником натурального рабовласницького господарства з дрібною торгівлею. Та оскільки у Стародавній Греції і існувало товарне виробництво, Арістотель досліджував товарно-грошові відносини. І здійснив це найгрунтовніше серед античних мислителів. Він розрізняв простий товарний обіг та обіг грошей, рух грошей як засобу обігу та їх рух як грошового капіталу. Влерше у світовій літературі він помітив відмінності між споживною вартістю і вартістю товару. Економічна теорія як самостійна наука в період зародження капіталістичного ладу, формування національного ринку виражала інтереси буржуазії, яка щойно виступила на арену суспільного розвитку і мала за мету з'ясувати природу і джерела суспільного багатства.
Першою теоретичною школою був меркантилізм (від італійського «мерканте» — торговець, купець). Представники цієї школи вважали, що багатство людей — це гроші, золото, за яке можна купити все. Такі уявлення не були випадковими. Вони відповідали початковим видам капіталістичної діяльності – міжнародній торгівлі, яка приносила великі прибутки і сприяла нагромадженню багатства у вигляді золота. Меркантилісти радили розширювати зовнішню торгівлю, нагромаджувати золото і вважати таку політику вершиною державної мудрості. Англійський меркантиліст Томас Мен (1571—1641) обгрунтував таке положення: баланс зовнішньої торгівлі є регулятором багатства країни. Для цього треба «продавати щорічно на більшу суму, ніж купляти...» Один з найбільш видатних представників меркантилізму – Антуан де Монкретьєн (1575—1621 рр.) — небагатий французький дворянин часів Генріха IV і Людовіка XIII дав тодішній економічній теорії назву «політична економія» (грецьке «політике»— мистецтво правити державою), тобто наука державного управління економікою. Така назва стала традиційною і збереглася до цього часу. Деякі ідеї меркантилізму мали місце і серед перших російських економістів (А. Л. Ордін-Нащокін (біля 1605—1680 рр.), І. Т. Посошков (1652—1726 рр.). Проте, на відміну від західно-європейських меркатилістів вони не обмежувались сферою обігу, не ототожнювали багатство з грішми. Вони піклувалися про збільшення товарообігу в середині країни, а зовнішню торгівлю розглядали переважно як засіб розвитку промисловості і сільського господаатва. У Росії ця течія еконіомічнюї думки була представлена І. Т. Посошковим. Він написав «Книгу о скудости й богатсве», в якій доводив, що багатство країни визначається добробутом народу, «домашнім своїм багатством». Посошков вимагав обмеження споживання законодавчих товарів, пропонував створити мануфактуру для переробки вітчизняної сировини та експорту переважно готових товарів з тим, щоб забезпечити якомога більший приплив металевих грошей у країну. Меркантилістичні ідеї у Посошкова поєднуються з вимогами поліпшення становища селян.
Поступово, з проникненням торгового капіталу в сфері виробництва змінювались і погляди ідеологів буржуазії. Виникла наукова школа фізіократів (від грецького «фізіократія» — влада природи). Яскравим представником цієї школи був Ф. Кене (1694—1774 рр)).Фізіократи вважали, що джерелом багатства є виробництво, хоча є тільки одна його галузь—сільське господарство, де багатство виникає природнім шляхом і виглядає як дар природи. З часом виявилась однобокість поглядів фізіократів. Ріст багатства вони пов'язували тільки з природною родючість землі, і на цій підставі не зважали промисловість галуззю, де створюється приріст доходу. Проте сама по собі природа без застосування капіталу і праці не може постійно примножувати суспільне багатсво. Найбільш обгрунтовану відповідь на це питання дала класична школа. Її видатними представниками були англійські економісти Уільям Петті (1623— 16871рр.), Адам Сміт (1723—1790 рр.) і Давід Рікардо (1772—1823 рр.). Вони встановили, що багатство нації створюється у сфері матеріального виробництва, в усіх його галузях. Його універсальним вираженням є не якісь певні продукти, створені в промисловості чи сільському господарстві, а вартість товарів. Ріст багатства відбувається тоді, коли первісно втілена у виробництво сума вартості (у вигляді грошей, товарів) приростає на додаткову величину (додаткову вартість або прибуток). Так було зроблено принципово важливе відкриття, яке дозволило в кінцевому рахунку економічній теорії стати дійсно наукою. Неупереджений строго науковий підхід у дослідженнях дав можливість А. Сміту і Д. Рікардо проникнути в таємниці походження багатства в суспільстві. Вони встановили, що прибуток капіталістів втілює неоплачену працю найманих працівників. Природно, що подібні дослідження не були в інтересах буржуазії. З того часу, в 40-х роках XIX ст. робітники почали рішучу боротьбу за свої соціальні права, буржуазні економісти припинили дослідження властивих капіталістичному виробництву суспільних відносин і зосередили свою увагу на вивченні кількісних пропозицій суспільного виробництва. У цьому вони досягли значних успіхів, широко застосовуючи математику і статистику для вивчення складних господарських процесів.
Новий напрям економічної теорії застосовано К. Марксом і Ф. Енгельсом. «Наріжним каменем» їх економічного вчення стала теорія додаткової вартості. За Марксом, суть капіталістичного способу виробництва полягає в експлуатації найманої праці капіталом. Представники класичної буржуазії політичної економії зокрема Д. Рікардо, близько підійшли до розуміння додаткової вартості. Проте, по суті вірно описуючи додаткову вартість як відрахування на користь володаря капіталу, вони не йшли далі. Представники класичної школи вважали такий стан природним і довічним, робили спроби визначити лише кількість пропорцій, в яких відбувається розподіл вартості між працею і капіталом. Те, що було для них кінцевим пунктом, для К. Маркса стало вихідною точкою дослідження. Показавши, як виникає додаткова вартість на основі об'єктивних закономірностей капіталістичного способу виробництва, він створив цілісне економічне вчення, в якому розкриті глибинні основи тогочасного економічного ладу. Дальший розвиток економічна теорія марксизму одержала в працях В. І. Леніна. На базі фундаментальних ідей К. Маркса і Ф. Енгельса, узагальнюючи особливості розвитку господарства дореволюційної Росії, В. І. Ленін розвинув теорію простого і капіталістичного товарного виробництва, аграрних відносин, проблем розширеного суспільного відтворення. В історичних умовах, що сформувалися наприкінці XIX—початку XX ст., на основі досліджень нових явищ буржуазного суспільства він зробив висновок, що капіталізм вступив у свою вищу, монополістичну стідію розвитку, сформував її основні економічні ознаки та тенденції В. І. Ленін конкретизував та поглибив марксистське розуміння предмету економічних відносин. Він розширив уявлення про роль суперечності в суспільному розвитку.
Дальший розвиток економічної теорії відбувся під впливом реалізації завдань перехідного періоду від капіталізму до соціалізму, соціалістичного усунення виробництва, її а лагодження планомірної системи господарювання і тих деформацій, які виникли в цих процесах в результаті помилок та грубих порушень загальноекономічних принципів на різних етапах розвитку радянського суспільства, які не могли не вплинути на сутність самоекономічної теорії. Вона була заідеологізована і набула переважно апологетичного характеру. Погляди економістів, які не вписувались в офіційну ідеологію, не проходили цензуру, носії таких поглядів навіть фізично знищувались. Замовчувались праці економістів України, які здобули міжнародне визначення (М. Левитський. Е. Слуцький та ін.). Багатьом економістам, особливо економістам з економічно-математичним методом аналізу, було присуджено Нобелівські премії. Серед них, наприклад, американські вчені Пол Самуельсон, Василь Леонтьєв, Мілтон Фрідман, англійський дослідник Фрідріх фон Хайєн, французький — Моріс Алле, російський економіст — Л. В. Контарович та інші. Ми коротко познайомились з основними ідеями великих економістів минулого, з різноманітністю шкіл і напрямків економічної теорії. І ніде не зустріли прізвище людини, яка б представляла Україну. Більше того, відкрийте будь-який підручник з предмету «Політична економія», рекомендований для вивчення — і ви не знайдете навіть згадки про те, що на Україні розвивалась економічна теорія. Причин багато, однак не будемо в них заглиблюватись, а коротко зупинемось на найважливіших ідеях, поглядах, теоріях, починаючи з Київської Русі. Історія зародження і становлення економічної думки на Україні починається з часів ранньофеодальних відносин на території Київської Русі. Оформленню і укріпленню Київської держави сприяло зведення законів «Руська правда», який складався протягом VII—XII ст. Цей збірник норм древньоруського права складається з трьох частин: перша частина — Правда Ярослава Мудрого (VII—VIII ст.); друга частина — Правда Ярославовичів, розроблена синами Ярослава — Ізяславом, Святославом, Всеволодом і їх мужами (сеоечіша XI ст.); третя частина — відображає законодавчу діяльність кінця Володимира Мономаха, розроблена після повстання 1113 р. «Руська правда» — універсальний документ, який також є основним джерелом наших уявлень про соціально-економічний лад Київської Русі. Відносини земельної власності, економічного примусу смердів, закупів, холопів, товарно-грошові відносини, зародження рантьє, комерційного і грошового кредиту, розвиток грошей і їх функцій, поглиблення суспільного поділу праці — всі ці процеси в певній мірі відображені в цьому документі. ...Існувало три основних види феодального землеволодіння: княжебоярське і монастирське (чернече). На основі цих видів власності на землю формувались два типи феодального господарства — вотчинне і помістне. Вотчине — одержано спадково дружиною, дітьми, родичами померлого феодала; помістя — одержане в дар чи за вірну службу від князя разом з нарочити людьми з селянами. В багатьох статтях «Правди» визначені суб'єкти власності князів і феодалів. Більшість статей правди відображають захист приватної власності. Кара грошима, залізом чи водою передбачались за їзду на чужому коні, за кражу, за купівлю краденої речі, при цьому потерпілому покривались збитки. Частина штрафу (плати) знімалась на користь князя (в казну). За кражу і збройний розбій на княжому дворі грабіжників вбивали на місці. Приватна власність, особливо князів, бояр, поміщиків визнавалась священною і недоторканою. «Руська правда» дає нам уяву про виробничі відносини, організації праці і виробництва, про галузеву структуру виробництва. Складовою була структура безпосередніх виробників і в вотчинному чи помістному господарстві були робітні люди — рядовичі, смерди, закупи, холопи; виділялись і такі соціальні групи робітничих людей — задушні люди, прощеники, ізгої. В Київській Русі встановились ознаки кріпосної залежності і безправності селян, однак хоч і було патріархальне рабство, класичного рабства в державі не було. По мірі розвитку Київської Русі вдосконалюється торгівля, товарно-грошові відносини. В «Руській правді» розглядається два види торгівлі, купівля—торгівля в середині місті, вотчини, князівства; гостьба—торгівля з іноземцями, з віддаленими країнами; підкреслювалось, що товарно-грошові між суб'єктами будуються на взаємній довірі, порядності, відповідальності, без потреби яких-небудь свідків. В ст. 21, 25, 2.6 визначалась основна грошова одиниця — гривна, яка включала 20 ногат або 20 кун, або 50 резон. Пізніше розширюється масштаб цін, вводиться в обіг срібна гривна, що дорівнює 4 старим гривнам. В Київській Русі закладались основи функціонування позичкового капіталу. «Руська правда» вказувала на декілька видів процентів, визначала ставки — місячні — 20%, третні — 3 рази в рік—норма 40%, річні — приблизно 60%, визначала захист позичальників. Цікавим історичним, господарським і літературним документом Київської Русі є «Повість минулих літ». Це документ багатьох літописців, що змінювали один одного, вона має ряд зведень і редакцій. З економічної точки зору цікаві відомості про різні дані і податі. Народи, що входили в Русь платили Олегу данину грошима (по 300 гривень щорічно від Новгорода, хутром (по чорній куниці від древлян), від родомичів по «шелягу»). Джерела доходів Київської держави — як свідчить цей документ формувались на основі поступлень від господарств, воєнної здобичі данини і поборів з населення, судових штрафів, торгових зборів. Одиницею данини був дим (від кожного будинку), данина збиралась до середини X ст. шляхом проведення спеціальних експедицій (полюдій). З середини X ст. данина збиралась з рала, княгиня Ольга здійснила фінансово-економічну реформу: встановлювались погости з постійними збирачами данини, формувались територіальні одиниці — волості, поряд з даниною збирались побори на утримання княжних людей чиновників погостів, судові збори, системи кормління, вводиться повіз, мостовщина, городове діло. Отже в даних документах відображено розвиток економічного життя, виробннчо-господарської діяльності Київської Русі, в яких знайдено своє втілення економічна думка того часу. В 17—18 ст. виразниками національно-визвольних ідей і розвитку національної культури були Братства, Києво-Могилянська академія. Вони займались різними сторонами культурного життя, але їх цікавили і економічні проблеми. В цю епоху в розвиток економічних поглядів вніс свій внесок відомий український публіцист і мислитель Іван Вишенський (1550— 1620). Він підкреслював, що всяке багатство, всяке благо нагромаджується в рамках панів, стверджується працею кріпосних селян і ремісників. І. Вишневський гнівно виступає проти експлуататорів, —«Самі із своїми слуговинами як прикормлюєте, оних працю і піт кривавий, сидячи і лежачи, сміючи і граючи пожирате», а також аналізував основні форми всієї експлуатації — панщину, ренту продуктами. податки, право пропанації (монопольне право виробництва і торгівлі спиртними напоями), торговий і позичковий доход, підкреслюючи при цьому, що розвиток товарно грошових т-г. відносин сприяли ще більшій експлуатації і погіршенню умов життя трудового люду. Він вкликав, щоб братство рішуче ставило на шлях боротьби проти поміщиків, шляхти, католицького духовенства, за інтересами трудящих розуміючи, що майново-соціальна нерівність людей зумовлена не природою, не богом, а — земними несправедливостями. Економічна політика і соціально-екомомічні погляди Б. Хмельницького внесли значний вклад в розвиток економічної теорії на Україні. Гетьманськими Універсалами відображались і охоронялись зміни відносин гласності: основна частина землі, вільна після вигнання польських феодалів, переходили в власність війська Запорізького і ставала державною, своєрідним земельним фондом, з якого земля наділялась за службу козацькій старшині, монастирям, українським поміщикам, це сприяло централізації землі, розвитку ринкових відносин. В універсалах 1648 р. він вимагав ліквідації від робітникової ренти, в 1651 р. — вимагає заміну від робітникової ренти натурою. Розвитку підприємництва, ініціативи жителів міста, ремісників, торгівців сприяло наділення їх землею, майном, звільнення від оплати ренти, відміна податків, поборів, повинностей. Цікавим є його вміння застосовувати на практиці теорію пізнього меркатилізму — експортні і імпортні таможенні тарифи складали два проценти вартості товару, золото, срібло, цінні метали, дорогоцінні камені звільнялись від імпортного мита, однак обкладались високим митом при експорті. В другій половині 18 ст. в економічній теорії переважає критика феодально-кріпосницького ладу, ідеї його реформування. Яків Павлович КОЗЕЛЬСЬКИЙ, відомий мислитель, вчений-економіст, депутат комісії по розробці нового Уложенця в книгах, в своїх виступах відстоював цікаві економічні ідеї: праця — джерело всіх багатств суспільства, нею повинні займатися всі без виключення, це обов'язок перед суспільством. Його ідеалом було суспільство робітників, рівних щодо міри праці і оплати. На його думку, для того щоб в суспільстві була висока продуктивність праці потрібно щоб люди усвідомлювали, що вони працюють на себе і своє суспільство, що їх праця корисна і необхідна всім. В кінці 18—на початку 19 ст. економічні ідеї висловлювались декабристами: В. Н. КАРАЗІНИМ, П. І. ПЕСТЕЛЕМ; головні з яких: скасування поміщицького землеволодіння, передача землі тим, хто її обробляє, створення інтенсивних господарств на основі самоуправління, розвиток зовнішньої торгівлі. В. Н. КАРАЗІН розробив шляхи забезпечення стійкості валюти і грошового обігу, ліквідації зовнішнього боргу. До реформи 1861 р. і в порефюрмлений період 19 ст. на Україні поширювалнсь і розвивались ідеї і погляди класичної економічної теорії. Коротко зупинімось на найвідоміших особах того часу та їх екоідеях. Г. Ф. СТЕПАНОВ — один з фундаторів школи класичної економічної теорії (1795—1847) на базі Харківського університету. В своїх «Записках по політичній економії» він визначив предмет цієї науки — «...-це наука, що розкриває закони фізичного життя суспільства, наука про багатство суспільства, про виробництво, розподіл і споживання». Його розуміння багатства, яке створюється поєднанням природи і праці «природа складає власне основу багатства, а праця — її джерела», — ширше поглядів меркантилістів, співзвучне ідеям Адама Смітта, Карла Маркса. Ідеї реформування власності на землю, капіталізації поміщицького господарства, скасування кріпосництва розробляли П. А. Кулен, Г. Р. Рильський, Д. П. Журавський, Д. М. Струков, А. А. Скальський. Предмет економічної теорії, аналіз таких категорій, як капітал гроші, вартість, цінність речі, додатковий продукт, зарплата — такий неповний перелік основних економічних досліджень відомих людей того часу таких як І. Я. Вернадський, Г. М. Цехановський, В. М. Навроцький, О. С. Терлецький. В 70—80 роках 19 ст. в поглядах народників Ф. В. Васховського Т. І. Осадчого, П. А. Грабовського. В. Е. Постнікова. П. Мирного. М. П. Драгомова цікавими є ідеї загального товарного виробництва, розвитку капіталізму, перехід до нового суспільства, через розумні реформи, посилення ролі держави. На ідеях класичної економічної теорії базувались економічні погляди і діяльність К. К. Геттенбергера. Н. І. Зібера, С. А. Подолинського, М. І. Туган-Барановського. Він розробив, написав і видав підручник «Лекції по політичній економії, скорочений виклад, посібник для слухачів», в якому підкреслював, що «політекономія вивчає господарські процеси з точки зору інтересів людини», визначив методологію науки — політична економія прагне перш за все до встановлення економічних понять», другим її кроком є встановлення дослідження «причинних законів господарських явищ», в основі категорій і законів лежать економічні інтереси. Оригінальним є розуміння вартості товару: «Хоч продукти розцінюються по певній корисності, вони розцінюються в той же час і по праці». Він аналізував товарне виробництво, капітал, ціну і її регулювання, гроші, прибуток, ренту, кризи, проте їх аналіз не завжди співпадає з класичною теорією. Цікаві економічні ідеї висловлювали в кінці 19-го на початку 20 ст. Іван Франко, Михайло Коцюбинський, М. Левицький. Іван Франко виступає за націоналізацію землі шляхом державного викупу, за індивідуальне орендне землекористування. М. Левицький аналізував оренду, дрібне і велике виробництво в суспільному господарстві, їх взаємовідносини. Рахував, шр, капіталізм на Україні — це безперспективний шлях розвитку, до нового ладу можна прийти тільки шляхом реформ. Після 1917 р. економічна теорія на Україні розвивалась складно і суперечливо. Неоднозначне можна цінити вклад в економічну науку, суспільне життя. О. Шліфтера, Народний комісар України по продовольству він підтримував політику колективізації і індустріалізації України, як теоретик — аналізував суспільну і державну власність. Його головні ідеї: робоча сила — не товар, зарплата — оплата праці, в нашому суспільстві — немає додаткової вартості, експлуатації, не має і не повинно бути приватної власності на землю, приватновласницькі підприємства — поза законом. На Україні були сильні економічні школи — Київська, Харківська, багато цікавих проблем піднімали відомі науковці, викладачі вузів з інших районів — однак наша економічна теорія була надто заідеологізована, часто відступала від істини, втрачала цінність в суспільстві. Життя, закриті книгосховища поступово відкривають нам і світові ідеї українських економістів.
Дата добавления: 2015-06-30; Просмотров: 2475; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |