КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Тема. Проблеми онтології
План Українська філософія. 1.Філософська думка доби Київської Русі 2.Філософія українського Відродження та Просвітництва. 3.Українська філософія XIX — початку XX століття 4.Сучасна філософсько-світоглядна ситуація в Україні Філософія України — органічна частина всесвітньої філософії. Проблеми, які вона розглядає, тісно пов'язані з постановкою і теоретичним їх розв'язанням у світовій філософії. Разом з тим історія філософії України відтворює і самобутні підходи й шляхи розв'язання цих проблем, що спираються на національні культурні традиції. У розвитку та становленні філософії в Україні виокремлюють такі періоди: 1)становлення і розвиток філософської думки в Київській Русі; 2)період філософії українського Відродження та Просвітництва і розвитку філософії в Києво-Могилянській академії; 3)період української філософії в культурі романтизму XIX — першої половини XX століття; 4)від 30-х років XX століття до кінця 80-х років — філософія радянського періоду, а також філософія української діаспори; 5) період народження культури незалежної України й формування сучасної філософії кінця XX та початку XXI століття. 1. Київська Русь — перша східнослов'янська держава, де в межах духовної культури здійснювалося становлення вітчизняної філософської думки. Для вітчизняної культури у становленні давньоруської філософської думки принципове значення мав процес християнізації Київської Русі (988). Перемога християнства в кінці X століття мала своїм наслідком проникнення античних та середньовічних філософських ідей на Русь через Візантійську імперію та сусідню Болгарію. Цей час і є початком розвитку філософської думки у стародавній Русі.
Другою важливою передумовою виникнення, поширення та розвитку філософських ідей у Київській Русі є формування літературно-писемної мови. Перше місце серед найпоширеніших у Давній Русі перекладених творів посідає твір Іоана Дамаскіна «Джерело знань». Широко був відомий у Давній Русі слов'янський просвітник Іоан Болгарський, який переклав з грецької твори Іоана Дамаскіна, написав кілька своїх творів і склав слов'янський «Шестиднев», тобто тлумачення біблійного оповідання про шість днів утворення світу (за Біблією). Поширення в Київській Русі набули і збірки висловів давньогрецьких та римських філософів. Однією з таких збірок була збірка «Бджола», де містилися уривки з філософських творів Платона, Арістотеля, Сократа, Піфагора, Демокріта, Епікура, Анаксагора та інших. Завдяки таким творам, як «Повість про царевича Іосафа» та «Повість про Акіра премудрого», Давня Русь знайомилася з філософською думкою середньовічного Сходу. У ХІ-ХИ століттях з'являються і оригінальні твори давньоруських авторів. На перше місце за своїм філософсько-світоглядним значенням слід поставити «Слово про Закон і Благодать», написане митрополитом Іларіоном. У формуванні світоглядних ідей велику роль відігравали і такі твори, як «Послання до Фоми» Климента Смолятича, «Слово про терпіння та любов», «Златоуст» і «Торжественник», «Притча про людську душу і тіло» Кирила Туровського, «Слово» та «Моління» Данила Заточника. В основу майже всіх руських літописів, що розповідають про початкову історію Русі, покладено літописне зведення, що називається «Повість минулих літ». Не можна не згадати і твір «Слово о полку Ігоревім». Це не тільки видатний літературний пам'ятник, але й джерело філософських поглядів етапу становлення державності східних слов'ян. Значним культурним діячем Київської Русі серед мирян, безсумнівно, є князь Київський Володимир Мономах, автор «Повчання». Це один з небагатьох текстів, де поданий етичний кодекс поведінки мирян.
Особливості філософської культури Київської Русі По-перше, для філософської культури Київської Русі характерний синкретизм, тобто нерозчленованість між різними сферами духовної діяльності людини. По-друге, для філософської думки тієї епохи характерна різноманітність підходів до розв'язання тих чи інших проблем. По-третє, для філософської думки того періоду характерна теїстичність, тобто розвиток під егідою церкви. Давньоруські книжники були не релігійними проповідниками, а політиками їх непокоїли соціально-політичні та етичні проблеми. По-четверте, для філософської культури Київської Русі характерна етизація, тобто розгляд будь-яких проблем здійснювався з позиції етики через конфлікт сил добра і зла. По-п'яте, для філософської думки періоду становлення характерна історіософічність, тобто центральною проблемою філософської думки Київської Русі була проблема вироблення уявлень про людську історію. Насамперед давні русичі намагалися відповісти на питання: що таке філософія? Їх цікавив комплекс проблем, що стосувався світобудови. Вони прагнули з'ясувати і глибинні джерела людської історії, знайти відповідь на питання «Звідки пішла земля Руська?», їх захоплювали загадки людського буття Оіже, можна стверджувати, що вже в епоху розвитку Київської Русі були закладені підвалини філософського мислення, сформульовані основні поняття та категорії, засвоєні і творчо пристосовані до руської дійсності елементи візантійської, а через неї грецької та східної філософської культури. 2. Відродження, або Ренесанс — це соціальний і ідейний рух упродовж ХIV-ХУІ століть у європейських країнах, який був спрямований проти християнсько-схоластичної культури середньовіччя і став перехідним періодом між середньовічною культурою і культурою Нового часу. В Україну Відродження прийшло формі реформації. Послаблення духовного диктату католицизму в Україні дало поштовх до розвитку науки та культури, появи світської освіти. У цей період почали поширюватись в Україні ідеї гуманізму Серед найвизначніших українських гуманістів слід назвати Юрія Дрогобича, Станіслава Орловського, Павла Русина Кожен з них усвідомлював належність до своєї нації і дбав про рідну культуру незалежно від своєї гуманістичної діяльності.
Велике значення для відродження української культури мало виникнення книгодруку старослов'янською мовою. Значна заслуга в цьому належить Франциску Скорині. Скорина переклав з латині та грецької Псалтир, Біблію, «Апостол». Освітнє діло продовжив Іван Федоров, який працював в Острозі, де й видав першу повну українську Біблію. Засновником першого вищого навчального закладу в Україні був, Костянтин Острозький. У Острозької колегії культивувалось розуміння філософії як мудрості з характерними пошуками істини на шляху містичного єднання з Богом. Тут відстоювалися життєздатності традицій слов'янської писемності, розвивалися реформаційні та ренесансно-гуманістичні ідеї. Філософськими ідеями позначені твори українського релігійного полеміста Герасима Смотрицького, який дав характеристику кругообігу подій у світі. Видатним українським письменником та релігійним митцем Іван Вишенський, який виступав проти егоїзму, продажності панівних верхів населення, заступався за пригнічені народні маси, але вихід з цих проблем він вбачав у повороті до старих традицій і рішуче виступав проти реформ у суспільстві, проти світської філософії. Захарій Копистенський та Стефан Зизаній використовували протестантську теорію про «папу-антихриста. Визначним релігійним філософом був Кирило Ставровецький В його творах проглядається цілісний світогляд і намагання наукового висловлення. Погляди Ставровецького дуалістичні. Він протиставляє невидимий світ (Бога) видимому. На його думку, видимий світ складається з 4 елементів, кожному з яких, як і в Арістотеля, відводиться своє особисте місце у світі: у центрі розташовується Земля, навколо неї — Повітря та Вода, зовнішню сферу становить Вогонь. З усього сказаного можна зробити висновок, що в XVI столітті в Україні виникла професійна філософія.
Поява до початку XVIII століття в Україні елементів капіталістичних виробничих відносин мала вплив і на духовне життя суспільства, зумовивши розвиток ідей Просвітництва. В Україні раннє Просвітництво зароджується як синтез двох попередніх соціально-політичних рухів: гуманізму та реформації. Головним центром науки та культури в XVII ст. колегії стала Києво-Могилянська колегія Києво-Могилянська академія відіграла важливу роль в історії філософської освіти не тільки в Україні, але й у Росії. Вона дала в XVIII та XIX століттях професорів майже усім російським університетам. Феофан Прокопович та Стефан Яворський очолювали «наукову дружину» Петра Першого. Філософські курси, що читались в академії, мали теологічний і схоластичний характер. Традиційно вони розбивались на три частини: логіку, фізику та метафізику. На філософських курсах академії панує матеріалістична тенденція. Вона виражалася в алегоричному тлумаченні Біблії, деїзмі та пантеїзмі. Феофан Прокопович у своєму філософському курсі пропагував матеріалістичні ідеї Бекона, Декарта, Спінози, системи Галілея та Коперника. Епоха зрілого Просвітництва випадає на другу половину XVIII століття. Зріле Просвітництво: 1) проголошує ідею про позастанову цінність людини; 2) дбає про пробудження самосвідомості і утвердження гідності людини; 3) виховує у громадян почуття патріотизму, небайдужості до долі України. Отже, в епоху зрілого Просвітництва проблема науки поступається перед проблемою людини. На курсах філософії Києво-Могилянської академії з'являються спеціальні розділи етики, прагнення переконати людину в тому, що пізнання законів природи дає їй хоч і не універсальну, але цілком реальну силу у світі. Знання стає найвищим етичним принципом, який визначає призначення людини. Носієм нових віянь у філософії в Україні був Григорій Сковорода. Філософська концепція Сковороди — це пантеїзм. Бог і природа становлять єдине ціле; кожна людина має в собі Бога, він не існує десь поза людиною. Головна проблема філософії Сковороди — це проблема людини. Його філософія «практична», оскільки він цікавиться, моральною проблематикою. Правильне життя можна побудувати тільки на правильних знаннях, на правильній філософії. Своє завдання Сковорода вбачає в тому, щоб донести до простих людей істинні уявлення про світ, про людину, її щастя і шляхи його досягнення. Філософські трактати Г. Сковороди можна поділити на чотири цикли. 1)Г.Сковорода стверджує, що людина невід'ємна від зовнішнього світу, від природи, вона має спільні з нею засади існування і тому через пізнання своєї родової натури осягає і принципи людяності, і закони природи. 2)Г.Сковорода розробляє свою філософську антропологію: вчення про людину, людське щастя і загальні засади моральності. Цими засадами, на його думку, є принципи наслідування природи, принцип спорідненої («сродної») праці, найповнішого розкриття здібностей людей чи їхньої нерівної рівності. 3)Г.Сковорода аналізує символічний світ, який створює особливу сферу культурного буття, а також обґрунтовує вчення про загальний ідеал життя. 4)йдеться про те, з чим повинна боротися справжня людина, що слід перемогти і від чого слід звільнитися. Г. Сковорода формулює і свою філософську концепцію про три світи та дві натури. Три світи — це: 1) макрокосм (великий світ); 2) мікрокосм (людина); 3) символічний світ (Біблія). Кожен із цих світів має двоїсту натуру — видиму (зовнішню) і невидиму (внутрішню). Справжньою, істинною натурою є внутрішня. Г. Сковорода мав глибокий вплив на весь подальший розвиток української філософії. Основні ідеї його вчення знайшли відображення і розвиток у творчості практично усіх українських мислителів. 3. У духовному житті України XIX ст. формується новий тип українського національного інтелігента, який не тільки не цурався народного життя, а й свідомо намагався вивчати його побут, культуру, мову. Про зародження нової інтелектуальної культури та філософії, що ґрунтувалася на осмисленні реальної дійсності, аналізі суспільно-політичного життя свідчить діяльність Кирило-Мефодіївського товариства. До нього входили Микола Костомаров; Пантелеймон Куліш, Тарас Шевченко. Основною метою товариства було визволення України від соціального та національного гніту, об'єднання усіх слов'янських народів на основі християнської віри. Основне питання філософії Т. Шевченка є співвідношення соціального добра і зла щодо конкретної людини в конкретних історичних умовах і щодо його Батьківщини — України. Необхідність знищення народом царського кріпосного ладу — головний висновок філософії Т. Шевченка. Як наслідок знищення — побудова суспільства справедливості, добра і свободи, що буде найсприятливішим тлом для щастя вільної людини у вільній Україні. Відомими є заклики Т. Шевченка до об'єднання усіх верств українського суспільства на основі злагоди, добра і любові задля допомоги знедоленим, нужденним, заради України, яка є найвищою цінністю в його філософії. Україну він називає святою. Значною постаттю в колі представників української філософії XIX століття був Памфіл Юркевич. У центрі його філософського вчення — людина з двома найважливішими проявами — серцем і розумом. Якщо розум виявляє загальне в діяльності людей, то серце — це основа неповторності кожної особи. Людська природа є одним із кінцевих утворень нескінченного і вічного. У цьому полягає неповторність і вічність людини. Вона «одна у відомому нам світі» і «має власне, особисте існування в часі і вічності», — зазначає мислитель. «Філософія серця» Юркевича мала суттєвий вплив на представника сучасного екзистенціалізму Льва Шестова, російського «космізму К. Ціалковського, В. Вернадського, О. Чижевського. Значну роль у розвитку філософської культури в Україні в XIX столітті відіграв Михайло Драгоманов. Він раціоналіст, переконаний у безмежних можливостях людського розуму і науки пізнати навколишній світ. Звертаючись до розвитку суспільства, М. Драгоманов виходить з того, що економічна діяльність людей має на меті задоволення їхньої вродженої потреби в харчуванні, обміні речовин. Але він не міг погодиться з тим, що людина має лише цю одну вроджену потребу — харчуватися. За Драгомановим, не слід однобічно переоцінювати значення економічних чинників, оскільки людство однаковою мірою загинуло б і від голоду, і від безпліддя, і від ідіотизму. Тому безглуздо вирішувати, яка саме потреба найголовніша, оскільки кожна з них головна. У другій половині XIX століття в Україні набули поширення ідеї марксизму. Вивченням та пропагандою окремих положень марксизму займалися деякі представники ліберальної інтелігенції, зокрема Н.І. Зібер, 1.1. Кауфман. У руслі матеріалістичних ідей проходила діяльність Олександра Потебні Вчений виходив із визнання вічності і безмірності матеріального світу, відхиляв релігійно-ідеалістичні уявлення про будову природи. Матеріалістична лінія в Потебні пов'язана з аналізом об'єктивних начал мови і мислення, продуктів поетичної і наукової діяльності, з відстоюванням ідеї первісності природи по відношенню до людини. Філософські і соціально-політичні погляди Івана Франка складалися під впливом національної духовної культури, марксизму і частково позитивізму. У розмінні історії він відстоює ідею закономірності суспільного поступу й виявляє елементи матеріалістичного осягнення прогресу, зокрема ролі економічного життя як одного із чинників еволюції. Своєрідним є ставлення Франка до соціалістичних ідей: він знаходив їх привабливими, але вказував, що соціалізм не можна зводити лише до економічних чинників, а слід також враховувати і духовні фактори людини і спільноти. Тому соціалістичні ідеї слід доповнити християнською духовністю. Основними рисами світогляду Франка були, по-перше, вірність своєму народові, відданість боротьбі за його соціальне і національне визволення, реальне народовладдя, загальнолюдські права і свободи; по-друге, переконаність у необхідності усунення соціальних і економічних причин відчуження всіх засобів виробництва від тих, хто ними користується, ліквідації соціально-класових привілеїв і досягненні соціально-політичної та правової рівності між людьми незалежно від того, до якого прошарку суспільства вони належать; по-третє, монізм (єдність) у поглядах на природу, суспільство й людину, переконаність у тому, що «матерія і сила», «дух і тіло — одно суть», впевненість у здатності людини до необмеженого пізнання навколишнього світу, свідомий діалектичний підхід до розвитку в природі й суспільстві, а також у мисленні й методі пізнання ; по-четверте, економічний детермінізм у розумінні суспільства, підкреслення первинного значення економічних факторів і матеріальних обставин життя народу, визначення боротьби народних мас як рушійної сили суспільного розвитку, по-п'яте, постійна увага до найновіших досягнень у галузі природознавства. У цілому соціально-політичні погляди Франка базуються на загальнолюдських, а не на класових позиціях. Велике значення для розвитку української духовної культури мав Володимир Вернадський. В його вченні про ноосферу простежується ідея взаємозв’язку природи, людини і мислення. Підвищенню авторитету української науки у світі сприяла творчість Михайла Грушевського, Дмитро Чижевський. Особливо вагомий внесок Чижевський зробив у вивчення історії української та російської філософії. Він працював у сфері вивчення етнонаціональних характеристик філософських знань. Таким чином, українська філософська думка кінця XIX — початку XX століття знаменувала новий етап розквіт ку філософської культури на основі досягнень тогочасних природничих і суспільних наук. 4. Встановлення радянської влади в Україні привело до повної політизації філософії. Через призму марксизму аналізувалася вся історія філософії. Особлива увага приділялася аналізові творчості Тараса Шевченка, Івана Франка, Лесі Українки. 3 незначними зауваженнями їх віднесли до «табору матеріалістів. Одночасно велася робота стосовно виявлення “ворожих елементів” у лавах тодішньої інтелігенції. Кафедру з національних питань, очолив Микола Скрипник, філософсько-соціологічний відділ очолив Семен Семковський, який досліджував актуальні проблеми історії філософії, філософські проблеми природознавства 3 середини 40-х років об'єктом філософського дослідження були проблеми розвитку матеріалістичної діалектики, особливості формування і розвитку соціалістичного базису, його вплив на надбудову, діалектика змін у соціально-класовій структурі суспільства, роль соціалістичного змагання і його вплив на формування комуністичної людини Важливим осередком розвитку філософської думки у 20-ЗО-х роках стала Західна Україна На цей час припадає пік творчості Дмитра Донцова, ідеолога українського націоналізму. Його ідеї були спрямовані на відокремлення України від Росії. Світоглядною основою політичних поглядів Дмитра Донцова є філософський волюнтаризм та ірраціоналізм, ірраціональна воля до життя та панування, звідси його презирство до народу та прагнення до встановлення влади еліти. В'ячеслав Липинський з міст історичного процесу вбачає в боротьбі позитивних сил з силами деструктивними. Крім цього, історіософська концепція В. Липинського ґрунтується на такому тлумаченні суспільного життя, в якому діють вище і нижче, випадкове і необхідне Найважливішим державотворчим чинником, на думку Липинського, є аристократія, яка, використовуючи свою освіченість, знання, здатна організувати суспільне життя. Ідеалом державного устрою України В'ячеслав Липинський вважав монархію Домінуючими напрямами філософських досліджень К Айдукевича, Т Котарбінського,Я Лукасевича, К Твардовського були логіка, психологія, теорія пізнання. Більшість членів львівсько-варшавської школи перебували на позиціях неопозитивізму, неокантіанства, махізму та неотомізму Загалом у Західній Україні поширеною була християнсько-католицька філософія, представниками якої стали А Шептицький, Т Галушинський, Й Сліпий, М Конрад, О Бачинський, Г Костельних. Павло Копнін спрямував філософів не на вивчення незалежних від людини об'єктивних законів природи та суспільства, а на те, що залежить від людини, що освоюється людиною в процесі осмислення світу. Таким чином під його егідою сформувалася світоглядно-гуманістична проблематика. Школа Володимира Шинкарука досліджує проблеми діалектики, логіки та теорії пізнання, спираючись на німецьку класичну філософію. Наприкінці 80-х років, з'являються публікації, в яких по-новому осмислюється буття світу та суспільства - світ не складається з нескінченної кількості множин, а є єдиним цілим, неподільним на матеріальну та ідеальну субстанцію. Виникнення речовини потенційно можливе в будь-якій точці простору і в будь-який час Перехід від потенційно-можливого до реального проходить стрибкоподібно. Проголошення Україною незалежності дало новий поштовх розвитку суспільствознавчої вітчизняної думки в цілому і філософської культури зокрема. Крім розробки основних напрямків філософської теорії, помітним фактом стала концентрація зусиль у дослідженні проблеми людини, історії розвитку філософії в Україні.
Дата добавления: 2017-01-13; Просмотров: 353; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |