Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Основні види логічних помилок




1. Порушення правила про істинність аргументів призводить до логічної помилки (“хибна основа (підстава)”). Помилка “хибної підстави” має безпосередній зв’язок з іншою логічною помилкою – “випередженням підстави”, коли робиться неправильне припущення, що аргумент (або теза) є істинним, в той час як це ще потребує доказу.

2. Недотримання другого правила аргументації призводить до логічної помилки – “хибне коло”, коли теза доводиться за допомогою аргументів, останні ж обґрунтовуються тезою.

3. Порушення четвертого правила аргументації призводить до помилки – “недостатність підстави”. У цьому випадку наводяться доводи, з яких не повністю випливає теза, що доводиться.

– Та вже ж, звичайно, – відповіла Горлиця з великим презирством. – Бачила я на своєму віку багато маленьких дівчаток, але щоб з такою шиєю – жодної! Ні, мене не обдуриш! Справжня змія – ось хто ти! Ти мені ще скажеш, що жодного разу не куштувала яєць?

– Ні, чому ж, куштувала, – відповіла Аліса. – Дівчатка, бачте, теж їдять яйця.

– Не може того бути, – сказала Горлиця. – Але якщо це так, то вони також змії (А. Керолл).

4. Визначення невідомого через інше невідоме.

“Атман – це індивідуальна проява Брахмана”.

5. Подання визначення через заперечення.

“Чай – не горілка, багато не вип’єш”.

6. Не врахування полісемії слова.

“Чи будемо ми сьогодні ввечері дивитися фільм? – Подивимося” (слово “подивимося” тут може означати і те, що співрозмовники подивляться фільм, і сумнів в цьому).

7. О6’єднання не співвідносних понять.

“Цей чоловік має прекрасні жінку й авто”.

8. Повторення доказу (тавтологія).

“Цього не може бути, бо такого не може бути”

9. Неправильні причинно-наслідкові та інші логічні зв’язки.

Суд не може задовольнити просьбу померлого щодо стягнення грошей на захоронення.

Подсудиний Миров продовжував разом з померлою Мировою зловживати спиртними напоями.

10. Нерозрізнення об’єктів дії, розширення та звуження понять. Визначене невмінням правильно побудувати речення чи встановити зв’язок між реченнями.

11. Софізм вилучення. Вилучення певного факту супроводжується вибірковою увагою. Спрощення як виділення нескладної ознаки для позначення складних явищ реальності активно експлуатується в політичній пропаганді.

12. Псевдодилема. Пастка, яка полягає у звуженні можливостей вибору до двох одиниць, з котрих одна буває заздалегідь неприйнятна або здається такою.

13. Доказ тези підмінюється оцінкою особи. Така помилка в логіці зветься доказом до особи, її припускаються, наприклад, тоді, коли, доводячи тезу “він добрий оратор”, посилаються на те, що він хороша людина, активний громадський діяч тощо. Такі аргументи характеризують цю особу, але не висунуту тезу.

14. Доказ до авторитета. Цієї помилки припускаються й тоді, коли, ігноруючи факти й логічні докази, аргументують свою промову виключно посиланнями на авторитети, цитати. Зовні така промова може виглядати дуже переконливо. Але тільки зовні. Посилання на авторитети – прийом, вартий уваги, але ним не слід зловживати. Передусім авторитет має бути безперечним не тільки для оратора, а й для слухачів. Широко застосовуються посилання на думки найвидатніших учених, письменників і громадських діячів. Коли оратор не впевнений, що ці авторитети відомі слухачам, він пови­нен стисло розкрити значення їх діяльності.

15. Підміна доказу апелюванням до почуттів аудиторії (доказ “до публіки”). Як відомо, ораторське мистецтво – це вміння викликати певні почуття, емоції у слухачів. Психологами доведено, що на процес переконання значний вплив здійснює суб’єктивне ставлення слухачів до предмета промови.

16. “Підмащуванням аргументів”. Оратор не доводить те чи інше положення, а приховує свої твердження словами: “загальновідомо”, “усі знають”, “ви, звичайно, знаєте”. У такому разі більшість слухачів не наважується заперечувати, щоб не виявити своєї необізнаності з питання, що обговорюється.

17. Доказ до прецеденту.

– Навіщо ви, спортсмен, стали міністром.

– А ви знаєте, хто в нас у країні головний спортсмен?

– Путін… (інтерв’ю з В’ячеславом Фетисовим).

 

– Як же ви працюєте режисером без режисерської освіти?

– Режисерської освіти не було в Станіславського, Немировича-Данченка, Любомирова. Освіта – це не головне. Головне – покликання (інтерв’ю з Романом Віктюком).

18. Доказ до чужої помилки. Неправильний вчинок виправдовується тим, що подібним чином вчинив і хтось інший. Ураховуючи можливі логічні помилки в промові, вплив їх на слухачів, оратор повинен пам’ятати, що успіх промови досягається не кількістю аргументів, а якістю їх. “Аргументи не рахують, а зважують” – говорить давній вислів.

Аргументації, докази можуть бути двох типів. Перший тип ґрунтується на дійсних обставинах справи. Факти, які використовує в такому випадку оратор, істинні, логіка бездоганна, висновки правильні. Такий тип доказів називають логічним. Інший – ґрунтується на думках, почуттях тих, кого переконують, випливає з їх зацікавлення. Оратор намагається довести, що те, про що він говорить, відбиває інтереси слухачів, і тому це правильно. Такий вид доказів називають психологічним.

Мистецтво переконання передбачає знання й уміле застосування демонстрації, способів поєднання тези й аргументів, тобто логічних методів мислення, до яких належать аналіз, синтез, індукція, дедукція, аналогія.

Аналіз – це розчленування, розкладання подумки або реально цілого на частини, елементи, компоненти, властивості. Синтез – поєднання подумки або реально окремих частин, елементів у єдине ціле.

Індуктивний метод мислення передбачає перехід від часткового до загального. Спочатку оратор викладає окремі факти, часткові спостереження й випадки. Відтак, після аналізу оцінка їх переходить до загальних висновків, рекомендацій, порад.

Дедуктивний метод передбачає інший шлях мислення: перехід від сформульованого загального положення до окремих висновків, часткових прикладів і випадків.

Так, перерахувавши відомі приклади морального занепаду – наркоманію, пияцтво, проституцію, рекет, убивства тощо, ми можемо запропонувати слухачам порівняти цю сумну статистику зі спокійним та цивілізованим життям: висновок напрошується сам собою (індуктивний метод).

Можна було б піти зворотним шляхом: підкреслити, що там, де люди змалку виховані в добрі, менше ґрунту для злочинів і моральної деградації, а потім наводити низку прикладів (дедуктивний метод).

Доведення за аналогією – це один з видів умовиводу, що виникає від часткового до часткового. Тут на основі схожості двох предметів за одними ознаками доходимо висновку про подібність їх за іншими ознаками. Використовувати аналогію слід обережно. Перш ніж наводити порівняння, треба переконатися в можливості такого порівняння, у дійсній, об’єктивній схожості цих предметів, їх параметрів і властивостей.

Іноді вправний оратор перетворює порівняння в алегорію, у розгорнутий образ, який не тільки переконує аудиторію, а й хвилює її, впливає на почуття й волю слухачів. Часто такі порівняння є засобами доказу. Умінням створювати такі образи, картини, які вражали суддів і всю аудиторію, відзначалися судові промови відомого російського адвоката Ф.Н. Плевако. Впливова сила аналогії часто збільшується завдяки гумористичному порівнянню. Фігуральна аналогія заснована на співставленні неоднорідних об’єктів.

Орел злетів з високої скелі й поніс зі стада ягня, а галка, побачивши це, позаздрила й захотіла зробити те ж саме. І ось з гучним криком кинулася вона на барана. Але заплутавшись кігтями в руні, не могла вона більше піднятися й лише била крилами, поки вівчар, здогадавшись, у чому справа, не підбіг і не схопив її. Він підрізав їй крила, а ввечері відніс її своїм дітям. Діти стали запитувати, що це за птиця? А він відповів: „Я-то напевно знаю, що це галка, а ось їй самій здається, ніби вона орел” [= підтвердження тези].

Суперництво з людьми вищестоящими ні до чого не приводить і невдачами лише викликає сміх [= тезис] Езоп. Орел, галка і вівчар.

 

В ораторській промові використовується прямий доказ, у якому істинність тези безпосередньо слідує з істинних аргументів. Наприклад, у промові судового оратора прямий доказ використовується, коли роль аргументів виконують показання свідків, письмові документи, речові докази. Інформаційні докази (показання свідків, письмові документи) повинні бути обов’язково перевірені, і їх достовірність повинна бути доведена. Ефективним у публічній промові вважається також непрямий доказ, який затверджує істинність тези тим, що доводиться хибність антитези, тобто судження, яке суперечить тезі. Хоча, на думку фахівців, вплив прямого доказу вище, непрямий, у силу своєї “психологічності”, також вельми ефективний у логіці викладання.

Як приклад непрямого доказу можна навести промову А.Ф. Коні зі справи про утоплення селянки Ємельянової її чоловіком, промову О.І. Урусова зі справи Волохової, промову Я.С. Кисельова зі справи Бердникова.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-01; Просмотров: 224; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.02 сек.