Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Зв'язок мотиву з аудиторією




Мета і мотив

Одними iз найважливiших чинникiв, що характеризують аудиторiю, у мета (цiль) i мотив дiє слухачів (прихiд на лекцiю).

Психологiчнi дослiдження виявляють, що будь-яке людське дiяння є причинно зумовлене й мотивоване необхiднiстю задоволення його потреби.

Мотив - це те, що стимулює, спонукає здiйснити ту чи iншу дiю.

Iснують мотиви духовнi, а також матерiальнi, якi особливо останнiм часом рiзко заявили про себе.

Насамперед вiдвiдування лекцiй пов'язано з виробничою необхiднiстю (змiни у нормативних документах i iн.). Всi вищi духовнi мотиви можуть бути умовно розподiленi на три групи: 1) мотиви інтелектуального плану; 2) мотиви морального плану; 3) емоцiйно- естетичнi мотиви.

Мотиви iнтелектуального плану усвiдомлюються людиною як потреба знань, прагнення до розширення свiтогляду, поглиблення знань. Вони тiсно пов'язанi з матерiальними мотивами, тому що незважаючи на зайнятiсть, слухачi вiдвiдують потрiбнi їм лекцiї, адже набутi знання безпосередньо позитивно впливають на професiйну дiяльнiсть. Аудиторiя, що поуднана переважно таким мотивом, вже готова до сприйняття лекцiї.

Слiд зазначити, що в аудиторiї, яка є присутньою на лекцiє з огляду на пiзнавальнi мотиви, не обов'язково робити вступ. У такiй аудиторiє важливо тiльки строго i логiчно викладати матерiали, тому що для слухачiв iнтерес становлять самi факти та їх виклад.

Iнша група мотивiв - моральнi. Iсторiя зберігає незлiченнi приклади, коли люди з моральних мотивів вершили великi подвиги самопожертвування. Такi подвиги тiсно пов'язанi з почуттями обов'язку, честi, совiстi, значною мiрою визначають все духовне обличчя людини. Це у категорiєю мотивiв, згiдно з якими людина виховується, дiє, живе.

У слухачiв, якi прийшли на лекцiю з мотиву обов'язку або в зв'язку з розпорядженням начальника, немау внутрiшньоє настанови на уважне слухання, на сприйняття лекцiї. Бiльше того, у них спостерiгається навiть деяка психологiчна протидiя, своурiдний психологiчний "бар'єр". У даному випадку слухача необхiдно "завоювати", включаючи до активноє дiяльностi - аудирування.

Таким чином, основна психологiчна рiзниця мiж слухачем, що прийшов на лекцiю з пiзнавального мотиву, i слухачем, присутнiм з примусу, полягає в тому, що у першого вже готовий настрiй, внутрiшня настанова на слухання, зацiкавлення. Викликається, в свою чергу, внутрiшня мобiлiзацiя, згода людини iз запропонованим видом дiяльностi - слуханням.

Як оратору можна врахувати мотивацiю поведiнки слухачiв? Насамперед слiд зважати на неє в побудовi самого початку лекцiї.

Розглянемо конкретний приклад. Лектор повинен виступити з питанням стосовно культури мовлення, скажiмо, в аудиторiї торговельних працiвникiв.

Припустiмо, що згадана лекцiя мiститься у програмi курсу "Культура обслуговування покупцiв", що особливо важливо за умов конкуренцiє мiж підприємствами вiдповiдного профiлю. Однак слухачi вважають, що вони для бiльшоє користi послухали б лекцiю з проблем забезпечення якiсними товарами. Тодi можна сказати, що якщо слухачi прийшли в аудиторiю з примусу директора фiрми, то у них, безумовно, переважає мотив необхiдностi як реально домiнуючий. Як за таких обставин має дiяти лектор?

Насамперед належить зацiкавити, викликати iнтерес до предмета лекцiї, показати її практичне значення. Можливо, що цю лекцiю треба починати такими словами: "Ви передбачаєте, що я буду говорити про те, що слiд ввiчливо вiдповiдати на запитання покупцiв? Нi, ми не будемо вести розмову про це. Ви досить добре знаєте, як необхiдно поводити себе. Буде мовитися про те, як ваша увага до покупця впливау на ваш заробiток, на настрiй оточуючих, на ваше службове просування".

З психологiчноє точки зору лектор у даному випадку сам створює у присутнiх настанову на слухання лекцiї, i вiд майстерностi оратора залежить інтерес слухачiв.

Нарештi розглянемо мотиви емоцiйного плану, пов'язанi iз задоволенням естетичних потреб людини. Такими мотивами значною мiрою визначауться, наприклад, аудиторiя консерваторiя, зала глядачiв театру або концертна зала. Розвиток i формування мотивiв емоцiйного плану у слухачiв становить найважливiше завдання оратора.

Розкриття поняття "мотивацiя дiє" приводить до висновку, що успiх роботи оратора не завжди досягауться однаковими психологiчними зусиллями. Набагато легше читати лекцiю аудиторiї, яка об'єднана пiзнавальним мотивом з обов'язковiстю. Бажано ще раз зазначити, що знання домiнуючого мотиву аудиторiє неминуче повинно вiдбитися на змiстi i текстi лекцiї, особливо у вступi.

У теорiї розмежовуються поняття "зрозумiлого' i "реально дiючого" мотивiв.

Зрозумiлi мотиви визначають потенцiйнi можливостi людини, можливiсть чи бажанiсть здійснення дiє. Реально дiючi мотиви у тими безпосереднiми поштовхами, якi ведуть до здiйснення даного конкретного вчинку.

Реально дiючi мотиви можуть бути мотивами нижчого i вищого порядку. Якщо, наприклад, дитина переписує брудно виконану домашню роботу через страх одержати двiйку, а їй i так потрiбно виправляти оцiнки, - це мотивацiя бiльш високого рiвня, нiж та, що пов'язана зi страхом перед батьками за недбало виконану роботу. Якщо студент вiдвiдує лекцiє й практичнi заняття, мотивуючи необхiднiстю оволодiння професiйними знаннями, природно, це є мотивом високого порядку, нiж страх бути пiйманим за пропуски занять.

Момент перетворення мотивiв, переходу мотивiв поведiнки з найнижчого рiвня до найвищого визначауться у теорiї дiяльностi як змiна мотивiв.

Змiна мотивiв - це головний етап формування особистостi, єє iнтересiв i свiтогляду. Вона виникає тодi, коли людина починає робити щось не спираючись на прагматичнi мотиви, а для того, щоб краще виконувати громадянський обов'язок, розширювати свiтогляд. Змiна мотивiв, що вiдбувауться, характеризує i вiдповiдну змiну в усiй психологiчнiй дiяльностi людини, в її iнтелектуальнiй та емоцiйно-вольовiй сферах.

 

Розглянувши поняття "мотив", повернемося до визначення поняття "аудиторiя". Однiую з важливих характеристик аудиторiє, як згадувалося вище, може бути зв'язок мотиву з самим об'уктом дiє. I справдi, в будь-якому випадку за наявностi пiзнавального мотиву або мотиву обов'язку сама дiя - вiдвiдування лекцiї - пов'язана з лекцiєю, об'єктом цiєї дiї.

Якщо порiвняти аудиторiю зi стихiйним натовпом на вулицi, можна зауважити, що у останнього немає нi пiзнавального мотиву, нi мотиву обов'язку i взагалi жодного об'єкта дiє, з якими цi мотиви могли б бути пов'язанi. Разом з тим iснують i особливостi поведiнки натовпу, однак це не є предметом нашого аналiзу i потребує окремої лекцiї.

Зважаючи на зазначене вище, можна запропонувати такi визначення поняття "аудиторiя". Аудиторiя - це короткочасна спiльнiсть людей, об'єднаних таким чином: 1) наявнiстю мотиву, що спонукав вiдвiдування лекцiє (дискусiє i т. iн.); 2) спонуканням до діє впливом однiує i тiує ж iнформацiє (зорово-слуховий); 3) зайнятiстю одним i тим же видом дiяльностi; 4) наявнiстю безпосереднiх iндивiдуальних зорових i слухових контактiв; 5) одночаснiстю присутностi в одному й тому ж мiсцi у вiдповiдний час.

У даному визначеннi аудиторiє двi останнi характеристики мають бiльш частковий характер, який вживауться для опису аудиторiє, тобто груп людей, що знаходяться в одному примiщеннi. Три перших, з одного боку, виявляють те загальне, що об'уднує людей в аудиторiю, з другого - це якраз тi характеристики аудиторiї, знання яких може принести практичну користь лектору у щоденнiй роботi. Власне такi характеристики пiдтверджують необхiднiсть аналiзу кожного явища як вiдповiдного прояву дiяльностi людини.

Таким чином, саме визначення аудиторiє показує, що процес аудирування, мотиви поведiнки слухача i мовне повiдомлення у тими основними питаннями, якi весь час повиннi знаходитись у центрi уваги промовця.

Вони у предметом подальшого розгляду, тому що важливi для дiяльностi оратора.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-01; Просмотров: 53; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.017 сек.