КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Соціологія освіти 1. Предмет та метод соціології освіти
39* 611 Механізм виникнення і функціонування цінностей культури уявляється, по-перше, в тому, що ціннісне ставлення виникає у процесі життєдіяльності людей і обумовлюється біологічними і соціально-економічними потребами. Але в міру того, як у процесі практики відокремлюється культурний шар і для людини дедалі більшого значення набуває самосвідомість, самоствердження, життя зі змістом, в міру того над утилітарними цінностями надбудовуються цінності більш високого порядку, цінності культури. Цінності культури формуються в ході відносно самостійного розвитку культури і мають відносну автономію. Цінності культури не виводяться з наявного буття. Цінності культури — сплав, підсумок історичного досвіду людства. Цінності добра, справедливості, краси, свободи вистраждані людством, піднесені над повсякденною практикою, відносно незалежні від неї, активно впливають на формування її мети, мотивів і вибір основ діяльності. Чим ширшим полем культури оволодів індивід, тим в більшій мірі цінності, що сформувалися в його свідомості, відповідають сутності людини і потребам прогресивного розвитку суспільства. Немає іншого способу соціалізації індивіда, окрім залучення його до різноманітних формоутворень культури, що виступають сховищами соціально-творчих надбань людства. І таке залучення може стати тільки діяльнісним оволодінням індивідом предметами культури. Досі вироблялась настанова, що ставила мету: засвоєння різноманітних сфер культури, і відповідно, різноманітних видів людської діяльності, формування відповідних потреб. Така мета-настанова тільки тоді перетворюється в особистий мотив, коли індивід усвідомлює внутрішню потребу в певних видах діяльності, потребу в розвитку своїх здібностей на основі діяльнішого оволодіння вже створеною культурою. Під потребами взагалі розуміється становище живого організму, соціальної групи, суспільства, що характеризується необхідністю вступати в ті або інші зв'язки з навколишньою дійсністю для забезпечення свого існування, функціонування і розвитку.
Дійсно людські потреби полягають не в утилітарному володінні речами, а в діяльнісному оволодінні предметом, що відповідає певній здібності особи. Обумовленість можливостей і способу задоволення культурних потреб виробничою діяльністю і системою суспільних відносин веде до виникнення інтересів. Зміст і характер інтересів не залежать від свідомості та волі людей і визначаються характером потреб та об'єктивними умовами життя. В інтересі знаходять втілення об'єктивна необхідність задоволення людських потреб, тенденція до пошуку і створення сприятливих можливостей та умов реалізації необхідності. Звичайно, обумовлений характером потреб інтерес відіграє основну роль у визначенні характеру суспільної свідомості, її соціальних функцій, стимулює процеси засвоєння культури і культурної творчості. Взятий в загальнокультурному вимірі, індивід — найвища цінність і основне багатство суспільства. Якщо раніше акцентувалося на тому, що вимоги висуває та або інша система (соціально-політична, економічна, науково-технічна та ін.) до людських якостей (переважно до професійної діяльності), то тепер головну увагу починають приділяти вимогам, що йдуть від індивіда, його інтересам і потребам. Актуальним стає не тільки питання: «Який індивід потрібен суспільству?», але й питання: «Яке суспільство потрібне індивіду?» В сучасних умовах демократизації суспільного життя в Україні ідея найвищої цінності людини, її життя примушує виділяти в культурі, що традиційно розуміється як скарбниця загальнолюдських цінностей, цінності моральні, які обумовлюють існування людини на Землі. Орієнтованість на загальнолюдські інтереси, моральні цінності — характерна риса всебічного, гармонійного духовного розвитку людини.
Одним з культурних факторів, що впливають Роль мистецтва на активі3ацію суспільної життєдіяльності, в динаміці,. творчих орієнтацій виступає мистецтво, що вносить специфічний вклад у формування особи. Питання про суспільні функції мистецтва пов'язане, природно, не тільки із самим мистецтвом, але залежить також від реципієнтів мистецтва, від мети і завдань, що стоять перед усіма формами суспільної свідомості. До XVIII ст. в російській та українській музичній культурі склалась чітка диференціація: для природно-аристократичного прошарку — мистецтво європейського класицизму, для міської, міщанської частини населення — масове аматорське музикування (кант і його різновиди); для селян — той же надіндивідуальний обрядовий фольклор; для представників церкви і пастви — середовище професійного церковного мистецтва, що поєднує традицію старої і нової церковної культури. Зрозуміло, мистецтво адресується вибірково. Мистецтво дає можливість збагачувати духовний світ практично кожної особи і, навпаки, в індивідуальному сприйнятті мистецтва його соціальна функція повністю реалізується тоді, коли окремий індивід усвідомлює суспільну суть, коли емоціонально і всім багатством свого ставлення досягає нерозривного зв'язку між особистими вчинками, думками і почуттями, з одного боку, і суспільними потребами — з іншого. Мистецтво задовольняє одночасно різні духовно-культурні потреби: потреби в знанні, в комунікації, в соціальній орієнтації, в моральних цінностях, в естетичних позиціях. Викликані творами мистецтва емоції — це не просто каталізатори інтелектуальних поглядів: вони поглиб- люють чуттєві зв'язки людини зі світом, необхідним для творчості. Мистецтво — самостійний спосіб творчої діяльності людини поєднує естетичне і художнє. Естетичне — суспільно-обумовлена якість об'єктивного світу, тоді як художнє — образно-емоціональна обробка естетичного. Тому мистецтво відображає життя в його цілісності, на основі творчого перетворення художником історично-конкретної і соціально-обумовленої системи соціальних відносин. Мистецтво — особливий вид людської творчої діяльності, де художнє становить найбільш динамічну і акцентовану частину, що формує специфіку особистого бачення світу. Є підстави виділяти два різних, але пов'язаних один з одним рівні творчості. По-перше, творчість як процес збагачення скарбниць людської культури, як створення нових суспільно значущих культурних цінностей. І по-друге — творчість як розкриття здібностей і таланту особи в різних сферах суспільної життєдіяльності.
Кожний твір мистецтва є результат матеріальної, духовної творчої діяльності художника. Між тим матеріальне втілення образу невіддільне від духовної діяльності її творця. Справжній художній твір створює новатор, який бачить світ по-своєму і реалізує своє бачення в оригінальних художніх образах. Творчість — не тільки процес створення творів мистецтва, а й процес їх сприйняття, де завжди присутній момент активної переробки художніх вражень, тобто це своєрідний процес співучасті глядача, слухача або читача в творчому художньому процесі. Мистецтво розширює і поглиблює знання особи про навколишній світ, розсуває історичну обмеженість окремої особи, активно впливає на повсякденне життя, свідомість, на волю людини, пробуджуючи її до певних соціальних дій, вчинків та ін. Субкультури. Культура, що є складним соціальним яви- Молодіжна субкультура щем> Допускає значні розбіжності в трактуванні культурних цінностей окремими шарами суспільства. Без трансформації цінностей культура не знаходить споживача. Субкультури частіше за все є автономними цілісними утвореннями, що визначають спосіб життя і мислення їх носіїв та відрізняються своїми комплексами цінностей, звичаями, нормами і навіть інститутами. Виникнення субкультур розглядається в соціології як позитивна реакція на соціокультурні потреби суспільства (професійні субкультури) і як негативна реакція на домінуючу в суспільстві культуру та соціальні структури (делінквентні субкультури, тобто культури злочинних прошарків суспільства).
Сучасні субкультури — специфічні способи диференціації розвинутих національних і регіональних культур, де поряд з домінуючою культурою існує ряд своєрідних культурних утворень, що за формою і змістом відрізняються від провідної культурної традиції. Соціальною базою формування субкультур можуть бути вікові групи, соціальні прошарки, великі неформальні об'єднання. Найбільш розповсюдженою субкультурою сучасності є різновиди молодіжної субкультури, різновиди, пов'язані з підкреслено різкою світоглядною і майновою диференціацією всередині альтернативних молодіжних рухів. Виділяють субкультуру молоді, яка навчається, працює, і так званої богемної молоді. Спільним між ними є те, що всі вони зорієнтовані на дозвілля. Але, якщо молодь, яка працює або навчається, фокусує своє життя на дозвіллі через проблематичність працевлаштування, то для богемної молоді — це результат вільного вибору. Субкультури молоді, яка працює або навчається, нігілістичні; субкультури богемної молоді пов'язані з культурою найбільш процвітаючих шарів суспільства. Сучасна молодь зростає в умовах електронно-обчислювальної техніки та інформатики, розвинутої системи масових комунікацій. Тим самим молодь уже не просто вікова, демографічна категорія, але й носій елементів розвитку культури. Культура існує і розвивається в житті вели- Сучасні проблеми ких колективів і спільностей. Суспільні по- взаємодп... „ національних культур ЧУТГЯ^ настрої та інтереси - вторинний продукт функціонування суспільної свідомості, що виникає як результат культурно-історичних і психологічних реакцій особистостей, соціальних груп та шарів на певні соціальні та духовні процеси. Нація — історично стійка спільність людей, які об'єднані спільними етнічними коренями, соціально-економічною спільністю, мовою і державністю. Звичайно, національний фактор неабияк впливає на специфіку культури. Національна культура самобутня і унікальна. Збереження самобутності та унікальності забезпечується правовими заходами, що виключають будь-яку дискримінацію і неповагу. Національна культура має подвійно спрямований зміст, що передбачає усвідомлення особою своєї належності до нації і визнання нацією причетності особи до неї. Нація виступає як історично індивідуалізоване вираження загальнолюдських джерел культури. Національне та інтернаціональне формується в діалектичному зв'язку між собою. Щоправда, з другої половини 80-х років в Україні спостерігається «розбухання» змісту національної культури: включення в її тканину без достатніх підстав, з одного боку, пракультури, що була початком й інших слов'янських культур, а з іншого,— культури суперавангард-ної, що не пройшла школи історичних випробувань. Взаємодія національних культур ставить ряд проблем. По-перше, проблему перегляду і реставрації вже немовби й вирішених проб- лем. Сюди належать проблеми визначення належності шедеврів культури і культурної спадщини. По-друге, співвідношення подальшої інтеграції національних культур і питання збереження і розвитку національної самобутності. По-третє, проблема мови в багатонаціональній державі. По-четверте, проблема форм взаємодії національних культур в державах, що раніше складали єдине ціле (Радянський Союз, Чехословаччина, Югославія), і в державах, що об'єднались в єдину державу (Німеччина). По-п'яте, проблема обміну духовними цінностями та деідеологізація національних культур. Національні, регіональні Врахування реалій політичної структури Ук-особливості культури раїни — необхідна умова аналізу культурної ситуації. Потреба усвідомлення особистої належності до культури вирішується на рівні не тільки народу взагалі, але й на рівні кожного громадянина. Одна з основ, на яких базується культура,— традиція, пам'ять. Але буквальне відродження давньоукраїнської культури неможливе, а визнання за нею її історичної доцільності досягається шляхом «вписування» в цивілізацію, відповідну культуру. Джерела української культури виявляються в традиційній аграрно-патріархальній цивілізації, коли кровно-родинні зв'язки і безпосередньо здійснювана суспільна діяльність людей породили самодостатню культуру, культуру українського етносу. Натуральне господарство, обертаючись у колі сезонних робіт і турбот, сприяло постійній актуалізації освячених міфологічною символікою норм і зразків поведінки людей, які й визначали весь уклад народного життя. Культура українського етносу виникає як культура аграрно-патріархальної цивілізації. Сучасна цивілізація визначається громадянським суспільством з його незалежними від державного втручання економічними і соціальними інститутами. Перехід від аграрно-патріархального суспільства до індустріального передбачає наявність громадянських прав і свобод і стає можливим при створенні ринкової економіки та правової держави, тобто при формуванні нації. Нація не заперечує етнос, а перетворює його шляхом ослаблення кровно-родинних зв'язків індивідів. Сучасні етнічні процеси, що відбуваються в Україні, характеризуються етнічною консолідацією українського народу, підвищенням його національної самосвідомості, формуванням загальних рис культури і побуту на основі національних традицій і досягнень людства. Слід підкреслити подальше зближення етнічних груп, територіальних діалектів, застосування української літературної мови в усно-розмовній практиці. Отже, вкрай необхідно уникнути перетворення ідеї національно-культурного відродження з тонізуючого засобу в наркотичний батіг, що здатний розпалити національну само- відомість до параноїчних форм. Сучасна культурна політика має тати національною, інакше не спроможна буде реагувати на зміни в оціально-політичних процесах. Предметом соціології культури як наукової галузі і навчального редмета є вивчення місця і ролі цілісної системи культури в її зв'яз-ах з іншими системами суспільства: наукою, освітою, мистецтвом, ораллю, правом. Соціологію культури особливо цікавить проблема оціального визначення культурного життя, природи соціально-культурних потреб особи і соціальних спільностей, прошарків, а також вплив соціокультурної динаміки на суспільний розвиток. У соціології культури бажано дотримуватися трьох основних позицій. По-перше, вивчення питань загальної теорії соціології, пов'язаних з дослідженням сфери культури як специфічної соціальної сфери. По-друге, знайомства з прикладними аспектами соціології в сфері культурологічних проблем. По-третє, оволодіння елементарними навичками емпіричних досліджень культури. З посиленням гуманітаризації процесу навчання в вищих технічних навчальних закладах акцент ставиться на вивченні питань загальної теорії соціології і прикладних аспектів соціологічних досліджень. Курс спрямовано на формування уявлень про соціальну суть культури, на формування соціологічного мислення при аналізі соціокультурної динаміки різноманітних суспільних систем, а також на можливі методи аналізу систем управління в сфері культури. Соціологія науки — галузь, що вивчає динаміку науки і її взаємовідносини із суспільством, динаміку і соціальні аспекти наукової діяльності на рівні окремих наукових колективів і суспільства. Основи соціології науки закладені в праці основоположника позитивізму Огюста Конта, а пізніше, в 30-ті роки XX ст., розробляються і обґрунтовуються дослідження Еміля Дюркгейма, Макса Вебера, Питирима Сорокіна і особливо в творах Роберта Мертона. Сформульована Робертом Мертоном соціологічна концепція науки стала в 60-ті роки домінуючою, розвиваючись у взаємодії з філософією і методологією науки, соціологією пізнання та ін. Філософською основою концепції науки стали позитивістські ідеї соціальної нейтральності і кумулятивність зростання наукового знання, а загальносоціологічною — структурний функціоналізм. Відтоді соціологія розглядає науку як специфічний соціальний інститут, що зберігає певну автономію і відображує суттєві характеристики соціального прогресу. Наукове відкриття -досягнення, що потребує винагороди і інституціонально забезпечується тим, що внесок ученого обмінюється на визнання — фактор, що визначає престиж, статус і кар'єру вченого. Важливим у соціології науки є визна-
чення місця і ролі науки в соціальній системі, що розвивається. Різноманітні і суперечливі стосунки науки і суспільства, науки і різних сфер суспільства, дослідження за допомогою застосування соціологічних методів аналізу закономірностей розвитку і функціонування науки як соціального інституту — саме це і є об'єкти інтересу соціології науки. Соціологічний підхід до дослідження науки дозволяє встановити, що її функціонування регулюється сукупністю обов'язкових норм і цінностей, що складають основні характеристики суспільства. Розвиток науки визначається шістьма соціальними нормами: універсалізмом (результати науки належать усім), розумним скептицизмом (піддавати усе сумніву, наука не визнає абсолютно непогрішимих учених і їх тверджень), безкорисливістю (наукою займаються заради неї самої, вважаючи визнання колег найбільшою винагородою за успіх у дослідженні або винаході, відкритті та ін.), раціоналізмом (прагненням до узагальненого знання, вираженого в логічно несуперечливій формі), емоційним нейтралітетом (вимога ставитись до будь-яких тверджень без упередження, без зайвих емоцій). Соціологія освіти — галузь соціології, що вивчає освіту як соціальний інститут, форму і засіб суспільної життєдіяльності. Ключовою у соціології освіти вважається взаємодія інститутів освіти з виробництвом, соціальними структурами, політикою, мораллю та ін. Предметом соціології освіти є реальний процес соціалізації особи, набуття нею соціального досвіду шляхом засвоєння природничо-наукових і гуманітарних знань, що складають соціальний потенціал цивілізації. У межах соціології — освіта розглядається не як процес навчання і виховання (це предмет педагогіки) і не як сукупність знань та навичок, а саме як соціальний інститут з його підрозділами, в їх цілісності і сукупності. Соціологічний підхід до системи освіти трактується як відносно самостійна сфера соціальної реальності, що реалізує специфічні функції, пов'язані з поширенням наукових та виробничих знань, суспільним відтворенням кваліфікованої наукової сили. Інтерес до соціології освіти різко зростає з 60-х років XX ст., коли в світі виявляється відставання систем освіти від потреб матеріального виробництва. Соціологічний підхід до системи освіти є надзвичайно важливим теоретично і практично. Особливо велике значення соціологічний підхід має при прогнозуванні змін у соціальній структурі суспільства; прогностичні моделі системи освіти наповнюються конкретним змістом. На практиці соціологічний підхід дозволяє врахувати соціальну обумовленість системи освіти, її галузей, окремих елементів та їх взаємодію при розробці державно-правових актів, а також у соціальній і професійній орієнтації молоді. Соціологія освіти виявляє диспропорції між розвитком системи освіти і потребами суспільства, вивчає стимули, що зумовлюють одержання освіти і ефективність надбаних знань, ступінь відповідності підготовки спеціалістів потребам суспільства. Система освіти розглядається не як замкнута сама в собі, а через різноманітні виходи в інші соціальні системи.
Соціологія права — спеціальна соціологічна теорія, що вивчає право як соціальний інститут, як систему регулювання суспільних відносин і трансформації юридичних норм в соціальну поведінку громадян на всіх рівнях їх життєдіяльності. Цей напрямок соціологічної науки формується на стику юриспруденції і соціології, ставлячи основною метою вивчення функціональної дії права і його соціальної ефективності. В сучасних умовах в Україні серед проблем соціології права виступають: правове регулювання соціальних відносин, становлення державності і правової держави, забезпечення участі мас у контролі влади та ін. В процесі формування державності України, розширення гласності і демократії виникають завдання, що формулюються й усвідомлюються в межах соціології права (вивчення питань дотримання законів правоохоронцями; виявлення співвідношення влади і соціального авторитету в дотриманні законів; виявлення причин порушення законів посадовими особами; визначення ступеня відповідності правових норм соціально-економічним реформам та ін.). Ефективність правових норм — найголовніша проблема соціології права, яка шляхом соціологічних досліджень виявляє фактори, що визначають ефективність або неефективність права. Соціологія права розвивається у тісному взаємозв'язку з усіма галузями правознавства. Теоретичні висновки науки, що формуються на базі соціологічного знання, використовуються при формуванні дослідницьких гіпотез у правоохоронній діяльності. Особливо інтенсивно проводяться соціологічні дослідження з проблем соціальної профілактики правопорушень та їх соціальної діагностики. Соціологія мистецтва — галузь соціології, що вивчає виникнення, функціонування, розвиток мистецтва в конкретних історичних системах суспільних відносин. У межах соціології мистецтва здійснюється аналіз різноманітних аспектів зв'язків і залежностей між суспільством і художньотворчою діяльністю. Соціальні функції мистецтва настільки своєрідні, а специфіка входження мистецтва в суспільні системи настільки відрізняється від інших проявів суспільного життя, що все це визначає потребу особливих засобів і методів соціології. У соціології мистецтва у великому обсязі застосовується апарат філософії, психології, педагогіки, мистецтвознавства. Але через те, що мистецтво є соціально-естетичним явищем, загальна методологія соціології мистецтва формується в сфері філософії та естетики. Для соціології мистецтва основними є два твердження. По-перше, визнання відповідності між станом суспільства і мистецтва як специфічною сферою суспільного життя. По-друге, можливість визначення ступеня відповідності в достатньо чітких поняттях, що піддаються математичній обробці. Сучасна соціологія мистецтва розпалась на відносно самостійні галузі: соціологія кіно, соціологія театру, соціологія літератури, соціологія музики, соціологія живопису та ін. У самій соціології мистецтва виділяються напрямки, що відрізняються за шириною охоплення явищ мистецтва і за «зрізом» соціологічного аналізу. В суспільно-соціологічному аспекті розкривається соціальна суть мистецтва, аналізуються соціальні закономірності розвитку мистецтва. Мистецтво — суб'єкт і об'єкт суспільних відносин. Тут пропонуються варіанти включення мистецтва в соціальну систему, визначаються його функції. На інституціональному рівні мистецтво розглядається як інститут у системі інших соціальних інститутів. На етносоціальному рівні вивчається роль мистецтва в життєдіяльності різних національно-соціальних спільностей. На соціально-комунікативному рівні мистецтво аналізується як соціальна ситуація: митець — творіння мистецтва — інтерпретатори — художні виконавці — аудиторія. На рівні конкретно-соціологічного дослідження здійснюється типологія публіки, досліджується структура і динаміка аудиторії, аналізуються глядацькі інтереси та ін. На рівні соціального планування і прогнозування розробляються перспективи управління і фінансування усіх галузей мистецтва. Соціологія моралі — галузь соціології, що досліджує емпіричними методами закономірності практичної моралі на різних соціальних рівнях. Об'єкт дослідження соціології моралі — моральна практика, що склалася в різних соціальних спільностях і прошарках (сім 'я, трудовий колектив, професійна група, нація та ін.). Соціологія моралі покликана вирішувати триєдине завдання: по-перше, описувати реальні моральні відносини і специфіку їх виявлення в суспільстві; по-друге, досліджувати ставлення різних соціальних груп до постановки і способу вирішення моральних проблем; по-третє, вивчити еволюцію, прогнозувати тенденції і шляхи розвитку моральної свідомості. Ще наприкінці XIX ст. запропоновано французьким соціологом Емілем Дюркгеймом термін соціологія моралі і тоді ж сформовано основну проблематику галузі: роль моралі в суспільстві; мораль віру- ючих і невіруючих; поняття щастя; моральні ідеали молоді; сімейна мораль; співвідношення правових і моральних норм та ін. Сучасна соціологія моралі значно трансформувала проблематику, з одного боку, спрямувавши її в русло формування практичних рекомендацій, а з іншого — значно розширила поле соціологічного аналізу. Тепер соціологія моралі вивчає процеси формування і функціонування моральних систем, розробляє моделі морального стану колективу і окремих соціальних спільностей, прошарків, груп, виявляє шляхи формування моральної культури особи, моральні мотиви участі людей у різноманітних видах соціальної діяльності, методи морального регулювання людських вчинків. Соціологія моралі виходить з того, що суть морального регулювання не передбачає добровільного прагнення людей керуватись у своїх вчинках моральними принципами і нормами. Встановлені моральні норми стають рушійною силою і засобом впливу на соціальні процеси. Ось чому моральний фактор завдяки всепроникливості здебільшого визначає стабільність основних засад життя. Різні школи соціології моралі рідняться в одному: у визнанні діалектики взаємовпливу соціально-економічних і моральних суперечностей. Звідси висновок: навіть застійні явища в економіці формуються не без впливу моральної культури керівників, через нездатність керувати моральним розвитком суспільства. Соціологія моралі значне місце відводить етико-соціологічним дослідженням громадської думки, механізму подвійної моралі, використовуються різні методи: історичний, типологічний, статистичний, метрологічний та інші, що значно збільшує арсенал всієї науки. Категорії соціології моралі досить широкі — моральний процес, моральний статус, моральні санкції, морально-психологічний клімат тощо — сформульовані достатньо грунтовно і поповнюють категорії соціології, психології, педагогіки і філософії. Починаючи з 80-х років у соціології моралі виникають елементи скептицизму і песимізму стосовно оцінки стану моралі, що дає основу для висновків про зростаючу деградацію моральних цінностей та ін. Нова мораль висуває два принципи: «Не примушуй себе» і «Роби, що забажаєш». Численні дослідження показують, що в моральній свідомості демократичного суспільства, яке нормально розвивається, відбуваються кардинальні зміни: на місце матеріального добробуту, високо-оплачуваної праці приходять цінності внутрішньої свободи, піднесення статусу особи. Категорії соціології культури класифікують відповідно до рівня соціологічної теорії на категорії загальної соціології культури і на категорії спеціальних теорій соціології культури — категорії соціоло- гії науки, освіти, мистецтва, права, моралі та ін. їх відрізняють за обсягом відображуваної соціокультурної сфери. Так, обсяг категорій соціології мистецтва значно перевищує загальний обсяг категорій соціології театру, кіно, живопису, музики тощо. Кожна спеціальна теорія соціології культури застосовує різноманітний арсенал категорій прикладної соціології. Соціологія культури володіє багатим вибором методів дослідження, що забезпечують різноманітні напрямки ефективної діяльності: надійність і вірогідність одержаного знання. У повному обсязі використовуються стандартні методи: анкетне опитування, інтерв'ю, аналіз факторів, спостереження, експерименти та ін. При аналізі документів сфери культури застосовується також цілий набір методів, але тільки історичний метод дозволяє встановити надійність і вірогідність документа. В Україні соціологія культури розвивається як складова частина регіональних соціологічних досліджень. Стоять конкретні завдання, що виступають актуальними проблемами саме соціології культури. Найважливіші з них: по-перше, наукове обгрунтування оптимальних пропорцій і темпів розвитку культури в Україні; по-друге, обгрунтування найефективніших шляхів розвитку культури в окремих регіонах України; по-третє, комплексне дослідження духовних потреб, інтересів і попиту населення регіонів, специфіки шляхів і засобів цілеспрямованого підходу до розвитку культури; по-четверте, розробка планів і програм культурного розвитку окремих регіонів, що можуть бути покладені в основу державної культурної політики. Спеціалісти відзначають необхідність здійснення вже в сучасних умовах ряду пілотажних, так званих пробних, досліджень культурної ситуації для визначення якості основних досліджень у сфері культури. Уточнення завдань і гіпотез, методики збору інформації, безсумнівно, значно спростить і здешевить дослідження, що плануються, дозволить відмовитись від повторних, так званих панельних, досліджень регіонів і груп населення. Аналіз процесів і реалій у соціології культури дає можливість зробити висновки, що, по-перше, культура людини є інтелектуальною стороною соціального середовища її мешкання. Соціологічний підхід до культури пов'язаний з вивченням процесів її засвоєння (освіта індивіда) і з проблемами її раціонального освоєння (наука). У сукупності ці два компоненти складають динамічну основу культури. По-друге, соціологія культури, освіти і науки викликані реальними соціальними процесами і мають чітко визначене завдання — ліквідувати диспропорції між зростаючою гуманітаризацією освіти і наявною системою соціально-професійної підготовки. По-третє, поява в межах соціології культури більш конкретизованих підсистем (соціоло- гії права, мистецтва, літератури та ін.) пояснюється прагненням розробки практичних рекомендацій, покликаних ліквідувати деформації, що склалися в суспільному бутті людей і в структурах соціальної свідомості. Визначаючи національні і регіональні особливості розвитку культури, можна зробити висновки, що, по-перше, сферу життєдіяльності індивіда визначають не лише матеріальні основи конкретно-історичного суспільства. Принаймні якість суспільного життя людини визначається культурною ситуацією, що склалася в суспільстві. Суспільні відносини виступають регулятором і результатом функціонування культури. По-друге, культура функціонує в суспільстві завдяки освоєнню і розвитку її цінностей і норм. Будучи цілісним утворенням, вона є безперервний процес динаміки ціннісних орієнтирів, що складають основи освіти, виховання особи. Цінності культури розкриваються лише в певних суспільних відносинах, включаються в соціальне життя людини, стають елементами соціального буття. По-третє, цінності культури можна вважати збереженими лише тоді, коли вони активно формують духовний світ особи, визначаючи її потреби та інтереси. В основу культурного процесу покладено діяльність із виробництва цінностей культури. Розподіл культурних цінностей здійснюється через системи освіти і виховання, засобів масової інформації, установ культури. По-четверте, культурний процес містить тенденцію зближення націй і народів. У рамках процесу зближення має місце діалектика загальнолюдського і національно-історичного. Література Библер В. С. От наукоучения к логике культури. — М., 1991. Відродження культури: міф і реальність//Політична думка.— 1993, № 1. Гадамер Г. Г. Актуальность прекрасного.— М., 1991. Гайденко П. П., Давьідов Ю. Н. История и рациональность.— М., 1991. Кизима В. В. Культурно-исторический процесе и проблема рациональнос- ти.- К., 1985. Культура України.— X., 1993.
• ••» Визначення Освіта — один з найдавніших соціальних ін- соціології освіти статутів — викликана потребами суспільст- ва відтворювати і передавати знання, уміння, навички, готувати нові покоління для життя, суб'єкти соціальної дії — для вирішення економічних, соціальних, культурних проблем, що стоять перед людством. У сучасному світі освіта — складне і багатоманітне суспільне явище, сфера передачі, засвоєння і перероблення знань і соціального досвіду. Освіта є певна система навчальних і виховних закладів, що здійснюють різноманітні форми залучення їх досвідів у засвоєння багатств культури. Освіта інтегрує різні види навчальної і виховної діяльності, їх зміст в єдину соціальну систему, орієнтує їх на соціальне замовлення, на соціальні потреби суспільства. Серед соціальних інститутів сучасної цивілізації освіта займає одну з провідних позицій. Адже благо людини, стан культури та духовності в суспільстві, темпи економічного, науково-технічного, політичного і соціального прогресу залежать саме від якості і рівня освіти. Навчання, уміння, вивчення, освіта тощо — терміни, які використовуються при забезпеченні навчального процесу. У житті людини навчання займає тривалий період, забираючи її продуктивні творчі сили і роки. Претендуючи на професію, на ту чи іншу спеціальність, молода людина повинна навчатися не менше десяти-п'ятнадцяти років, а для професії вищої кваліфікації — навчання доходить до двадцяти років. Навчання втручається в життя людини ще з дитинства, по суті, людина не має чіткого уявлення про психологічні наслідки такого втручання. Адже встановилась уже традиція: дитина досягає шести-семи років, і її посилають до школи, забуваючи про фізичну та психологічну підготовку. Вважається, що дитина має вчитися, освоювати знання. Загальні і відповідальні фази навчання припадають на період соціального самоутвердження, му-жіння людини — професійного, сімейного, громадянського. Буває ж, у дитини змалку проявляються ті чи інші нахили, але в сім'ї їх не помічають і в школі їх не помічають, а між тим нахили пригнічують- ся, інтерес, потяг до тих чи інших знань у дитини згасає, не розвивається. Дитина поступово перетворюється ніби в посудину, що наповнюють всім потроху, і більшість юнаків і дівчат, закінчуючи школу, так і не уявляють чітко ту чи іншу професію, спеціальність, а одержують про них відомості від батьків. Часто-густо батьки намагаються передати дітям «свою» спеціальність: педагоги посилають дітей учитися на учителів, лікарі — на лікарів та ін. Затягнуте навчання, де людині відводиться, як правило, пасивна роль споживача культури, нерідко дає плоди інфантильності. Молоді люди частіше потрапляють у стресові ситуації, змінюють професію, повторно здобувають ті чи інші знання, спеціальність, а іноді, розчарувавшись, зневірившись, формально відмовляються від одержання знань, а за те прагнуть одержати атестат, диплом про освіту. Освіта як соціальне явище, органічно пов'язана з усіма галузями матеріальної і духовної культури, є об'єктом дослідження багатьох наук. Кожна з них має аспект дослідження, обумовлений її специфікацією. Соціальна філософія досліджує закономірності розвитку освіти в системі: суспільне буття — суспільна свідомість. Філософія освіти розробляє фундаментальні основи освіти. Педагогіка безпосередньо вивчає освітній і виховний процеси в усіх типах шкіл, методичні і дидактичні основи. Якщо психологія має об'єктом освіту як джерело формування особи, то наука про політику розглядає зв 'язки освіти з політикою і ідеологією. Економічна теорія основну увагу зосереджує на розкритті суті матеріальної і технічної бази освіти і її ролі в розвитку економіки. Поряд з усіма суспільними і гуманітарними науками, що вивчають той або інший аспект проблеми освіти, спеціально займаються дослідженнями систем освіти як соціального інституту. На долю соціології освіти припадає найголовніший з усіх об'єктів дослідження — соціальний аспект, що дозволяє розглядати освіту з позицій суспільних відносин, її взаємодії з суспільством, впливу на суспільний розвиток, його сфери і структури. Соціологія освіти — одна з наук, що прагне впливати на подолання негативних тенденцій в одержанні знань, шукає нові імпульси впливу на озброєння сучасної людини, яка освоює культуру. Соціологія саме і вивчає освіту як соціокультурний інститут, його розвиток, функціонування, структуру, способи організації, динаміку соціальної структури сфери освіти, її взаємодії з іншими соціальними та суспільними інститутами, в також: сферу життя людини. Та й саму навчальну діяльність соціологія освіти подає з позицій соціокультур-них умов, життєвих орієнтацій, особливостей способу життя учнів, студентів, потреб виробництва, науки, всієї культури суспільства тощо. Визначаються основні напрямки соціології освіти: місце освіти
40 "Соціологія" як соціального інституту в системі суспільного відтворення; взаємовідносини процесу освіти з іншими процесами суспільного життя (економічними, демографічними, політичними); взаємозв'язок системи освіти з соціальною структурою суспільства; соціальне визначення освіти і динаміка змін; соціальне становище і спільна роль учителя і викладача; динаміка взаємовідносин між учнями і вчителями та ін. Освіта — це цілісна самостійна система, що має інституалізова-ний характер. Це не просто діяльність з навчання і виховання, а особлива організована, структуралізована, ролева діяльність, що опирається на спеціальні установи, регульована спеціальними нормами. Соціологія освіти — самостійна спеціалізована галузь знань, предметом якої є система освіти як соціальний інститут, взаємодія її компонентів, а також взаємодія системи освіти та її компонентів із суспільством, насамперед з його соціальною структурою та ін. Соціологія освіти розглядає освіту як форму та засіб громадянського буття, досліджує загальні соціальні закономірності освіти та виховання як соціальних процесів та їх функції на всіх рівнях взаємодії громадських сил. Для американської соціології більш характерне визначення предмета соціології освіти як вивчення формалізованих навчальних закладів та установ — шкіл, коледжів, університетів тощо, освітнього процесу в них, зв'язків, що склалися між ними та іншими інститутами суспільства, що їх оточує. Об'єкт соціології освіти — це сфера освіти, саме те соціальне середовище, де розгортається функціонування процесів освіти, де діють певні суб'єкти у формі різноманітних навчальних занять з відповідною системою взаємодії людей, з їх інституціональною та неінституціональною організацією. Найважливіші суттєві оцінки освіти та навчання зумовлені, а інколи безпосередньо визначені впливом інших сфер життя чи способом буття особи. Зміст соціології освіти охоплює безпосередню галузь самого навчання й освіти — культурні цінності, бо з приводу їх засвоєння формується процес навчання як галузь соціокультурної діяльності. Соціокультурний підхід дозволяє простежити динаміку галузі освіти, характер якісної взаємодії освіти з іншими сферами життя суспільства, усвідомити реальний процес становлення та розвитку суб'єкта під впливом освіти. Соціологія освіти є компонентом соціології культури, без її принципів, настанов, теорії неможливо здійснити соціологічний аналіз освіти. Соціологія освіти є частиною соціології виховання: навчання як форма виховання орієнтоване на розвиток певних якостей, властивостей культури. Отже, предметом соціології освіти є стан і динаміка соціокультурних процесів у галузі освіти; закони, принципи, механізми та технологи навчання, сошо-культурна діяльність людини, взаємодія галузі освіти з іншими сферами суспільного життя та співвідношення соціології освіти і соціології культури, науки, виховання. Виникає питання: як же виникла, сформува- соціології освіти лась 0СВ1та ■ Як найпростіший соціальний ін- ститут освіта виникає у реальному житті: батьки — діти, вчитель — учень. Якщо найпростіший інститут: батьки — діти сприяв виникненню і розвитку інституту сім'ї, то вчитель — учень — став основою школи. Виникнення в культурі нової гілки взаємовідносин, відмінної від традицій поколінь та інших сімейних традицій, пояснюється результатом поділу праці. В структуру розподілу функцій спочатку в первісній родовій організації, а потім у сім'ї не вкладалась багатоманітність професійних ролей, обсяг нагромадженого досвіду засвоєння цінностей, пізнання певної системи навчальних форм діяльності і формування власного досвіду культурної діяльності. Позасімейні, позакровноспоріднені, поколінні та інші структури суспільної організації стають факторами соціалізації. У ранніх цивілізаціях вироблення механізмів культурної діяльності, засвоєння досвіду не будь-якого, а надбаного, що став зразком норми, тобто культурних досягнень, зливається із соціалізацією. Хоча освіта і розсіяна в окремих елементах навчання, підкріпленого ритуалами та традиціями, все ж поступово складається в систему знань. У народів Середньої Азії, Кавказу і тепер збереглись сімейні традиції, що прийшли з сивої давнини і передаються з покоління в покоління. Тут рольові обов'язки вчителя практично рівномірно розподілені між усіма членами — представниками різних поколінь. Молодші діти доглядають ще менших членів сім'ї, підлітки трудяться в господарстві, навчаються тим або іншим навичкам, знанням по господарству. Є і форми наставництва — для кожної дитини, яка народилася, від когось з близьких визначається покровитель, до якого дитина може прийти, розраховувати на допомогу, пораду тощо. В Україні ще з давніх-давен є традиція: для дитини, яка народилася в сім'ї, вибирати з близьких хрещених батьків та матерів, які не тільки добровільно брали на себе турботи про хрещеника, але й іноді навчали тому або іншому ремеслу, знанням та ін. Це зовсім не формальний соціальний інститут сімейних відносин, де діти частенько користуються захистом хрещених батьків від родинного гніву, але це є своєрідною школою передачі знань, життєвого досвіду. В таких формах навчання освіта розпорошена, поділена структурами міжпоко-лінного спілкування. За їх допомогою багато віків сім'я справлялась з нагромадженням і передачею досвіду. І в сучасних умовах у народів 40* 627 Півночі, жителів багатьох островів в Атлантичному та Індійському океанах сім'я залишилась своєрідною школою знань та навчання. Одним з перших рішучих кроків до виділення освіти з поколінних прийнятних відносин у передачі соціального досвіду став інститут підмайстрів, який виник у ранніх цивілізаціях. Перша галузь знань у соціалізації — інститут підмайстрів передбачав специфічний суспільний статус майстра, визнання за ним авторитету в професійній діяльності. Підмайстрами йшли не лише для одержання іншої, несімейної професії, але й для пізнання, оволодіння секретами професійної майстерності. Залишати сім'ю на період учнівства — це стає суттєвим у виділенні освіти в самостійну сферу. Тоді ж виникає і сіамостійна специфічна форма життя і соціалізації зі своїми адаптивними механізмами, де більш очевидна основна орієнтація на навчання, вивільнення від природних пут сімейних, побутових зв'язків, обов'язків тощо. До речі, риси такого несімейного укладу формувались в культурному самітництві, відлюдництві, у військових походах тощо. Природно, не ізольовано, а спільно функціонує, взаємодіє з іншими соціальними інститутами в загальному полі соціокультур-них факторів і соціальний інститут — освіта. Джерела, відправні позиції в соціології освіти закладені ще в XVIII—XIX ст. в теоріях французьких і англійських просвітників, соціалістів-утопістів, особливо в ученнях Роберта Оуена та Шарля Фур'є, які обґрунтували зв'язок навчання з виробничою працею і необхідністю суспільного виховання підростаючих поколінь. їх погляди стали основою розробки проблеми ролі освіти, зокрема виховання в різних суспільно-історичних умовах. Ще в XIX ст. на основі матеріалістичного розуміння історії та діалектики розвитку освіти Карл Маркс і Фрідріх Енгельс показали взаємозв'язок освіти і виховання із суспільними умовами різних країн, обгрунтували важливість у житті наукової та політехнічної освіти і шляхи всебічного розвитку людини, виступили за поєднання в комплексі розумової освіти, фізичного розвитку і політехнічного навчання. Розкрито суперечності у розвитку освіти трудящих, вказано шляхи їх залучення до знань. Відзначалось, що всі люди, незалежно від класової і станової належності, мають право на освіту і можуть користуватися плодами науки. Наприкінці XIX ст. американські філософи Лестер Уорд і Джон Дьюї формують концепцію соціології освіти як соціальний інститут, її взаємодії із суспільством (виробництвом, соціально-класовою структурою, ідеологією, політикою, мораллю та ін.). Концепція соціології освіти розглядалась у зв'язку з концепціями соціальної стратифікації, поділу праці, освіти та виховання як суспільного процесу. Ряд основних ідей про взаємодію системи освіти і суспільства знайшли подальший розвиток у XX ст. в концепціях соціалістів, демократів, прогресивних соціологів. Згодом проблема соціології освіти знаходить розробку в працях Еміля Дюркгейма, Раймона Булона, Толкотта Парсонса, Алена Турена, П'єра Бурд'є та ін. Аж до 60-х років XX ст. вчені не виділяли соціологію освіти із загальносоціоло-гічної теорії. Найважливіші соціологічні проблеми освіти, переважно шкільної, розроблялись в межах педагогіки (Костянтин Ушинський, Анатолій Луначарський, Антон Макаренко, ВасильСу-хомлинський та ін.). У концепціях соціології освіти знайшло відображення перевірене на багаторічному досвіді світової науки розуміння мети виховання, всебічного розвитку людини-особи — вищої цінності суспільства, єдності навчання і виховання, в їх організаційному зв'язку з національними та історичними традиціями, провідною роллю педагога в навчально-виховному процесі. В 60—70-ті роки XX ст. соціологія освіти відокремилась від загальної соціологічної теорії і почала формуватися в самостійну наукову галузь знань. Значний вклад у розвиток соціології освіти внесли соціологи та педагоги Фрідріх Філіпов, Лев Коган, Михайло Руткевич, Євген Бабосов, Микола Підберезь-кий, Валентина Лозова та ін. У працях соціолога Фрідріха Філіпова узагальнено соціальну практику з глибоким теоретичним аналізом концептуальних проблем соціології освіти. Вперше в сучасній літературі дається систематизоване викладення соціології освіти як науки, розглядається проблема освіти в органічному зв'язку із загальнотеоретичними проблемами соціології. Заслугою відомого соціолога Михайла Руткевича стала розробка проблем соціології освіти у зв'язку з суспільними потребами молоді, з розвитком і вихованням інтелігенції та підвищенням її ролі. Плідно і творчо працюють у сфері соціології освіти українські вчені Володимир Шинкарук, Юрій Чернецький, Лід а Сохань та ін. Інтерес до соціології освіти в індустріально розвинутих країнах різко зростає в 60—70-х роках XX ст. у зв'язку з відставанням систем освіти від вимог науково-технічного прогресу і на тлі масових виступів студентів і робітників та демократизації вищої і середньої освіти. Ситуація, визначена Франсом Кумбсом як «криза освіти», викликала до життя багаточисленні дослідження доступності різних ступенів освіти, способу життя учнів, молоді, її взаємовідносини з педагогічним персоналом, становища в системі суспільних відносин, інтересів, сподівань. Почалось вивчення ролі освіти як фактора «вирівнювання шансів» і каналу соціальної мобільності з позицій структурно-функціональної теорії (Раймон Булон, Толкотт Парсонс). У 80-ті роки зростає увага до соціальних проблем безперервної осві-
ти, ефективності різних форм перепідготовки і підвищення кваліфікації працівників, становища випускників навчальних закладів різних типів на ринку праці. Вивчаються взаємодія університетів з їх соціокультурним середовищем, межі впливу суспільства на систему освіти і значення її автономії, що дозволяє нейтралізувати наслідки змін економічної кон'юктури, зміни політичних режимів (Ален Ту-рен, Отто Альборнос). Висувається пропозиція про виділення з соціології освіти соціології освітніх систем як самостійної галузі наукових знань, дослідження особливостей виникнення, розвитку і функціонування освітніх систем в умовах різних суспільств (Макс Арчер), дослідження розвитку системи освіти у Франції (П'єр Бурд'є, Лео Тангі та ін.), ефективності і досвіду організації освіти в США (Керр Дженкс, Уїльям Сьюел та ін.), освіти в Нідерландах (Йоган Дрон-керс) та ін. показали соціально-селективну роль середньої та вищої освіти, класову та расову нерівність учнів у капіталістичних суспільствах, дали поштовх для розробки і здійснення програм лібералізації систем освіти, формування Болонської системи. » - • • Методологічно соціологія освіти виходить з Методологічні основи и" ч соціології освіти принципів діалектичної логіки, і, насамперед, єдності теорії і практики — основи соціального пізнання. Соціологія освіти має два взаємопов'язаних рівні — теоретичний та емпіричний (дослідний). Теоретичний рівень передує емпіричному. Соціологія освіти обґрунтовує закономірності й особливості розвитку освіти, дає теоретичне узагальнення процесів, що відбуваються, визначає напрям емпіричних соціологічних досліджень суспільної думки учнівської молоді, педагогів, адміністрації, громадських організацій. Соціологія освіти висуває гіпотези, які ще потребують перевірки практикою. Без теоретичних передумов ніяке емпіричне дослідження не дає необхідних результатів, а матиме випадковий характер у вигляді набору суджень і фактів. Недостатньо кваліфіковані дослідники нерідко намагаються обійтись без теоретичних обґрунтувань, і зводять дослідження до поверхово відібраних фактів, даних тощо. У соціологічних дослідженнях освіти нерідко культивується суб'єктивізм, коли бажані відповіді респондентів фіксуються тільки як позитивні, які прикрашають реальну дійсність, ігнорують її суперечності. Так, ігнорувався найважливіший методологічний принцип — об'єктивність розгляду суспільних явищ. Емпіричні дослідження систематично ведуться в школах, вищих навчальних закладах і охоплюють широке коло питань — соціально-політичне і моральне обличчя учня, студента, педагога, їх ціннісні орієнтації, ставлення до навчання, праці, рівень культури, задоволеність пра- цею, суспільна діяльність та ін. Для анонімного вибіркового опитування учнівської, студентської молоді та педагогів розробляються соціологічні анкети. Одержані емпіричні результати дають факти, дані для узагальнень і аналізу процесів у системі освіти, збагачуючи тим самими теорію соціології. Взаємодія теорії і практики не перетворюється в схоластику і догматизм, а набуває здатності творчо розвиватися, даючи працівникам системи освіти нові висновки і практичні рекомендації. В Україні найбільш ефективно і планомірно ведуться соціологічні дослідження проблем освіти в Харкові, переважно в національному університеті, в державному педагогічному університеті, а також в галузевих університетах і інститутах — радіотехнічному, політехнічному, інституті сходознавства та міжнародних відносин тощо. В процесі соціального пізнання теорія і практика освіти збагачується, доповнюючи одна одну. Діалектична логіка вимагає розгляду сучасної системи освіти і її розвитку та змін в усіх зв'язках та взаємодіях. Соціологія освіти — означає необхідність враховувати історичні етапи в суспільному розвитку та своєчасно вносити зміни в систему освіти, з'ясовувати вплив на неї внутрішніх і зовнішніх умов та теорії і практики. Діалектична логіка вимагає обліку і аналізу економічних, політичних, науково-технічних, ідеологічних та інших факторів, що впливають на процес освіти, як це свідчить практика в сучасних умовах України. В процесі демократизації освіти в Україні органи народної освіти, середня та вища школа враховують досягнуте, відбирають все прогресивне, відкидаючи все негативне, що завдає шкоди вихованню молоді, підготовці спеціалістів для народного господарства. Зрозуміло, на розвиток системи освіти впливають економічні, політичні, науково-технічні, ідеологічні фактори. В процесі вдосконалення, перебудови системи освіти України враховуються і зміни, що відбуваються у суспільній свідомості працівників освіти і учнівської молоді, в їх ставленні до праці і навчання, у формуванні їх особистих якостей — позитивних та негативних. Соціологія розкриває суперечності у розвитку системи освіти і її вдосконалення, намічає шляхи їх вирішення. Сучасна практика показує: чим вище рівень освіти, тим нижче заробітна плата працівника, а це головний показник суспільної нерозвинутості спеціаліста. Прогалини, вади правосвідомості і гідності спеціалістів (тобто кардинальні умови панування некомпетентності та засмічення всіх сфер діяльності) закладаються ще системою гуманітарної освіти, що виховує слухняну людину, слухняного виконавця. В сучасних умовах в Україні усвідомлюється кардинальний характер змін, необхідних в суспільстві, що вимагають зовсім не просто адаптації або модерні-
зації гуманітарної освіти. Вища школа має випереджати зміни, що відбуваються, готувати студентів до праці і життя в суспільстві, формувати демократичне суспільство. Освіта органічно пов'язана з усіма галузями матеріального виробництва та духовної культури, що забезпечує сприйняття і відтворення соціального досвіду, є прогресом культури особливого виду діяльності з вивчення і виховання, є об'єктом дослідження багатьох наук, межі між якими постійно рухомі. В сучасних умовах важливо зближувати систему вищої освіти спеціалістів України з прогресивними зразками систем освіти, що складаються в країнах ринкової економіки, забезпечити конверційність дипломів вищих навчальних закладів України. Тут розглядаються обидва завдання стосовно підготовки бакалавра (на Заході — чотири роки навчання після дванадцятирічної школи) в вищих навчальних закладах природничого і технічного профілю. Ураховуючи умови, в яких доведеться працювати майбутнім спеціалістам, організаторам виробництва, необхідно визначити головні особистісні якості, моральні уявлення і гуманітарні знання, з якими мають діяти спеціалісти в умо-вах ринкових відносин та ін. Соціальна система навчання передбачає задоволення технологічних, економічних, політичних, екологічних та інших потреб суспільства. Найрізноманітні соціальні системи навчання складають систему освіти. Природно, основний зміст освіти — навчання. Адже в процесі навчання, освоєння та засвоєння знань людина оволодіває соціальними призначеннями предметів і методами користування ними в повсякденному житті, моральними основами поведінки і формами спілкування з іншими людьми. Засвоєнню належать усі змістовні компоненти поведінки людини — спонукально-мотиваційні й операціональні. Засвоєння призначення предметів людської матеріальної та духовної культури і методів користування ними становить основний, внутрішній зміст процесу навчання. Уміння вивчати ті чи інші явища, призначення предметів тощо — індивідуальні показники швидкості і якості засвоєння людиною знань, уміння і навичок в процесі навчання. Відрізняють загальне вміння вивчати ті або інші життєві явища, події тощо як здібність засвоєння будь-яких знань і спеціальне засвоєння знань як здібність вивчати, освоювати окремі види знань, різних наук, мистецтва, видів практичної діяльності. В основі навчання лежить рівень розвитку пізнавальних процесів (сприйняття, уявлення, пам'ять, мислення, увага, мова), мотиваційних — вольової і емоціональної сфери особи, а також розвиток вивідних компонентів навчальної діяльності (з'ясування змісту знань, що освоюються, шляхи і ступінь активного їх впровадження в практику). Навчання визначається не лише рівнем розвитку активного пізнання, тобто тим, що суб'єкт може пізнати і засвоїти самотужки, але й рівнем «рецептивного» пізнання, тобто тим, що суб'єкт може пізнати і засвоїти за допомогою іншої людини, яка вже володіє відповідними знаннями та вміннями. Тому навчання як здібність людини до засвоєння знань відрізняється від здібності до самостійної свідомості і не може бути повністю оцінене одними показниками її розвитку. Рівень розвитку навчання, освоєння людиною знань визначається можливостями самостійного пізнання. Освіта — певна система навчальних форм діяльності. Освіта інтегрує різні види навчальної діяльності, її зміст, її суб'єктів в єдину соціальну систему, орієнтуючи їх на соціальне замовлення, на соці-окультурні потреби суспільства. В системі освіти взаємовідносинам того, хто навчається, і того, хто навчає, надається соціально-інститу-ційна форма. Функціонування соціального інституту освіти веде до розгортання спеціальної сфери суспільного життя — сфери освіти. Значно впливає на характер і форму включення в сферу освіти соціальне становище освіти в різних сферах життя, можливості мобільності освіти, культурне зростання тощо. У соціології для визначення навчального процесу використовуються різні поняття: навчання, вчення, освітатаін. В сучасній педагогіці склалась певна інтерпретація таких понять. Кожне з понять має певний власний зміст, визначення. Загальноприйнятим є поняття навчання. Навчання означає процес засвоєння знань, а саме вчення — система знань, тобто самостійне поняття. Хоча навчання, вчення поняття різні і визначають різні явища, дії, все ж у ряді істотних аспектів простежується їх взаємозв'язок. Навчання має значення не лише самого процесу оволодіння знаннями, але й саме засвоєння знання, досвіду та оволодіння культурою. Теоретичні основи розуміння вчення «як освоєння знань» закладені видатним вітчизняним психологом Самуїлом Рубінштейном, а в Україні — педагогами Антоном Макаренком, Василем Сухомлинсь-ким. Якщо Самуїл Рубінштейн вважав, що навчання і наукове пізнання різноманітні, але не різнорідні, що навчання, вчення — різновидність пізнання в особливих умовах навчання, освоєння знань, досвіду культури і управління пізнання учнів, студентів, то й Антон Макаренко, і Василь Сухомлинський підкреслюють, що навчання не тільки пізнання, але й творчість, що вчення і навчання не тільки освоєння і засвоєння знань, але й опанування, освоєння досвіду, що пов'язує навчання зі змінами поведінки та ін. Основними компонентами і навчання, і вчення служить аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення як спільні знаменники всього пізнавального процесу.
Ще французький психолог Жак Піаже провів глибокий експериментальний аналіз форм освоєння досвіду учення і навчання, виділяючи основні з них: асиміляція — включення нового об'єкта в старі попередні схеми і акомодація — пристосування вхідних схем до нових об'єктів шляхом зміни структури. Якщо за асиміляції те чи інше завдання вирішене на основі уже певних, відомих, визначених алгоритмів рішення таких завдань, то в умовах акомодації людина, зустрічаючись з принципово новим завданням, пристосовує свої навички й уміння. Адаптація організму до середовища розглядається як урівноважені суб'єкти і об'єкти. Генеза психічних функцій виступає як послідовна зміна різних урівноважених стадій: асиміляції і акомодації, що приводить до створення дедалі стійкіших форм рівноваги між організмом і середовищем. Розглядаючи навчання, вчення як творчість, як освоєння досвіду, відомі педагоги Василь Сухомлинсь-кий і Павло Масленіков відмічають, що в процесі навчання створюється суб'єктивно новий продукт мислення і новоутворення в самій пізнавальній діяльності. Творче засвоєння знань відрізняється від процесів застосування готових знань і уміння, тобто репродукції. Творчість передбачає наявність в особи здібностей, мотивів, знань і уміння, завдяки яким створюється продукт мислення, що відзначається новизною, оригінальністю, унікальністю. У процесі навчання йде накопичення знань, освоєння досвіду. Вивчення таких властивостей особи виявило важливу роль у вивченні інтуїції, відображенні неусвідомлених компонентів розумової активності, а також потреби особи у розкритті та розширенні власних творчих можливостей. Звичайно ж, у соціальному житті навчання, по-перше, необхідний підготовчий етап оволодіння культурою, її величезними багатствами і різноманітністю, включення людини в суспільну практику, в трудову діяльність та ін. По-друге, функції навчання полягають у тому, щоб виробити, сформувати в усій різноманітності у суб'єкта механізм культурної діяльності, тобто діяльності, що має за мету досягнення культури того чи іншого соціуму. Навчання не зводиться до пізнання явищ, подій, навколишнього світу, хоча пізнавально-орієнтаційні елементи навчання мають провідне значення. По-третє, навчання передбачає засвоєння досвіду, але далеко не будь-якого, а того, що є зразком, нормою, мораллю, тобто досягненнями і багатством культури. Здійснюється засвоєння не за формою прямої трансляції, а активної спільно-поділеної дшльності учителя і учня, студента та ін. Якістю навчального процесу і визначається активність тих, хто навчається: учня, студента, працівника, який підвищує свій професійний рівень. Швидкість змін у способі життя, в соціальному середовищі, що оточує і формує особу, уже само собою усклад- нює передачу досвіду старших поколінь молодшим. Часто такий досвід непридатний для молоді: попередні, колишні моральні і культурні орієнтири швидше дезорієнтують в нових умовах, аніж збагачують чимось корисним тощо. Йде відбір цінностей, знань. У процесі навчання учні не просто набувають чийогось досвіду, а виробляють, формують свій власний досвід культурної діяльності. Учитель організовує, спрямовує засвоєння досвіду за допомогою навчальних засобів. По-четверте, процес засвоєння цінностей передбачає і збагачення, присвоєння тієї суспільної форми, системи суспільних зв'язків, у якій цінності функціонують. Природно, навчання не замикається на оволодінні окремими цінностями, а пов'язане з формуванням не лише орієнтацій і навичок дій, але й виходить на ширший простір — соціалізацію, формування особи як суб'єкта системи соціальних зв'язків, стає однією з форм виховання. 2. Зміст та роль освіти в житті суспільства Освіта — Освіта — специфічна галузь суспільного жит- соціальне явище тя, найважливіша передумова вирішення ос- новних завдань суспільства, держави, необхідна умова суспільного відтворення і успішної трудової діяльності, формування кадрів працівників для народного господарства, державного і політичного устрою, для всіх сфер розвитку суспільства. На основі освіти формується і всебічно розвивається особа, її основні якості, здійснюється її входження в життя. Освіта — вантаж, надбання вченого, умова наукового пізнання світу і його закономірностей, реалізації об'єктивних потреб суспільства у постійному накопиченні й оновленні знань. Освіта — сфера залучення людей до культури і мистецтва. Рівень освіти — міра цивілізації і культури будь-якого суспільства, важливий показник його прогресивного розвитку. Особливе значення мають взаємодії освіти із соціальною структурою суспільства. З одного боку, соціальна структура відображає суспільні відносини, визначає рівні, темпи і зміст освіти, з іншого — розвиток професійної та спеціальної освіти вирішально впливає на соціальну структуру, зміст відносин між соціальними групами — робітниками, селянами, інтелігенцією та ін. Саме в результаті освіти сформувалися кадри висококваліфікованих робітників, виникла спеціалізація праці сільськогосподарських працівників, виросла, стала масовою багатопро-фесіональна соціальна верства — інтелігенція, зростання чисельності якої випереджає інші соціальні спільності. На початку 90-х років в Україні чисельність спеціалістів з вищою освітою становила 2,9 міль-
йона, удвічі перевищивши їх кількість на початку 70-х років і в п'ять разів — наприкінці 30-х років. З урахуванням особливостей освіти і її ролі у житті суспільства можна визначити освіту як процес і результат оволодіння учнями знань, формування уміння і навичок, розвитку світогляду, ідейно-політичних поглядів і моральності, а також творчих задатків і здібностей, внаслідок чого процес освіти набуває індивідуальної своєрідності. Іншими словами, освіта — процес і результат формування особи — індивіда, включеного в систему суспільних відносин, що визначили ставлення до суспільства, до трудової діяльності, до інших людей. Це і є метою освіти на будь-яких рівнях і етапах розвитку суспільства. Сучасна система освіти виконує спільне призначення — залучення людини до досягнень культури. Освіта — викладання учням знань, засвоєння ними системи наукових знань, причому системи, що створює відносно повну картину природи, суспільства, мислення (пізнання). Освіта завдяки системності, іншими словами, завдяки викладанню взаємопов'язаних основ наук формує в учнів, студентів уміння підійти до аналізу речей і процесів з різних позицій, охоп
Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 665; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |