Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Яка природа ідеального? Як ідеальне пов'язане з матеріальним буттям, свідомість з мозком, душа з тілом?




Основні філософські концепції свідомості.

Свідомість як особлива форма буття, її суть і структура.

Свідомість є світом почуттів, думок, ідей, волі та інших духовних явищ, які складають особливу реальність і позначаються поняттями «суб'єктивна реальність», «сфера ідеального».

У історії філософської думки є декілька основних відповідей на ці питання:

За версією об'єктивного ідеалізму ідеальне (дух, розум, свідомість) може існувати об'єктивно, незалежно від людини. Людська ж свідомість тут розуміється як прояв, частка надлюдської духовної сутності: як продукт або інобуття «світового духу», «світу ідей», абсолютної ідеї, Божественного розуму, як характеристика космічного універсуму і т.ін.

Суб'ективно-ідеалістичні системи розглядають свідомість людини як замкнений внутрішній світ, як самодостатню реальність. Для представників такого підходу (Р. Декарт, Дж. Берклі, Д. Юм, Е. Гуссерль) суть свідомо сті потрібно шукати в самій свідомості, через дослідження її «зсередини», через вивчення її структур і дії.

Образ світу, яким він існує в людських уявленнях, проголошується тут виключно проявом людської суб'єктивності (теза суб'єктивного ідеалізму - «світ є моє уявлення»). Не свідомість є відображенням буття, а саме буття оголошується обумовленим специфікою структур свідомості.

Позиція гілозоїзму полягає в твердженні, що вся матерія мислить, свідомість є загальною властивістю матеріального світу. Це вчення приписує здатність відчуття і мислення всім формам матерії (як живій, так і неживій). З погляду гілозоїзму, вся матерія одушевлена або, принаймні, містить у собі зачатки мислення. Елементи гілозоїзму можна знайти, наприклад, у поглядах Аристотеля, Дж. Бруно, Б. Спінози.

Вульгарний матеріалізм ґрунтується на ототожненні свідомості з матеріальними процесами в мозку людини. Розуміння свідомості як суто матеріального феномена з'являється вже в античному атомізмі (на думку Демок-ріта, все в світі, у тому числі і людська душа, складається з атомів). Проте особливу популярність вульгарно-матеріалістична концепція свідомості отримала наприкінці XVIII - на початку XIX століття з поширенням ідей дарвінізму. Найвідоміші представники - Д. Фогт, Л. Бюхнер, Я. Молешотт, а найвідоміший вислів вульгарних матеріалістів - «мозок продукує думку, як печінка - жовч».

Вульгарний соціологізм щодо проблеми свідомості полягає в тому, що свідомість за своїм змістом розуміється як абсолютно залежна від соціального середовища. Джерелом таких поглядів є праці Дж. Локка та його послідовників - французьких матеріалістів і просвітників XVIII століття. Згідно з такою концепцією, людина народжується з душею і свідомістю, що нагадує чистий аркуш паперу або «чисту дошку» (від лат «Tabula rasa»). Чим душа буде надалі наповнена - це залежить виключно від суспільного виховання.

Діалектичний матеріалізм виходить з концепції відображення, згідно з якої «свідомість - це суб'єктивний образ об'єктивного світу». За матеріалістичною концепцією, свідомість породжується всім розвитком матеріального світу, його еволюцією.

Але виникає вона не шляхом стихійного розвитку матерії взагалі, а внаслідок розвитку такої особливої форми матеріальності, як людська практична діяльність, соціальна форма матерії. Сучасний матеріалізм, на відміну від релігійних і ідеалістичних концепцій, основи духовності вбачає саме в людському суспільстві, в особливостях соціально-практичного і культурно-історичного буття людини в світі.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 582; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.