Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Основні зовнішні властивості форми. Розміри форми. Геометрична характеристика форми

Лекція № 3

Наше уявлення про форму, у тому числі й дизайнерську, ніколи не буває повним. Будь-яка дизайн-форма має безліч об'єктивних властивостей. Із цієї безлічі властивостей істотними для емоційної виразності форми варто вважати не тільки пов'язані з її призначенням або конструктивно-технічною основою, але також ті із них, що характеризують її зовнішній вигляд. Із останніх особливо важливими є розміри й геометрична характеристика форми. Інші лише корегують виразність основних. До допоміжних властивостей архітектурної форми відносяться орієнтація в просторі, світлота, кольори, фактура й членування. А у формах членованих, що складаються з окремих елементів, істотними є також і такі об'єктивні властивості як метр, ритм, пропорції, рівновага. Вони використаються в дизайнерській композиції як засіб організації елементів у єдину, стійку для сприйняття систему.

Всі ці властивості не виступають у чистому виді, всі вони проявляються у всіляких сполученнях і взаємодії. Варіюючи сполучення тільки цих властивостей (без зміни функціональних і конструктивних властивостей), дизайнер може значно змінювати емоційну виразність форми. Така залежність виразності форми від зазначеної групи властивостей робить доцільним глибоке вивчення їх на моделях, позбавлених функціонального або техніко-конструктивного змісту. Однак, такий метод наукової абстракції застосовується й при вивченні функціональних і техніко-конструктивних властивостей форми.

Розглянемо такі властивості форми як розміри, геометрична характеристика, орієнтація в просторі, світлота, кольори, фактура, членування. Всі вони - об'єктивні, але в процесі сприйняття форми у глядача складається суб'єктивна емоційна оцінка її властивостей.

В основі сприйняття й емоційної оцінки дизайнерські форми (як й в основі всякого процесу пізнання) лежить порівняння її об'єктивнихвластивостей з такими ж властивостями інших форм. Візуальне порівняння кількості тої ж самої об'єктивної властивості в різних формах може бути виражене в трьох емоційних оцінках - категоріях: тотожність, нюанс, контраст.

Тотожність - це рівність, збіг одного або декількох об'єктивних властивостей у різних формах.

Нюанс - незначне відхилення об'єктивних властивостей у двох або декількох форм, при якому подібність їх виражена значно сильніше, ніж розходження.

Контраст - різке кількісне розходження об'єктивної властивості у формах, розходження, доведене до ступеня протиставлення. Дизайнерськими формами можуть бути як тіла, що наповнюють простір, так і простір, замкнутий або частково обмежений тілами.

У дизайні всяка композиція є зіставлення просторів різної мірності (одномірного, двомірного, тривимірного) з тілами різної мірності (крапками, лініями, площинами, обсягами), що заповнюють ці простори. Тривимірний простір може бути наповнено об’ємами, поверхнями, лініями й крапками. Двомірне - площинами, плоскими лініями, крапками й, нарешті, одномірне - лініями, крапками.

а. Тривимірний простір заповнений тривимірними тілами, площинами, лініями, крапками. Пунктиром показаний вибір одиниці середовища для виміру насиченості простору. Розмір одиниці виміру простору повинен бути не менше максимального інтервалу між тілами й виражається в кубічних одиницях.
  б. Двомірний простір планшета заповнений плоскими плямами фотографій, малюнків, тексту, лініями рядків, крапками. Пунктиром показаний вибір одиниці середовища для виміру насиченості простору. Вона виражається у квадратних одиницях.
в. Одномірний простір може бути заповнено крапками, лініями максимально насичуючи простір, крапки можуть зливаючись дати пунктирну або суцільну лінію. Пунктиром показана одиниця середовища, що виражається в одиницях довжини.

 

Прикладами насичення просторів (тривимірного, двомірного, одномірного) тілами різної мірності можуть служити: відкритий простір міста, насичений будівлями й зеленню; замкнутий простір кімнати, обладнаної меблями; розпис на площині стіни, заповнений плямами, лініями; святкові гірлянди з лампочок, які можна розглядати як сяючі крапки, що заповнюють лінію.

Як тіла, так і простір усередині тіл (замкнуті) або навколо них (частково обмежені) мають свою геометричну форму, розміри, кольори, фактуру й т.д.

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Побудова руху у зображувальному полі | Розміри форми
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 1228; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.