Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Етапи взаємодії суспільства та природи




Натуралістичні, формаційна і цивілізаційні концепції соціального і економічного розвитку

В осмисленні тенденцій формування і розвитку суспільства виник ряд натуралістичних концепцій, у яких звертається увагу не невіддільність людини від природи і Всесвіту. Як зауважив академік В. Вернадський: «В інтенсивному і складному сучасному житті людина практично забуває, що вона сама і все людство, від якого вона не може бути відділена, нерозривно пов’язані з біосферою - з певною часткою планети, на якій вони живуть».

Таким, чином, суспільство нерозривно пов’язане з природою, яка є необхідною умовою матеріального життя; джерелом ресурсів, що використовуються у виробництві; середовищем існування суспільства.

Французький філософ Ш. Монтеск’є (1689-1755) став засновником географічного детермінізму– це напрямок, у якому провідну роль відіграє географічне середовище, клімат, які впливають на життя, культуру і історію народів. Французький філософ Ш. Фур’є (1772-1837) намагався створити соціальне вчення, виходячи з закону всесвітнього тяжіння Н’ютона. Він розробив принцип «тяжіння за пристрастю» як всезагальної закономірності, яка обумовлює природну здатність людини до будь-якого виду колективної праці.

У ХІХ ст. географ і етнограф Ф. Ратцель сторив доктрину, яка абсолютизує роль географічного середовища у житті держави – геополітику. Ця концепція виправдовувала по суті загарбницьку політику окремих держав, направлену на приєднання певних територій. Ф. Ратцель розглядав держави, як живі організми, які для виживання і розмноження ведуть постійну боротьбу за життєвий простір. В цілому, натуралістичні концепції заперечували людську активність, свободу. Людина зрівнюється з соціальним атомом, а суспільство з механічним агрегатом індивідів, які замкнені тільки на своїх особистих інтересах.

У ХХ ст. частина вчених при осмисленні етапів розвитку суспільства теж пов’язували життя суспільства з природними факторами, але концепції набувають більш глобального характеру. Так, російський вчений Г.В. Платонов виділив основні етапи взаємодії суспільства та природи.

Етапи Види заняття людини в суспільстві
Біогенний (адаптаційний) Полювання, рибальство, збиральництво готових продуктів природи
Техногенний (варварство і цивілізація) Землеробство, скотарство, виробництво, яке підвищило продуктивність праці
Ноогенний (сучасний- «noos»- розум) Взаємодія суспільства і природи на основі розуму

Основним “двигуном” історії був розподіл праці (спочатку половий і віковий). Завдяки розподілу і спеціалізації трудових операцій люди мали змогу забезпечити виживаємість первісної громади і кожного її члена і піднятися вище тварин. Розвиваючи виробництво, людина все більше і більше впливала на оточуюче середовище, змінюючи тим самим свою власну природу. Виділяються певні етапи розвитку людського суспільства, пов’язані зі взаємодією людей з природою:

І етап: привласнення готових продуктів, коли знаряддя прислуговують як допоміжні засоби для забезпечення життєдіяльності;

ІІ етап: привласнююча економіка змінилася на виробничу у формі землеробства, тваринництва (І великий розподіл праці);

ІІІ етап: відокремлення ремісництва і торгівлі від землеробства у самостійну сферу.

Філософський аналіз виділяє мотиви і стимули діяльності

1) підтримання власного існування та виживання;

2) продовження життя роду;

3) необхідність у задоволенні самої потреби в праці, праця заради творчості, яка дає радість буття;

4) боротьба з іншими людьми за привласнення продуктів праці або заради допомоги людям.

Тобто, антагонізм і співпраця – це два полюси взаємодії людей у суспільстві.

К. Маркс ввів у науку термін « суспільно-економічна формація». Все життя людства розглядається з точки зору існування формацій, які змінюють одна одну і впливають на розвиток суспільного життя.

Суспільно-економічна формація – це історичний тип суспільства, який базується на певному способі виробництва і виступає як ступінь прогресивного розвитку світової історії людства.

За К. Марксом, історичний процес спредставляє собою послідовну зміну суспільно-економічних формацій, які утворюють висхідну лінію суспільного розвитку. Кожній формації характерна своя якісна характеристика, яка включає певний рівень розвитку виробничих сил і виробничих відносин у суспільстві.

Визначення суспільно-економічної формації дозволяє:

1) відрізнити один період історії від іншого і дослідити історичні події в рамках певних формацій;

2) викрити загальні і суттєві риси різних країн, які знаходяться на однаковій ступені розвитку виробництва;

3) розглянути суспільство як сукупність суспільних явищ (сім’ї, держави, церкви), а історичний процес як результат впливу різних факторів (природних умов, просвітництва, розвитку торгівлі або появою генія тощо);

4) розглянути суспільство як єдиний соціальний організм, який включає до себе всі суспільні явища у їх єдності і взаємодії на основі способу виробництва;

5) звести прагнення і дії окремих людей з діями великих мас та класів, інтереси котрих визначаються їхнім місцем в системі суспільних відносин даної формації.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 1631; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.