Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Теорії походження людства




Формуванню теорій походження людства та культурологічних парадигм передували емпіричні етнографічні дослідження культури, що будувалися на порівняльному аналізі багатьох культур, а також на ідеї щодо розвитку культури. Парадигма* – поняття полісемічне, використовується у багатьох галузях науки. Розглянемо філософсько-культурологічні парадигми Дж. Фрезера, Л. Леві-Брюля та Е. Тайлора.

Англійський історик Джеймс Джордж Фрезер (1854-1941) визначав прогрес суспільства як послідовність стадій розумового розвитку людства за певними періодами: магія – релігія – наука. Досліджуючи культуру первісних та давніх народів, науковець класифікував магічні уявлення людства. Магія має такі підрозділи: основану на наслідуванні (уподібненні) – “гомеопатичну” та основану на контакті (зараженні) – “контагіозну”. Протиставляв магії релігію. Дослідив зв’язки між первісними міфами, культурами та релігіями (іудаїзм, християнство, буддизм). Найбільш відома праця Дж. Фрезера “Золота гілка” у якій визначено, що прогрес суспільства зумовили наука та релігійний розвиток людства. Дж. Фрезер стверджував, що культурні зміни виникають внаслідок адаптації людей до оточення і здійснюються в напрямку диференціації* та спеціалізації соціокультурних функцій.

У добу пізнього палеоліту виникли давні форми релігійних вірувань: магія, анімізм, тотемізм, фетишизм. Це зумовило еволюційний ріст та призвело до формування творчої особистості, що створила першооснови духовної культури – магічний світогляд. Це підтверджує теорія Едуарда Бернетта Тайлора (Тейлор) (1832-1917) (англійський етнограф, дослідник первісної культури, засновник еволюціонізму*), яку називають – “ анімістична теорія походження релігії ”. Е. Тайлор відзначав, що віра в нематеріальність душі – найдавніша форма релігійних уявлень, а релігійні обряди та вчення є частинами релігійних систем. Тобто після виникнення вірувань і певного релігійного розвитку виникають обряди та ритуали. Людський інстинкт самозбереження за Тайлором та Спенсером є причиною виникнення первісних законів “табу”, вони обмежували дії або забороняли використовувати певні речі. Е. Тайлор стверджував, що прогрес культури відбувається завдяки тому, що всі народи (незважаючи на їх рівень розвитку) роблять свій внесок. Розвиток культури уподібнюється біологічному розвитку. Науковець був прихильником однолінійної еволюції, яка є розвитком ідей: технічних винаходів, наукових знань тощо. Аналізуючи культуру первісного суспільства, Е. Тайлор дійшов висновку, що розвиток того чи іншого народу відбувається прямолінійно, від простого до складного.

Люсьєн Леві-Брюль (1857-1939) – французький філософ та психолог, відомий своєю теорією “ первісного дологічного мислення ”. Виступав проти теорії еволюціоністів Е. Тайлора, вважав що мислення первісної людини також є логічним як у сучасної цивілізованої. На його думку “у нижчих суспільствах” існують “колективні уявлення”, що відрізняються від “особистісних”. “Колективні уявлення” не залежать від людського досвіду і не містять людських протиріч. “Особистісні” – засновані на раціональному практичному досвіді, мають розвиток разом із розвитком знання. Парадигма Л. Леві-Брюля близька до Е. Дюркгейма[1], і від нього він засвоїв поняття “колективних уявлень”*. У своїй концепції вживав поняття ментальність, яке описав у праці “Ментальні функції відсталих суспільств”. Ця праця перекладена російською мовою, як “Первісне мислення”.

Таким чином, Дж. Фрезер, Л. Леві-Брюль, Е. Тайлор розглядали первісну культуру, міфологію, вірування, форми мислення. Але кожний з науковців висунув свою неповторну ідею, і якщо Дж. Фрезер, Е. Тайлор були послідовниками еволюціоністської концепції, то протилежної думки стосовно формування культури дотримувався Л. Леві-Брюль.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-10-17; Просмотров: 579; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.