Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Економічні вчення західноєвропейських соціалістів-утопістів




 

Утопічні ідеї – це втілення мрії про справедливе суспільство. “Утопія” – благодатне місце, що його ніде не існує (від грецького “евтопія” “ев” – благо, “топос” – місце).

 

Одним з найвидатніших представників утопічного соціалізму був Томас Мор (1478-1532), видатний мислитель-гуманіст, політичний діяч Англії доби Тюдорів, що був страчений за опозицію абсолютизму.

У 1516 р. Т. Мор опублікував свою знамениту книжку “Утопія”, де виступив як один із перших критиків капіталізму.

Йому належить модель справедливого суспільства, побудованого на суспільній власності, зрівняльному розподілі благ за розумними потребами, планово-організованій і обов’язковій для всіх праці, суспільному контролі, рівності.

Управління в такому суспільстві здійснюється обраними народом представниками.

Ранні ідеї утопічного соціалізму поділяв італійський мислитель Томмазо Кампанелла (1568-1639), монах-домініканець, учасник боротьби за звільнення Італії від гніту іспанської монархії.

Кампанелла близько 30 років просидів у в’язниці, де й написав свій знаменитий твір “Місто Сонця” (1623).

У ньому він пропонує проект ідеальної утопічної держави – Міста Сонця.

Ні Томас Мор, ні Томмазо Кампанелла не ставили собі завдання знайти шлях до побудови такого ідеального суспільства.

Вони обмежувалися самим тільки описом утопічної держави з незвичайним устроєм, їхні утопії були більше політичними ніж економічними.

Але обидва вони не бачили в “справедливому” суспільстві місця для приватної власності, праця в ньому є загальнообов’язковою, а розподіл – зрівняльним.

З викривальною критикою капіталізму, указавши на історично обмежений характер капіталістичних відносин, виступили Анрі Сен-Сімон і Шарль Фур’є у Франції та Роберт Оуен в Англії.

Ідеальний суспільний устрій вони називали по-різному: так, А.Сен-Сімон іменував його індустріалізмом, Ш.Фур’є – гармонією, Р.Оуен – комунізмом.

 

Анрі Сен-Сімон (1760-1825) проголосив освіту рушійною силою розвитку суспільства.

На думку вченого, економічні фактори, такі як діяльність людей у виробництві, форми власності, мають в історичному процесі велике значення.

Концепція суспільного розвитку А.Сен-Сімона була ідеалістичною, тому що в основу його було покладено науку, розум, ідею.

 

Ідеї французького соціаліста-утопіста Шарля Фур’є (1772-1837) були викладені в його праці “Новий господарський суспільний світ” (1829), де зазначено, що суспільство у своєму розвитку пройшло стадії дикості, патріархату, варварства і цивілізації, причому в кожній стадії можна виокремити періоди дитинства, зростання, занепаду й старіння.

У творах Ш.Фур’є значне місце приділено критиці капіталізму, а особливо капіталістичної торгівлі, спекуляції, економічних криз, анархії виробництва, бідності трудящих мас.

 

Представник англійського утопічного соціалізму Роберт Оуен (1771-1858) був радикальнішим від Ш.Фур’є і А.Сен-Сімона завдяки повному запереченню приватної власності.

Соціальна програма Р.Оуена відрізнялася практичною спрямованістю.

На думку Р.Оуена, держава повинна охороняти інтереси трудящих.

У своїх теоретичних побудовах він спирався на трудову теорію вартості Д.Рікардо.

Висновок Р.Оуена був такий: продукт праці має належати тим, хто його виробляє.

Ідеї А.Сен-Сімона, Ш.Фур’є та Р.Оуена – економістів, філософів, соціальних реформаторів XIX ст. – набули поширення та мали суттєвий вплив на наступну соціально-економічну думку багатьох країн.

Вони стали джерелом марксизму, соціал-демократизму, соціально-інституціонального напрямку, теорії індустріального суспільств.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-07; Просмотров: 645; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.009 сек.