Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Культура християнської доби




Культура дохристиянської Русі

При розкопках стародавніх міст археологи знаходять велику кількість знарядь праці, кістяних гребенів, прикрас із кольорових металів і скла. У великих масштабах добувалося залізо, виготовлялися високоякісні вироби із заліза.

Зміни в соціально-економічних сферах супроводжувалися посиленням князівської влади. В епоху воєнної демократії у східних слов’ян існувала язичницька релігія – політеїзм (багатобожжя). Спочатку русичі приносили жертви “злим” і “добрим” духам (упирям, берегиням), пізніше – Перуну – богу блискавки, Дажбогу – богу сонця. Жертви приносилися озерам, рікам, колодязям. У вересні святкували свято Рода на честь завершення всього циклу землеробських робіт. На честь бога Велеса (Волоса), покровителя худоби, в січні випікали печиво у вигляді худоби, одягали маски тварин. 30 липня відзначали свято Перуна, якому приносили в жертву биків, баранів, півнів.

Першими писемними пам’ятками були “черти” і “рези” (предметні способи передачі повідомлення), а пізніше (десь у ІХ ст.) русичі мали письмена, які вирізували на дереві. На берестяних грамотах тексти видавлювалися при допомозі спеціального інструменту – стилоса (по – давньоруськи – писала).

В усній народній творчості домінували перекази, билини, пісні, легенди, і т.п., що були проникнуті ідеями гуманізму, справедливості, вірності в коханні.

Стародавні русичі були неперевершеними майстрами дерев’яної скульптури і архітектури. На початку Х ст. в Новгороді був споруджений з дуба Софійський собор з 9 високими та 4 меншими зрубами.

Значного розвитку набуло музичне мистецтво. У східних слов’ян у давні часи були різноманітні музичні інструменти – гудки, свірелі-сопелі, гуслі, бубни, флейти тощо. Відомими виконавцями танців, пісень були скоморохи.

Запровадження християнства в 988 р. сприяло зміцненню духовності, розповсюдженню письменності, створенню пам’яток літератури, розвитку живопису, кам’яної архітектури, музичного мистецтва.

Літературною мовою стала церковнослов’янська мова, створена болгарськими просвітителями Кирилом та Мефодієм. Після запровадження християнства виникла потреба ознайомити віруючих з Біблією, історією християнства та його світоглядом.

З біблійних книг найчастіше перекладалися Євангеліє, Апостол, Псалтир, П’ятикнижжя, Буття. Перший руський переклад Євангелія був виконаний дяком Григорієм (1056 – 1057) на замовлення новгородського воєводи Остромира (так зване “Остромирове Євангеліє”).

Найдавнішою пам’яткою писемності Київської Русі є “Ізборник Святослава” (1073 – 1076), в якому поряд з творами церковно-релігійного характеру містяться твори давньоруських письменників, що роз’яснюють норми поведінки людини за різних побутових обставин. Перший руський письменник – митрополит Іларіон, автор твору “Слово про закон і благодать” (закон – старий Завіт, благодать – Євангеліє). Автор акцентує увагу на вільному виборі релігії князем Володимиром, в особі якого Іларіон створює образ ідеального князя, обгрунтовує ідею княжої влади, яка дана від бога.

У Київський Русі виникає свій жанр літератури – літописання. Найвизначнішим з цих творів є “Повість временних літ”, написана ченцем Києво – Печерського монастиря Нестором у 1113 році. Цінною пам’яткою є “Повчання Володимира Мономаха своїм дітям”. У першій частині автор від імені Ярослава Мудрого звертається до його синів з закликом жити у мирі, злагоді й любові. У другій говорить про обов’язки щодо ближнього, наказує допомагати бідним, брати в опіку удовиць і сиріт. Забороняє карати смертю. В третій частині Володимир Мономах розповідає про різні небезпеки та пригоди у своєму житті. Після запровадження християнства з’явився новий вид літератури - життя Святих (агіографія), в яких розповідалося про життя мучеників, аскетів, церковних і державних діячів. На початку ХІІІ ст. склався “Києво-Печерський патерик” – збірник розповідей про життя ченців Києво-Печерського монастиря.

Справжнім шедевром, перлиною древньоруської літератури є “Слово о полку Ігоревім”, створене невідомим автором в 1187 р. Твір присвячений опису невдалого походу руських князів під проводом Ігоря Святославовича проти половців у 1185 р. і містить заклик до об’єднання всіх русичів, закінчення братовбивчих усобиць.

Розвиток культури на Русі вимагав підготовки освічених людей. В тогочасних школах вивчали письмо, читання, арифметику, іноземні мови, риторику, навчали співу, давали деякі відомості з поетики, географії, історії. Головними науками того часу були богослов’я, філософія, історія.

Запровадження християнства справило великий вплив на розвиток кам’яної архітектури. Першою кам’яною церквою була Десятинна церква в Києві (989 – 996 рр.) – хрестовокупольний храм з трьома нефами, оточений галереями, прикрашений мозаїкою, фресками. Найвидатніша архітектурна споруда Київської Русі – Софійський Собор у Києві (1037 р.). За величчю художнього образу, досконалістю архітектурних форм, внутрішнім оздобленням (мозаїка мала 177 відтінків), за розмірами храм перевершував візантійські аналоги.

В ХІ – ХІІ ст. на Русі з’явилися свої вчені – природодослідники. Київський монах Агапід займався медициною, зцілював запалення, шкіряні хвороби, використовуючи при цьому відвари з трав і коренів. Відомі імена і світських лікарів: Іоанна Смереки, Петра Сиріанина, Февронії та інші.

Монгольська навала ХІІІ ст., зруйнувавши давньоруські міста і села, все ж таки не змогла знищити всіх надбань духовної культури Київської Русі.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2015-05-22; Просмотров: 338; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.