КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Кількісні показники розвитку української культури
Становище культури в сучасному українському суспільстві Передусім, необхідно зауважити, що, на відміну від світових тенденцій, в Україні культура не перетворилася на провідний чинник розвитку суспільства; вона й далі на маргінальному місці узбіччя державної політики. За висловом відомого українського вченого С. Павлюка, тактика суспільної еволюції перехідного періоду з численними компромісами фактично нейтралізувала фундаментальну основу націо- і державотворення, а політично розпорошена національна еліта не запропонувала систематизованої оптимальної моделі української держави. Не надавши алгоритму суспільним перетворенням в усіх сферах, суспільство було введене у стан хаотичності й аритмії, надаючи сфері економіки роль суспільної панацеї (тобто універсального засобу проти всіх недуг і на всі випадки). Зовсім не було взято до уваги виняткового чинника стабілізації та гармонізації суспільства - національну свідомість і культуру. Адже стрижневим компонентом усієї суспільної будови разом із державою є ідеологія як система цінностей, яку визнає й засвоює суспільство, виступаючи тим самим консолідуючою максимою, здатною мобілізувати національну енергію для здійснення найвищої суспільної мети - повноцінного розкриття і правового забезпечення природних задатків людини. Як і в радянські часи, коли щодо культури діяв "залишковий принцип" (тобто на розвиток культури державою надавалося стільки, скільки залишилося в бюджеті грошей після видатків на економіку, мілітарну сферу, утримання бюрократичного апарату тощо). Позбавлена державних дотацій, сфера культури почала катастрофічно зменшуватися в кількісних показниках і втрачати якісні позиції. Згідно з даними Держкомстату, зменшується кількість дошкільних закладів (з 24,5 тис. у 1990 р. до 15,1 тис. у 2006 р.); загальноосвітніх закладів та учнів у них (якщо у 2000/2001 навч. р. працювало 22 210 шкіл, в яких навчалося 6,8 млн учнів, то за сім років стало на 996 шкіл менше, а кількість учнів у них зменшилася до 4,9 млн); з 25,6 тис. бібліотек 1990 р. за 16 років залишилося 19,8 тис; кількість закладів клубного типу за цей же період зменшилась з 25,1 тис. до 19,0 тис; кількість кінотеатрів скоротилася протягом зазначеного часу у дев'ять разів. Ті заклади культури, які працюють нині в Україні, суттєво знизили показники своєї діяльності: порівняно з 1990 р. кількість відвідувань концертів у 2006 р., наприклад, скоротилася мало не вчетверо, а при невеликому зростанні кількості театрів І музеїв кількість їх відвідувань зменшилася з 17,6 до 6,3 млн і з 81,8 до 20,2 млн відповідно. Звичайно, за цими кількісними показниками стоїть багато причин, у тому числі й такі, які на перший погляд ніби не залежать від політики держави (так, зменшення кількості учнів можна пояснити демографічною ситуацією; але зменшення народжуваності також великою мірою залежить від соціальної політики). Фактом залишається недофінансування сфери культури протягом усіх років існування незалежної України.
72. Поняття соціологічного дослідження, його характеристика, різновиди та етапи проведення Соціологічне дослідження є досить складною справою, потребує серйозної і тривалої підготовки. Надійність і цінність отриманої інформації безпосередньо залежить від оволодіння правилами, технологією його підготовки і проведення.
73. Програма соціологічного дослідження та її елементи..
Програма соціологічного дослідження – це виклад його теоретико-методологічних передумов (загальної концепції) відповідно до основних завдань і мети роботи і гіпотез дослідження з вказівкою правил процедури, а також логічної послідовності операцій для їх перевірки. Кількість елементів програми залежить від типу дослідження, його мети. До складу програми соціологічного дослідження входить, на думку автора два розділи – методичний та методологічний. В методологічному розділі є такі підпункти: 1. формулювання проблеми соціологічного дослідження, 2. визначення об’єкта та предмета соціологічного дослідження; 3. визначення мети та підготовка задач дослідження; 4. уточнення та інтерпретація основних понять; 5. попередній системний аналіз об’єкта соціологічного дослідження; 6. формулювання робочих гіпотез. Методичний, або процедурний розділ включає в себе: 1. принциповий (стратегічний) план дослідження; 2. обґрунтування системи вибірки одиниць спостереження; 3. попередній нарис основних процедур збору та аналізу вихідних даних. Програма соціологічного дослідження складається з таких основних елементів: Методологічний розділ ■ Формування проблеми, визначення об'єкта і предмета дослідження; ■ Визначення цілей і постановка завдань; ■ Уточнення й інтерпретація основних понять; ■ Попередній системний аналіз об'єкта дослідження; ■ Розгортання робочих гіпотез; ■ Стратегічний план дослідження. Процедурний розділ ■ Обґрунтування системи вибірки, одиниць спостереження; ■ Начерки основних процедур збору та аналізу даних; ■ Робочий план (де упорядковуються етапи, строки, ресурси роботи). Потреба в соціологічній інформації у процесі соціологічного дослідження, як правило, виникає у зв'язку із необхідністю повніше знати її стан, умови виникнення протиріч, виявити шляхи та засоби їх розв'язання. Висунуту самим життям суперечливу ситуацію прийнято називати соціальною проблемою. За визначенням В. Ядова, – це, свого роду, "знання про незнання" певних сторін кількісних та якісних змін, тенденцій розвитку причин та інших характеристик будь-якого соціального явища чи процесу. Мета дослідження орієнтує на його кінцевий результат (теоретико-пізнавальний; практично-прикладний). Залежно від мети визначається логіка побудови програми. При теоретичному дослідженні - увага приділяється вивченню наукової літератури, побудові концепції і т. ін. При практично-прикладному дослідженні відбувається з'ясування завдань, і тільки тоді вивчається література в пошуках відповіді: чи є типове рішення з назрілих конкретних завдань. Соціологічне дослідження насамперед має практичну мету, бо необхідно надати інформацію для вироблення практичних рекомендацій щодо з'ясування та для уникнення соціальних проблем. Соціальна проблема не існує сама по собі і завжди визначає свого носія - ту чи іншу спільність людей, їх діяльність, з котрими вона нерозривно пов'язана. Тому об'єктом соціологічного аналізу виступає носій тієї чи іншої соціальної проблеми.
74. Метод опитування та його різновиди, експертне оцінювання.
Дата добавления: 2015-05-23; Просмотров: 384; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |