КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Філософсько-культурологічне осмислення явища культури 2 страница
Доцільно зазначити, що більшість дослідників схильна дивитися на культуру як на наслідок суспільно корисної діяльності людини. Тобто культура, в істинному розумінні цього слова, завжди пов'язується з поняттям «особистість». Культура інтегрує людей у суспільну цілісність. Генетична спадкоємність не робить індивіда особистістю, людиною. Він стає людиною лише тоді, коли засвоїть певну соціальну інформацію, яка накопичується й передається за допомогою культури. Вказуючи на цю місію культури, деякі культурологи розуміють під культурою сукупність генетично неспадкоємної інформації, яку накопичують, зберігають і передають від покоління до покоління. Якщо виходити з того, що культура — атрибут людства, котра розвивається разом зі зміною людини, то доречно буде зауважити, що людина виступає одночасно і творцем культури, і її споживачем. Людина може бути споживачем культурних цінностей, носієм куль- тури — тоді вона бере на себе відповідальність за культурні цінності, носієм яких вона стає. Але ж людина може ці культурні цінності розвивати, і тоді вона стає творцем. Таким чином, людина завжди в центрі культури, на перехресті механізмів відтворення, збереження та оновлення культурного досвіду. Таким чином, аналіз розвитку уявлень про культуру, сучасні інтерпретації культури дають можливість для деяких узагальнень. По-перше, культура — це створена людиною «друга природа», світ, який «надбудований» над незайманою природою. Культура не може бути стосовно людства як щось зовнішнє. Там, де є суспільство, там є й культура. Звичайно, якщо розуміти під суспільством не будь-яке угрупування людей, а лише таке, що виникає й існує на ґрунті суспільно корисної діяльності. По-друге, культура є системою спільних цінностей, матеріальних і духовних. Цінність — це те, що має сенс для людини. Культура, таким чином, — це світ, наповнений людським смислом. Якщо культура завжди є проявом певного рівня розвитку людини, то й сама людина як суб'єкт, носій культури формується в процесі культуротворчої діяльності. Тобто ми стаємо людьми шляхом залучення до культури. Тому, по-третє, культура — це міра людського в людині та суспільстві, що є чільною характеристикою розвитку людини як суспільної істоти. Культура виникла разом з людиною і розвивається разом з нею, причому єднальним засобом цієї сфери виступають гуманістичні духовні цінності, прагнення до яких підносить людину.
Виходячи з визначених основ, можна сформулювати більш загальне визначення культури, яке необхідно дотримуватися: культура — це історичний процес збереження, розподілу, обміну і вживання готових наслідків людської діяльності, а також створення нових цінностей, спроможних забезпечити подальший процес розвитку самої людини. Виходячи з розуміння культури як цілісності, можна виділити такі сфери культури: — усе, що створено людиною, створено матеріальною і духовною працею, уся матеріальна й духовна дійсність, що поєднує в собі як засоби існування людства, так і його духовний світ — мистецтво, літературу, релігію, філософію; — сама людина і рівень її культурності, що характеризується наявністю певних соціальних верств, груп, інститутів: жерці, феодали, ремісники, буржуа, пролетарі та ін.; — алгоритми людської діяльності. У цьому випадку культуру характеризують як комплекс зразків поведінки, що визначають спосіб життя людини. На основі визначення основних сфер культури можна виділити й відповідні форми культури. По-перше, це предмети матеріальної і духовної діяльності людини. В результаті цієї діяльності знайшли своє втілення особливості цієї діяльності в різних типах культури, на певних етапах її історичного існування. По-друге, суб'єкти —
творці й носії культури. Тобто культурологія, досліджуючи найглибший культурний шар суспільства, виділяє національний характер народу, особливості його менталітету й моральності. І, по-третє, — це інституціональні стосунки, інститути. Йдеться не про те, «що» виробляє етнос, «хто» виробляє, а головне — «як виробляють». Тобто це «як» характеризує спосіб засвоєння дійсності, засоби одержування інформації і передачі її від покоління до покоління. Багатоманітність людської життєдіяльності зумовлює складність внутрішньої структури культури як цілісного феномена. Так, залежно від існуючих сфер і способів життя та діяльності людей, можна виділити культуру матеріальну і культуру духовну. Матеріальну культуру, звичайно, поєднують з матеріальним виробництвом і з реалізацією, задоволенням та зростанням матеріальних потреб людей, духовну ж — з духовним виробництвом. Духовна культура, як і матеріальна, — все те, що створено людиною, але ж духовна культура покликана формувати у людини етичні і естетичні цінності, художні смаки і інтелектуальні потреби. Духовна культура є тією сферою діяльності, котра пов'язана із свідомістю, духом, його формуванням, розвитком і вдосконаленням. Природно вважати її основою духовний стан людей, їхні духовні потреби, інтереси, ціннісні орієнтації, мотиви, ідеали, уявлення про сенс життя, щастя, справедливість, у цілому світогляд, ментальність. Усе перелічене формується в процесі духовної діяльності, а також реалізується у вигляді наочно прийнятних результатів цієї діяльності — формах свідомості і соціальних інститутах (моралі, праві, політиці, філософії, науці, мистецтві, релігії), системі освіти і виховання, звичаях, традиціях, обрядах, суспільній думці тощо. Окрім того, духовну культуру характеризують і ті відносини, що склалися під час духовної діяльності. Визначаючи суть духовної культури, неможливо не назвати її особливості, у яких виражена її специфіка. Перш за все слід зазначити, що цінності духовної культури, котрі існують у предметній формі, довготривалі і не піддаються моральному старінню. Цим цінностям не притаманні межі споживання, засвоювати їх можна безкінечно, оскільки перенасичення в процесі духовного споживання не відбувається. Ще одна особливість духовної культури полягає у тому, що її цінності досить часто не визнаються як такими відразу після їх створення, а визнаються з часом, і це свідчить про відносну незалежність духовної культури. Крім цього, у предметній формі духовної культури у більшості випадків яскраво зафіксовані якості, властивості її творців, відображені їх неповторні риси; деякі духовні цінності взагалі не можуть існувати поза актом діяльності суб'єкта, її процесом (театральна вистава, лекція, урок тощо). Для цінностей духовної культури взагалі проблематично визначити вартісну форму вираження, через що оцінка й ціна їх завжди відносні, суб'єктивні.
Одним з компонентів культури, духовного життя, зокрема, є художня культура — явище не менш складне, широке, багатогранне. Вона, будучи складовою частиною духовної культури, базується на духовному засвоєнні світу через систему художніх образів. У більш загальних рисах художню культуру можна визначити як історичний процес розвитку людини — суб'єкта художньої діяльності, що проявляється у створенні нею художніх творів, ідеалів, які вона сповідує, нормах, традиціях тощо. Художня діяльність містить в собі всі види людської життєдіяльності: перетворюючу — завдяки створенню художніх творів; комунікативну — завдяки реалізації процесів споживання художніх цінностей; орієнтовно-ціннісну — завдяки оцінці творів мистецтва, методів, стилів, напрямів художнього розвитку; пізнавальну — через вивчення художніх цінностей. Унаслідок цього художня діяльність дає змогу відтворити людське життя в цілісності, забезпечує його продовження. Світ художніх образів дає людині можливість жити так, як це буває насправді, як вона живе реально, усвідомлювати ілюзорність створеного художньою діяльністю світу і водночас насолоджуватися тим, як він майстерно створений. Завдяки такому розумінню художньої культури можна зробити висновок, що вона максимально наближує людину до її ідеалу, у який і закладає найдосконаліші уявлення людства про людину.
Художньо-образне засвоєння світу може мати різні модифікації. Художня діяльність припускає варіювання відносин між усіма видами діяльності, домінування то одного способу художнього освоєння світу, то іншого. Саме тому ми можемо виділити різні види мистецтва — літературу, музику, живопис, архітектуру, театр, скульптуру, прикладне й декоративне мистецтво тощо. Окрім цього, існують жанри мистецтва — поема, роман, симфонія, ораторія, портрет, натюрморт і т. ін. Можна також виділити напрями мистецтва — готика, бароко, класицизм, романтизм, реалізм та ін. Завдяки існуванню різноманіття способів творчості як в художньо-історичному просторі (постійні зміни творчих методів, стилів, течій), так і в системі різних видів, родів, жанрів мистецтва, у художній культурі реалізується цілісне, об'ємне, найбільш гармонійне освоєння людиною світу. З одного боку, художня культура забезпечує формування людини в напрямку її універсальності, з іншого — вона сама може вдосконалюватись тільки завдяки наближенню її творця до ідеалу. Вона сприяє реалізації людиною наявних у ній можливостей і потенцій, дає змогу вдосконалюватись духовно, емоційно, також й інтелектуально, прилучає до вічної мудрості, нагромадженому людством багатства, орієнтує на загальнолюдські ідеали. Художня культура залежить від суспільства, від того стану, що характерний для нього. Рівень художньої культури, при всій самостійності її розвитку, багато в чому залежить від матеріальної основи, властивої тому чи іншому конкретно-історичному етапу: худож- ня культура є системою створення, збереження, обміну, розподілу, поширення і споживання створених і створюваних цінностей, у зв 'язку з чим необхідна наявність індустрії тиражування художніх цінностей, існування соціальних інститутів культури, що забезпечує доведення їх до широких мас людей. Іншими словами, функціонування художніх цінностей у суспільстві, створення нових творів мистецтва безпосередньо залежать від рівня матеріального благополуччя людей, матеріальних умов їхнього життя. Безсумнівно, саме суспільство формує потреби, установлює, які мистецькі твори повинні бути орієнтирами певного часу, визначає межу доступності художніх цінностей для кожного члена суспільства, можливість послідовно, широко й цілеспрямовано розв'язувати питання формування і зростання потреб у цих цінностях. Більше того, тільки суспільний стан стимулює або стримує художню самодіяльність як у сфері професійній, так і непрофесійній. Необхідно зазначити, що особливості суспільного життя, рівень його розвитку визначають ступінь взаємодії різних культурних цінностей та тенденцій: багатоманітність художньої культури передбачає співіснування як загальнолюдських цінностей, так й етнічних, регіональних (або національних). Суб'єктами процесу розвитку культури взагалі, і художньої зокрема, є суспільство в цілому, різні соціальні групи, окремі особи. Історія художньої культури дає підстави для висновків про те, що народ — головний охоронець свого духу, ментальності, накопиченого художнього досвіду, художніх досягнень, того художнього ідеалу, який ним же й сформований. Саме він від покоління до покоління передає художні зразки, норми, традиції тощо, формує і розвиває мову, яка є основою художнього життя. Творення мови, усі процеси змін та перетворень, які вона зазнає, цілком і повністю зумовлені діяльністю народних мас, які зберігають її унікальність, неповторність і стимулюють її збагачення в усіх аспектах. Усе це зумовило значущість ролі народу в художньому процесі. Говорячи про суб'єкт художньої культури, треба окремо виділити художню діяльність, у якій важливу роль повинна відігравати інтелігенція, яка професійно займається створенням художніх цінностей, збереженням, обміном і поширенням художнього досвіду, а також художнім вихованням. Розвиток художньої культури визначається і діяльністю окремої людини, індивіда-художника. Митець творить унікальні художні цінності, через глибоке індивідуальне переживання освоюючи дійсність. Неповторність, несхожість художників веде до величезного різноманіття художнього освоєння дійсності, відображеної в неосяжній кількості художніх цінностей. Художника в суспільстві відрізняють дві складові: талант як складне переплетіння психологічного, духовного і фізичного; багатство внутрішнього світу особи. Талант забезпечує творцеві досконалість його художнього бачення світу, самовираження, а внутрішній стан, особистісне, перш за все моральні якості сприяють поглибленому вивченню реальності. Звичайно, діяльність будь-якого художника соціально детермінована, але масштабність, значущість його полягає саме в прориві цієї детермінованості, у виході за її межі, а звідси — у наповненості загальнолюдським звучанням. У кожному суспільному організмі, що характеризується економічними, соціально-політичними, духовними особливостями, своїми суспільними відносинами та соціальною структурою, суб'єкт художньої культури реалізує себе по-своєму. Тому для різних періодів суспільного розвитку властиве різне співвідношення між сукупним суб'єктом художньої культури (нація, клас, соціальна група) та участю окремої особи в художній творчості. Процес розвитку культури характеризується розвитком здібностей користуватися тим, що упродовж історії створило й накопичило людство, оволодіння цими засобами. Новаторство й традиції — важливі умови розвитку культури. Культура містить в собі як стійкі, так і мінливі моменти. Усталеність в культурі — це традиції. В традиції елементи культурної спадкоємності — ідеї, цінності, звичаї, обряди, засоби світосприйняття — зберігаються і передаються від покоління до покоління. Традиції існують в усіх формах духовної культури. Можна виділити такі: наукові, релігійні, моральні, національні й духовні. Завдяки їм розвивається суспільство, засвоюються досягнутий людством досвід, випробувані часом норми культури. Система традицій відображає цілісність, сталість суспільного організму. Кожне нове покоління засвоює ті культурні надбання, які були зроблені його предками, використовує їх як основу для створення нових цінностей. Уся ця єдність між різними етапами, ступенями розвитку називається спадкоємністю. Спадкоємність у системі культури взагалі, як і в художній культурі, реалізується за допомогою спеціальних носіїв, до яких належать: фольклор (усна народна творчість); писемність (зміст художніх цінностей зберігається і передається з глибини віків); історичні пам'ятки (художні цінності в предметній формі, котрі виражають стан особистісної форми, духу часу і людини в минулому; музеї; енциклопедії; бібліотеки). Спадкоємність не є просте запозичення досвіду і досягнень. Вона передбачає критичне ставлення, оцінку, творче оновлення, тобто усвідомлену дію щодо культури минулих часів. Це означає, що культура не може існувати без оновлення. Творчість, зміни є іншою стороною розвитку суспільства. Єдність традиції і оновлення — універсальна характеристика будь-якої культури. Упродовж тисячоліть змінювалась художня картина світу: з'являлися і розвивалися види і жанри мистецтва, напрями, стилі, методи художнього освоєння дійсності. Порушувалися давні правила художнього життя, виникали нові, котрі могли бути відхилені або змінені. Художні цінності створювались як органічне продовження того, що вже досягнуто, або на противагу існуючим принципам. Проте за всім цим різним ставленням до свого минулого в художній культурі є одна відмінна особливість: ніщо не з'являється з нічого, ніщо не зникає безслідно. Історична спадкоємність припускає постійний пошук нового, що відповідає потребам, запитам часу. Давнє хоч і долається, але в той же час органічно входить у нове. Розвиток світової культури ґрунтується на горизонтальній і вертикальній спадкоємності. Вертикальна спадкоємність — це орієнтація на культурні досягнення і досвід попередніх епох, використання їх у сучасній практиці, забезпечення можливості їхнього широкого функціонування за сучасних умов. У той же час культурний розвиток будь-якої епохи неоднорідний, оскільки вбирає в себе культуру різних країн, держав, націй, регіонів і т. ін. Той зв'язок, що існує між ними і без якого їхній стан був би обмеженим, неповним і звуженим, називається горизонтальною спадкоємністю. Іншими словами, це єдність культур одного часового простору. Усвідомлюючи й переосмислюючи минуле, мислитель, художник, учений і винахідник творять нові цінності, збагачують світ людської культури. Нове заради нового містить в собі справжнє творче начало. Кожна новація в культурі, яка має глибокий зміст і цінність, перевіряється часом, заново оцінюється кожним наступним поколінням. Різна співвіднесеність традицій і оновлення творчості в культурі дають підстави для класифікації суспільств на традиційні і сучасні. У першому випадку — традиція панує над творчістю, а будь-які зміни відбуваються в рамках традиції і не схвалюються чи заперечуються. В сучасному суспільстві оновлення, новаторство є базисною цінністю. Культура має велике значення для життя суспільства і людини і виконує різні функції. Соціальна функція культур — інтеграція і консолідація, а також накопичення досвіду. Культура — продукт спільного існування людей, яке потребує досягнення загальних цілей та інтересів. У процесі своєї колективної життєдіяльності люди накопичують певний соціальний досвід існування і спільного вирішення проблем. Але суспільство живе в постійно мінливих природних й особливо історичних умовах. Воно повинно адаптуватися до цих змін, збагачувати засоби і продукти життєдіяльності, форми соціальної організації і взаємодії, постійно вдосконалювати їх, тобто розвиватися. Таким чином, соціальний досвід стосується відтворення як традицій колективного життя, так і засобів самовдосконалення форм життєдіяльності. При накопичуванні соціального досвіду відбираються найбільш придатні як утилітарно, так і за своїми соціальними наслідками зразки, кращі з яких залишаються в пам'яті людей як культурні цінності. Цю функцію можна назвати змістовно-ціннісною — за її допомогою викристалізовуються базові основи спільного життя людей, народжуються еталони ціннісних орієнтирів. Можна виділити також організаційно-регулятивну функцію. Для спільної життєдіяльності людям необхідно самостійно організовуватись, об'єднуватись у територіальні і функціональні групи, домовлятися про заходи діяльності в цих групах, узгоджувати їх між собою, виробляти загальні правила взаємодії в середині цих груп та між групами. Усе це значною мірою стосується як економіки, політики, релігії, науки, мистецтва, так і побутових форм існування людей (сім'я, сусідство і т. ін.). Тому історично склалося багато взаємодоповнюючих форм соціальної організації та регуляції: родинні, етнічні, територіально-господарчі, конфесійні, політичні, станові, професійно-корпоративні. Важливою соціальною функцією є комунікативна, що забезпечує багатогранність спілкування людей, дає можливість обмінюватися не тільки продуктами діяльності людей, а також інформацією про них, знаннями, досвідом. Завдяки цій функції людина пізнає світ, отримує інформацію як основу будь-якої інтелектуальної діяльності. Ще одна функція тісно поєднана з попередньою — міжпоколін-на трансляція соціального досвіду, норм, інформації. Культура не успадковується людиною генетично. Кожного індивіда треба навчити основним її складовим. Важливими інструментами цього навчання є традиції, звичаї, обряди, релігія, мовні норми, етикет, культурні інститути (музеї, бібліотеки), мистецтво, засоби масової інформації, ідеологія, законодавство і т. ін. Всі вони вчать людину найбільш загальним проявам життя в даному суспільстві, передають їй більш загальні цінності соціального досвіду. Цю функцію можна назвати соціальним відтворенням особистості і суспільства. Синтезуючою функцією культури є людинотворча, у якій відображаються всі перелічені функції. Соціальні функції культури багато в чому визначають не тільки темпи соціального розвитку, а його зміст і спрямованість. Стосовно типології культури. її розвиток, загальнолюдська спрямованість, що поєднує всіх людей, інакше, єдність культури, не позбавлена своєрідності в кожному конкретному прояві. У сучасній науці типологія культури ґрунтується на єдності й відмінності кількох ознак: перша — регіонального ладу, друга — національного, третя — суспільно-економічного, четверта — історичних епох, п'ята — ментальності, духовності тощо. Згідно з цим розрізняють типи культури: європейський і східний; західноєвропейський, слов'янський, африканський, латиноамериканський та ін.; український, німецький, французький і т. ін.; культуру первісного суспільства, рабовласницького, феодального, буржуазного; антична культура, середньовічна, культура епохи Просвітництва та ін. Вивчення історії культури можливе в різних варіантах, важлива лише концентрація уваги на їх загальнолюдських основах, унікальності внеску кожної культури в процес осмислення світу. Суттєво те, що загальнолюдська культура вища за її різновиди в тому розумінні, що вона об'єднує їх в єдине ціле, сприяє досягненню взаєморозуміння та взаємовпливу у наповненому суперечностями світі. Водночас кожен з типів культури є самоцінним у власній унікальності. Ось чому світова та вітчизняна культура перебувають у співвіднесеності не жорсткого підпорядкування, а рівноправного взаємозбагачуваного діалогу. Розвиток культурних цінностей, їх вплив на життя суспільства та особу можливі лише за умов володіння відповідними конкретними знаннями про суть культури, факти історії художньої культури всіх епох і народів. Зрозуміло, що одних знань ще недостатньо для того, щоб стати культурною людиною. Проте їх необхідність і важливість у наш час навряд чи викликають сумніви.
Дата добавления: 2015-05-09; Просмотров: 783; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |