Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Середньовічна містика




Католицька церква оцінила значення пристосування аристотелізму до потреб християнства. У 1323 році Фома Аквінський був проголошений святим, у 1567 році визнаний п`ятим учителем церкви, а в 1879 році його вчення стало обов`язковим для всієї католицької церкви. У XIX-ХХ ст. учення Фоми Аквінського стає основою для офіційної філософії Ватикану - неотомізму.

Соціальні погляди Фоми Аквінського.

Вчення про доброчесність також є раціоналістичним.

Етичні погляди Фоми Аквінського.

Томістське вчення про душу й пізнання є раціоналістичним.

Учення Фоми Аквінського про душу.

- виходячи з уявлень про пасивну матерію й активну форму, розмірковує про почуття, пам`ять, душевні здібності;

- людська душа безтілесна, вона є чиста форма без матерії, незалежна від неї духовна субстанція й тому не може бути знищена, зруйнована, вона безсмертна;

- розрізняє душу вегетативну (рослинну), сенситивну (тваринну) й людську (розумну);

- людина має розумну душу, а розум стоїть над волею.

 

 

- передумовою моральної поведінки вважає "свободу волі" людини;

- волею керує розум, ведучи її до морального порядку, в основі якого лежить божественний закон;

- сенсом життя є щастя, яке полягає в пізнанні й спогляданні Бога;

При цьому пізнання розглядається як вища функція людини, а Бог для пізнання є невичерпним джерелом.

- до чотирьох традиційних грецьких доброчесностей (мудрість, відвага, помірність і справедливість) додає ще три християнські: віру, надію, любов.

 

- людину розглядає у зв`язку з державою;

- призначенням держави є піклування про мир і добробут громадян, спрямування їх до доброчесного життя;

- основною доброчесністю громадяни є покірність владі;

- не висловлюється на користь рівності громадян у державі, а станові відмінності вважає вічними;

- найкращою формою державного правління є монархія;

- монарх повинен бути відображенням Бога на землі;

- найголовнішим в державі є не добре життя, а досягнення царства небесного, а воно досягається завдяки церкві;

- церковна влада, влада папи Римського має перевагу над владою політичною.

 

З ХІІ століття в Західній Європі шириться містицизм.

Містика - це віра в здатність людини безпосередньо спілкуватися з Богом, а для цього Бога треба було пізнати. Процес пізнання за часів середньовіччя взагалі зводився до пізнання Бога. І навіть коли йшлося про пізнання природи, малося на увазі, що через пізнання природи людина пізнає Бога.

3.1. Містичне розуміння шляхів пізнання Бога:

- Бога не можна збагнути за допомогою розуму, інтелекту, його можна лише відчути в собі під час містичного екстазу, коли душа, зливаючись із Богом, залишаючись часткою, стає в той же час і цілим;

- екстаз досягається за допомогою вільного акту волі, провідна роль у якому належить внутрішньому досвіду;

- досвід і глибока внутрішня віра, любов до Бога дозволяють піднятися до Бога, а Богові спуститися до людини й осяяти її душу;

- при цьому любов до Бога має переважати любов до матері, дівчини, жінки, й навіть Вітчизни;

- пізнання Бога починається зі смирення, відмови людини від своєї гордині, розуму, інтелекту й після нелегкого сходження відбувається злиття з Богом у надприродному, чистому його спогляданні.

 

3.2. Містичне вчення про світ:

- здебільшого мало пантеїстичні тенденції;

- вважали, що Бог перебуває скрізь, присутній і в душі людини, що й надає можливість безпосередньо з ним спілкуватися;

- відчуття свого зв`язку з Богом є вищим від церковних догматів і авторитетів;

Така постановка питання уможливлює критичне ставлення до офіційного віровчення, наявність опозиції.

- ідея можливості безпосереднього спілкування з Богом робила непотрібною церкву, що викликало її опір.

3.3. Значення містицизму:

- відставляючи церкву у спілкуванні з Богом на другий план, містики не тільки зазіхали на її авторитет, але становили загрозу й феодалізму, оскільки церква була його ідеологічною опорою;

- ідеї містиків часто служили світоглядною базою для антифеодальних рухів;

- вчення про те, що для спасіння душі досить божої благодаті, мало значення для становлення протестантського вчення про внутрішню віру;

- містика сприяла виробленню майбутньої буржуазної етики доби Реформації;

- віддаючи перевагу внутрішньому досвіду над зовнішнім, деякі містики займалися питаннями психології, зокрема з позицій містики розглядали явище інтуїції;

-містичні уявлення про бога не втратили свого значення й для деяких напрямків сучасної теології й філософії.

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-04; Просмотров: 2006; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.