Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Філософія Середньовіччя: грунт, проблематика, специфіка




Німецька класична філософія.

Ф-я французького Просвітництва: примат розуму.

Західноєвропейська філософія 17-18 ст.: наукова революція. Основні напрями філософування.

Епоха С. простирається від 5 до 15 ст., налічуючи б. тисячі років. Найчастіше її початок пов'язують з падінням Зах.Рим. імперії (476 р.). Завоювання Риму варварами не могло відразу змінити ані соц..-екон. відносин, ані життєвого укладу, ані релігійних переконань і філософських учень попередньої епохи. Отже, справедливіше було б датувати 1-5-м ст., коли у суперництві з Ант-тю на просторах Рим. імп-ї формуються громади єдиновірців, створюються осередки нової духовності. Відправний пункт середньовічного філософування – це віра. Саме вона зумовила принципово новий погляд на можливості і межі людського розуму. Саме вона, як не парадоксально це звучить, кардинально змінювала Античну парадигму наукового пізнання і освіти, закладаючи засади філософії еп.В-ння і Н.часу. адже саме віра висунула палкий заклик: щоб пізнати Творця, пізнай створену ним Природу.

Це багатий п-д і-ї духовної культури, з глибинними відкриттями у сфері філ-ї, попри недавню думку про «темність і застій» п-дів між Античністю і Новим часом.

Релігійна спрямованість філ-х систем середньовіччя обумовлена основними догматами хр-ва, серед яких найвизначніший – це догмат про особистісну форму єдиного Бога (Августин).

Відбувся переворот у фундаменті філософії ще з епохи еллінізму: поряд із природною реальністю існує реальність духовна.

Проблема виникнення світу:

- в Античності – циклічне буття (все було, є і буде), світ завжди був, він «мірами спалахує, мірами згасає»;

- коли відкрили іншу реальність, постало питання: що могутніше, яка реальність? Перші апологети проповідували, що Бог не тілесний.

Людина протягом життя змінюється тілесно, але є щось таке, що зв’язує в одне ціле різні стани л-ни. Це пам'ять. Це стрижень, завдяки якому л-на зберігає свою самоідентичність;

- л-на має 3-и часових виміри: в минуле л-на повертається подумки, в майбутнє теж;

- новина: Бог створив землю: почалася історія як спосіб існування в часі л-ни (с-ва).

- всі новації – через те, що в л-ни є духовність. Отже, становлення парадигми Середньовіччя пов'язується з неоплатонізмом («парадигма» – «зразок», з гр..).

Християнська філософія – це рефлексія над святим письмом: це Біблія і Новий заповіт («Біблія» - це «книга» в пер.з гр..). Старий заповіт – від 13 до 1 ст. перед новою ерою. Новий заповіт – це вчення Ісуса Христа. Новий заповіт – для кожної л-ни завжди новий і багатогранний; Ісус – це шлях любові для кожного, це спасіння через духовність; Син Божий – це Любов, це право помилування.

312 рік – Міланський вердикт: Хр-во як Римська державна релігія; 365 рік – Нікейський собор, для того, щоб виробити єдині символи віри:

- до Тори додали книги пророків (Старий заповіт);

- 4-и євангелія (найменш суперечливі): від Марка, від Матфея, від Луки, від Іоанна. З'явився Новий заповіт. Ісус – як посередник між л-ю і Богом.

Отже, основна характеристика Хр-кої ф-ї:

- нове відношення л-ни до істини (істина, як Бог, прагне оволодіти л-ю, проникнути в неї);

- між розумом і вірою немає глибокої прірви: розум відпочатку відчуває себе віруючим;

- поняття екзегези – тлумачення святого письма;

- пізнання можливе через любов до Бога: виникають нові етичні цінності. Етика в хр-ві – це очі серця;

- істина як слово: слово святого письма задає межі л-му розуму і одночасно зв’язує божественний і людський світ;

- ф-я шукає основ світу і в пошуку своєму приходить до Бога: це найсуттєвіша різниця між античною і середньовічною парадигмами – в хр-ві абсолютом виступає не чуттєвий космос, а божественна особистість, яка вища від всякого космосу.

Хр-ка філософія монотеїстична (особистісний бог як абсолют); персоналістична (в сенсі олюднення бога); провіденціалістична (в сенсі розуміння історії як вияву волі божественної особистості); креаціонізм – ідея творення світу з нічого; божественне одкровення – відкритість людини до божого слова і бога до л-ни.

Християнство:

1. Бог як абсолют (в богові Ісус є абсолютом);

2. Творець – бог (як любов);

3. Ідея боговтілення: Христос – це Бог.

4. Ідея спасіння: спастись можуть всі: моя душа повинна бути відкрита Христу, потрібно жити «во Христе».

2. Періодизація середньовічної філософії:

1) Філософський зміст епохи апологетики.

В 1-2 ст. – гностицизм як містичне учіння про знання через одкровення. Мало свідчень.

Апостольські отці: єпископи Ігнатій Антіохійський, Климент Римський, пастир Герма – не були філософами, прагнули показати особливості хр. думки (послання): «спасіння досягається любов'ю – ворогів своїх потрібно прощати»; в слові- зв'язок л-ни з Богом; Бог – непізнаваний, надрозумний.

Епоха апологетики – діяльності богословів-полемістів, які захищали хр-во (апологе – захисник) в умовах репресій офіційної влади, нападок філософів. Полемізуючи з своїми опонентами, апологети розробляли та обґрунтовували догмати (засади) християнського віровчення.

Юстиніан Флавій (мученик) – закликав еллінів зрозуміти християн; трійця – як єдиний творець (триєдність Бога). Татіан Сирієць - радикально боровся з язичництвом; основна ідея – як зв’язати два світи; дух божий входить в мою душу і я духом наближаюсь до Бога.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-07; Просмотров: 331; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.