КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Реалістичне мистецтво XIX століття
Одним із перших реалістичні тенденції на початку XIX ст. у французькій літературі втілив П. Беранже. Його поезія, насичена демократичними настроями та гострим гумором, ознаменувала й початок переусвідомлення місця та ролі буржуа в суспільстві. Надмасштабна епопея доби була створена О. де Бальзаком у «Людській комедії». Більш ніж 90 творів (серед яких — «Шагреньова шкіра», «Батько Горіо», «Втрачені ілюзії» таін.) стали панорамою буття соціуму, відтворенням самого духу доби. Осудом реакційних тенденцій суспільства, яке не приймає та відкидає видатні індивідуальності, пронизана творчість Стендаля («Червоне й чорне», «Пармська обитель»), який ствердив новий тип літературного героя — представника середнього класу. Видатніший письменник доби Г. Флобер у романах «Пані Боварі», «Виховання почуттів» розвінчує мораль буржуазного суспільства, звертаючись до глибокого психологічного аналізу духовного світу героїв. Викривання соціальних вад та виключно об'єктивна характеристика соціуму (з елементами критики) відзначає творчість Г. де Мопассана («Милий друг», «Життя», «Пампушка»). Основи критичного реалізму в англійській літературі були закладені Ч. Діккенсом. Романи «Записки «Піквікського клубу», «Пригоди Олівера Твіста», «Домбі та син» створюють типові образи буржуа як носіїв зла. Критична спрямованість відзначає й твори У. Теккерея («Ярмарок марнославства»). Критичне усвідомлення прийдешньої кризи соціуму в контексті реалізму нерідко набувало й сатиричних форм (зокрема у творчості А. Франса). Реалістичні настанови в музиці відбилися перш за все у сфері оперного театру. Характерною особливістю реалістичної опери стала виняткова психологічна вірогідність характерів, логічність та природність драматургії. В італійській опері вершинні досягнення жанру у цей час пов'язані із діяльністю Дж. Верді, спрямованою на відтворення актуальної для національної культури патріотичної теми, ідеї протесту проти пригнічення особистості, проблеми соціальної нерівності («Отелло», «Аїда», «Набукко», «Ріголетто», «Травіата»). У другій пол. XIX ст у творчості Р. Леонкавалло («Паяци»), Дж. Пуччіні («Тоска», «Богема», «Чіо-чіо-сан»), П. Масканьї («Сільська гідність») розвивається новий напрямок оперного мистецтва — верізм (від італ. verismo — правдивий), який
доводить до абсолютних форм реалістичність, об'єктивність бачення буття та світу. Реалізм уперше «надав можливість» оперному жанру звернутися до відтворення образу сучасника. Опера Ж. Бізе «Кармен» стала поворотною віхою у тривалій історії музичного театру, дозволила відмовитися від провідних раніше міфологічних та історичних сюжетів та звернутися до безпосередньої правди життя. У французькому оперному театрі разом з тим розвивається й ліричний різновид жанру (у творчості Ж. Массне, Ш. Гуно, Л. Деліба). У середині XIX ст. у французькій культурі формується й новий варіант музичного театру — оперета, розвинений творчістю Ж. Ерве та Ж. Оффенбаха. Відбиттям реалістичних тенденцій в англійському образотворчому мистецтві була пейзажна творчість Дж. Констебля, яка стала важливим етапом у розвитку пленерного живопису («Віз для сіна», «Кінь, що скаче»). У французькому живописі демократичні теми склали основу творчості Ф. Мілле («Анжелюс»). Вершинним же досягненням стали твори Г. Курбе, який сам уперше використав термін реалізм щодо живопису. Дещо осторонь від напружених жанрових та стилістичних пошуків у XIX ст. опинилася архітектура. Інтенсивні цивілізаційні процеси, розвиток техніки та машинного виробництва зумовили перш за все розвиток промислової архітектури, зосередженість уваги на проблемах раціонального планування та перебудови міст. Глава 8 ПРОБЛЕМИ ТА СУПЕРЕЧНОСТІ СВІТОВОЇ КУЛЬТУРИ XX ст.
Дата добавления: 2015-05-09; Просмотров: 1098; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |