КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Руйнація предмета гомілетики.
Європейський гуманізм творить справжній культ Ціцерона та підносить світське красномовство взагалі. В Італії, починаючи з XIV ст., а згодом і в інших країнах Західної Європи, красномовство потрапляє під сильний вплив традицій античної риторики. Промови часто сповнені штучного пафосу, декоративно прикрашені різноманітними фігурами, цитатами з Ціцерона та інших античних ораторів. У сфері гомілетики це призводить до певного занепаду проповіді: слово перестає опиратися на Біблію, культура секуляризується. “Італійська цивілізація другої половини XV ст. докорінно відрізнялася від цивілізації північних країн, що зберігала середньовічний характер. Серйозно ставлячись до культури, італійці були байдужі до моралі та релігії; навіть в очах церковників витончений латинський стиль спокутував безліч гріхів. Ніколай V (1447-1455), перший папа-гуманіст, роздавав папські посади тим ученим, яких він поважав за глибокі знання, не надаючи значення іншим міркуванням; апостолічним секретарем було призначено Лоренцо Валлу, епікурейця, який довів фальшивість Костянтинового дару, висміював стиль Вульгати і звинуватив св. Августина в єресі” Це призвело до поступового занепаду церковного красномовства, яке цілковито розчинилося в річищі старої схоластики: “Якщо де й лунає з церковної кафедри голос проповідника, — пише один дослідник кінця XIX ст., — то це — нечастий виняток, та й то навряд чи щасливий. І справді, що це за проповідь? Це, звичайно, якесь там схоластичне розумування на тему про те, що означає кожна з п’яти літер імені Марія і який таємничий зміст приховано у числі п’ять тощо. Але для того, щоб хоч таку проповідь виголосити, треба все ж мати якусь освіту (схоластичну), але й остання була рідкісною. Зате була далеко не рідкісним явищем малограмотність духовенства, що наближалася часто до повної безграмотності, особливо ж серед нижчого духовенства”.
Учені-гуманісти проявляють неабиякий інтерес до античності та язичництва, навіть чаклунства, висловлюються про свободу науки від релігії, а дехто пробує служити “чорні меси” дияволу (пригадаймо образ доктора Фауста). Розхитується авторитет церкви, всередині якої теж втрачається єдність, що й призводить до Реформації — відокремлення від Римської Церкви низки сект, кожна з яких вимагає не лише визнати її єдиною, “істинною церквою”, але й дає будь-кому зі своїх членів право вільно тлумачити Святе Письмо: кожен віруючий має право проповідувати, пояснювати Біблію, незважаючи на відсутність благодаті священства та вченості. Захоплення античними філософами та світськими письменниками було таким сильним, що іноді втрачався сам предмет проповіді — Святе Письмо. Теми з Арістотеля чи Овідія в проповідях стали популярнішими, ніж теми з Євангелія. Я к свідчив батько Реформації Мартін Лютер, у церквах начебто стали соромитись виголошувати ім’я Христа. Один з протестантських авторитетів Англії Дж. Вікліф зазначав: навіть архієпископ Кентер- берійський одного разу виголосив проповідь на слова сороміцької вуличної пісеньки про якусь Алісу (XVI ст.). Щоправда, це свідчить і про намагання вийти за межі так званої “університетської проповіді”, побудованої на традиціях кабінетної латиністики. Ще яскравіше ця тенденція проявилася в прагненні проводити богослужіння та виголошувати проповіді національними мовами (Ян Гус, Мартін Лютер та ін.). В Німеччині тон Реформації задавав Г.Пфайфер, що проповідував просто неба, подібно до біблійних пророків та самого Христа з апостолами. Його проповіді збирали величезні аудиторії, що могло конкурувати хіба що з напіврелігійною, напівполітичною пропагандою Т.Мюнцера (ватажка повстання анабаптистів). Джон Вікліф разом з Еразмом Роттердамським і Вільямом Оккамом розгортають критику традиційних постулатів церковної проповіді, способу схоластичного мислення, вдаючись іноді до сатиричного памфлету (наприклад, “Похвала глупоті” Е.Роттердамського). Еразм Роттердамський, який присвятив себе етиці “природного виховання”, обґрунтовує нову концепцію особистості (“Виховання християнського князя”, “Християнський шлюб” та ін.), прагнучи знайти баланс між церковною традицією та Реформацією. Вчені й літератори намагаються збагатити богословську думку за рахунок античної філософії та прийомів античної риторики, увага до яких спалахнула з новою силою. Характерно, що Мартін Лютер, професор біблеїстики, людина щирої християнської віри, опирався на традиційний досвід античних риторів, аби бути “почутим” своїми слухачами.
Звичайно, руйнація предмета гомілетики відбувалася не в усіх сферах західного релігійного проповідництва. Німецькі гуманісти відновили вивчення грецької мови й протиставляли занепаду гомілетики на Заході творіння східних Отців як класичний зразок. Гуманіст Йоганн Рейхлін також виступив на захист старовинних єврейських книжок, обстоюючи вільну думку та повагу до культурних цінностей. Це особливо зрозуміло в контексті народження біблійної критики: адже протестанти відкинули Старий Завіт в перекладі Єроніма (Вульгата) і взяли за основу єврейський (масоретський) текст. М.Лютер, який тривалий час вимагав дати всім повний текст Святого Письма, наприкінці життя таки переконався, що проповідництво вимагає компетентності, став твердити, що гомілетика покликана пояснювати Писання простим людям.
Дата добавления: 2017-02-01; Просмотров: 101; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |