Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Потреба в риториці у суспільному житті ХІХ - ХХ ст.




Зі стабілізацією суспільного життя в другій половині XIX ст. постає дедалі більша потреба в риториці. Проте у XIX ст. нічо­го суттєвого в цій галузі створено не було, видавалися тіль­ки посібники, підготовлені згідно з канонами античної рито­рики.

Суспільно-політичні процеси в Європі XIX ст. спричинили суттєві реформи в усіх сферах життя. Наприклад, запроваджен­ня суду присяжних та розвиток адвокатури зумовили зростання ролі юридичного красномовства, яке посіло помітне місце в сус­пільстві, що поступово звільнялося від архаїчних норм політич­ного життя, розвивало юстицію, засновану на засадах римського права, яке сповідувало принцип священності приватної власно­сті та недоторканості особи.

Так, у Росії “ораторське мистецтво не мало змоги розвинути­ся всебічно: для політичного красномовства не давала простору форма правління, а судове отримало змогу для застосування лише в останній час, після судової реформи” (йдеться про другу поло­вину XIX ст., про Росію після скасування кріпацтва 1861 р. — Автори), “здавна процвітало<...>лише духовне красномовство”1. Проте після згаданої судової реформи та запровадження суду присяжних широку популярність здобувають видатні судові ора­тори, які мають великий вплив на розвиток цієї галузі красно­мовства взагалі: Н.Карабчевський, Ф.Плєвако, П.Александров, С.Андреєвський, О.Коні та ін. Ще раніше, в період піднесення освіти та університетської науки, визначилися такі популярні академічні лектори, як Т.Грановський, Д.Менделєєв, В.Ключевсь- кий, К.Тімірязєв та ін.

Динамізація політичного життя в Росії другої половини XIX—поч. XX ст. породжує феномен багатоаспектного політич­ного красномовства — досить пригадати імена діячів російської революції: О.Керенського, Л.Троцького, В.Леніна та ін. Харак­терно, що революційна стихія пробуджує інтерес до риторики як такої (утворення в Петрограді у 1918 р. Інституту живого слова, в якому було розпочато наукову розробку теорії красно­мовства, теорії суперечки тощо); з утвердженням тоталітаризму (аж до 80-х років XX ст.) на тлі наростаючої безгласності інтерес до риторики занепадав, натомість щораз більше уваги стали при­діляти стилістиці та культурі мовлення.

На рубежі ХІХ-ХХ ст. загальний рівень риторики помітно зни­жується; спостерігається хіба що піднесення академічного красно­мовства, хоча в цілому XX ст. нічим не збагатило елоквенцію, осо­бливо в тоталітарних державах, в т.ч. і в колишньому СРСР. Тота­літарні режими не сприяли ані розвою думки, ані пошуку способів її втілення у вишуканому слові. Риторику трактували як беззмісто­вну пишноту вислову. Її перестали викладати у вузах та школах; у філологічній освіті її поглинула теорія літератури (наприклад, учення про стилістичні фігури стало частиною поетики поряд з ученням про тропи). Автор одного з сучасних російських підручників з ри­торики М.Львов твердить, що криза ця не торкнулася хіба що цер­ковної риторики, хоча й вона особливих висот не сягнула.

На Заході проповідники часто вдавалися до модернізуючих прийомів, які часом руйнували традиції гомілетики; в лоні ж “церкви мовчання” (СРСР) консервувалися досить архаїчні ас­пекти. Особливого занепаду зазнало суспільно-побутове красно­мовство: люди часом боялися й натяку на вільне слово (процві­тали хіба що “грузинські” застільні тости). Висміяна в популярно­му романі “12 стільців” Еллочка-людоїдка з її словником на ЗО позицій стає печальним символом епохи. Одночасно відбувався неухильний наступ табуйованої лексики, кримінального арго. По­ширення “блатного” лексикону, з одного боку, було зумовлене тим, що в таборах і тюрмах та концтаборах перебувала велика кількість людей; з іншого — він символізував вивільнення особистості від диктату суспільства. Але його логосична герметика (встановлен­ня відмінного від повсякденного мовлення кола понять та лекси­кону) вступила в конфлікт з кінічною (“низовою”) системою мовлення (яка не визнавала ніяких законів і суспільних норм), а та поводилася дедалі агресивніше. Водночас видавалося нема­ло практичних посібників, адресованих пропагандистам офіцій­ної ідеології, які створювали “віртуальний світ” офіціозу.

Натомість у західному світі інтерес до риторики зростав. Розвиток індивідуалізму, змагання особистостей, політичних структур, релігійних груп тощо вимагали відповідного ритори­чного втілення та оздоблення програм, позицій, думок. Харак­терно, що в книзі американця П.Л.Сопера “Основи мистецтва мовлення” на першому місці подано формулу: “Мовлення — це людина в цілому”.

З розвитком масових комунікацій змінюється техніка мов­лення, з’являються нові технологічні матеріали й можливості. В масовій інформації поряд з написаним використовують живе слово. Водночас ускладнюється саме поняття авторства: числен­ні етапи редагування часом позбавляють текст багатьох особли­востей індивідуального стилю. Масова інформація обмежує мо­жливості діалогу зі слухачем — саме оратор, диктор, пропаган­дист монологічно впливають на аудиторію, що порушує рівнова­гу, необхідну в діалозі. Слухач або читач може хіба що писати листи на радіо, телебачення чи до газети або телефонувати до них. Це висуває потребу вивчення “образу ритора”:

“Тексти масової інформації диференціюються за трьома основ­ними видами: за сукупним образом ритора, за територіально-про- фесійною ознакою і на основі видових і жанрових особливостей.

Сукупний образ ритора масової інформації — надзвичайно важлива категорія. Це та частина стилю і змісту, яка об’єднує всі випуски одного органу інформації.

Кожен орган інформації виробляє свій образ ритора”1.

Оратор, якщо він відверто й грубо “агітує”, може хіба що зашкодити сприйняттю своїх ідей — сьогоднішнє суспільство все ж помітно відрізняється від аудиторії попередніх десятиліть за­вдяки загальному і невпинному зростанню культурно-освітнього рівня людей. Сучасна масова інформація здебільшого відкидає “пропаганду”, тобто особисту оцінку промовцем речей, про які він говорить. Культивується орієнтація на аудиторію, доступ­ність цінується більше, аніж самовираження оратора. Але, зрозу­міло, що й “беземоційно” викладені факти дають змогу маніпу­лювати суспільною думкою аж ніяк не менше, ніж афектовані емоції. Загалом проблема вивчення способів маніпулювання людською волею є однією з найбільш напружених проблем у теперішній соціальній психології (див., наприклад, працю Е.Бьорна “Ігри, в які грають люди. Люди, які грають в ігри”).

В Україні інтерес до риторики зростає починаючи з 80-х років XX ст., коли політичний мітинг, парламентська дискусія, академі­чна або релігійна полеміка, захист людиною своїх прав в суді стали звичними. А засоби масової інформації, здатні зробити всі ці явища об’єктом суспільної уваги, значно підвищили інтерес до проблем риторики. Наше суспільство поступово переймає захід­ний досвід вивчення класичної риторики, якій стали відводити місце в навчальних програмах, інтегруючи її можливості з іншими науковими дисциплінами (наприклад, з юриспруденцією).

Сучасна риторика прагне не стільки переконати (як вважа­лося з часів Арістотеля), скільки знайти максимально ефектив­ний алгоритм спілкування. Кібернетичний принцип зворотного зв’язку (гомеостазис), з точки зору якого будь-яка система, в якій панує лише монолог, а можливості діалогу пригнічені, при­речена на загибель, стає центральним й у риториці.

Одночасно в сьогоднішньому світі діалог стає начебто осно­вою культурного життя взагалі. Характерний момент: вже на початку XX ст. (1912) уславлений Д.Карнегі, який примусив су­часне суспільство замислитися над проблемою “співбесідника”, заснував школу, в якій спеціально вивчали прийоми спілкуван­ня. Зокрема, велику увагу приділяють цьому моменту педагоги. Формується навіть “педагогічна лінгвістика”, яка прагне заклас­ти у свідомість педагога основи наукових знань про мовленнєву діяльність людини1. І це можна віднести не лише до педагогічної сфери, а й до всіх сфер людської комунікації.

Предметом неабиякої уваги є не тільки текст, а й дискурс (атмосфера спілкування, підтекст, що виникає під час виголо- шення тексту, очікування невимовленого). Концепції дискурсив­ної риторики займають помітне місце у відповідних підручни­ках. На перший план у них виступає не аксіологія, а аргумента­ція (як у X.Перельмана). Тобто йдеться не стільки про вивчення прийомів впливу на аудиторію, скільки про вміння використову­вати ситуацію, знати, як оволодіти увагою співбесідника і досяг­ти свого. Практичні життєві проблеми та пошуки їх точного фі­лологічного вираження виступають на перший план. Досліджен­ням цих проблем займається лінгвопрагматика.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-01; Просмотров: 96; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.