КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Протестантська культура у риториці нового часу.
Протестантська культура вимагала добре підготовленого оратора: проповідник мусив бути освіченою людиною, вміти викладати свої ідеї, орієнтуючись на переконання широких мас, враховуючи правові аспекти ораторства. Саме тому однодумець Лютера Філіп Меланхтон виступає не лише як духовний діяч Реформації, але і як автор твору “Риторика”. Ю.Рождественський зазначає: “Риторика Меланхтона, як і інші протестантські риторики, поєднує правила світського та духовного красномовства, тобто правила проповіді, судової та показової промови, головним чином” 1. Католицька церква намагалася всіляко протидіяти цим процесам. В єзуїтських навчальних закладах, розрахованих на елітарну молодь, все було спрямоване на розвиток здібностей особи; тут насаджували змагальність, честолюбство й усвідомлення цінності власного “я” (багато хто з української шляхти тих часів навчався в таких закладах). Католицизм висунув блискучих проповідників, що будували свої риторичні твори в новому, філософськи ускладненому стилі бароко, беручи на озброєння досвід як літератури античності та Відродження, так і традиційні церковні засади (Бальтасар Грасіан в Іспанії, Петро Скарга в Польщі тощо). Стиль їхніх риторичних творів ряснів не лише цитатами зі Святого Письма, але й прикладами з художньої літератури та язичницької міфології, посиланням на досягнення науки тощо. Проте, як свідчать хоча б твори Б.Грасіана, по суті, й тут бере гору індивідуальне розумування, “філософія”. В найбільш відомому його публіцистичному творі “Кишеньковий оракул” (збірнику мудрих повчань) автор, до речі, проповідник єзуїтського ордену, часто звертається не до Христа й святих, не до прикладів з їхнього життя, не до Писання:
“Помітивши, що її розкусили, підступність подвоює зусилля, використовуючи для обдурювання саму правду. Інша гра, інші прийоми — тепер хитрість вбирається в одежу простоти, лукавість надягає машкару щиросердності. На допомогу тоді приходить спостережливість: розкусивши далекоглядну мету, вона під личиною світла знаходить морок, викриває задум, який чим простішим видається, тим більш ховається. Так, лукаві хмари Піфона борються зі світоносними променями Аполлона” {. Нестачі в обдарованих проповідниках усіх конфесій не було, хоч їхню риторику інколи важко назвати гомілетикою християнина. Але риторика як наука згасає, вироджуючися в нечисленні суто прикладні “рекомендації з красномовства”, які здебільшого повторювали античні правила, нехтуючи гомілетичним досвідом. У цей період виділяється кілька творів, які акумулюють риторичний досвід Європи. Це — написані латиною книги голландця Герхарда Фосса (“Риторичний коментар, або Настанова ораторам”, “Риторичне мистецтво”), твір англійця Генрі Пічема “Сад красномовства” та ін. Процес “обмирщення” проповіді в епоху Просвітництва, особливо в протестантизмі у XVIII ст., доходить до апогею. У протестантському богослов’ї Німеччини виник напрямок, який вимагав від гомілета... заміни проповіді християнського вчення вільною філософією (наприклад, позиція Ф.-Ф.Рейнгарда, твори якого у 35-ти томах усталили традицію протестантського духовного красномовства). Характерні праці відомого протестантського богослова XVIII ст. Ф.Шлейєрмахера, в яких християнське проповідництво виразно перетворюється на філософське розумування, віддаляючись від традицій гомілетики: “Більш прекрасно і піднесено, більш гідно дорослого людства, глибше проникає в дух систематичної релігії і ширше встає над всесвітом первісний погляд християнства. Воно не є чимось іншим, ніж спогляданням протиборства всього кінцевого з єдністю цілого, і разом з тим ставлення до цього протиборства Божества, яке змиряє ворожнечу проти себе і обмежує віддалення, що зростає, розсіюючись по окремих пунктах, які є одночасно кінцевим і безкінечним, людським і божественним” 2.
У революційній Франції кінця XVIII—поч.ХІХ ст. проповідь часто перетворювалася на пропаганду злободенних політичних гасел або й на політичний памфлет. Лише у XVIII ст. протестантське церковне красномовство, переживши “спокуси” філософії та політики, повертається до своїх основ. Знову бере гору класична установка гомілетики; протестантизм повертається до тези пізнього М.Лютера, який закликаЕ передусім коментувати Біблію (близьке до Лютера було й гаслс “життя в Писанні”, висунуте його сучасником Ф.-Я.Шпенером який вивчення Біблії замінив обговоренням її на широких публічних зібраннях). Одночасно в епоху Просвітництва увага суспільства остаточно переключається з кафедри церковного проповідника на трибуну політичного оратора чи в судову залу; великого значення набуває також академічне красномовство — в Йєнському університеті змагаються за популярність серед студентів Г.-В.-Ф.Гегель та А.Шопенгауер; до Шопенгауера ніхто не йде, аудиторія Гегеля завжди переповнена. Особливо вплинула на розвиток красномовства в Європі політична революція. Вона завжди ставить за мету мобілізацію широких верств суспільства, залучення їх до полеміки, публіцистики. Демократизація життя в Західній Європі підняла хвилю політичних полемік. Залишили помітний слід в історії такі політичні оратори революційної Франції XVIII ст., як Марат, Робесп’єр, Мірабо, Дантон та ін., які “озвучили” ідеї філософів Просвітництва — Вольтера, Руссо, Д’Аламбера, Дідро та ін. У цей час (XVIII ст.) з’являються узагальнюючі праці з риторики: Г.Хоума, П.-АЛагарпа, Х.Блера, Дж.Кемпбелла, С.Ш.Дю- марсе. Процес злиття риторики з поетикою досягає апогею. Однак з цього “фатального союзу” “риторика вийшла доволі-таки розгубленою, а поетика і стилістика — такими, що добряче збагатилися. До початку XIX ст. історики науки фіксують занепад риторики”
Дата добавления: 2017-02-01; Просмотров: 90; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |