Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Варіативність метафоричного дивертисменту




МЕТАФОРИЧНА КОНЦЕПТУАЛІЗАЦІЯ СВІТУ У ДИСКУРСІ МАС-МЕДІА

Метафори - образи, створені на осно­ві перенесень, - це не просто орнаментальні доповнення до текстів медіа, а інтегратив­ні сутності інформаційного простору, сигна­ли його найважливіших тем і значень. Тому аналіз метафори у медіиних текстах заслу­говує на роль окремо) методології і охоплює широке коло проблем, зокрема таких, як функції метафоротворення у масовій комуні­кації, структурні види метафор, вагомість локальних елементів образотворення у сиг-ніфікативній мережі культури. Різновиди ме­тафоричного критицизму, орієнтовані на ма­теріал масової комунікації, спираються на розвинену теорію метафори у сучасній гума­нітарній науці.


Існує давня риторична традиція репрезентації метафори в об­разі перлини, оздоби, коштовного каменя в оправі із "технічного", "допоміжного" матеріалу. Сучасна ситуація інформаційної конку­ренції також сприяє зосередженню уваги на декоративно-увиразню-вальних, рекламно-атрактивних можливостях цього тропа. Але мета­фора - це не просто собі прикраса, приманка, орнамент на фасаді концептуальної будови. Вона виконує важливі персуазивні і мисле-творчі функції.

Не існує "форм життя", для яких метафора видавалася би не­достатньо актуальною чи серйозною. Іноді потреба у метафорі зрос­тає навіть пропорційно до складності і серйозності зображуваного предмета, бо що абстрактніші сфери заторкує автор, то доречніші метафоричні образи як засіб трансляції високотеоретичних уявлень у концепти, заземлені до звичних, реальних, матеріально осяжних сут-ностей. Тому й мережа метафор у дискурсі сучасних медіа надзви­чайно розгалужена. Проте концентрація метафоричних елементів у різних сферах інформаційного поля неоднакова. Газета може сухо констатувати: "Держави ~ члени Європейського Союзу - перебува­ють на різних рівнях розвитку", а може розгорнути перед читачами динамічну, семантично багату картину сімейних ролей і типів, що відповідають типам і ролям політичним: "Європейська, як і будь-яка, сім'я складається не з рівноправних братів-однолітків. Тут є мараз­матичні прабабки та хворі дідусі, можновладний тато й істерична мама, є діти різного віку - пестунчики й гидкі каченята, рідні й уси­новлені; є дядьки-мільйонери й бідні родичі, а ще племінники, кузени й сьома вода на киселі" (77, 26.04.04).

Насиченість тексту метафорично-образним матеріалом зале­жить від багатьох чинників: стильових орієнтацій видання; "напра-цьованості" асоціативних елементів у певній темі; умовної "мета-форовалентності" самого подієвого матеріалу; рівня творчої потуги творця тексту, особливостей його індивідуального стилю, який більш чи менш тяжіє до суміщення предметно-тематичних рядів, уточнен­ня сенсів через аналогії; особливостей стану автора, що сприяє твор­чому інсайту на противагу механічній роботі з інформацією; ситуа­тивної доречності, відповідності часу, місця, обставин для розгор­тання смислових паралелей. Отож, інтенсивність метафоротворення


залежить від результату збалансовування двох чинників впливу на творчий процес - когнітивної здатності і комунікативної потреби.

Сама можливість метафоричного аналізу Грунтується на про­тиставленні двох способів вираження змісту: буквального та образ­ного, феноменологічне обґрунтування яких є досить проблематичним. Реконструкція метафоричних архаїчних значень у прошарку "стер­тих" метафор демонструє відносність строгих меж між "букваль­ністю" і "фігуральністю" і веде швидше до висновків про глибинну образну природу мови, аніж до строго логічних типологій. Речення "Йому відведена радше невдячна роль амортизатора, який пом 'як- шуватиме падіння влади на наступних президентських виборах" (П, 27-28.04.02) дає приклад того, як тяжіння до яскравого центру (об­разу "амортизатора ") - увиразнює фігуративність загальномовних метафор падіння, пом 'якшувати, роль, які самі собою не особливо здатні збурювати семантичні поверхні. Метафора може бути і скром­ною цеглиною у будівлі змісту, і доволі голосним "семантичним скандалом" [4], який неможливо обійти увагою.

Метафора не чужа і повсякденному спілкуванню, і формам най­вищого абстрагування та наукового аналізу у різних ділянках. Вона по­повнює термінологічні активи мови і полегшує взаємодію кодифіко­ваних лексичних систем із популярними і публіцистичними стилями. Наприклад, у політичній комунікації загальномовна метафорика звич­но використовується як ресурс у доборі термінів та назв теорій (по­даткові канікули, валютний коридор, дипломатичний імунітет, "елек­торальне колесо ").

Метафоричність у широкому розумінні синонімічна із багато­значністю і веде до самих основ, самих джерел мови. Перенесення в усі часи виступало важливим засобом розвитку і зміни активного складу лексики. Тому кажуть, що мова - це "цвинтар мертвих мета­фор". Чимало сучасних назв, які ми сприймаємо як позбавлені образ­ного змісту, є за походженням "застиглими", "мертвими" метафорами: галузь науки, плоди праці, народження вірша. Із греко-латинського Метафоричного "цвинтаря" примандрували такі поширені в інтерна­ціональному академічному вжитку терміни, як соціум, парадигма, теорія, метод, аксіома, функція, концепція [20]. Дж. Серль вважав

і метафори особливо цікавими для вивчення,

бо вони, висловлюючись оксиморонічно, вижили. Вони стали мерт­вими через тривале уживання, але їх тривале уживання свідчить про те, що вони задовольняють певні семантичні потреби [21; С.279].


Отже, справжня цінність метафори сягає далеко поза функції декорування. Внутрішня основа тексту - це його зміст, і метафора, водночас тяжіючи до цієї основи і створюючи її, виступає частиною семантичного ансамблю, матеріалом єдиного сплаву сенсів. Цей пріоритет інтегральності у взаємодії змістових компонентів залишає за теоретичним конструктом "метафоричне - неметафоричне" лише умовне, теоретичне значення.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-10-31; Просмотров: 333; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.008 сек.