КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
РОЗДІЛ Ш 8 страница
Ці принципи співвідношення права і влади пізніше розвивали римські юристи, зокрема Гай, Папініан, Павел, Ульпіан і Аристотель. Политика. - М., 1911, - С. 9. Аристотель. Зазнач, праця. - С 188. Цицерон. Диалоги. О государстве // О законах: Пер, с латын, - М.: Наука, 1966. - С. 20. Цицерон Зазнач, праця. - С. 139. -103- Модеетін. Саме завдяки юридичній думці римських юристів формулюється принципово важливе положення про розподіл права на публічне і приватне. З цього часу почали вважати, що приватне право, в свою чергу, включає в себе три частини: природне право (his naturale), право народів (his gentium) і цивільне право (his civile). Природне право, право народів і цивільне право діалектично єдині й мають одні джерела походження. Вони втілюють вимогу справедливості та в цілому.виражають ту головну ідею, що право загалом справедливе. Звідси римські юристи виводять головну сутність права, яка, на їхню думку, полягає в приписові, адресованому людям: жити чесно, не чинити шкоди іншому, кожному відплачувати тим, що йому належить; а також головний принцип права (не тільки природного, а й права взагалі) — про рівність, який передбачає і виражає рівну справедливість і справедливу рівність. Теорії та ідеї античних юристів з проблем формування правової держави поступово стали центральними у концепціях представників юридичної думки Середньовіччя і Нового часу. Про. це свідчить творчість Фоми Аквінського, Джона Уікліфа, Мареілія Падуанського, Генрі Бректона та ін. Так, останній писав: «...силу закону має те, що по справедливості встановленої схвалено вищою владою короля або ж князя, за порадою і за згодою магнатів, з загального схвалення держави»1. Услід за Арістотелем Г. Гроцій вважав, що справедливість є необхідною ознакою права. При цьому справедливість він тлумачив як вимогу розуму, веління самої природи розумної істоти. «Тому що право, — підкреслює він, — тут означає не що інше, як те, що справедливо, при цьому перевага в заперечу-вальному, а не в затверджувальному значенні, бо право є те, що:не•суперечить справедливості. Суперечить справедливості те,- що огидне природі істот, які мають розум»2. Ф. Бекон проблему справедливості трактував у юридичному розумінні, в
История политических и правовых учений: Учебник / Под ред. В..С. Нерсесянца. - 2-е изд., перераб. и доп. - М.: Юрид. лит., 1988. - С. 134. Гроций Г. О праве войны и мира. Три книги, в которых объясняются естественное право и право народов, а также принципы публичного права: Пер. с латын. - М.. Госюриздат, 1956. - С. 68-72. площині певних якостей позитивного права, відрізняв право і закон, розробляв послідовну теорію щодо останнього1. Дж. Лок доповнював етичний принцип права на щастя принципом рівності людей у суспільстві та державі, обґрунтовував принципове положення про право народу на повстання. Саме Дж. Л оку належить теорія свободи особистості, розробляючи яку, він доводив, що свобода людей, яка перебуває під владою держави, полягає в тому, щоб додержуватись власних бажань у всіх випадках, коли цього не забороняє закон, а також не залежати від невизначеної, невідомої волі іншої людини. Актуальним і прогресивним і до цього часу є висунення і теоретичне осмислення Локом принципу розподілу влад. При цьому законодавча влада наділяється особливим правом видавати обов'язкові для інших закони, а тому, за Локом, є верховною, а інші види влади підпорядковані їй2.. Нові уявлення про розподіл влад були систематично розроб
Політична свобода, за Ш. Монтеск'є, полягає не в тому, щоб.робити те, що хочеться, а тільки те, що дозволено законом. Інакше це не буде свобода, бо те саме щодо громадянина 1 Бекон Ф. Сочинения: В 3-х т. - М., 1971. - Т. 1. - С 476-539. ЛоккДж. О государственном правлении // Избранные философские произведения. - М„ 1960. - Т. 2. - С. 95-116. Монтескье Ш. О духе законов // Избранные произведения. - М., 1955.-С. 289
-104- - 105- могли б робити й інші. Досліджуючи співвідношення закону і свободи, Монтеск'є розрізняв два види законів про політичну свободу: 1) закони, що встановлюють політичну свободу щодо державного устрою; 2) закони, що встановлюють політичну свободу щодо громадян. Тобто політична свобода, як політико-правове явище, розглядається в інституціональному та особистому аспектах. У подальшому Ш. Монтеск'с особливо детально займався розробкою теорії законів. Ж -Ж. Руссо висував свій оригінальний проект «виправлення» історії, яку можна вдосконалити за допомогою визнання і практичного використання теорії суспільного договору, згідно з яким кожний громадянин, що передає в загальне надбання і ставить під єдине вище керівництво загальної волі свою особистість і всі свої сили, перетворюється на неподільну частину цього цілого, тобто суспільства і держави, а тому наділяється всією повнотою влади, прав, свобод і обов'язків, відповідальності та розглядається як рівний усім іншим соціальним суб'єктам1. Це приводить Руссо до дослідження проблеми громадянського суспільства і його співвідношення з державою, що відбивається у пануванні в державі загальної волі, а відтак — до розробки концепції народного суверенітету, який, щоправда, за Ж.-Ж. Руссо, може реалізуватися тільки через політичний організм (державу). Формою вираження народного суверенітету є видання законів, Ж.-Ж. Руссо спеціально підкреслює, що найважливішим предметом його дослідження є політичні закони, принципи політичного права, що випливають із суспільного договору, тобто знову ж таки саме аспекти співвідношення влади, насамперед державної і права. Мета будь-якої системи законів, проголошує Ж.-Ж. Руссо, — свобода і рівність.
Особливий інтерес, з точки зору дослідження теорії правової держави, становить вивчення праць німецького класика І. Канта. Держава, на його думку, повинна забезпечувати тріумф права. При цьому право оцінюється з точки зору моралі, оскільки у нього вводиться категоричний імператив, який 1 Руссо Ж.-Ж. Об общественном договоре, или Принципы политического права // Трактаты. - М.; Наука, 1969, - С. 160-162. -106- стосовно права вимагає: «...Поводься зовні так, щоб вільне виявлення твого свавілля було сумісне з волею кожного, відповідно до всезагального закону»1. А відповідно до цього: «Право — це сукупність умов, за яких свавілля одного (особи) сумісне з свавіллям іншого, з точки зору всезагального закону свободи»2. За І. Кантом, право, як держава у Ж.-Ж. Руссо, виникає в результаті розумної домовленості між людьми, воно є ніби взаємним договором про найбільш оптимальну і справедливу (моральну) організацію життя, що на рівні організації суспільства і влади передбачає існування демократичної республіки, тобто того, що називають «правовою державою». Звідси можна дійти висновку, що саме І. Канту належить велика заслуга продовження розвитку ідей правової держави. Адже останню він визначав, як «...об'єднання багатьох людей, що підпорядковані правовим законам», що дає йому можливість стверджувати, що благо держави полягає у вшцому ступені погодженості державного устрою з правовими принципами3. Реалізація вимог категоричного імперативу в сфері державності уявляється І. Канту як правове існування і функціонування держави з розподілом влад (законодавчої, виконавчої і судової). За принципом розподілу влад він диференціює і протиставляє дві форми правління: республіку, під якою розуміє правову державу, і деспотію, що є еквівалентом монархій, аристократій тощо. І. Кант особливо обстоює верховенство законодавчої влади як виразника народної волі та підкреслює її пріоритет щодо інших влад.
Загалом кантівська концепція правової держави не являє собою емпіричну реальність, а є ідеально-теоретичною конструкцією (моделлю), якою слід керуватися як вимогою оптимальної доцільності певних зусиль у практичній організації державно-правового життя. Інший видатний німецький вчений Г. Гегель вживав категорію «право» в трьох значеннях: 1) право як загальна ідея сво- 1 Кант И. Соч.: В 8-й т. - М., 1969. - Т. 4, ч. 2. - С 140. Кант И. Зазнач, праця - С 139. 3 Кант И. Зазнач, праця - С 233. -107- боди; 2) право як певний ступінь і форма свободи; 3) право як закон (позитивне право). Але всі ці розуміння права є складовими елементами об'єктивного духу, в який, окрім права, „ входять мораль і моральність. Об'єктивний дух діалектично існує поряд із суб'єктивним духом (антропологія, феноменологія, психологія) і абсолютним духом (мистецтво, релігія, філософія). Роль об'єктивного духу щодо права полягає в тому, що це той ступінь розвитку духу (і всесвітньої історії), коли свобода вперше набуває форми реальності, тобто наявного буття у вигляді державно-правових інституцій. У цьому розумінні всю філософію права Гегеля можна було б назвати «філософією правової свободи». Адже саме через цю філософію Г. Гегель виходить на правові проблеми єдності поняття права і його здійснення, форм держави, права приватної власності, форм неправди, до яких відносить простодушну неправду, одурювання, примус і злочин, розподілу і єдності влад, внутрішнього і зовнішнього суверенітету держави, війни і миру, розрізнення права і закону та багато ін.1. Безперечно, найбільшим досягненням Г. Гегеля щодо теорії правової держави є ствердження і дослідження ідеї існування і функціонування громадянського суспільства2. До основоположників теорії правової держави слід віднести також Р, Моля, який свої основні теоретичні положення виклав у праці «Наука поліції у відповідності з принципами правової держави». Виділяючи певні види держав, він доводить, що деякі з них засновані на ідеї права. Форма правління таких держав може бути різною, але вона завжди повинна гарантувати досягнення таких цілей: «...по-перше, охорону юридичного порядку,... як умову усього подальшого; по-друге, сприяння розумним людським цілям,... оскільки власних засобів окремих особистостей для досягнення цих цілей недостатньо»'*. Гегель Г. В. Ф. Философия права: Пер, с нем. / Ред. и сост. Д. А. Керимов и В. С. Нерсесянц. - М.: Мысль, 1990. - С. 75-359. 2 Гегель Г. В. Ф. Зазнач, праця. - С. 228. 3 Моль Р. Энциклопедия государственных наук. - М., 1868. - С. 255- -108- Проблемами поняття, ознак., принципів правової держави-займалися не тільки зарубіжні, а й вітчизняні вчені. Першим серед них слід назвати професора Київського університету К. О. Неволіна, який у своїй праці «Энциклопедия законоведения» вперше в Україні підійшов до вивчення філософсько-методологічних проблем правової держави через дослідження теорії права. Перебуваючи під впливом вчення Гегеля, лекції якого К. О. Неволін слухав у Берлінському університеті, він тлумачив проблему свободи у її зв'язку з правом через категорії сутності та явища, закономірності та випадковості, об'єктивного та суб'єктивного, історичного і логічного щодо тематики енциклопедії законодавства. Це зумовлює необхідність висвітлення проблеми співвідношення права ї моралі, права і політики, права і закону, влади і права1. Перший ректор Київського університету- М. О. Максимович теоретично опрацьовував оригінальну ідею про виховання-людини — громадянина, захисника справедливості, особливу увагу звертаючи при цьому на. політико-правовий взаємозв'язок держави та особи, 'їх взаємні права й обов'язки, взаємну відповідальність. Він доводив, що людина від природи здатна самовдосконалюватися, тому суспільний прогрес за допомогою виховання необхідно розглядати не тільки як загальний закон розвитку суспільства, а і як обов'язковий наслідок потреби особистості. У праці «Держава і особистість», яка є доопрацьованою статтею «Держави правової і соціалістичної», Б. О. Кістяковський характеризував правову державу, як «вищу форму державного буття», що відпрацьована людством, але стверджував, що в ідеалі можуть існувати й інші, навіть досконаліші форми державності, до яких відносив соціально-справедливу або соціалістичну державу. На його думку, соціалістична держава також має бути правовою2. Характеризуючи правову державу, Б. О. Кістяковський зазначав, що найважливішою ознакою такої держави є те, що в ній закладені певні межі її влади, тобто Неволин К. Энциклопедия законоведения. - К., 1838. - Т. 1. - С. 3-168; Кистяковский Б. А. Социальные науки и право: Очерки по методологии социальных наук и общей теории права. - М., 1916. - С. 556. -109- остання обмежена і підзаконна. Крім того, в правовій державі як деякі органи влади, так і сам правовий порядок організовуються за допомогою самого народу, влада в ній є безособовою у тому розумінні, що керують не персонапії, а загальні, правила чи правові норми. Юридичними засобами існування і функціонування правової держави Б. О. Кістяковський визнавав недоторканність особи, «народне представництво, яке забезпечується народом» та солідарність влади і солідарність націй. Гарантіями цих солідарнос-тей є загальне виборче право, організоване на основі рівності, прямого і таємного голосування. Аналізуючи взаємозв'язок держави і права, Б. О. Кістяковський зазначав: «Держава та право — це дві сторони одного й того самого складного явища, а детальніше — право є той початок, з якого складається держава»1. Загалом слід зазначити, що теоретичні розробки видатних вчених минулого з повною впевненістю можна назвати геніальними в площині державно-правових проблем, що розглядаються. Адже і на сьогодні абсолютна більшість з цих принципових положень, що стосуються ідей правової державності, не втратила своєї актуальності як у теорії, так і на практиці. їх лише доповнили, осучаснили, іноді по-іншому інтерпретували. Отже, правова держава — це така суверенна, політико-тери-торіальна організація влади, яка існує і функціонує в громадянському демократичному суспільстві на підставі соціально-справедливого права і за якої на основі останнього реально забезпечується здійснення прав, свобод, законних інтересів людини і громадянина, окремих груп людей і громадянського суспільства в цілому, де держава і людина несуть взаємну відповідальність згідно з правовим законодавством. Слід одразу зазначити, що правова держава є одним із найвизначніших загальнолюдських політико юридичних ідеалів, який у юридичній науці набув вигляду теоретичної конструкції. Тому теорія, під якою загалом розуміють сукупність загальних положень, що створюють науку або її розділ, в тому 1 Кистяковский Б. А. Социальные науки и право: Очерки по методологии социальных наук и общей теории права. - М., 1916. - С. 505. - 110 - числі і правової держави, не є догмою і має різні форми вираження, повноту змісту. Різні автори, що займаються цією проблемою, розглядають її у неоднакових аспектах, включають у теорію правової держави різну кількість і якість ознак, елементів, принципів, критеріїв оцінки і диференціації тощо. Але незаперечним є те, що тільки держава здатна надати юридичної загальнообов'язковості тим умовам, які конче необхідні для використання кожною людиною її прав і свобод. І якщо держава максимальною мірою реалізовуватиме таку здатність, зробить це основною своєю функцією, то вона може вважатися правовою, або ж такою, що прагне стати нею. Для формування правової держави необхідний високий рівень розвитку суспільних відносин, проте не слід цей процес прив'язувати до конкретної епохи, соціально-економічної формації, суспільного устрою, типу або ж форми держави. Правова держава — це загальнолюдське поняття, і цінність її в тому, що це питання про панування справедливого права в суспільстві, верховенство закону тощо. До того ж суспільна практика поки що не знає повної реалізації цієї проблеми, а тому ставити так питання дещо передчасно. § 2„ Принципи правової держави. Принцип верховенства права у правовій державі Теорію правової держави, як і будь-яку іншу ідею чи концепцію, можна розглядати через її принципи. Принципи правової держави — це найголовніші, найзагальніші закономірності цієї теорії. При цьому завдання полягає в тому, щоб виявити і розглянути дійсні принципи правової держави, не ототожнюючи їх з ознаками, рисами, завданнями, механізмами правової держави. До них слід відносити принципи верховенства права, розподілу влад, реальності прав, свобод, обов'язків і законних інтересів людини і громадянина. Принцип верховенства права зафіксований у ст. 8 Конституції України. Він у правовій державі визначає умови життєдіяльності всього соціального організму, тобто порядок створення, існування і функціонування державних органів і гро- -111- мадсышх організацій, соціальних спільностей, відношення до них, а також між собою окремих громадян, а тому є базовим, найбільш значущим. Саме завдяки цьому принцип верховенства права модифікується у різних сферах функціонування держави і права, наприклад, у правоутворенні, правореаліза-ції, правоохоронні. Цей принцип також означає, що не держава створює право, а навпаки, право є основою організації і життєдіяльності держави в особі її органів і посадових осіб, інших організацій. А звідси випливає і твердження про те, що не держава надає права і свободи людині, а народ створює право, щоб, насамперед, обмежити ним державну владу. Адже, як відомо, в правовій державі владі притаманні певні межі, яких вона не може переступити. Обмеженість влади у правовій державі, створюється визнанням за особою непорушних та недоторканних, прав, розподілом влад, чітким визначенням компетенції її структурних одиниць тощо. Вперше у правовій державі визнається, що особа має певну сферу самовизначення і самовиявлення, в яку держава не має права втручатися. Відповідно до цього принципу повинна помінятися сама філософія розуміння права і прав людини. Адже Загальна декларація прав людини, міжнародні пакти з цього питання затверджують абсолютну цінність людської особистості, її пріоритет над державою, природний, невід'ємний характер прав і свобод людини. Виходячи з цього, вітчизняній юридичній науці та практиці слід по-новому підійти до визначення зовнішнього вираження права, тобто до розуміння закону і загалом законодавства. Необхідно визнати, що закон — це не продукт довільної діяльності держави, він Повинен, по-перше, відповідати демократичним правовим принципам справедливості, гуманізму, демократії тощо; по-друге, затверджувати і забезпечувати права, свободи і законні інтереси громадян; по-третє, відображати суспільні відносини, що об'єктивно склалися, не допускати їх надмірного випередження чи відставання від них. Законодавець, у тому числі національний, має зрозуміти, що у своїй діяльності він обмежений цими закономірностями; і лише після цього можна говорити про один з істотних кроків на шляху до розбудови правової держави, -112 - Формування правової держави у нашій кращі, враховуючи її минуле і сучасне, буде складним і тривалим, процесом, який вже нині вимагає здійснення кардинального реформування політичної, економічної, правової та інших соціальних систем суспільства, проголошення задоволення прав, свобод і обов'язків особи головною функцією держави, відродження моральності, побудови громадянського суспільства. Виходячи з. цього, можна стверджувати, що верховенство, права у сфері економічної системи має виражатися в регулюванні якнайбільшої кількості виробничих відносин, зокрема щодо володіння, використання і розпорядження власністю. Право повинно охопити не тільки всю сферу виробництва, а й розподілу, обміну і споживання. До того ж слід зазначити, що сучасний стан розвитку економіки вимагає існування плюралістичних економічних відносин, різних форм і видів господарської діяльності, якісного поєднання ринкової економіки, державного планування і прогнозування, знищення державного монополізму, антимонопольно! політики, ефективної зовнішньоекономічної та інвестиційної діяльності тощо. Об'єктивна необхідність виникнення і розвитку нових економічних явищ матеріально зумовлює верховенство права, на підставі і відповідно до якого ці явища виникають і функціонують. Крім того, виникнення нових виробничих відносин за своєю сутністю потребує верховенства права, міцного, стабільного правопорядку і законності, успішної боротьби зі злочинністю. Більш того, діалектика соціального життя свідчить, що економічну реформу можна здійснити тільки за умови розширення і поглиблення політичної демократії, вдосконалення подальшого забезпечення прав людини, підвищення ролі права у суспільстві. З іншого боку, глибоке реформування економічної системи здатне забезпечити поліпшення матеріального рівня життя людини, а, отже, також впливає на розгортання політичної демократії, забезпечення прав, свобод і законних інтересів громадян, визнання всіма соціальними суб'єктами верховенства права, як найбільш універсального і значущого соціального регулятора, а в цілому — формування правової державності. -113- Принцип верховенства права у політичній системі будь-якої держави є надзвичайно важливим, оскільки політична сфера життя суспільства завжди характеризується протистоянням різних політичних сил. Ця політична боротьба ніби затьмарює собою єдину мету розвитку суспільства, його безпеку, безпеку окремих громадян, їх права тощо. Держава ж у політичній системі є особливою політичною одиницею. Вона покликана врегульовувати політичну боротьбу різних елементів політичної системи, забезпечувати правопорядок і законність, гарантувати права, свободи і законні інтереси громадян. Тому держава наділяється особливою (суверенною) владою. Іноді це призводить до узурпації інтересів громадянського суспільства публічною владою, і держава стає над суспільством і правом. У таких державах верховенство щодо права дістає політика, що призводить навіть до свавілля і насильства. Таких прикладів всесвітня історія знає чимало, відомі й негативні наслідки такої державності. Тому людство в особі своїх кращих представників завжди боролось і повинно протистояти етатичній ролі держави спочатку в політичній, а потім у всіх інших соціальних системах. Аналізуючи функціональний взаємозв'язок держави і права, доходимо висновку, що він може бути двох видів: або ж верховенство держави над правом, або ж пріоритет права над державою. В реальному суспільному житті цей взаємозв'язок постійно розвивається й видозмінюється, він може бути також у стані відносної рівноваги. Така діалектика у відносинах держави і права пояснює багатоманітність форм політичної системи і державної влади: від демократичної та плюралістичної політичної системи до системи особистої влади й однопартійності; від демократичного державно-правового режиму (ліберального, радикального, консервативного) до тоталітарного (фашистського, расистського). Принцип верховенства права в політичній системі підпорядковує державу громадянському суспільству, яке за умови його реальності саме вирішує питання про форму, зміст і соціальне призначення держави. Цей принцип лежить в основі визнання народного суверенітету і його первинності щодо суверенітету націй і держави. Саме тому Конституція України, поряд із ви- -114- знанням і проголошенням дії у ст. 8 принципу верховенства права у ст. 5 встановила, що носієм суверенітету та єдиним джерелом влади в Україні є її народ і тільки він може здійснювати цю владу безпосередньо, через органи державної влади та місцевого самоврядування. Отже, принцип верховенства права і політична демократія нерозривні. Цей принцип має значення і в інших галузях суспільного жілтя. Він безпосередньо стосується духовної системи суспільства. Адже культура особистості та правова держава — це по-няітя, що доповнюють одне одного. Дійсні цілі правової держави не можуть обмежуватися тільки сферою економіки і політики. Вона мас піклуватися про задоволення нематеріальних (духовних) інтересів людини: про формування, у тому числі, правової свідомості та культури і на цій основі підвищення загальної юридичної грамотності, подолання правового нігілізму, конформістського відношення до права.
Дата добавления: 2015-05-10; Просмотров: 389; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |