Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Морально-етичне значення Заповіді




“Не пожадай ніякого добра, що є власністю ближнього твого”, або “Не заздри”

 

Остання десята Заповідь у Біблії записана так: “Не зазіхатимеш на дім ближнього твого; не пожадатимеш жінки ближнього твого, ані раба його, ані рабині його, ані вола його, ані осла його, ані чого-небудь, що належало б ближньому твоєму” (Вих. 20: 17; Втор. 5: 21). Важко зараз уточнити, як саме її текст був записаний на кам’яних скрижалях. Тому різні релігійні конфесії віднесли цю Заповідь за їх ставленням до майна до окремих Заповідей: “ Не пожадай жінки …” або “ Не пожадай майна…”.

Католики і лютерани [9; 10; 16] Заповідь “ Не пожадай жінки ближнього твого ” (дев’ята) виділяють окремо й розглядають із Заповіддю “ Не чини перелюбу ”, як окрему, оскільки Ісус Христос змінив ставлення до шлюбу і до жінки (Мт.: 6:27, 31-32; 19: 3-9). За їхнім же поділом Заповідь “ Не пожадай майна і всього, що є у ближнього твого ” є теж окремою, але останньою десятою Заповіддю Божою, оскільки ця Заповідь регулює внутрішній світ людини.

Юдеї, православні, частина протестантів [5; 13] хоч розглядають питання про жінку окремо, записують останню Заповідь(про жінку і майно разом) в об’єднаному варіанті поданому Мойсеєм у книзі “Вихід” (Вих. 20: 17) (див. таблицю 2.1 §2).

З погляду християнської католицької етики ми подали до останньої Заповіді лише вимоги до майна: “Не пожадай ніякого добра, що є власністю ближнього твого” (у православних, протестантів, юдеїв до даної Заповіді відносяться ще й вимоги щодо жінки, які католики відносять до дев’ятої Заповіді) проголошує важливість людських думок, тобто регулює міру людських бажань.

Остання Божа заповідь розглядає і вмотивовує майновий стан християнина (бідність чи багатство – це Божа воля) і розкриває важливу проблему – проблему думки людини та її вплив на навколишній світ і підкреслює, що гріх у думці – теж гріх [1; 4].

Окремою заповіддю Бог звертає увагу на типовий гріх людського серця гріх заздрості.

Заздрість може привести до найгірших злочинів. Про це неодноразово згадує Біблія, як приклад згадується вбивство Каїном Авеля через заздрість Божої ласки чи інші (Бут 4: 3-8; І Цар. 21: 1-29). Через заздрість диявола смерть увійшла у світ (Мудр. 2:24). Іван Золотоустий, пояснюючи цю проблему, наголошує: “Ми боремося одні з одними, і саме заздрість озброює нас одних проти одних… Ми проголошуємо себе членами одного й того ж організму – і пожираємо одне одного наче дикі звірі” [16, с.574].

Ісус Христос, пояснюючи апостолам, яким шляхом досягти царства Божого згадує про Заповіді блаженства (Нагірна проповідь Христа):

“Блаженні голодні та спраглі справедливості, бо вони наситяться.

Блаженні милосердні, бо вони зазнають милосердя.

Блаженні чисті серцем, бо вони побачать Бога.

Блаженні вбогі духом, бо їхнє Царство небесне.

Блаженні тихі, бо вони успадкують землю.

Блаженні миротворці, бо вони синами Божими назвуться.

Блаженні ви, коли Вас будуть зневажати, гонити та виговорювати всяке лихе на Вас, обмовляючи мене ради.

Блаженні, що плачете нині, бо будете сміятися (Мт. 2-11; Лк.6:20-23)” [4].

Із Нагірної проповіді Христа випливають обов’язки, які накладає Христос на своїх послідовників (Лк. 6: 27 - 49).

У цій Заповіді визначені такі обов’язки християнина:

- його справи щодо милосердя;

- щодо добрих учинків, щодо вдячності Богові та іншим людям;

- щодо утримання від різних видів гріхів (гріхи проти десяти Заповідей Божих, головні гріхи, важкі й легкі гріхи, власні і чужі гріхи, гріхи, що кличуть про помсту з неба тощо);

- щодо злих нахилів, спокус та дотримання головних доброчесностей [43].

Остання Заповідь забороняє гріх заздрості та пожадливості, так би мовити, гріх у думці - провідний гріх багатьох народів, зокрема й українців [24].

Ця Заповідь має більше значення для морального самовдосконалення людини, аніж для її майнового стану. Адже у своїй Нагірній проповіді Христос підкреслює, що важливе значення для його послідовників матиме не майновий статус, а практичні дії чи вчинки людини, а також як вона ставилися до своїх ближніх, переслідувачів чи ворогів.

Звідси випливають справи милосердя, які мала б чинити кожна людина щодо тіла і душі іншої людини [34], тобто кожен християнин має подумати про те, чим може допомогти іншим людям. І, звичайно, коли така допомога щира, то вона матиме велике значення для душі людини.

Але це в тому випадку, коли християнина не роз’їдає із середини гріх заздрості. На жаль, цей гріх дуже небезпечний тим, що породжує інші гріхи, бо коли одна людина заздрить іншій щодо майна чи грошей, матеріальних статків чи посади, то вона старається у кращому випадку сама заробити собі відповідну посаду чи матеріальні статки, коли ж вона не може цього заробити чи їй це просто не призначено, починає шкодити тому, кому вона заздрить через брехню і наклепи, обмови, відверту брехню, спробу підставити іншу людину, а в гіршому випадку – знищити її чи когось із її рідних фізично (тобто гріх заздрості переростає у гріх вбивства).

Іноді замість фізичного вбивства з людиною, якій заздрять, чинять вбивство моральне чи застосовують моральну чи фізичну наругу, які не завжди можна помітити зразу. Якщо це поставлено в систему, то може призвести до самогубства людини чи її дуже сильних моральних випробувань. У таких випадках католицька етика наголошує, що врятувати від духовної, а потім і фізичної смерті людину, якій заздрять, може врятувати тільки сильна віра в Бога і вчить, що переслідували Христа – переслідуватимуть і його послідовників.

Серед гріхів проти Святого Духа виокремлено гріх, який називається гріхом завидування ближньому Божої ласки.

Важко пояснити, чому Бог одній людині дає велике багатство, іншій - велику владу, а ще іншій - розум і мудрість, а ще комусь - якісь таланти. Ці таланти можуть бути різними: музичні чи художні, наукові чи дипломатичні, бізнесові чи політичні. Якійсь людині вдається досягти певних щаблів у кар’єрі чи вона має авторитет з-поміж своїх колег або підлеглих завдяки тривалій систематичній праці. В іншої людини – всі здобутки можуть появитися одразу волею якогось випадку. Одні люди ставляться до таких подій спокійно, інші починають заздрити.

Проте Божі плани невідомі: “Камінь, що відкинули будівничі, став наріжним каменем? Від Господа це сталося і дивне в очах наших” (Мт. 21: 42). Когось Бог може обдарувати грішми чи посадою, а комусь може дарувати політичний хист і мудрість, а насправді це може бути випробування: і для тих, хто доробився своєї посади тяжкою працею, і для тих, хто дістав якісь матеріальні блага чи посаду швидко. Як свідчить Святе Письмо, керівники, які ігнорували Божі заповіді, незважаючи на даровану їм якусь Божу ласку (матеріальну чи кар’єрну) дуже швидко втрачали все через те, що йшли проти Бога (див. приклади з життя царів Давида чи Соломона).

Тому у всіх випадках книги Старого Заповіту наголошують: гріх завидування ближньому якоїсь Божої ласки – це не просто важкий гріх, це гріх проти Святого Духа, тобто проти Божих планів і Божого Провидіння, і цей гріх є одним із небагатьох гріхів проти Святого Духа, які не прощаються людям.

Можна знайти багато прикладів, описаних у художніх творах, коли через заздрість, бажання помсти, через бажання мати те ж саме, що й інша людина (хоча це часто просто неможливо), люди починають скоювати найстрашніші злочини.

Ось тому Ісус Христос удосконалюючи Закон Мойсея, де було записано: “Око – за око, зуб - за зуб” (Мт. 5: 18-38), каже: “Яка користь Вам з того, що Ви любите тих, хто Вас любить? Любіть ворогів своїх, добро чиніте тим, які ненавидять Вас… моліться за тих, хто Вас зневажає” (Лк. 6: 26-27).

Доктор Ф. Шпіраґо наголошує, що дотримання Декалогу має велике значення для кожної людини: “Хто дотримується всіх Заповідей Божих, того Бог на землі обдаровує своєю ласкою і дає Своє благословення, а після смерті – вічне спасіння” [43]. Божі заповіді (Декалог) не відмінить ніякий священнослужитель – вони є обов’язкові для всіх християн. У книзі “Вихід” написано: “… Я Господь, Бог твій, Бог ревнивий, що караю беззаконня батьків на дітях до третього й четвертого покоління тих, хто ненавидить мене, і творю милосердя до тисячного покоління тим, хто любить мене і береже заповіді мої” (Вих. 20:5-6) [35, с.77].

Як підсумок оглядудругої групи заповідей, що регулюють відносини «людина - людина» подає апостол Павло у І Листі до корінтян: “Чи ж не знаєте, що неправедні царства Божого не успадкують? Не обманюйте себе! Ані розпусники, ані ідолопоклонники, ані перелюбники, ані розгнуздані, ані мужоложники, ані злодії, ані зажерливі, ані п’яниці, ані злоріки, ані грабіжники – царства Божого не успадкують” ь” (І Кор. 6: 9-10) [4].

Думку апостола Павла завершує апостол Петро у 1-му посланні: “Отцем звете того, хто без уваги на особу буде судити кожного за його вчинками…” (1 Петр. 1:17) [35, с.289], бо наголошує Христос: “Істинно кажу Вам: усе, що Ви зробили одному з братів моїх найменших – ви мені зробили” (Мт. 25: 40). Особливо це стосується згіршення людини: “Неможливо, щоб не з’являлися спокуси. Однак горе тому, через кого вони приходять. Ліпше такому було б коли б млинове жорно прив’язали йому до шиї і він був вкинутий у море, ніж щоб він спокусив одне з цих малих (віруючих)” (Лк.17: 1-2; Мр. 9: 42-48; ІІ Петра 2: 20-22; Прип.12:1).

Святий папа Климент І (88-97, покликаючись на апостола Павла і його “Послання до корінтян”, пише: “Господні обітниці й погрози завжди сповнюються” (І Кор.27: 24), а тому Свята Церква закликає віруючих всіма зусиллями своєї душі старатися виконувати Десять Заповідей Божих.

Ми коротко розкрили тільки основні ідеї, що проголошуються Заповідями, бо інші етичні поняття й категорії: совість, честь, гідність, доброта, щастя, працьовитість, мужність, три Божі чесноти – віра, надія, любов тощо, є предметом розгляду в ін. навчальних дисциплінах: “ Християнська етика”, “Порівняльна етика”, “Релігійна етика”.

Запитання та завдання для самостійної роботи студентів

1. Де, коли був укладений договір між Богом і вибраним народом через Мойсея?

2. Чи існують подібні до Декалогу заповіді в інших релігіях народів світу?

3. Які цінності проголошують дві християнські заповіді любові?

4. Як поділяються Заповіді Божі в юдаїзмі і християнстві? Що між ними спільного і відмінного?

5. Які права людини, дані Богом, проголошуються у кожній із заповідей Божих?

6. Які обов’язки накладає на людину кожна Заповідь?

7. Якими гріхами ми порушуємо кожну із десяти заповідей?

 

ДЖЕРЕЛА І ЛІТЕРАТУРА ДО ІІ РОЗДІЛУ:

Джерела:

1. Біблія: Книги Старого й Нового Заповіту. - К., 2004.

2. Джерела Канонічного права Православної Церкви. Вип. І. – Харків: Вид-ня УАПЦ, 1997. – 112с.

3. Прийдіте поклонімося. Молитовник. – Рим: Церква в потребі. – 1023с.

4. Святе Письмо Старого та Нового Завіту. – Рим, 1990. – 1407с.

5. Всемирное писание: Сравнительная антология священных текстов / Под общ. ред. проф. П. С. Гуревича: Пер. с англ. - М.: Республика, 1995. - 591с.

Довідково-енциклопедична література:

6. Геллей Г. Біблійний довідник. - Торонто: Всесвітня християнська місія, 1985. – 857с.

7. Життя святих. Духовні читання для українського народу на кожний день Божого року. /Написав о. А. Й. Г. Трух. В 4-х тт. – Торонто – Львів: Вид-во оо. Василіян Т.І, 1952-1998. – 383 с.; Т. 2, 1956-1999. – 478 с.; Т. 3, 1958-2000. – 462 с.; Т. 4, 1960-2001. – 378 с.

8. Скороход В. Ю. Словник іншомовних слів. /За ред. Чл. – кор. АН УРСР О. С. Мельничука. – К.: Гол. Р ед. УРЕ. – 1977. – 775 с.

Підручники й посібники:

9. Катрій Ю. Я. Пізнай свій обряд! Літургічний рік української Церкви. – Рим – Торонто: Вид-во оо. Василіян, 1981. – 483 с.

10. Кейлер Е. Основи християнської віри / Пер. з англ. Т. Коковського. – Тернопіль: Горлиця, 1998. – 355с.

11. Крижанівський О. П. Історія стародавнього Сходу: Підручник. – К.: Либідь, 2000. – 592с.

12. Марусяк М. Біблійна історія Старого Заповіту. Посібник для студ. – Чернівці Рута, 2002.

13. Слободський С. Закон Божий: підручник для сім’ї та школи. / Перекл. На укр. Мову О. І. Кислюка. – К.: “ФЕНТЕЗІ” ЛТД, 1996. – 571 с.

14. Степовик Д. В. Релігії, культи і секти світу. – Івано-Франківськ: Вид-во Івано-Франківського духовного інституту, 1998. – 226с.

15. Федорів Ю. Історія Церкви в Україні. – Люблін: Futura, 1991. – 362с.

16. Шпіраґо Ф. Католицький народний катихизм. – Львів: Свічадо, 1997. – 560с.

17. Гёче Г. Библейские истории: Пер. с венг. - Изд. 2- е. – М.: Политиздат, 1990.- 318с.

18. Ключ к пониманию Священного Писания. – Брюссель: Жизнь с Богом, 1982. – 698с.

Монографії:

19. Великий А. Г. З літопису християнської України. Т.І. - Рим: Вид-во оо. Василіян, 1968. - 277с.

20. Вільсон М. А. Кохання та планування сім’ї / Пер. з англ. Н. Кравця. - Львів: Свічадо, 1993. - 56с.

21. Геник Л. Я. Релігійно-моральне виховання молоді в навчальних закладах Східної Галичини кінця ХІХ - поч. ХХ ст. - Івано-Франківськ: Плай, 2000. - 272с.

22. Геник Л. Я. Роль кардинала Йосипа Сліпого у відродженні Української греко-католицької Церкви. Рукопис.

23. Ґеник С. М. 150 великих українців. - Івано-Франківськ: Лілея - НВ, 2001. - 300с.

24. Ґеник, Степан. Тернистий шлях до волі. - Коломия: Вік, 1996.- 303с.

25. Ґеник С. М. Усе починається з родини. - Івано-Франківськ: Сіверсія, 1998. – 725с.

26. Катрій Ю. Я. Божі Заповіді: Дорога до нашого спасіння. – Нью-Йорк – Рим: Вид-во оо. Василіян, 1991. – 174с.

27. Кузич-Березовський І. Березівське боярство на тлі історії України. – Детройт: Наклад. Автора, 1962. – 320 с.

28. Кузич-Березовський І. Жінка і держава. – Львів: Світ, 1995. – 291с.

29. Кузич-Березовський І. ОРІЯНА, КІМЕРІЯ – ПраУкраїна. В 2-х кн. Кн. 1, 2. – Детройт, 1981. – 377 с., 289с.

30. Кузич-Березовський І. Суверени України. – Мічиган, 1980. – 235 с.

31. Лежогубський Теодозій. Де знайти правду? (Діалог православного та греко-католицького священиків).Вид. 2-е, допов. – Львів: Накл. Тов. Св. Ап. Павла, 1912. – 285с.

Статті:

32. Дивний Бог у святих своїх // Нова Зоря. – 2001. – Число 18. - 3 травня. – С.4.

33. Жмир В. Возлюби? // Філософська думка. – 2006. - №6.- С.125-136; 2007. - №2.- С.69-106.

34. Жуковський А. Телегонія. Чи можливе врятування нації не від війни, а від самих себе? // Пізнай правду. – 2007. - №1. – Січень-лютий. – С.17.

35. Зоря, Євстратій. Сатанізм: Що це? – К.: Вид-во УПЦ КП, 1999. – 23с.

36. Іван – Павло ІІ. Енцикліка “Evangelium vitae” // Київська Церква. – 1999. - №7; 2000. - № 3, 4.

37. Ляхович Д. Еколого-етична повинність // Київська Церква. – 1999. - №5. – С.69-74.

38. Кучерявий В. Урбоекологія: гармонізація природного, соціального і техногенного середовища // Київська Церква. – 1999. - №5. – С.75-76.

39. Москалик Я. Цінність християнського життя // Київська Церква. – 1999. - №4. – С.3-7.

40. Музичка І. Екологія – богословське і моральне питання // Київська Церква. – 1999. - №4. – С.63-65.

41. Невгод В. Евтаназія – вчора, сьогодні, завтра // Людина і світ. - 2003. - №10. – С.62-64.

42. Пашук А. Філософсько-етичні основи екологічної свідомості // Київська Церква. – 1999. - №6. – С.25-28.

43. Стефурак Н. Нас чує… ДНК // Галичина. – 2001. – 5 липня. – С.9.

44. Стойко С. Охорона природи, екологічна мораль, релігія // Київська Церква. – 1999. - №4. – С.66-70.

45. Фурдуй Р., Швайдак Ю. Вначале было слово // Фурдуй Р., Швайдак Ю. Прелесть тайны. - К.: Лыбидь, 1992. - С.89-105.

46. Щур, Едуард. Клітини яким судилося перевернути світ. – Науковий світ. – 2006. - №9. – С.20-21.

47. Щур Едуард. В Чи вічна наша душа? // – Науковий світ. – 2006. - №2. – С.17.

48. Заболевания // Жизнь и здоровье женщины. Т.2. 2-е изд., испр. и доп. – М.: Книжный дом АНС, 2005. – 816с. С.417-450.

49. Стажиньски Я. Святой и преступник // Любите друг друга. – Познань. – 1998. – С.9-11.

 

Інтернет:

50. Адамс Кіт: Нобель – за генне дослідження раку і діабету / http//www.bbc.co.uk/ ukrainian/entertainment/story/2007/10/0710.

51. В одній з приватних клінік Києва медики крали органи / http://www.aratta-ukraine.com/news_ua.php?division=29/27.05. 2009. 19:01

52. Нобелівська премія за дослідження нюху / http//www.bbc.co.uk/ ukrainian/entertainment/story/2007/10/0710

53. Нобеля в хімії дали за дослідження розщеплення протеїнів / http//www.bbc.co.uk/ ukrainian/entertainment/story/2007/10/0710

54. Фізика елементарних часток святкує «Нобеля» / http//www.bbc.co uk/ ukrainian/entertainment/story/2007/10/0710

 

55. Американский генетик клонировал человека британская телекомпания "Скай Ньюс", П.Завос провел свои нынешние работы в одном из государств Ближнего Востока. 22.04.2009/ 14:49// http://www.liga.net/

56. Беляметдинов Р. Р. Номотехнологии – много шума из ничего? // Человек. – 2008. - №1.- С.108-121.

57. Биотеррористы способны нанести стране удар пострашнее ядерного // http://intv-inter.net/ru/13.01.2009/10:39.

58. ВИЧ проникает в человека со скоростью 12 микрометров в секунду/http://kp.ua/29.03.2009/11:38.

59. Жуткие подробности пятичасового изнасилования 14-летней девушки в Запорожье/ http://zadonbass.org// 25 06. 2009 г./ 11:57.

60. За полгода в Украине пропали без вести 2223 ребенка и всего 105 из них найдены//http://censor.net.ua / 04.06.2008 / 14:21.

61. Каткова О. Избежавшая смерти // Любите друг друга. - 2005. – №2. www.tchr.org/milujcie //attachment:/249/header_02.gif //4.12.2009. 18:24/.

62. Китайские ученые: Стволовые клетки могут лечить женское бесплодие // http://www.vovremya.info/Вовремя.info//13.04.2009/ 20:27.

63. Напитки из пластиковых бутылок могут вызывать гормональные нарушения / Новости без политики /http://for-ua.com/ 23 мая 2009/ 07:44.

64. Петровский М. Грех против Святого Духа // Любите друг друга. - 2005. - №2 / у http://www.catholic.by/start.htm/ 4.12.2009/ 18:10.

65. Португальские ученые обнаружили способ регулировать поведение иммунных клеток // http://beauty.wild-mistress.ru/wm/beauty.nsf/publicall/2009-03-21-708181.html/21.03 - 23:11/ 20.05.2009.

66. Почему в СССР были запрещены микроволновки?/ Источник: vlasti.net // http:// www.marketgid.com /04.03.2009/23.01.

67. «Схватил малыша за одежду и бросил в ванную, сломав ему позвоночник…» Вольдемар Кровавый // Фраза. - 2009. - http://www.fraza.ua/. 06.06.2009.11:03.

68. Тымкив Каролина. Скрытые гены. // Кореспондент. – 2009. - №9. - 13 марта / http://korrespondent.net/8:47. (про ГМО)/

69. Украина стала мировым центром детского порно /10.12.07(16:38) / http://golos.in.ua/news/ 1.05. 2009/12:32.

70. Ученые выяснили, что презервативы усугубляют проблему распространения СПИДа / http://korrespondent.net/ 20.03.2009/02:59.

71. Якутская шестиклассница родила в Международный женский день //http://www.rian.ru/ 06:38/ 13.03.2009.

72. Kevin Knight. Acts of the Holy Apostlte Thomas // Catholic Encyclopedia// http://www.newadvent.org/cathen/c.htm/ 26.02.2010/11.42.

 





Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2017-02-01; Просмотров: 200; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.074 сек.