КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Лекція №4
Тема: Класифікація шрифтів. Анатомія літери та її елементів. Питання: 1. Класифікація шрифтів. 2. Анатомія літери та її елементів. 3. Малюнок шрифту: трикутні, штрихові та прямокутні засічки; контраст малюнку. 4. Рубані шрифти, шрифти з ледве помітними засічками, медієвальні, звичайні, брускові, нові малоконтрастні шрифти. 5. Накреслення шрифту: щільність (вузьке, нормальне і широке накреслення), нахил (пряме, курсивне і похиле накреслення), насиченість (світле, напівжирне і жирне накреслення), заповненість (контурне, відтінене і заштриховане накреслення). 6. Кегль. Брильянт, діамант, нонпарель, міньйон, петит, боргес, корпус, цицеро, мітель, терція. 7. Гарнітура. Гарнітури ХХ ст.: бажанівська, книжкова, брускова газетна, кудряшівська тощо. 8. Інтерліньяж. Апрош. Кернінг. Шрифт – це графічна, художня форма зображення літер, знаків і цифр певної системи письма (О.В.Снарський).
Малюнок шрифту визначають дві графічні ознаки: За характером малюнку шрифти об’єднуються в гарнітури.
Гарнітура (фр. garniture) – комплект шрифтів одного малюнку в різних накресленнях і кеглях. Кількість різновидів шрифтів в межах однієї гарнітури може бути різною залежно від кількості накреслень, які входять до неї, і від кількості розмірів у кожному накресленні. Групи гарнітур за характером малюнку: Акциденція (акцидентний набір) – поліграфічне відтворення малих форм (бланків, атестатів, ярликів, грамот тощо), афіш, плакатів та ін. Акцидентні шрифти – (лат. accidentia – випадок) – шрифти, вживані головним чином у складанні випадкових публікацій, титульних елементів видань. Накреслення шрифту: щільність (вузьке, нормальне і широке накреслення), нахил (пряме, курсивне і похиле накреслення), насиченість (світле, напівжирне і жирне накреслення), заповненість (контурне, відтінене і заштриховане накреслення): Розмір шрифту вимірюється в кеглях. Кегль (нім. Kegel) – розмір шрифту, який включає висоту літери (вічка) і заплічків (вільного простору над і під вічком). Кеглі вимірюються в пунктах. Типометрія – система вимірювання елементів шрифту і набірних форм у поліграфії. За основу в типометрії прийнято французький (у деяких країнах англійський) дюйм. Основні одиниці типометрії: пункт = 1/72 дюйма (0,376 мм), квадрат = 48 пунктам (48 мм). Проміжною одиницею є цицеро = ¼ квадрата (4,5 мм). Шрифти певних кеглів мають історично усталені назви: Шпація (лат. spatium – простір, проміжок) – пробільний матеріал для утворення пробілів у рядку між словами, а також між літерами при наборі врозрядку. Квадрат (лат. quadratus – чотирикутний) – пробільний матеріал для заповнення великих проміжків у рядках. Шпон – (нім. Span, Spon) – пробільний матеріал для збільшення проміжків між рядками при ручному наборі (тонкі металеві пластинки кеглю 1, 2, 3 і 4 п.). Лінійки – набірні друкарські елементи, висота яких дорівнює висоті літер, а довжина змінюється залежно від виду лінійки та її призначення. Види лінійок: тонка, напівтупа, тупа, подвійна, рантова, асюре, пунктирна. Набірні прикраси – набірні друкарські елементи для графічного компонування тексту. Інтерліньяж (фр. interlinnage) – міжрядковий інтервал. Апрош (фр. approche) – пробіл між літерами (знаками) і словами. Кернінг (нім. Kern) – вибіркова зміна міжлітерного інтервалу. Причина: при однакових пробілах відстань між літерами з прямими штрихами видається меншою, ніж між літерами з похилими штрихами. Застосовується для гармонійного графічного поєднання певних літер. Здійснюється: а) в металевому наборі – шляхом застосування літер з нестандартною, тоншою ніжкою чи шляхом додавання тонких шпацій між літерами з прямими штрихами (або зменшення шпацій між літерами з похилими штрихами); б) в комп’ютерному наборі – в ручному або автоматичному режимі. Літературна гарнітура. Літери літературної гарнітури мають короткі засічки у вигляді трикутників, своєю вершиною ніби з’єднаних з основним штрихом так, що сторони трикутника утворюють з основним штрихом тупий кут. Кінці літер "а", "Л", "л" і "с" краплеподібні, трохи сплющені, круглі літери "с", "е", "Є", "є" – відкриті, у малих літер "р", "ф", "і" та "ї" верхня засічка замінена рогоподібним виступом уліво. Перехід від основного штриха до сполучного послідовний і плавний, контрастність штрихів – помірна. Гарнітура має світле і напівжирне накреслення в прямому і курсивному варіантах. Великі літери в курсивному варіанті відрізняються від літер прямого накреслення нахилом управо, а малі мають накреслення, подібне до рукописних літер; у багатьох з них ("и", "і", "ї", "й", "к", "м" та ін.) лівий штрих має виступ уліво у вигляді перевернутої коми. Шкільна гарнітура відрізняється широким вічком, невеликим контрастом між основними і сполучними штрихами, особливо чітко виписаною формою і масивністю літер. Засічки у вигляді прямих потовщених ліній розташовані під прямим кутом до основного штриха із заокругленням у місцях з’єднання з ним. Літера "ф" мала має внизу повну засічку, а вгорі лише штрих, який виходить уліво. Малі літери майже квадратні, вони вдвоє менші за великі. Збільшене вічко літер відчутно зменшує заплічки, від чого міжрядковий пробіл (інтерліньяж) помітно зменшується. Для досягнення зручності читання шкільної гарнітури рекомендується застосовувати шпони. Має пряме і курсивне, світле і напівжирне накреслення. Єлизаветинська гарнітура займає середнє місце між світлим і напівжирним накресленням звичайної гарнітури, але нарядніша за неї. Вона відзначається дещо зменшеним і звуженим вічком, а також певною своєрідністю малюнків літер "д", "ж", "з", "л", "с". Кінцеві штрихи літер "к" і "ж" вгорі та "л" і "у" внизу закінчуються крапками, я і в звичайній гарнітурі. Нижні кінцеві штрихи у літер "к" і "я" короткі, закінчуються на рядку, у "з" і "є" – язикоподібні й ідуть по нижній лінії рядка, спускаючись під рядок у вигляді перекинутої коми, а в малих літер "ц" і "щ" проходять розчерком під літерами. Мала літера "б" має такий великий виступний елемент, що зображення літери наближається до цифри "6". Лівий сполучний штрих у літері "д" іде енергійно знизу вгору під гострим кутом і з’єднується з основним штрихом під дашком. Літера наче відхилилася назад. У курсивному варіанті літери "З", "з", "Є", "є", "б", "ц" і "щ" розчерків не мають. Елизаветинська гарнітура має лише світлий варіант і обмежену кількість кеглів
Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 1204; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |