Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Дослідження економічної природи людини: сучасні тенденції

Сучасні погляди економістів на економічну природу людини випливають із ідей А. Сміта, К. Маркса і М. Вебера. Усіх їх можна вважати нашими сучасниками. Хоча, наприклад, сьогодні значно скоротилася кількість прихильників марксизму. Зате зросла кількість послідовників ліберальних теорій, які є продуктом засвоєння і переосмислення ідей А. Сміта. Нині в світі надзвичайно поширені погляди на людину з точки зору максимальної реалізації її економічної свободи. Багато вчених є палкими проповідниками свободи і прав особистості.

Ліберальні ідеї мають величезний світоглядний потенціал. Економічна свобода заперечує віру людей в свої сили, впевненість у них, переконання в правоті демократичних принципів. Найважливіше те, що факторами досягнення успіхів у житті стають власні зусилля людини, а не якісь зовнішні чинники – факт народження в даній сім`ї, соціальний стан тощо.

Проте багатьох вчених і політиків не влаштовує надмірний космополітизм ліберальних течій, заперечення національних традицій і культури в ім’я абстрактних принципів свободи. Тому представники консервативних політичних течій зробили б спробу поєднати прихильність до прогресу, свободи та економічного росту з підкреслюванням особливої ролі традиційних цінностей - сім`ї, національної культури, моралі, порядку, почуття обов’язку тощо. Таке поєднання стало, наприклад, характерною рисою і сильною стороною політики уряду М. Тетчер у Великобританії у 70-80 роках.

У зв’язку з розробкою Римським клубом (заснована в 1968 році міжнародна неурядова організація, яка об’єднує вчених¸ громадських і політичних діячів) проблем глобального розвитку людства сформувались нові підходи до розуміння сутності й ролі людини в економіці. У центр глобальних проблем людської цивілізації була поставлена цілісна людська особистість, з характерними для неї цілями діяльності, етичними нормами та цінностями, що відповідають специфіці сучасного етапу світового розвитку. Засновник Римського клубу Ауреліо Печчеї писав, що саме в людині містяться джерела всіх наших проблем, на ній зосереджені всі наші прагнення і сподівання, в ній всі початки і всі кінці, і в ній же основа всіх наших надій.

 

 

Терміни і поняття:

- лібералізм;

- людина економічна;

- людина соціальна;

- патерналізм;

- космополітизм.

 

Запитання і завдання до практичного заняття:

1. Згадайте сюжет роману Д. Дефо «Робінзон Крузо». Ознайомтесь з надзвичайно цікавою біографією самого письменника. Яке економічне значення, на вашу думку, літературного образу Робінзона Крузо?

2. Спробуйте прокоментувати наступне твердження героя роману Д. Дефо: «Одне слово, природа й досвід навчили мене розуміти, що земні блага мають для нас ціну тільки тоді, доки вони можуть задовольняти наші потреби, і хоч скільки нагромадили б ми багатств, ми можемо втішатися ними, але не більше. Найзажерливіший скнара вилікувався б від свого пороку, коли б він опинився на моєму місці, бо я мав без краю більше добра, ніж знав, куди дівати його».

3. Що означає поняття «лібералізм»? Яка роль лібералізму в сучасному суспільстві? Чому, на Ваш погляд, саме ліберальні економісти розробили теорію раціональної економічної поведінки людини?

4. В чому суть концепції економічної людини А. Сміта?

5. Як К. Маркс розумів економічну роль людини в капіталістичному суспільстві?

6.Розкрийте взаємозв’язок (за М. Вебером) релігійної (протестантської) етики і капіталістичного (підприємницького) світогляду. Які риси протестантської етики сприяли формуванню ринкової економіки?

 

Доповіді до семінарського заняття:

1. Виникнення й розвиток соціології економіки.

2. Історія розвитку соціології праці.

3. Соціологія економіки в Росії.

4. Становлення і розвиток соціології економіки в Україні.

 

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
К. Маркс про економічну роль людини при капіталізмі | Технологии распределенной обработки информации
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-15; Просмотров: 675; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.