Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Загальна характеристика




Диффузіонізм як спосіб вивчення культур з'явився наприкінці XIX ст. Поняття "дифузія", запозичене з фізики, означає "розлиття", "розтікання", "проникнення". У вивченні культур воно позначає поширення культурних явищ через контакти між народами - торгівлю, переселення, завоювання. Представники цього напрямку вважають головним змістом історичного процесу дифузію, контакт, зіткнення, запозичення, перенесення культур. Важливою особливістю розглянутого підходу є аналіз просторових і часових характеристик культур, що являє собою конкретизацію об'єкта дослідження у порівняння з еволюціонізмом. Еволюціоністській ідеї автономного виникнення й розвитку аналогічних культурних явищ у подібних умовах диффузіоністи протиставили ідею географічної визначеності, у деяких випадках навіть тезу про однократне виникнення культури й наступному поширенні її із центру зародження. У певному змісті диффузіонізм можна розглядати як спробу замінити ідею прогресивного розвитку принципом просторово-тимчасового переміщення окремих елементів культури або їхніх комплексів.

Диффузіонізм був розповсюджений у Скандинавських країнах у вигляді історико-географічного напрямку, у Німеччині - вчення про "культурні кола" (культурно-історична школа), у США цей напрямок існував за назвою "age-and-area" (вік і простір). Іноді диффузіоністську тенденцію в дослідженні культур називають теорією культурних ареалів. В Англії концепція взаємовпливу культур розроблялася в рамках геліолітичної школи, відомої також як гіпердиффузіонізм. В 50-і роки XX ст. і аж до теперішнього часу ідеї диффузіонізма розвиває у своїх роботах, мабуть, один з найвідоміших антропологів норвежець Т. Хейердал.

Засновником диффузіонізму був німецький дослідник Ф. Ратцель (1844-1904). Свою концепцію культури він виклав у багатотомних дослідженнях: "Антропогеографія" (1882-1891) і "Народознавство" (1885-1895). Головний предмет вивчення Ф. Ратцеля - географічне поширення предметів матеріальної культури (етнографічних предметів, по його термінології) і відповідне поширення народів - носіїв цих предметів. З факту географічного розміщення й переміщення етнографічних предметів робився висновок про просторове поширення культур, про спорідненість й походження останніх. Ф. Ратцель виділяв два способи переміщення елементів культури: 1) повний і швидкий перенос не окремих речей, а всього культурного комплексу; цей варіант, використовуючи термінологію американських учених, він називав аккультурацією; 2) переміщення окремих етнографічних предметів від одного народу до іншого.

Предмети матеріальної культури були обрані Ф. Ратцелем як основний об'єкт дослідження, тому що вони набагато довше втримуються й зберігають свою форму й ареал поширення в порівнянні з іншими аспектами культури. Народи, на думку Ф. Ратцеля, змінюються, гинуть, а "предмет залишається тим, чим він був". Стосуючись особливостей запозичення, він відзначав, що одні предмети (наприклад прикраси, одяг, наркотики) легко передаються від народу до народу, інші (упряж, вироби з металу) - із працею.

Узагальнюючим поняттям, що виражало просторові характеристики поширення культури, для Ф. Ратцеля була "культурна зона", або "культурне коло". Поширення культурних елементів (за межі "культурної зони") передбачалося разом з народом, хоча були можливі й виключення. Подібні елементи в культурах різних народів Ф. Ратцель пояснював їхнім спільним походженням, що відноситься до глибокої стародавності. Основне джерело змін у культурах він бачив у взаємних контактах між ними.

У роботах Ф. Ратцеля сформульовані основні положення диффузіонізму як напрямку у вивченні культур: акцент на взаємовплив культур; їхні зміни шляхом запозичення; ідея про якийсь один або декілька центрів, з яких почався розвиток людства. Основний об'єкт дослідження - предмети матеріальної культури (етнографічні предмети), що утворять деяку цілісність у просторі й часі (культурне коло). Ратцель відводив людині другорядну роль (носій етнографічних предметів) і припускав відносну незалежність культури від нього.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 522; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.013 сек.