КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Структура естетичного знання
Естетика відіграє значну роль у суспільному житті, це розкривається через функції, які вона виконує в суспільстві. До найважливіших функцій естетики належать світоглядна, пізнавальна, формуюча (виховна), методологічна та ін. Естетика потрібна митцю. Вона є світоглядною основою для творчої діяльності художньої інтелігенції. Художник може інтуїтивно використовувати закони естетики, не усвідомивши їх у теоретичній формі, а познайомившись з ними під час художнього процесу, з досвіду попередників та сучасників. Але таке усвідомлення іноді не дає можливості глибоко і безпомилково вирішити творчі завдання. Кожен майстер має свою художню концепцію світу, своє світосприйняття. І він, бажаючи чи, навпаки, не бажаючи, передає своє ставлення до світу у творах (наприклад, порівняймо світосприйняття героїв М. Шолохова у повісті «Доля людини» і Ф. Кафки у романі «Америка»). Світогляд не тільки керує талантом і майстерністю, а й сам формується під їх впливом у процесі творчості. При цьому найбільший вплив на творчість має той бік світогляду, який розкривається в естетичній системі, свідомо або несвідомо реалізується у художніх образах. Творчість та усвідомлення, як правило, є супровідними. Софокл, Леонардо да Вінчі, Вільям Шекспір, Жан-Батіст Мольєр, Йоганн Вольфганг Гете, Л.М. Толстой, І.Я. Франко — не тільки видатні майстри мистецтва, але й визначні дослідники його таємниць. Естетичні принципи, на які спирається той чи інший митець у своїй творчій діяльності, не байдужі людині, бо свої твори художники завжди створюють для неї. Вона спрямовує розвиток мистецтва, і в цьому полягає її велике значення. Естетика надає знання митцям, сприяє свідомому ставленню до художньої творчості. Не тільки художнику потрібна естетика, вона необхідна і суспільству, що сприймає мистецтво, — читачу, глядачу, слухачу; естетика несе знання людям, дозволяє познайомитися з основними властивостями і законами розвитку естетичних явищ, з різними естетичними концепціями тощо. У цьому розкривається пізнавальна функція естетики. Естетика виховує особистість, її смак. Вона розвиває її естетичну свідомість, допомагає по-справжньому сприймати мистецтво. Сприяючи формуванню певних естетичних поглядів, ідеалів, уявлень, дана наука орієнтує у світі естетичних цінностей, викликає ціннісні уявлення, якими люди можуть користуватися у своїй практичній діяльності. Таким чином, вона відіграє виховну роль у житті суспільства. Узагальнюючи результати дослідження естетичних явищ, які дає, наприклад, мистецтвознавство, естетика, в свою чергу, впливає на його розвиток. Вона розкриває головні принципи пізнання естетичних об’єктів, визначає шляхи їх дослідження. Отже, естетика виконує і методологічну функцію. Знання естетики потрібне не тільки митцю, який пише картину, а й швецю, який шиє костюм, і столяру, що виготовляє шафу, і інженеру, який створює автомобіль, оскільки пізнання та перетворення світу вони здійснюють за законами краси. Естетика заслуговує на увагу людини, адже вона дає знання, як поводитися у світі (етикет), як одягатися зі смаком, як красиво і зручно організувати своє робоче місце (дизайн); сприяє розвитку духовного світу особистості і допомагає використовувати на практиці естетичне знання. Наука естетика надає людині знання, формує творчі якості, потребу сприймати красу і отримувати від неї насолоду, бажання спілкуватися з мистецтвом і розуміти його. 3. Критерії засвоєння. Після вивчення й аналізу змісту теми ВИ повинні РОЗУМІТИ: - специфіку естетики як науки та її функції; - особливості предмету естетики та його відмінність від предмету інших гуманітарних наук; - історичний характер будь якого визначення естетики, що завжди має світоглядний характер.
У результаті вивчення даної теми ВИ повинні ЗНАТИ: - визначення естетики та історію її походження як науки; - зміст основних естетичних концепція та їх представників; - основні етапи розвитку історії естетичної думки; - основні джерела естетичної думки; - визначення понять: імпліцитна естетика, експліцитна естетика, естетичне, прекрасне, естетичне відношення, естетичний смак, естетичний досвід, мистецтво.
Ваші знання повинні обслуговувати наступні вміння: - порівнювати основні філософські визначення естетики; - відтворювати значення основних понятть; - оперувати знанням про основні історичні періоди розвитку естетики; - визначати основні поняття естетики як теорії мистецтва; 4. Вихід теми у інші дисціплини: Дана тема має вихід інформації у такі дисціплини як філософія, культурологія, історія мистецтва, вона також є фундаментальною при вивченні усіх інших тем дисціплини «Естетика». 5. Контрольні питання:
1.Як визначається предмет естетики? 2.Чи змінювалося визначення предмета естетики в процесі розвитку науки? 3.Як розумів предмет естетики німецький філософ О. Баумгартен? 4.Прокоментуйте визначення естетики, з якими ви познайомились? 5. Які етапи пройшла естетика в процесі свого розвитку від античності до XX ст.? 6.З якими суміжними науками співвідноситься естетика? 7.У чому полягає специфіка взаємодії естетики й мистецтвознавства? 6. Тест-контроль для самоперевірки.
1. Термін "естетика" походить від давньогрецького слова, що означає у перекладі: а) "виразний"; б) "той, що має відношення до прекрасного"; в) "той, що має відношення до чуттєвого". 2. У сучасній науці естетику визначають як а) філософію краси; б) філософію творчості; в) філософію чуттєвості. 3. Естетика як наука виникає а) у давні часи; б) в середині 18 століття; в) у 19 столітті. 4. Започаткував естетику як науку: а) Аристотель; б) А.Баумгартен; в) И.Кант. 5. Протонаучним у розвитку імпліцитної естетики вважають період від: а) первісних часів до класичної Античності; б) культур давніх цивілізацій до середини 18 ст.; в) зародження культури Давньої Греції до 17 ст. 6. Класичний період розвитку імпліцитної естетики пов’язаний з такими стилями у мистецтві як: а) класицизм і бароко; б) класицизм і просвітництво; в) романтизм і реалізм. 7. З точки зору сучасної науки, початок посткласичного періоду у розвитку естетики пов’язаний з естетичними концепціями: а) І. Канта і Г. Гегеля; б) К.Маркса і Ф.Енгельса; в) Ф. Ніцше і З Фрейда. 8. До нормативно-раціоналістичного напрямку у естетиці Нового часу мають відношення стилі: а) класицизм, бароко, просвітництво; б) класицизм, просвітництво, реалізм; в) класицизм, просвітництво, сентименталізм. 9. До ірраціонально-духовного напрямку у естетиці Нового часу мають відношення стилі: а) бароко, романтизм, символізм; б) бароко, романтизм, імпресіонізм; в) бароко, сентименталізм, просвітництво. 10. Феномен естетичного може бути визначений сучасною наукою у такий спосіб: а) основа естетичного полягає не в оцінці, а саме в якості предмета, яким визначається оцінка; б) естетичне є виявленням в конкретному явищі глибинного змісту буття; в) естетичне існує безвідносно до людини і її смаку; г) естетичне є вираженням творчого багатства особистості її внутрішнього світу. 11. «Естетичне» як метакатегорію сучасної естетики можна визначити як: а) те, що реалізується у сфері неутилітарних відносин і духовної насолоди; б) те, що реалізується у сфері мистецтва і духовної насолоди; в) те, що реалізується у сфері споглядання і духовної насолоди. 12. Прекрасне - це: а) категорія естетики, що виражає соціально значущу естетичну цінність; б) категорія, що характеризує явища з точки зору естетичної довершеності; в) категорія естетики, що характеризує виразні природні якості того чи іншого явища дійсності.
Дата добавления: 2014-01-20; Просмотров: 720; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |