КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Унікальність людського буття полягає в тому, що задоволення життєвих потреб недостатньо не лише для щастя, але навіть для психічного здоров’я
Питання 5. Питання 4. Релігійно-філософський підхід до сутності людини спирається на такі принципи: o креаціоністський догмат, що містить ідею творення людини Богом: Бог власноручно створив першу у світі пару - Адама та Єву, від яких походять усі люди. Ця теза є релігійною основою монофілетичної теорії походження людства (тобто походження всіх людей від єдиного кореня). o богоподібність людини: вона створена за образом і подобою Бога, а, отже, стоїть окремо від усього тваринного світу. Богоподібність людини означає, що саме вона є вінцем творіння. o засудженнянадмірної самовпевненості людей: людина хоч і богоподібна, та при цьому не повинна забувати, що вона є не більш ніж тіньовим відображенням свого Творця. o Богоцентризм: феномен людини сприймається і тлумачиться крізь призму існування Бога та його творчої всемогутності. o духовно-тілесний дуалізм: теза про єдність у людині тілесної та духовної природи. Функціональний підхід до сутності людини розвинув німецько-американський філософ Еріх Фромм. Суть функціонального підходу в тому, що, на відміну від субстанційного, за основу людської природи береться не одна з двох сторін – соціальна або біологічна – а драматична єдність цих суперечливих сторін: людина є біо-соціальна істота, а тому вона суперечлива у самі своїй основі. Природу людини неможливо розглядати o ні як біологічно зумовлену суму потягів, o ні як механічний відбиток з матриці соціальних умов; вона: o не є ані незмінною, o ані безмежно пластичною: людська природа є результатом історичної еволюції в синтезі з певними вродженими механізмами та законами. Вихід людини за межі природного буття, розрив єдності з природою породив нерозв’язні суперечності людського буття: o Між життям і смертністю людини o Між можливостями і межами їх реалізації o Між індивідуальним та соціальним життям Це відбувається саме тому, що людські потреби далеко виходять за межі тваринних потреб. Рушійною силою всіх дій та прагнень людини є прагнення відновити єдність з природою на все більш високому рівні і тим розв’язати суперечності між біо- та соціо- у своїй природі. Фромм створив класифікацію специфічно людських потреб: o Потреба у причетності – необхідність подолати самотність, відокремленість від інших людей o Потреба у подоланні обмеженості власного існування – прагнення вийти зі становища випадкової, залежної істоти і стати творцем власного життя. o Потреба в укоріненості та братерстві – розрив архаїчних кровноспоріднених зв’язків примушує шукати заміну в інших варіантах близьких взаємин між людьми. o Потреба в самоототожненні – невизначеність становища людини у світі примушує шукати спільноту, з якою можливо себе ідентифікувати. Суспільство має репресивний характер – воно маніпулює свідомістю людини і витісняє у сферу несвідомого потяги, небажані для суспільства (хоч для людини вони можуть бути й позитивними). Де-репресія (тобто звільнення людини від надмірного тиску суспільних механізмів) є психоаналітична терапія, яка допомагає людині досягти балансу своїх особистісних нахилів та соціальних норм. Питання для самоконтролю 1. Який зміст вкладає філософія у поняття «сутність людини»? 2. Який зміст вкладає філософія у поняття «субстанційний та функціональний підходи до сутності людини»? 3. Який зміст вкладає філософія у поняття «самовідчуження людини»? 4. Чим відрізняються між собою соціально-субстанційний та натуралістично-субстанційний напрями у вченні про людину? 5. Що вважається субстанцією людського буття в марксизмі? 6. Яким чином філософія марксизму намагалася подолати відчуження людини? Якими були наслідки? 7. Аргументуйте тезу екзистенціалізму: людина – це істота, що приносить себе в жертву своєму призначенню. 8. У чому, на думку представників екзистенціалізму, полягає призначення людини? 9. У чому суть субстанційно-натуралістичної концепції людини? 10. Чому, за вченням біхевіоризм,у наука про людину повинна бути продовженням науки про природу? 11. Поясніть зміст поняття «генокультурна коеволюція» у соціобіології. 12. Розкрийте структуру психічного життя людини за Фрейдом та охарактеризуйте співвідношення між її елементами. 13. Охарактеризуйте принципи релігійно-філософського підходу до сутності людини. 14. У чому полягає відмінність функціонального підходу до людини від субстанційного? 15. За Е.Фроммом, у чому полягає унікальність людського буття? 16. Яку класифікацію специфічно людських потреб створив Фромм? Тема 7. Новітня соціальна філософія (4 год.)
Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 631; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |