Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Prof. Morokhovsky

MORPHOLOGICAL STYLISTICS

Is used to reflect different idiosyncrasies of speech

Types

I am

Why because

Must understand

Any christ but you

What else could a

You dear to

Asking

Stylistic effects and functions

- to emphasize information = stress in oral speech

- to render emotive connotations

- to appeal to readers’ feelings and emotion

i’m

no but it doesn’t

of course but you don’t seem

to realize i can’t make

it clearer war just isn’t what

we imagine but please for god’s O

what the hell yea it’s true that was

me but that me isn’t me

can’t you see now no not

dead (e e cummings)

graphone (V. Maltzev, V. Kukharenko) = distortion of spelling norms due to mispronunciation

Aims:

- to reflect the territorial, social and national background of the speaker

- to render the idiolect of the speaker

Interior graphones - changes in vowels and consonants


woman = 'ooman

hungry = 'ungry

told = tole

extra = hextra

worry = worrit


Contact graphones - changes at the word junctions


it was = 'twas

let you = letcha

can't you = cantcha

what do you = wuddaya

what you may call it = wuhchamacallit

kind of = kinda


 

Шуми, шуми волнами Рона

……

и на них флюгера не шумят

(М. Лермонтов)

Шуми, шуми волна Мирона

… …

на них флюгеране шумят

"Thquire!... Your thervant! Thith ith a bad pieth of bithnith, thith ith..." (Ch.Dickens) = lisping

 

B. Shaw – Pygmalion

Elise Dolittle: Ow, eez ye-ooa son, is e? Wal, fewd dan y’ de-ooty bawms a matther should, eed now bettern to to spawl a pore gel’s flashrzn than ran awy athaht pyin. Will ye-oo py me f’thm?

О! Так це синок ваш! Нічо’ не ска’еш, виховала мамуся! Це ж тре’, виваляв мені всі хвіалки в грязюці і втік!... Так мо’ ви заплатите?

a means of characterization

Morphological EM and SD

Prof. Screbnev -

Morphological stylistics = the stylistic potentials of Grammar forms

EM = stylistically marked member of the paradigmatic opposition

 

He remembers it = He does remember it.

scarcity of morphological EM due to the analytical character of the English language

SD = form transposition = violation of usual distribution of morphemes in context

Transpositio n = a divergence between the traditional usage of a morpheme and its situational (stylistic) usage.

Play of morphemes creates occasional, contextually bound words:

They were toing and froing. ( Ch.Dickens )

“Не можу, не вмію перекладати датські вірші, написані до дат, на випадок, за зобов”язанням.” ( Л. Васил”єва)

Militant feminists grumble that history is exactly what it says, - His-story, and not Her-story at all“ (J. Robinson)

Transposition of the categories of different parts of speech

 

Adjectives – degree of comparison

"Ferrari" is the most Italian car which you can meet in this remote corner of the world;

The orangemostest drink in the world.

He is the most married man I’ve ever met

Pronouns – in low colloquial speech: body instead of one =

“…. And it fetched us a dollar a day apiece – more than body could tell what to do with”. (M.Twain)

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
For breakfast | Семиуровневая сетевая архитектура. Уровни и протоколы
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-11; Просмотров: 367; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.014 сек.