Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Роль зорових відчуттів у сенсорному аналізі товарів

У процесі сенсорної оцінки якості товару за допомогою зорового аналізатора визначають такі органолептичні показники:

зовнішній вигляд - усе, що створює образ товару;

форму – геометричні пропорції товару;

прозорість - здатність товару пропускати (або не пропускати) світлові промені;

колір - враження, сформовані світловими імпульсами з певною довжиною світлової хвилі;

блиск - здатність поверхні товару відбивати частину променів у чіткому напрямку, що визначається ступенем гладкості його поверхні.

Візуальне відчуття кольору визначається властивостями об’єкта і зорового аналізатора. Промені світла можуть цілком поглинатися молекулами або атомами речовини, але можливе й часткове або повне відбиття світлових променів.

Зорове відчуття виникає тільки тоді, коли відбувається подразне кінчиків зорового нерва продуктами розпаду світлочутливої речовини, що знаходиться на сітківці ока. Якщо світло відбивається не менш ніж на 90 %, то предмет сприймається білим або безбарвним (цукор, сіль). При поглинанні об’єктом усіх чи майже всіх променів видимої частини спектра виникає відчуття чорного кольору або темно-коричневого (чай, кава). Якщо товар поглинає частину променів, то його колір сприймається оком за відбитою частиною променів (червоне вино відбиває тільки червону частину спектру, зелене листя - тільки зелену).

Практично немає природних барвних речовин, що відбивали б тільки одну вузьку ділянку спектра, поглинаючи інші промені. Для таких цілей створюються світлофільтри, якими можна скористатися при сенсорному аналізі, щоб полегшити оцінку кольорових розбіжностей у зразках однорідної продукції.

У процесі сенсорного аналізу для характеристики кольору об’єкта дослідження використовують поняття: кольоровий тон або відтінок, насиченість або яскравість світла.

Колірний тон визначається довжиною хвилі видимої частини спектра. Цікаві явища з кольоровими тонами відбуваються при сутінковому освітленні об’єктів. Наприклад, спочатку червоний колір втрачає свій кольоровий тон і наближається до чорного; потім згасає і сіріє сяючий жовтий колір; нарешті втрачають свою хроматичність зелені й сині кольори. Але вони не здаються темнішими, ніж при денному світлі, навпаки, - здаються світлішими. Так червоний колір у сутінках здається чорним, а синій - ясно-сірим.

Насиченість, або чистота, кольору описується термінами: слабкий, сильний, блідий, тьмяний, насичений. При змішуванні хроматичного ахроматичного кольорів кольоровий тон чи відтінок визначається хроматичним кольором, а насиченість - ахроматичним.

Яскравість кольору характеризується термінами: темний, світлий, яскравий, при цьому мають на увазі його густоту, що не змінює відтінку (тону). Враження яскравості залежить від того, на якому фоні розглядається об’єкт. Наприклад, один і той самий жовтий колір на білому фоні здається світлішим. Це явище називається одночасний контраст.

Послідовний контраст ~ це виникнення після будь-якого кольорового відчуття послідовного образу протилежного кольору. На білому фоні після огляду червоного предмета виникає відчуття зеленого кольору, синього предмета –відчуття жовтого кольору, зеленого предмета - відчуття фіолетового кольору.

При хорошій тренованості очей людина розрізняє у колірному тоні від І00 до 200 кольорів, за насиченістю - 25, за яскравістю - до 65.

Найкраще освітлення для сенсорного сприйняття кольору – природне (сонячне) розсіяне світло. При недостатньому освітленні розпізнавальна здатність ока різко знижується. При значному зменшенні освітленості жовтий колір може сприйматися як коричневий.

При візуальних оцінках варто враховувати вплив джерела світла на сприйняття кольорових відчуттів. Штучні джерела світла бідні короткохвильовими променями. Наприклад, при сонячному світлі об’єкт сприймається синім, а при світлі лампи розжарювання здається майже чорним. При жовтому освітленні предмета лампами розжарювання сині й зелені кольори важче розрізняти, ніж червоні й жовтогарячі.

Сприйняття кольору залежить і від суб’єктивних факторів: віку, кваліфікації, фізіологічних особливостей дегустатора. Якщо сітківка ока має генетичні відхилення, наприклад відсутні фоторецептори певних ділянок спектра то око не розрізняє відповідні кольори. Приблизно 10 % людей мають аномалії кольорового зору; серед них найчастіше зустрічаються люди, що не розрізняють зелений колір, рідше - червоний, ще рідше - синій. Украй рідкісні випадки повного кольорового дальтонізму. Серед дальтоніків приблизно 8 % чоловіків і тільки 0,4 % жінок.

Вплив різних факторів на зорові сприйняття необхідно враховувати при організації сенсорного контролю. Приміщення для дегустації повинно мати вікна, орієнтовані на північ. Оптимальна площа вікон повинна станові! близько 35 % від площі підлоги. Приміщення має бути добре освітленим (краще денне розсіяне світло без проникнення прямих сонячних променів). Освітленість робочих місць повинна бути рівномірною і становити близь 500 лк. Зі штучних джерел світла краще застосовувати люмінесцентні лампи. Стіни лабораторії повинні бути пофарбовані в білий, кремовий або ясно-сірий колір, меблі мають бути білими.

Дегустатору для точного опису візуальних відчуттів необхідно володіти номенклатурою кольорів. Розроблено різні варіанти систематики кольорів. Вважається, що існує від 7 до 10 млн. кольорових різновидів. Словниковий запас містить кілька тисяч найменувань, однак лише кілька десятків з них можна виразити окремими змістовними словами, наприклад: червоний, сині зелений та ін. Кілька сотень кольорів являють собою сполучення декількох кольорів із зазначенням ступеня яскравості або насиченості, наприклад: синьо-зелений, червоно-фіолетовий, темно-синій, яскраво-червоний тощо.

У практиці сенсорного аналізу при визначенні кольору товару можуть використовуватися або чіткі назви кольорів (синій, жовтий, зелени жовтогарячий), або кольори, що асоціюються зі знайомими предметам (морквяний, золотавий, смарагдовий, малиновий, буряковий та ін.). Іноді для характеристики відтінку кольору застосовують назви знайомих предмет (солом’яно-жовтий, оливково-зелений, криваво-червоний).

Для стандартизації кольорів звичайно використовують стандартні зразки або кольорові еталони. Численні дослідження, спрямовані на визначення кореляції між результатами сенсорної та інструментальної оцінок кольору багатьох товарів, показали високий ступінь цієї кореляції. Це дає можливість ретельно перевіряти зорову здатність дегустаторів і розробляти еталони кольорів.

Характеристика кольору багатьох товарів служить первинною інформацією при оцінці їхньої якості. Забарвлення плодів і ягід один із важливих показників міри їхньої стиглості.

Колір м’ясопродуктів - важливий показник їхньої свіжості. Природний колір мускульної тканини м’яса обумовлений міоглобіном (на 90%) і гемоглобіном (на 10%). Міоглобін має пурпурно-червоний колір. Чим його більше у тканинах м’яса, тим яскравіше забарвлення свіжого м’яса. Під дією кисню повітря відбувається окислення міоглобіну з утворенням оси міоглобіну, який забезпечує світло-червоне забарвлення м’яса протягом 2…3 тижнів зберігання його у холодильнику. Потемніння мускульної тканини на поверхні туші обумовлене утворенням метміоглобіну, в якому залізо із двохвалентного переходить у трьохвалентне. Більш світле забарвлення мускульної тканини свинини у порівнянні з яловичиною зумовлене меншою (у 2…5 рази) кількістю міоглобіну. М’ясо молодих тварин світліше, ніж старих, самців темніше, ніж самок.

Міоглобін і оксиміоглобін у присутності оксиду вуглецю утворює міцну вишнево-червону сполуку — карбоксиміоглобін, яка приймає участь у формуванні кольору м’ясних виробів холодного копчення.

При взаємодії міоглобіну з сірководнем у присутності кисню утворюється сульфоміоглобін жовто-зеленого кольору, який є ознакою псування м’яса, особливо курей, гусей і качок.

Забарвлення м’яса у кислому і лужному середовищі а також при підвищенні температури змінюється. Термічна обробка м’яса супроводжується денатурацією білків і утворенням метміоглобіну, що викликає зміну його кольору. Для того, щоб ковбасні вироби мали стійке приємне рожево-червоне забарвлення, в процесі їх виробництва використовують нітрити натрію або калію. У зв’язку з тим, що нітрати небезпечні для здоров’я людини, кількість їх у ковбасних виробах строго нормується. У варених ковбасах кількість нітритів не повинна перевищувати 7,5 мг на 100 г продукту, а у напівкопчених і варено-копчених - до 10 мг на 100 г продукту.

Нелике різноманіття забарвлення риб досягається комбінацією хроматофорів - клітин з пігментними зернами, що знаходяться в дермісі шкіри Пігменти хроматофорів можуть мати різне забарвлення: меланофори забарвлені у чорний колір, ерітрофори - в червоний, ксантофори - в жовтий колір. Сріблясте забарвлення риб обумовлене кришталиками гуаніну, що розташовані в шкірі під лускою. Гуанін добре відбиває світові промені.

За візуальними ознаками можна оцінювати доброякісність риби. Свіжа риба має природне забарвлення і блискучу луску, яскраво-червоні зябра, випуклі з прозорою роговицею очі. Для риби сумнівної свіжості характерні тьмяна, місцями збита луска, сірі зябра, порозовілі нещільно прилягаючі зяброві кришки, впалі тьмяні очі.

Зараз уже існують фізичні прилади і спеціальна апаратура, що дозволяють одержати об’єктивні дані про колір виробів (колориметри, спектрофотометри, спектрографи). І все-таки у практичній діяльності фахів харчових виробництв, торгівлі та громадського харчування сенсорний аналіз – посідає і буде посідати провідне місце в оцінці якості товарів як більш швидкий і дешевий у порівнянні з багатьма інструментальними методами.

Контрольні запитання

1. Значення органа зору в житті людини.

2. Будова органа зору і роль окремих відділів зорового аналізатора у сприйнятті зорового відчуття.

3. Які функції виконує зір людини?

4. Дайте характеристику основних властивостей зорового аналізатора (константність, трансформація, акомодація).

5. У чому полягає сутність трикомпонентної теорії кольорового зору?

6. Дайте характеристику основних понять кольорового зору (колірний тон, насиченість і яскравість кольору, одночасний і послідовний контрасти).

7. Які умови можуть забезпечити правильне сенсорне сприйняття кольору?

8. Яку роль відіграє колір продуктів у визначенні їх якості?

<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Функції зору і властивості зорового аналізатора | Молекулярном и клеточном уровне
Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-01-13; Просмотров: 1642; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.016 сек.