КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Специфіка сприйняття індійської філософії
Становлення індійської філософії Розділ 1. Філософія в Стародавній Індії та Стародавньому Китаї Індійська філософія – одна з унікальніших філософій світу. Індія завжди пишалася своєю філософією і старанно оберігала її. Тому сприйняття індійської філософії сполучене з певною специфікою, котра, перш за все, виходить з установки про існування нездоланного бар'єру між так званою «західною» та «східною» культурами. Один з авторів даної установки, видатний швейцарський філософ і психолог XX сторіччя К.-Ґ.Юнґ, намагався обгрунтувати цю розбіжність за допомогою відкритих ним термінів аналітичної психології – екстраверсія та інтроверсія. «Інтроверсія, – писав він, – це стиль Сходу, а екстраверсія – стиль Заходу. На Заході інтроверсія сприймається як аномальне, хворобливе і взагалі неприпустиме явище. На Сході ж, навпаки, турботливо випестувана нами екстраверсія вважається спокусою підвищеної чуттєвості, що досягає апогею в сукупності всіх людських страждань». Розподіл філософії за Східну та Західну є характерним для неісто–ричного підходу. Історія (час) долає таке просторове протиставлення, про що свідчить історико–філософський процес. Якщо сучасний представник західної філософії спробує зазирнути у світ філософії стародавньої Індії, десь у VI–V ст. до н.е., на своє здивування, він зустріне там майже всі форми філософування, котрі вважає своїми власними: екзистенціальність, нігілізм, абстрактний суб'єктивізм, стихійний матеріалізм, діалектику, феноменологію, тощо. Не треба забувати, що і сам К.–Ґ. Юнґ приходить до висновку про необхідність зустрічі цих двох світів. Думка, до речі, не нова для
1 Юнг К.-Г. О психологии восточных религий и философий. – М, 1994. – С. 101–102. Історія філософії західної філософії. Вона була висловлена Геґелем ще в XIX сторіччі: «Це вірно також відносно шляху на схід, котрий є також шлях на захід»1. Специфічною для сприйняття є і досить своєрідна стародавня індійська хронологія. Взагалі питання про хронологію стародавнього світу дуже складне, оскільки вона відрізняється від її сучасного розуміння. Так, наприклад, індійський образ часу – це час феноменальний, і за своєю формою він циклічний. Точний відлік часу підпорядкований тут іншим законам, і дуже важко сьогодні встановити не тільки дату народження індійської філософії, але й дату життя окремих філософів. Крім того, у будь–якому індійському філософському трактаті можуть бути викладені ідеї, котрі виникли ще до його написання, у сиву давнину. Можливо, така хронологія є не стільки індійською справою, скільки даниною ведичному язичництву, адже циклічність часового виміру є характерною ознакою язичництва, і це перейшло індійцям у спадщину. Іноді для індійців (на противагу звичній для європейця акуратності встановлення дат) визначення дати взагалі не заслуговує уваги, бо вони переконані в тому, що людина приходить у світ не один раз, і не один раз висловлює геніальну ідею. До специфіки сприйняття індійської філософії треба віднести і мовний бар'єр. Мова, на якій викладені філософські тексти, – стародавній санскрит, тому духовність Індії в середині XIX сторіччя відкривали не філософи, а філологи, котрі звертали свою увагу на порівняльний аналіз індо–арійських мов, а не на філософеми. Спеціалісти–індологи радять починати знайомство з індійською філософією через сприйняття специфічних і незвичних для західної ментальності термінів–ідеологем, які складають доктринальний каркас системи: 1. Карма – закон універсальної причинності, що обумовлює людське існування. Вона означає «діло», «дію», що може дорівнювати «професії». Причому «карма» означає дію взагалі і не тільки фізичну, а й вербальну (словесну) і ментальну (психічний акт). Результат дії, висновок життя, визначає параметри наступного життя живої істоти, котра мусить змінити життя, що скінчилося. 2. Сансара – безначальне і нескінченне чергування народжень та смертей, кругообіг живих істот під впливом закону карми, що регулюють етичні норми спілкування людей. 3. Майя («серпанкове покривало Майї») – загадковий процес, ілюзорна примара реальності, котра лише видається реальністю, що породжує і підтримує вселенський лад і в такий спосіб здійснює «безконечний рух» колеса існування. ' Гегель Г. В. Ф. Энциклопедия философских наук. – Т. 1. – М., 1974. – С. 278. 10 Частина І. Історія Стародавньої філософії 4. Абсолют, яким би ім'ям його не назвали: Брахман, Атман, Необумовлене трансцендентне, Безсмертне, Непорушне, а також Нірвана. 5. Йога – спеціальний термін для позначення психотехніки; інакше її прирівнюють до медитативної практики звільнення. Термін «медитація» походить від латинського – meditatio, що означає роздуми. Між іншим, процедура медитації дуже далека від процесу роздумів, а деколи вона передбачає вихід за межі дискурсивного мислення. Тому в даному контексті більш адекватним є слово «споглядання». Слово «йога» означає «зв'язок», «з'єднання». Скоріш за все, мається на увазі з'єднання думок та психічних факторів взагалі, їх зосередження на єдиному об'єкті споглядання. В індійських текстах термін «йога» використовується у двох основних значеннях: по–перше, йога означає психотехніку взагалі, практику «звільнення» (мокша, мукті, кайвалья, нірвана, тощо), яка використовується усіма релігійними традиціями – індуїстська йога, буддійська йога, джайністська йога і т.ін.; по–друге, йога означає даршану (філософську систему), створену мудрецем Патанджалі, яка й носить його ім'я – йога Патан–джалі. Є ще одне, другорядне, значення йоги – чаклунство, магія. 6. Мандала – образ світу. Буквально це слово означає «коло», іноді його перекладають як «центр», іноді, як те, що оточує. Це досить незвичайна композиція, котра складається таким чином, що вказує на рівень розвитку свідомості індивіда. Вона може бути складена з одного наріжного кола і одного або декількох внутрішніх кіл, у котрі вписують квадрат, поділений на чотири трикутника. У центрі кожного трикутника і у центрі самої мандали також знаходяться кола із зображеннями божеств або їх символів. Таке зображення може мати безліч варіантів; деякі мандали нагадують лабіринт, інші – палац з садами. Рослинний орнамент може співіснувати з кристалографічними структурами, іноді у малюнку можна розгледіти діамант або квітку лотоса. 7. Мокша, мукті, кайвалья, нірвана – різні терміни в різних філософських школах означають одне й те саме – звільнення.
Дата добавления: 2014-11-18; Просмотров: 524; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |