КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Арнольд Гейлінкс
Методологічне значення сумніву Р. Декарта
Вже було наголошено на ролі сумніву, яку він відіграє у здійсненні правил ме– тоду. До важливих зауважень методо– логічного характеру щодо сумніву варто згадати про істотну відмінність змісту сумніву Р. Декарта від сумніву в скептицизмі. Скептицизм, відмінний від догматизму власним послідовним сумнівом щодо вихідних тверджень сумнівності (послідовний скептик мусить скептично ставитись і до власного скептицизму) все ж не отримує позитивного добутку з застосування власних підходів. Нове знання скептика полягає у доведенні суперечностей щораз нового вчення чи теорії, які стають предметом осмислення скептика. Р. Декарт наполягає саме на евристичній функції застосування принципу сумніву. Наслідком такого застосування може стати не лише підтвердження сумнівності предмета дослідження, але й ствердження істинності того чи іншого положення та спонукання до методологічного досягнення нового знання на основі вже безсумнівних істин (аксіом).
Філософія оказіоналізму. А. Гейлінкста Н. Мальбранш Засновником оказіоналізму, досить потужного філософського напрямку у XVII ст., є Арнольд Гейлінкс. Він виникає як продовження розвитку основоположень філософії Р. Декарта та належить до картезіанського напрямку. Термін оказіоналізм походить від латинського occasio, що є родовим відмінком від occasioms – випадок, привід. Головне питання полягає у вирішенні поставленого Р. Декартом питання про взаємини душі і тіла. Головним висновком є визнання принципової неможливості взаємовпливу душі на тіло, а у філософії Н. Мальбранша і неможливості визначення взаємовпливу тіла на тіло, протяжності на протяжність, їх позірна «взаємодія» є лише результат випадку, який уособлюється в безпосередньому впливі Бога на протяжне тіло у кожному випадку. Оказіоналізм виступив супротивником матеріалістичної тенденції у розвитку картезіанства (Анрі де Руа (Леруа) (1598–1679), Бернар де Фон–тенель (1657–1757), П.–Ж. Кабаніс (1757–1808), П'єр Гассенді 1592–1655). Прихильники матеріалістичного спрямування узагальнено вирішували
Частина III. Філософія Нового часу XVI–XVIII ст. проблему співвідношення душі і тіла, як визнання матерії, тілесності діяльною причиною вольових та розумових здійснень. Оказіоналізм стверджував, що тілесна причина насправді є лише «приводом» для істинної «діяльної» причини, якою може бути лише Бог. Зворотно, і воля та розум не можуть впливати на тіло. Вони є лише «приводом», через який здійснюється вплив Бога. Таким чином, проблема «мозкової залози», «шишковидної залози» спричинила тривалі суперечки стосовно «істинних» та «випадкових» причин. У розробці теорії оказіоналізму взяли участь Луї де Лафорж, Жеро де Корденуа (1620–1684), Йоган Клауберг (1622–1665). Арнольд Гейлінкс (1624–1669) є мислителем, який сформулював основні принципи оказіоналізму. Жив і працював у Бельгії. Спочатку в Лубенському університеті, а згодом у Лейдені. Вихідною позицією його філософії було радикальне визнання дуалізму тілесного та духовного. Це радикальне визнання призводило до того, що вихідною точкою всіх висновків і спостережень може бути лише рефлектуюче Я. Саме це рефлектуюче Я і стає відповідником існування. Зміст існування зумовлений усвідомленням зв'язків. Все, що існує – усвідомлюється мислячим Я. Якщо ж воно не усвідомлюється – відповідно воно і не здійснюється. Якщо мисляче Я не усвідомлює власного причинного впливу на матеріальні тіла, і навпаки, якщо нам не стає зрозумілим механізм, спосіб цього спричинення, то, відтак, цього впливу і не «існує», він не здійснюється. Слідуючи з цього логічно припустити, що людина є лише «свідком» причинних наслідків, які позірно нею сприймаються. Проте істинні причини перебувають відповідно, не в духовній чи матеріальній субстанціях, а поза їхньою тотальністю – тобто ними є Бог. Зовнішній вияв причини і наслідку як від впливу духу на тіло, так і тіла на дух, не є «дійсною», «істинною» причиною, а є «оказіональною причиною», випадковою, паралельно з якою безпосередньо існує «істинна» причина, або Бог. У своїх працях А. Гейлінкс зачепив проблеми і запропонував моделі їх вирішень, які були дуже характерні для філософії Б. Спінози та Ґ. Ляйбніца. Неспроможність мислячого Я з'ясувати безпосередній вплив між душею і тілом, визнання паралельного синхронізуючого взаємодію духу і тіла впливу Бога, призвела до максими філософської програм А. Гейлінкса: «Так є, відтак, хай буде так» – «Ita est, ergo ita sit!» Історія філософії
Дата добавления: 2014-11-18; Просмотров: 397; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |