Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Поняття ЕС. Класифікація ЕС




Тема 18. Роль і місце експертних систем серед програмних засобів.

 

Розглянемо розвиток поняття експертна система в інформатиці. З огляду на новизну теми визначимо також основні поняття та факти.

Словосполучення «експертні системи» набуло самостійного значення після оголошення японським комітетом JIPDEC про програму створення ЕОМ п'ятого покоління. Особливістю цієї програми є орієнтація розробників на створення обчислювальної техніки, здатної оперувати не тільки даними, але й знаннями, тобто за аналогією з діями спеціалістів (експертів) при написанні висновків.

Існує значна кількість визначень поняття «експертна система», що пов'язано із розвитком цих систем і виникненням нових поколінь ЕОМ.

Функціонально експертну систему можна визначити як обчислювальну систему, яка здатна використовувати знання про деяку предметну галузь і приймати рішення в рамках цієї галузі знань на рівні експерта-професіонала.

До характеристик, притаманних EC як системам штучного інтелекту можна віднести:

1) компетентність, тобто здатність приймати рішення, адекватні рішенням професіонала-експерта високого рівня;

2) здатність будувати «міркування» на основі символьних перетворень:

3) здатність використовувати як загальні, так і окремі схеми породження рішень;

4) здатність розв'язувати завдання в реальних предметних галузях;

5) здатність до інтерпретації формулювання запитів і завдань;

6) здатність до аналізу своєї роботи.

Визначальною рисою комп'ютерних програм, що називаються експертними, є їх здатність накопичувати знання і досвід найбільш кваліфікованих спеціалістів (експертів) у певній предметній галузі. Потім з допомогою цих знань користувачі EC, що мають звичайну кваліфікацію, можуть розв'язувати свої задачі так само успішно як це зробили б самі експерти.

Такий ефект досягається завдяки того, що експертна система у своїй роботі відтворює приблизно ту ж схему міркувань, яку звичайно використовує людина-експерт при аналізі проблеми. Отже, EC дозволяють копіювати і поширювати знання, роблячи унікальний досвід висококласних професіоналів доступним широким колам рядових спеціалістів.

Структуру ідеальної EC наведено на рис 1.

 
 

Інтерфейс користувача забезпечує його взаємодію з експертною системою, що здійснюється проблемно-орієнтованою мовою непроцедурного типу. Мова взаємодії часто є деяким наближенням до природної мови. В інтерфейсі користувача здійснюється перетворення конструкцій природної мови на внутрішню мову подання знань EC. Як внутрішні мови використовуються логічні мови або мови продукційного типу. Інколи для опису завдання або запиту використовують мови семантичних систем.

Розкодований опис надходить до засобів логічного виводу, де відбувається генерація рекомендацій щодо розв'язання завдання. Як основа для прийняття рішення використовується інформація, яка знаходиться у базі знань. База знань EC містить інформацію про предметну галузь у вигляді фактів і правил (рис.2).

 
 

Що таке база знань - ніхто не знає. Це поняття широке і розмите. Аналіз і співставлення різних точок зору визначили наше розуміння сутності поняття бази знань як цілісного наукового поняття, що позначає пакет знань, в якому зберігаються поняття, факти, що характеризують інформаційні властивості та зв'язки об'єктів реального світу; евристичні правила розв'язування задач (залежності, закони, алгоритми, процедури); метаправила, тобто знання про те, як використовувати правила в пам'яті ЕОМ у формі моделі відповідної предметної галузі з метою ефективного їх використання в процесі розв'язування прикладних задач. Засоби логічного виводу реалізують деяку стратегію вибору відповідного правила або їх сукупності із бази знань. Ця стратегія є наслідком способу подання знань в EC і особливостями завдань, що розв'язуються з допомогою системи.

 
 

Засоби відображення і пояснення розв'язків стежать за процедурою логічного виводу, фіксують проміжні і кінцеві розв'язки системи. Вони можуть дати користувачеві пояснення на запити типу: яким чином отримано вивід, чому його отримано, чому відкинуто альтернативи проміжних розв'язків (рис.3,4).

Засоби набуття знань призначені для підтримки процесу здобуття знань про предметну галузь. Як правило це знання, які носять емпіричний характер, не досить формалізовані й відсутні у спеціальній літературі. Такі знання набуваються експертами в результаті значного досвіду. Процес їхньої передачі є найскладнішою проблемою при побудові EC і потребує спеціальних навиків, які викликали необхідність у створенні інституту інженерів по знаннях. Кваліфікація такого спеціаліста повинна бути дуже висока в різних галузях, а саме: в системології, програмуванні, штучному інтелекті і, як правило, в предметній галузі знань, а також практичній психології.

Подальший розвиток поняття «експертна система» пов'язаний з виділенням поколінь експертних систем.

Експертні системи першого покоління були призначені для розв'язання добре структурованих завдань, що потребують порівняно невеликого обсягу емпіричних знань. Це можуть бути задачі класифікації або добору з існуючого набору варіантів. Основними рисами цього покоління євузька гатузь експертизи, розвинуті засоби взаємодії з користувачем, націлені на аналіз природно-мовних повідомлень, обмеження можливості модернізації бази знань у процесі експлуатації; основний вид знань - особистий, емпіричний досвід експерта.

Друге покоління EC або другий тип - це так звані оболонки. Основою оболонки є готовий механізм виводу і порожня база знань. Процес наповнення знаннями EC підтримується спеціальними сервісними програмами - редактор "бази знань, засоби налагодження, трасування, які призначені для інженера по знаннях. Оболонка пропонує розробнику системи мову опису фактів, формалізм подання знань і стратегію логічного виводу. Основне завдання інженера по знаннях - вписати в обмежену оболонкою схему реальний зміст предметної галузі. Ясно, що технологічне середовище не може бути однаково придатне для занесення в нього різнопланової інформації. Тому кількість EC цього типу також росте, хоча й з меншою швидкістю, ніж першого типу.

Третій тип EC або третє покоління - це «гібридні» EC і EC у реальному масштабі часу. Метою цього напряму є надання системності даним, наведеним у великих системах обробки інформації. У даному випадку EC - це методологічний засіб, свого роду «інтелектуальний інтерфейс», який дозволяє користувачеві виходити оперативно на знання, що знаходиться в базах даних і пакетах прикладних програм. Особливістю застосування таких систем може бути розв'язання завдань з використанням методів системного аналізу, дослідження операцій, математичної статистики, прикладної математики, обробку інформації.

До четвертого покоління EC належать мережі експертних систем - таке об'єднання кількох EC, в якому результатами розв'язання однієї із них є умови для функціонування інших. Системи такого типу ефективні для завдань з інтегрованою структурою розв'язків в умовах розподільної обробки інформації.

Оскільки в реальній практиці доведеться мати справу з експертними системами, як правило, першого та другого поколінь, розглянемо докладніше їх архітектуру.

Комп'ютерні системи, що можуть лише повторити логічне виведення експерта, прийнято відносити до EC першого покоління. Однак спеціалісту, що розв'язує інтелектуально складне завдання, явно недостатньо можливостей системи, яка лише імітує діяльність людини. Йому потрібно, щоб EC виступала в ролі повноцінного помічника і порадника, здатного проводити, аналіз нечислових даних, висувати і відкидати гіпотези, оцінювати вірогідність фактів, самостійно поповнювати свої знання, контролювати їх несперечливість, робити висновки на основі прецедентів і, можливо, навіть породжувати розв'язання нових завдань, що раніше не розглядалися.

Наявність таких можливостей є характерною для EC другого покоління, концепція яких почала розроблятися кілька років назад. Експертні системи, що відносяться до другого покоління, називають партнерськими, або підсилювачами інтелектуальних здібностей людини, їх загальними визначальними рисами є уміння навчатися і розвиватися, тобто еволюціонувати.

Побудова експертних систем є доцільною, якщо дотримуються такі умови:

Q в даній предметній галузі існує велика кількість часткових закономірностей, і кожна з них несе відображення особистості даного користувача (його довір'я, переваги, заперечення тощо);

Q в даній предметній галузі відсутня загальна теорія, що дозволяє невеликим числом алгоритмів систематично розв'язувати всі допустимі завдання;

Q ситуації, що виникають в даній предметній галузі, описуються відносно невеликою кількістю даних, що пов'язано з невисокою трудомісткістю підтримки банку даних в актуальному стані.




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-10; Просмотров: 736; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.011 сек.