КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Завдання, вправи, тести
Ключові поняття та терміни - експериментальна наука - деїзм - емпіризм - сенсуалізм - раціоналізм - онтологія - субстанція - гідне мислення - монізм - прогрес - плюралізм - методологія - метод - гносеологія
План семінарського заняття. 1. Особливості духовних процесів та розвитку філософії в епоху Нового часу. 2. Розвиток методології та гносеології у філософії Нового часу. Провідні філософські позиції в тлумаченні пізнання. 3. Онтологія Нового часу про світобудову та місце в ній людини. 4. Антропологічні та соціальні ідеї у філософії Нового часу.
1. Загальні особливості соціальних та духовних процесів розвитку Європи в епоху Нового часу визначались: а) переважно сільськогосподарським типом виробничої суспільної діяльності; б) системою особистісної васальної залежності між членами суспільства; в) розвитком промислового виробництва, перенесенням центру виробничої діяльності в міста; г) географічними відкриттями нових земель; д) перенесенням акцентів із зацікавлень природою на зацікавлення людиною. 2. Фігура літературного персонажа Робінзона була показовою для загальної атмосфери Нового часу тому, що: а) в цю епоху люди захоплювались морськими подорожами; б) вона символізувала собою нове становище окремого індивіда в системі соціальних зв’язків. 3. Оберіть варіанти правильної відповіді на питання. Мислення “здорового глузду” характеризується наступними рисами: а) воно передбачає цінування фактів; б) воно передбачає посилання на авторитет Біблії; в) воно передбачає ясну та чітку логіку; г) воно віддає перевагу інтуїції, а не розсудковим міркуванням; д) воно культивує принцип індивідуальної активності. 4. Оберіть варіанти правильної відповіді на питання. До загальних особливостей розвитку філософії в епоху Нового часу слід віднести: а) її підпорядкування теології у якості її прислужниці; б) виникнення національних та регіональних філософій; в) розвиток філософії в діалозі із іншими науками; г) вихід філософського знання на новий рівень диференціації та систематизації; д) її спрямованість у бік гуманітарних студій. 5. Питання про метод істинного пізнання постало одним із найперших та найважливіших питань для філософії Нового часу. Так Ні 6. Емпіризм – це позиція у методології, що характеризується: а) найпершим цінуванням розумових дедуктивних виведень; б) наголошуванням найпершої та вирішальної ролі відчуттів у пізнанні; в) рухом пізнавальної думки від фактів до ідей; г) визнанням існування в людському розумі вроджених ідей; д) прагненням виводити наукові теорії із загальних філософських принципів. 7. Засновником філософії Нового часу вважається: A Ніколо Макіавеллі; B М.Монтень; C Жан-Поль Сартр; D Леонардо да Вінчі; E Френсис Бекон. 8. В період Нового часу багато вчених та філософів намагалися пояснити глибинні причини процесів, що відбувалися у світі, використовуючи: A механіку B хімію C біологію D генетику E соціологію 9. Теза “Я мислю, отже я існую” є важливою вихідною тезою: а) філософського монізму; б) раціоналізму; в) емпіризму; г) для позиції визнання розуму “чистою дошкою”; д) для скептицизму. 10. Теза “Я мислю, отже я існую” наголошує на важливій ролі самоусвідомлення в русі думки до правильного пізнання. Так Ні 11. Теза “Я мислю, отже я існую” належить: а) Наполеону; б) Робінзону; в) Вольтеру; г) Паскалю; д) Декарту. 12. Уважно перечитайте наступні міркування Р.Декарта, проаналізуйте їх: “…Ми доходимо до пізнання речей двома шляхами, а саме через досвід або через дедукцію. Додатково слід відзначити, що досвідні речі часто бувають помилковими, дедукція же або чисте виведення одного із іншого, хоча й може бути залишена поза увагою, якщо вона неочевидна, але ніколи не може бути неправильно здійснена розумом, навіть вкрай нерозсудливим…” Спираючись на те, що дедукція – це розумове виведення часткових наслідків із деяких загальних ідей, спробуйте з’ясувати: 1. в чому, на вашу думку, полягають переваги дедукції над досвідом? 2. Чи згідні ви із тим, що дедуктивне виведення володіє властивістю бути безпомилковим? Наведіть приклади застосування дедуктивного логічного виведення. 13. Визначить позицію, яка в гносеології є протилежною щодо позиції визнання існування в розумі людини деяких вроджених ідей: а) релятивізм; б) скептицизм; в) розум – це “чиста дошка”; г) розум – це рівень інтелектуального споглядання; д) агностицизм. 14. Згідно Дж.Локку, існують такі джерела наших знань: а) відчуття і досвід; б) досвід та розум; в) чуття та рефлексія; г) вроджені ідеї та дедукція; д) уявлення первинні та вторинні. 15. Наполягання на відсутності прямого причинного зв’язку між відчуттями людини та ідеями її розуму було характерним для: а) Дж.Локка; б) Д.Юма; в) Дж.Берклі; г) Б.Паскаля; д) Ж.-Ж.Руссо. 16. Позицію сенсуалізму в теорії пізнання можна передати тезою: а) бути – це значить бути сприйнятим; б) немає нічого в інтелекті, чого б не було у відчуттях; в) сенс є лише в тому, що є корисним; г) кожна річ має достатні підстави для того, щоби бути саме такою; д) не треба приймати у пізнання те, що не видається ясним, чітким та виразним. 17. Найпершим поняттям онтологічних вчень у філософії Нового часу було поняття: а) субстанції; б) акциденції; в) монади; г) модусу; д) атрибуту. 18. Р.Декарт розвивав вчення про існування двох самостійних субстанцій – протяжної (матеріальної) та мислячої (духовної), а Б.Спіноза подавав ці субстанції як атрибути однієї єдиної субстанції. Так Ні 19. Спираючись на матеріал навчальної літератури спробуйте пояснити, чому основний твір Б.Спінози, в якому подавалось вчення про субстанцію як засаду світобудови, мав назву “Етика”. 20. Вчення Г.Лейбніця про світобудову отримало назву: а) атомізм; б) субстанціалізм; в) монадологія; г) монізм; д) теорія достатньої підстави. 21. Хто із філософів, розробляючи вчення про необхідність і свободу зробив висновок про те, що свобода є пізнана необхідність? А: Ф. Бекон В: Р. Декарт С: Т. Гобс D: Б. Спіноза E: Т. Лейбніц 22. Наведіть правильне закінчення відомої тези Б.Паскаля: “Вся наша гідність – у здібності мислити… Спробуємо ж мислити гідно: в цьому …” а) основа нашої культури; б) основа нашого пізнання; в) основа нашої моральності; г) основа нашої цивілізованості; д) основа нашого добробуту. 23. Проведіть логічний зв’язок між вченням Б.Паскаля про серединне становище людини в світі та його визначення найпершого життєвого завдання людини. 24. Століття Просвітництва в історії Європи – це: a) XVI ст. б) XVII ст. в) XVIII ст. г) XIX ст. 25. Більшість просвітників вважали, що найпершою умовою людського буття постає розповсюдження знань, а серед усіх знань найпершу значущість мають знання моральних норм і принципів. Так Ні 26. Однією із найперших проблем, що знаходилась в центрі уваги європейського просвітництва, була проблема: а) пошуку засад світобудови; б) обгрунтування найперших принципів правильного логічного мислення; в) докладного розгортання вчення про субстанцію; г) розроблення найбільш виправданого методу наукового пізнання; д) дослідження глибинних, найперших зв’язків людини і суспільства.
Дата добавления: 2014-12-16; Просмотров: 2851; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |