КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Феномен римського театру. 1 страница
ВСТУП Вченою радою ЗНУ Т.В. ГРУШЕВА ІСТОРІЯ ЗАРУБІЖНОЇ ТА УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ Методичні рекомендації для студентів історичного факультету Затверджено Протокол № 6 від 1.03.2011 Запоріжжя
УДК 008 (477+100) (076) ББК Ч111(0) я73
Грушева Т.В. Історія зарубіжної та української культури. Методичні рекомендації для студентів історичного факультету. – Запоріжжя: ЗНУ, 2011. – 66 с.
У методичних рекомендаціях до курсу «Історія зарубіжної та української культури» для студентів історичного факультету, представлені теми та питання для аудиторних занять і самостійної роботи, література, історичні терміни та хронологічні таблиці.
Рецензент І.М. Кривко Відповідальний за випуск В.Г. Ткаченко
Навчальна дисципліна «Історія зарубіжної та української культури» є професійно-орієнтованою дисципліною освітньо-професійної програми підготовки фахівців з напряму підготовки «історія» і має за мету ознайомити студентів з проблемами культурних традицій України та країн світу; показати світовий досвід культурного розвитку i поглянути на культурно-історичний зміст духовних процесів, а також висвітлити вплив культурного розвитку держав на їхнє місце i роль у світі. Мета курсу: за допомогою лекцій та практичних занять сформувати та закріпити у студентів базові знання про культурні традиції України та країн світу, що дозволяє орієнтуватися у реаліях сучасного світу. Основні завдання курсу полягають у ознайомленні студентів з сучасними теоріями про генезис та розвиток різних типів культур, аналізі ролі культури у розвитку українського суспільства, вивченні результатів колективної діяльності людей, що реалізувалися у матеріальних предметах, символічній поведінці чи у соціальних організаціях, визначенні відмінностейі загальних рис культурних традицій різних народів світу, виявленні засобів передачі культурних знань.
За підсумками вивчення студент повинен знати: – культурну типологію країн світу, – особливості світової культури в історичному контексті, – відмінності у розвитку української культури, – сучасні напрямки в мистецтві, літературі, освіті, – вплив культурної традиції на розвиток людської думки, – окремі види культурного життя та світоглядні парадигми культури. Студент повинен вміти: – Використовувати на практиці теоретичні знання з культурної типології країн світу. – Визначити специфічні традиції в культурному житті країн. – Враховувати культурні звичаї України в сприйнятті інших культур. – Провадити самостійних аналіз культурної ситуації країн світу. – Враховувати основні традиції у побуті, одежі, їжі, поведінці людей країн світу в практичній діяльності. – Виробити стратегію, що дозволяє знайти своє місце в культурному середовище. Навчальна дисципліна «Історія зарубіжної та української культури» складається з 2 модулів: – Історія світової культури. – Історія вітчизняної культури. Міждисциплінарні зв’язки: історичні науки, соціологічні науки, мистецтвознавство, культурологія, філософські науки. Рекомендована основна література до курсу: Електронний ресурс. 1. Бокань В. Польовий Л. Історія культури України. – К.: МАУП / http://chitalka.info/gp_07/gp_07index.htm 2. ГАЛЕРЕИ. АЛЬБОМЫ. КАТАЛОГИ Музеи. Живопись. http://bibliotekar.ru/muzeu.htm 3. Живопись. Краткий словарь терминов http://bibliotekar.ru/slovarZhivopis/index.htm 4. Історія української культури. – К.: Наукова думка, 2001 / http://litopys.org.ua/istkult2/ikult2.htm 5. Історія української культури. За загальною редакцією І. Крип’якевича – К.: Либідь, 2002 (за виданням 1937 року) / http://litopys.org.ua/krypcult/krcult.htm
6. Капустин Н. С. Особенности эволюции, религии (на материалах древних верований и христианства). – М.: Мысль, 1984. 7. Лентовский А.М. Технология живописных материалов. – Ленинград: Искусство, 1949 http://bibliotekar.ru/slovarZhivopis/index.htm 8. Гриценко О, Стріха М. Культурна полiтика України: короткий iсторичний огляд та оцінки – К.: УЦКД, 1995 / http://xyz.org.ua/discussion/history_cult1.html 9. Онлайн энциклопедия / http://www.krugosvet.ru/enc/kultura_i_obrazovanie/izobrazitelnoe_iskusstvo/ 10. Справочник-Словарь по изобразительному искусству, графике, керамике, декоративно-прикладному искусству. http://www.artap.ru/slovar_suprematizm.htm 11. Справочник-Словарь по изобразительному искусству, графике, керамике, декоративно-прикладному искусству / http://www.artap.ru/slovar_suprematizm.htm
12. Універсальні виміри української культури. – Одеса: Друк, 2000 / http://www.myslenedrevo.com.ua/studies/uvuk/index.html 13. Электронные альбомы. http://bibliotekar.ru/isk/index.htm 14. Энциклопедия «Всеобщая история искусств», подготовленная Институтом теории и истории изобразительных искусств Академии художеств СССР http://artyx.ru/ 15. Янсон Х.В., Янсон Э.Ф. Основы истории искусств – М.: ИКАР, Harry N. Abrams, 1996 http://bibliotekar.ru/zh-OsnovyIstorii/index.htm Підручники та посібники з курсу: 1. Абрамович С.Д. Світова та українська культура: Навчальний посібник. – Львів: Світ, 2004. 2. Історія українського мистецтва. В 5 томах. – К.: Наукова думка, 1966-70. 3. Історія української культури у п’яти томах. Т.1 Історія культури давнього населення України. Асєєв Ю.С., Баран В.Д., Баранов І.А. – К.: Наукова думка, 2001. 4. Історія української культури у п’яти томах. Т.2. Українська культура ХІІІ – першої половини ХVІІІ століть. Александрович В.С., Балушок В.Г., Боянівська М.Б. – К.: Наукова думка, 2001. 5. Історія української культури у п’яти томах. Т.3. Українська культура другої половини ХVІІ – ХVІІІ століть. – Александрович В.С., Борисенко В.Й., Виврот Т.М. – К.: Наукова думка, 2003. 6. Мєднікова Г.С. Українська і зарубіжна культура ХХ століття: Навчальний посібник. – К.: Атіка, 2002. 7. Огієнко І. Українська культура. Коротка історія культурного життя українського народу. – К.: Абрис, 1991. 8. Полікарпов В.С. Лекції з історії світової культури: Навч.посібник – К.: Знання, 2002. 9. Попович М. В. Нарис історії культури України. – К.: «АртЕк», 1998. 10. Скворцова Е.М. Теория и история культуры: Учебник для вузов. – М.: ЮНИТИ, 1999.
11. Українська культура: Лекції за редакцією Дмитра Антоновича / Упор. С. В. Ульяновська; Додатки С. В. Ульяновської, В.І. Ульяновського. — К.: Либідь, 1993. 12. Шевнюк О.Л. Українська та зарубіжна культура: Навч. посіб. – К.: Знання, 2003. 13. Шейко В.М. Історія української культури. – Х.: ХДАК, 2001. Джерела до курсу: 1. «Русалка Дністрова». Документи і матеріали. – К.: Наукова думка, 1989. 2. Багатопартійна українська держава на початку ХХ ст.: Програмні документи перших українських політичних партій. – К.: Глобус, 1992. 3. Довженко О. Господи, пошли мені сили: Щоденник, кіноповісті, оповідання, листи, документи. – Харків: Фоліо, 1994. 4. Історія України VІІІ-ХVІІІ ст. Першоджерела та інтерпретації / www.izbornyk.org.ua 5. Історія української культури. Збірник матеріалів і документів. За ред.С.М.Клапчука, В.Ф.Остафійчука. – К.: Вища школа, 2000. 6. КПРС в резолюціях і рішеннях з’їздів, конференцій і пленумів ЦК: У14 т. – К.: Поліграф, 1978-80. 7. Культурне будівництво в УРСР 1917-1927 рр.: Збірка документів і матеріалів. – К.: Наукова думка, 1979. 8. Літопис Руський. – К.: Дніпро, 1989. 9. Національні відносини в Україні у ХХ ст.: Збірник документів і матеріалів. – К.: Наукова думка, 1994. 10. Самостійна Україна: Збірник програм політичних партій початку ХХ ст. – Тернопіль: Редакційно-видавничий відділ управління по пресі, 1991. Статті та монографії: 1. Алпатов М.А. Художественные проблемы искусства Древней Греции. – М.: Искусство, 1987. 2. Афанасьева В.К. Искусство Древнего Востока. – М.: Наука, 1975. 3. Бартольд В.В. Работы по истории ислама и Арабского халифата. – М.: Восточная литература, 1992. 4. Білецький П. У контексті світового авангарду // Всесвіт. – 1990. – №7. 5. Бойко Ю. Деякі думки про сучасне мистецтво в Україні // Сучасність. – 1996. – №9. 6. Боннар А. Греческая цивилизация: В 3 т. М.: Искусство, 1995. 7. Буддизм. Четыре благородных истины. – М.: «Эксмо-пресс»; Харьков: «Фолио», 2001, 1999. 8. Гарэн Э. Проблемы итальянского Возрождения. – М.: Прогресс, 1986.
9. Гуревич А.Я. Категории средневековой культуры. – М.: Искусство, 1972. 10. Гуревич А.Я. Культура и общество средневековой Европы глазами современников (Exempla XIII века). – М.: Искусство, 1989.
11. Гуревич А.Я. Проблемы средневековой народной культуры. – М.: Искусство, 1981. 12. Жаборюк А. А. Український живопис останньої третини ХІХ – початку ХХ століття. – Київ-Одеса: Либідь, 1990. 13. История всемирной литературы. – Т.2, 3. М.: Наука, 1984, 1985. 14. История западноевропейского театра / Под ред. С.С. Мокульского. М.: Искусство, 1956. Т. 1. 15. История зарубежной литературы. Средние века и Возрождение. – М.: Высш. шк., 1987. 16. История и культура Китая (Сборник статей памяти академика В.П. Васильева). М.: Наука, 1974. 17. История искусства зарубежных стран: Средние века и Возрождение. / Под ред. Ц.Нессельштраус – М.: Изобразительное искусство, 1982. 18. Історія світової культури. Культурні регіони: Навч. посібник / За ред. Л.Т. Левчук. – К.: Либідь, 1997. 19. Історія української музики: В 6-ти т. / АН України; Ін-т мистецтвознавства, фольклору та етнології ім. М.Т.Рильського; Ред. колегія тому Л.О.Пархоменко, О.У.Литвинова, Б.М.Фільц. – К.: Наукова думка, 1992. 20. Карсавин Л.П. Культура средних веков. – К.: МИРОС, 1995. 21. Культура Возрождения и Реформации. Отв. ред. В.И. Рутенбург. – Л.: Наука, Ленинградское отделение, 1981. 22. Культура древнего Египта / Отв. ред. Кацнельсон И. – М.:Изобразительное искусство, 1976. 23. Культура Древнего Рима. В 2 - х томах. Т. 1 Гаспаров М. Л., Позднякова Н.А., Павловская А.И., Смирин В. М., Штаерман Е. М. – М.: Наука, 1985. 24. Культурне відродження в Україні За ред. Сілаєвої Т.О. – Львів: Астериск, 1993. 25. Кун Н.Т. Мифы Древней Греции. – М.: АСТ, 2006. 26. Маланюк Е.Ф. Нариси з історії нашої культури. – К.: АТ «Обереги», 1992. 27. Малевич К. Розділи з автобіографії художника // Хроніка 2000. – 1993. – №3-4. 28. Миркина З., Померанц Г. Великие религии мира. – М.: Рапол, 1995. 29. Мистецтво України. Біографічний довідник. – За редакцією А.В. Кудрицького. – К.: Укр. енцикл. ім. М. П. Бажана, 1997. 30. Нариси української інтелігенції: У 3 т. – К., 1994. 31. Нариси української популярної культури. – К.: УЦКД, 1998. 32. Новиченко Л.М. Українська національна культура: минуле, сучасне, майбутнє. – К.: Знання, 1990. 33. Ольденбург С.Ф. Культура Индии. – М.: Наука, 1991. 34. Памятники средневековой латинской литературы IV-IX вв. – М.: Наука, 1970. 35. Реалізм та соцреалізм в українському живопису радянського часу: Історія, колекція, експеримент. – К.: «LK Maker», 1998. 36. Ривкин Б.И. Античное искусство. – М.: Искусство, 1972. 37. Ричка В.М. Київська Русь: проблема етноконфесійного розвитку (конфесійний аспект). – К.: ін.-т історії україни НАН України, 1994. Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні (Х – початок ХХ ст.): Нариси. – К.: Рад.школа,1991. 38. Рутенбург В. И. Университеты итальянских коммун // Городская культура. Средневековья и начало нового времени. Сб. статей под ред. В. И. Рутенбурга. – Л.:Наука, 1986. 39. Семчишин М. Тисяча років української культури. Історичний огляд культурного процесу. – Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто, 1985. 40. Сильвестров В. В. Проблема преемственности в философской культуре (античность, средневековье и новое время) //Философия и история культуры. – М., 1985. 41. Скляренко Г. Сучасне мистецтво України // Золоті ворота. – 1994. – №3. 42. Стебельський Б. Біля джерел українського авангардного мистецтва 20-30-х рр. ХХ. ст. // Народна творчість та етнографія. – 1998. – №1. 43. Степовик Д. Історія української ікони Х-ХХ століть. – К.: Либідь, 1996. 44. Українська культура: Історія і сучасність – Львів: Світ, 1994. 45. Флакер О. Авангард на Україні // Всесвіт. – 1992. – №3-4.
46. Франко І. Нарис історії українсько-руської літератури до 1890 р. – Львів, 1910. Передрук: Зібр. тв.: У 50 т. – Київ, 1984. – Т. 41. 47. Шевченко Тарас. Живопис, графіка. Альбом / Авт.-упор. Д.Степовик. – К.: Мистецтво, 1984. 48. Шпандрій М. Модернізм, авангард і естетика М.Бойчука // Сучасність. – 1995. – №9. 49. Ясиевич В. Архитектура Украины на рубеже ХІХ-ХХ веков. – К.: Будівельник, 1988. Основні поняття: Культура – це концентрований досвід попередніх поколінь, що дає можливість кожному індивіду засвоювати цей досвід і приймати участь у його примноженні. Матеріальна культура – перетворення природних матеріалів і енергії відповідно до людських цілей, створення штучного середовища проживання, а також набір технологій для збереження і розвитку цього середовища. Матеріальна культура створює й задає рівень життя суспільства, формує матеріальні запити людей і пропонує засоби їх задоволення; включає такі елементи, як будівлі й споруди, знаряддя праці, житло, одяг тощо. Духовна культура – продукти духовної діяльності людини, які існують переважно в ідеальному вигляді: поняття, уявлення, вірування, почуття і переживання, доступні свідомості і розумінню всіх людей. Духовна культура створює особливий світ цінностей, формує й задовольняє інтелектуальні та емоційні потреби людини. У вузькому значенні – духовні цінності людства, цінності в галузі освіти, науки, художньої культури, моралі. Релігія – духовний феномен, який виражає не лише віру людини в існування надприродного Начала, що є джерелом буття всього існуючого, а й виступає для неї засобом спілкування з ним. Мистецтво – різновид людської діяльності, що об’єднує в якості художньо-образних форм відбиття дійсності. Розуміється як художня творчість у цілому: література, архітектура, скульптура, живопис, графіка, декоративно-прикладне мистецтво, музика, танок, кіно та ін. Мистецтво – це одна з форм суспільної свідомості, в основі якої лежить образне відтворення дійсності, естетичне освоєння світу. ЗМІСТ ТЕМ ЛЕКЦІЙНОГО КУРСУ: МОДУЛЬ 1. ІСТОРІЯ СВІТОВОЇ КУЛЬТУРИ ТЕМА 1. КУЛЬТУРА І СУСПІЛЬСТВО – 2 год. 1. Сутність культури. 2. Актуальна культура і культурна пам’ять. 3. Типологія культур. 4. Динаміка культури. 5. Види культурних норм та їх суспільне призначення. Література: 1. Бичко А.К. Теорія і історія світової і вітчизняної культури. – К.: Либідь, 1992. 2. Гуревич П. С. Философия культуры. – М.: Аспект-Пресс, 1995. 3. Ерасов Б. С. Социальная культурология: Учебник для студентов. – М.: Аспект Пресс, 2000. 4. Ионин Л. Г. Социология культуры. – М.: Логос, 1994. 5. Пелипенко А.А., Яковенко И.Г. Культура как система. – М.: Издательство «Языки русской культуры», 1998. Конспект лекції: Культура (лат. colere – «населяти», «вирощувати») – сукупність матеріальних і духовних, цінностей, створених людством протягом його історії. Актуальна культура – це та частина культури, яка безпосередньо функціонує в суспільстві і має вираз в повсякденних проявах – культурі праці, побуті, поведінці. Культурна пам’ять представляє собою певну культурну діяльність, яка безпосередньо не приймає участі у відтворенні суспільного життя. Типологія культури складається в залежності від критеріїв: √ висока (елітарна) культура, народна культура й масова культура йменуються формами культури тому, що вони являють собою особливий спосіб вираження художнього змісту; √ до основних видів культури відносять: а) домінуючу (загальнонаціональну) культуру, субкультуру й контркультуру; б) сільську й міську культури; в) повсякденну й спеціалізовану культури. Культурна динаміка (соціокультурні зміни) представлена трьома основними типами взаємодії: фазовою (етапною), циклічною і інверсійною. Норми культури – це певні зразки, правила поведінки, які стали внутрішніми регуляторами людських дій і підтримують стійкі принципи комунікації, взаємодії між індивідами і різними групами. Обряд – це традиційна символічна дія, яка супроводжує важливі моменти життя людини і суспільства, покликана сприяти зміцненню соціальних зв’язків (весільний обряд). Ритуал – це вид обряду, який являє собою форму складної символічної поведінки,
що історично склалася, яка покликана підкреслити особливу цінність і значущість для людини певних соціальних відносин (дипломатичні, військові ритуали) Етикет як норма культури являє собою встановлений порядок поведінки людини в рамках тієї або іншої соціальної групи (придворний, діловий етикет). Канон – стійке правило художньої діяльності, художні принципи. Стандарт – певний зразок, який приймається як вихідний для зіставлення з ним інших подібних об’єктів.
ТЕМА 2. ФІЛОСОФСЬКІ КОНЦЕПЦІЇ КУЛЬТУРИ – 2 год. 1. Просвітницька концепція культури. Романтична філософія культури. 2. Кантівська філософія як «критика розуму». Гегелівська філософія «абсолютного духа» і культура. 3. Історико-матеріалістична філософія культури (К. Маркс). 4. Екзистенціалістична філософія культури. Філософська герменевтика як філософія культури. 5. Психоаналітична и неофрейдистська філософія культури (З. Фрейд, К. Юнг, К. Хорні, Э. Фромм). 6. Постмодерністська філософія культури. Література: 1. Гараджа В.И. Социология религии. Учебное, пособие, для студентов и аспирантов гуманитарных специальностей. – М.: ИНФРА- М, 2005. 2. Гуревич П. С. Философия культуры. – М.: Аспект-Пресс, 1994. 3. Ортега-и-Гассет Х. «Размышления о технике» // Вопросы философии. – 1993. – № 10. 4. Самосознание европейской культуры ХХ века: Мыслители и писатели Запада о месте культуры в современном обществе. – М.: Политиздат, 1991. 5. Сумерки богов. – М.: Политиздат, 1989. 6. Фрейд З. Психоанализ. Религия. Культура. – М.: Ренессанс, 1992. 7. Фромм Э. Бегство от свободы. – М.: Прогресс, 1990. 8. Шпенглер О. Закат Европы. – Тт.I-II. – М.: Наука, 1993, 1998. 9. Юнг К-Г. Архетип и символ. – М.: Ренессанс, 1991. 10. Ясперс К. Смысл и назначение истории. – М.: Политиздат, 1991. Конспект лекції: Просвітництво – це культурно-історична епоха, характерна для Європи XVIII століття. Своє визначення ця епоха одержала за назвою характерних концепцій, у яких абсолютизувалась роль науки, наукового знання, його розуміння як визначального фактора розвитку суспільства. Більшість мислителів цієї епохи вважали, що для «виправлення» людини й суспільства необхідно навчати людину, передавати їй знання, накопичені людством, формувати її здатність до розумової діяльності. Прихильниками Просвітництва були такі відомі мислителі, як Вольтер, Ж. Ж. Руссо, Р.Декарт. В XIX ст. їхню лінію в Німеччині продовжили І. Кант (за Кантом причиною виникнення культури є суспільна сутність людини. Філософ виділяє дві реальності: світ природи (тваринного начала, зла, жорстокості), світ свободи (людини, культури, моралі), Ф. Гегель (у Гегеля культура є реалізацією розуму, але це вже світовий розум. Цей світовий дух розгортає свою сутність коли реалізує себе в долі цілих народів, втілюючись у науці, техніці, релігії, мистецтві, формах суспільного і державного життя), Й. Гердер й ін. У Росії до цього напрямку примикали О. Радищев, В. Жуковський, Г. Державін. К.Маркс досліджував соціально-діяльнісні параметри культури. Сутність людини бачив як «ансамбль суспільних відносин». Екзистенціальні концепції культури К.Ясперса, Ж.-П. Сартра, А.Камю привертали увагу до проблем сучасної культури, які виникають внаслідок відчуження людини від соціуму. Люди будуть дбайливіше ставитися до свого життя, якщо усвідомлять абсурдність людського існування, – вважають екзистенціалісти. Усвідомлення абсурду буття призводить до бунту, а цей останній – до свободи, заради якої людина готова піти на все, оскільки в свободі вона знаходить сенс свого життя. Основоположником онтологічної герменевтики став німецький філософ М Гайдеґґер Вчений вважав, що сутністю людського буття є мова, а сутністю мови – поезія. Фундаментальний для герменевтики принцип пошуку смислу особливого значення набуває в літературознавстві, оскільки саме в художньому творі «відбувається істина» як «приховуюче розкриття сущого». В українській науці можливості онтологічної герменевтики використовували В. Сімович та С. Смаль-Стоцький. Іншим напрямом у культурології є психоаналіз. Його засновником був австрійський психіатр З.Фрейд. Він висловив ідею про існування «несвідомого», вірніше, «досвідомих» імпульсів, що позначаються на поведінці людини і його культурі. У роботі «Незадоволеність культурою» Фрейд писав, що культурний процес людства й процес вихо
вання окремої людини мають подібну природу. Тобто соціальна психологія тотожна індивідуальної. Неофрейдизм назвав свою теорію «культурно-психоаналітичним підходом», зробивши заявку на встановлення взаємозв’язку між психікою, культурою й суспільством. К.Г.Юнг розвинув концепцію психоаналізу, використовуючи поняття «архетипів» – психічних структур колективного несвідомого. Завдяки ним формуються образи, думки і почуття людей, зберігається колективний історичний досвід, міфи і символи культури. В кінці ХХ ст. сформувався постмодерністський напрям у науці, який тяжіє до деконструкції, децентралізації, відмові від авторитетів, заперечує традиції раціоналізму. У роботах Ж.-Ф. Ліотара, Ж.Делеза, Р.Рорті та ін. відстоюються цінності свободи у всьому. Підвищується інтерес до ірраціонального і суб’єктивного, неясних форм. Постмодернізм, плюралістичний за своєю суттю, не боїться руйнування єдності існуючої культури, обґрунтовуючи неминучість трансформації культури у якісно нову форму.
ТЕМА 3. БІБЛІЯ У СВІТІ НАУКОВОГО АНАЛІЗУ – 2 год. 1. Історичні передумови християнства. 2. Філософія Біблії. Основи християнської віри. 3. Значення християнства для розвитку європейської культури. Література: 1. Екенайте Л. Фрейдизм и современное христианство // Вопросы философии. – 1976. – №11. 2. Кривелев И.А. История религии. Т. 2. – М.: Мысль, 1975-1976. 3. Крывелев И. Библия в свете научного анализа // Наука и религия. – 1981. – №7-12; 1982. – №1-2. 4. Минкявичус Я.В. Религия в этнической структуре общества // Вопросы философии. – 1976. – №11. 5. Релігієзнавство. за ред. В.І. Лубського. – К.: Видавничий центр «Академія», 2000. 6. Свенцицкая И. С. Судьбы апостолов: мифы и реальность. – М.: Вече, 2006. Християнство пройшло довгий шлях, перш ніж стало світовою релігією й духовною основою європейської культури. Воно зародилося в I ст. нашої ери і спочатку формувалося в лоні іудаїзму, як одна з його сект. Бог древніх євреїв (Бог Старого Завіту) був прообразом християнського Бога. За Біблією Бог створив людину на Свій образ. Тобто людина є особистістю, що володіє волею й творчою здатністю. Первородний гріх Адама й Єви порушив богоподібність людини. У силу наслідків первородного гріха людина не може уникнути тілесної смерті. Однак душа людини і його особистість (духовне «я») безсмертні. Шлях до порятунку й вічного життя в єдності з Богом для людини лежить через фізичну смерть; цей шлях прокладений хресною смертю й тілесним воскресінням Ісуса Христа. Порятунок можливо лише в лоні Церкви, що є «тіло Христове». Вищою релігійною метою християнства є порятунок. Специфіка християнського розуміння порятунку виражається в догматах триєдності. Бог має три рівноцінних особи: батько, Син, Святий Дух, – об’єднаних єдиною божественною сутністю («природою»). Біблія (від грец. «книги») не є цільним твором, це – збірка книг: 50 – у Старому Заповіті та 27 – у Новому. Новий Заповіт визнається Священною книгою лише християнством. До 4-х канонічних Євангелій Нового Заповіту відносяться такі: Від Матвія, Від Марка, Від Луки, Від Івана. Протягом двох тисячоріч у християнстві виникали різні напрямки. З них найбільш відомі три: католицизми, православ’я, протестантизм.
ТЕМА 4. СЕРЕДНЬОВІЧНА ЄВРОПЕЙСЬКА КУЛЬТУРА – 2 год. 1. Поняття «середньовічна культура». 2. Роль релігії і церкви в середньовічному суспільстві. 3. Лицарська культура. 4. Народна селянська культура. Міська культура. 5. Художні стилі в західноєвропейському середньовічному мистецтві. Література: 1. Гуревич А.Я. Категории средневековой культуры. – М.: Искусство, 1972. 2. История зарубежной литературы. Средние века и Возрождение. – М.: Высш. шк., 1987. 3. История средних веков. Т. 1. – М.: Высш. шк., 1990; Т.2. – М.: изд-во МГУ, Инфра- М., 2000. 4. Карсавин Л.П. Культура средних веков. – К.: МИРОС, 1995. 5. Памятники средневековой латинской литературы IV – IX вв. Отв. ред. М. Е. Грабарь-Пассек и М. Л.Гаспаров. – М.: Наука, 1970.
6. Памятники средневековой латинской литературы X – XII веков / Отв. ред. М. Е. Грабарь-Пассек и М.Л.Гаспаров.— М.: Наука, 1972. 7. Средневековые латинские новеллы XIII в. / Изд. подгот. С. В. Полякова. — Л.: Наука, 1980. Конспект лекції: Стандартна періодизація середньовіччя – V-ХV ст. У цю епоху були розширені межі європейської культури, сформувалась історико-культурна єдність Європи. Саме у цей час складається особливий тип духовного життя західноєвропейського суспільства, в якому головну роль відіграють християнська релігія та церква (ключова відмінність епохи). Основи офіційного церковного світогляду середніх віків були закладені на рубежі IV-V ст. у працях Августина. Він розробив вчення «Божественної Благодаті», згідно з яким церква є посередником між Богом і людьми («єдинорятуюча роль церкви»). Розкол християнської церквии у 1054 р. («Велика схизма») – є остаточним розколом християнської церкви на католицьку та православну і організаційно оформив розбіжності, які століттями існували між християнськими церквами (особливості історичного розвитку і функціонування Західної та Східної церков зумовили відмінності в церковній догматиці, організації та богослужінні). Друга відмінна ознака середньовіччя – корпоративність. На рубежі X – XI ст. єпископ Адальберон вивів таку формулу: «одні моляться, інші воюють, треті працюють». Кожний стан був носієм відповідного типу культури. Лицарство стало феноменом середньовічного західного світу. Воно створило особливу світську культуру. Лицарі – професійні воїни – являли собою корпорацію, членів якої об’єднували спосіб життя, морально-етичні цінності, особистісні ідеали. Основу лицарського епосу складала відданість васала сеньйору. У середині ХІІ ст. особливим явищем світської культури став лицарський роман, що прийшов на зміну героїчному епосу. Головним образом роману був герой-лицар з його подвигами в ім’я власної слави та любові. Оригінальним явищем лицарської культури стала музично-поетична творчість трубадурів. Наприкінці ХІІ – ХІІІ ст. у Німеччині набуває популярності творчість мінезингерів – лицарських поетів-співців кохання під супровід музичних інструментів.
Дата добавления: 2014-12-16; Просмотров: 352; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |