Студопедия

КАТЕГОРИИ:


Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748)

Theme 13. drag coefficient of a fuselage




Section 2. Aerodynamics of body of revolution

Drag of body of revolution can be presented as several components. On the one hand, the drag can be presented as pressure drag and friction drag. The pressure drag is caused by forces of pressure which act along perpendicular to the body surface. The friction drag is caused by forces which act along tangent to the body surface.

At flow about the body of revolution with a blunt base, behind which there is no jet stream from the engine, the drag from pressure on the blunt base occurs in addition.

On the other hand, the drag is divided into drag which is not connected with lifting force, and induced drag connected with presence of lift. In this case, the drag coefficient at small angle of attack can be presented as

, (13.1)

where - drag coefficient at zero lift, - induced drag, which is determined similarly to low-aspect-ratio wing

, (13.2)

where - relative factor of sucking force, if to neglect it, then the factor of a polar pull-off will be equal .

Generally drag coefficient at zero lift is equal

, (13.3)

where - factor of profile drag; - factor of a wave drag; - factor of base drag.

At subsonic speeds the drag consists of drag of friction in and drag of pressure in . At transonic and supersonic speeds the drag of pressure in times exceeds drag of friction (due to occurrence of wave drag).

At the wave drag is equal to zero .

The critical Mach number of the body of revolution depends on its aspect ratio and aspect ratio of its nose

. (13.4)

 




Поделиться с друзьями:


Дата добавления: 2014-12-16; Просмотров: 293; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы!


Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет



studopedia.su - Студопедия (2013 - 2024) год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! Последнее добавление




Генерация страницы за: 0.012 сек.