КАТЕГОРИИ: Архитектура-(3434)Астрономия-(809)Биология-(7483)Биотехнологии-(1457)Военное дело-(14632)Высокие технологии-(1363)География-(913)Геология-(1438)Государство-(451)Демография-(1065)Дом-(47672)Журналистика и СМИ-(912)Изобретательство-(14524)Иностранные языки-(4268)Информатика-(17799)Искусство-(1338)История-(13644)Компьютеры-(11121)Косметика-(55)Кулинария-(373)Культура-(8427)Лингвистика-(374)Литература-(1642)Маркетинг-(23702)Математика-(16968)Машиностроение-(1700)Медицина-(12668)Менеджмент-(24684)Механика-(15423)Науковедение-(506)Образование-(11852)Охрана труда-(3308)Педагогика-(5571)Полиграфия-(1312)Политика-(7869)Право-(5454)Приборостроение-(1369)Программирование-(2801)Производство-(97182)Промышленность-(8706)Психология-(18388)Религия-(3217)Связь-(10668)Сельское хозяйство-(299)Социология-(6455)Спорт-(42831)Строительство-(4793)Торговля-(5050)Транспорт-(2929)Туризм-(1568)Физика-(3942)Философия-(17015)Финансы-(26596)Химия-(22929)Экология-(12095)Экономика-(9961)Электроника-(8441)Электротехника-(4623)Энергетика-(12629)Юриспруденция-(1492)Ядерная техника-(1748) |
Дискусійні питання. Барсков А. Г. Научный метод познаний: возможности и иллюзии
Що прочитати? Барско в А. Г. Научный метод познаний: возможности и иллюзии. — M., 1994. Варді А. Ф. Загадковий світ людини. — К., 1988. Гурьев Д. В. Загадки происхождения сознания. — M., 1986. Загадка человеческого понимания. — M., 1991. Ильин В. В. Теория познания: Введение. Общие проблемы. — М., 1994. Кон И. С. В поисках себя. Личность и ее самосознание. — М., 1984. Лой А. Н. Сознание как предмет теории познания. — К., 1988. Марков Б. В. Разум и сердце. — М., 1993. Москвичев Л. Н. Знания о мире и мир знаний. — М., 1989. Потебня А. А. Мысль и язык. — К., 1993. Проблема сознания в современной западной философии. — М., 1989. Рыбаков Н.С. Факт. Бытие. Познание. — М., 1994. Спиркин А. С. Сознание и самосознание. — М., 1972. Фрейд 3. Психология бессознательного. — М., 1989. Запитання для самоконтролю 1. У чому виявляється "вторинність" свідомості, її залежність від матерії? 2. Чи можна зрозуміти природу свідомості, якщо вивчати лише мозок людини? 3. Як ви розумієте співвідношення відображення і свідомості? 4. Як ви зрозуміли природу ідеального? 5. Чому трудову діяльність і людське спілкування вважають необхідними передумовами свідомості? 6. Яка структура свідомості? 7. Як пов'язані між собою свідомість і самосвідомість? 8. Чи може людина обмежуватися лише чуттєвим пізнанням? Обґрунтуйте свою відповідь. 9. Як співвідносяться мова і мислення? 10. Що таке суспільна свідомість і яка її структура? 11. Що таке істина, які її ознаки і критерії? 12. У чому сутність заблудження? 13. Як ви розумієте поняття "метод"? Яка його роль у пізнанні? 14. Чи існують закони в самому світі? 1. Чи справедливе положення про те, що свідомість не тільки відображає світ, а й створює його? 2. У чому ви вбачаєте складність вирішення проблеми свідомості? 3. "Знання — це сила", — вважав Ф. Бекон. Поясніть, як ви це розумієте. 4. Які функції свідомості необхідні у житті людини? 5. Чи завжди свідомість є регулятором нашої поведінки? 6. Що, на вашу думку, є складнішим — пізнання "Я", тобто себе (самопізнання), чи пізнання світу? 7. Як ви зрозуміли ланцюжок таких понять: "свідомість" —> "пізнання" —> "знання"? 8. Які прояви несвідомого знайомі вам з власного досвіду? У яких формах проявляє себе несвідоме? 9. На вашу думку, двомовність (чи багатомовність) — це позитивне чи негативне для людини явище? 10. Чим небезпечна для суспільства стихія несвідомого? Словник Абстракція — мислене виділення істотних, суттєвих властивостей речей і явищ та відокремлення їх від неістотних, другорядних. За допомогою абстрагування формулюються наукові поняття. Протилежністю є конкретне — існуюче реально, предметне визначення всіх сторін і зв'язків речі, її властивостей. Відображення — всезагальна властивість матерії, яка полягає у відтворенні ознак, властивостей і відносин відображуваного об'єкта. Здатність до відображення, його характер залежать від рівня організації матерії, про що йшлося у тексті розділу (згадаймо: подразливість — чутливість — психіка — свідомість. Остання властива лише людині). Догматизм — сприйняття певного вчення чи положення як вічної (абсолютної) істини, як догми, тобто положення, яке приймається без досвідного обґрунтування і практичної перевірки, на віру. Там, де наявний догматизм, закінчується наука. Егоцентризм — філософський та етичний принцип, за яким індивід, особистість вважається центром всесвіту; також — риса характеру, що полягає в крайньому індивідуалізмі, егоїзмі. Екстравертний — звернений назовні, орієнтований на зовнішні подразники, націлений на навколишнє середовище. Інтравертний — звернений всередину себе, орієнтований на власні, внутрішні переживання. Звідси — два протилежних типи особистості. Пам'ять — психічна здатність зберігати у свідомості сприйняття і уявлення після переживання їх. Значення пам'яті неоціненне: якщо її немає, то решта людських здібностей стають непотрібними. Пізнання, мислення без пам'яті неможливі, адже ми не могли б вийти за межі безпосередньо сприйнятих нами об'єктів. Прагматизм — один із напрямів сучасної філософії, представники якого вважають, що істинність знання перевіряється його практичною користю: "істинно все, що корисно". Реальність — те, що є в дійсності, що існує. Об'єктивна реальність — усе, що існує незалежно від людини, людства (матерія, Всесвіт тощо). Суб'єктивна реальність — те, що притаманне людині: її думки, почуття (духовний світ людини). Рефлексія — принцип людського мислення, що спрямовує його на осмислення й усвідомлення власного психічного стану. Рефлексія, як свідомість, спрямована сама на себе, тобто є самосвідомістю. Формалізація — заміна всіх змістовних термінів символами, а всіх змістовних тверджень — відповідними їм послідовностями символів або формулами (згадайте математику).
Дата добавления: 2014-11-29; Просмотров: 1117; Нарушение авторских прав?; Мы поможем в написании вашей работы! Нам важно ваше мнение! Был ли полезен опубликованный материал? Да | Нет |